Infrastruktura Železnice

SŽDC buduje novou měnírnu v Týništi, příští rok elektrizuje trať do Solnice

Stanice Týniště nad Orlicí prošla modernizací v roce 2015. Foto: Chládek a Tintěra Pardubice
Stanice Týniště nad Orlicí prošla modernizací v roce 2015. Foto: Chládek a Tintěra Pardubice

Správa železniční dopravní cesty zaplatí 397 milionů korun za novou trakční napájecí stanici (TNS) v Týništi nad Orlicí. Bude na stejnosměrný i střídavý proud a je prvním krokem k budoucí elektrizaci tratě do Solnice. Tu čeká modernizace kvůli závodu Škody Auto v Kvasinách.

Zakázku na vybudování TNS získalo sdružení firem Elektrizace železnic a Strabag Rail, jak vyplývá z registru smluv.  Konečná cena je o pět milionů korun vyšší než byl odhad podle projektu.

Nová napájecí stanice má zvládnout obsluhu tratě z Chocně do Hradce Králové, kde bude do doby modernizace stejnosměrný proud a stejně tak umět v budoucnu napájet trať i s rozšířením do Solnice střídavým proudem 25 kV/50 Hz. „Střídavá část TNS Týniště n.O. bude prozatím napájet systémem AC 25 kV, 50 Hz pouze úsek Týniště n.O. – Častolovice – Solnice. Pro zajištění spolehlivosti napájení TV budou instalovány dva kusy jednofázových transformátorů 110/25 kV. Stavba musí být uspořádána tak, aby po přechodu na střídavé napájení v celé lokalitě bylo možno doplnit technologii, která při požadovaných výkonech TNS splní připojovací podmínky distribuční soustavy,“ popsala SŽDC v zadávací dokumentaci.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše zatím běží příprava projektu elektrizace 23 kilometrů dlouhého úseku do Solnice. Začít by měla v dubnu příštího roku, hotová má být do konce roku 2020. Odhadované náklady jsou 800 milionů korun.

54
Diskuze

avatar
7 Komentáře
47 Reakce na komentáře
26 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
28 Autoři komentářů
lokodepoKarel z HKJarekTomáš ZárubaRadek Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jirka
Host
Jirka

Pokud nebude hotová stavba odstavného nádraží „Lipovka“,bude elektrifikace tratě prozatím zbytečná.Na tuto stavbu přímo navazuje zhotovení výhyben „Rašovice“ a „Synkov-Slemeno“.Také nedávno rekonstruovanou stanici Rychnov nad Kněžnou budou čekat nemalé investice“krátká nástupiště pro uvažované elektrické jednotky“.Také trať Rychnov-Solnice v současné poloze nebude vyhovovat provozu dlouhých nákladních vlaků“ostré skládané oblouky nad Rychnovem“.

lokodepo
Host
lokodepo

Modernizaci a elektrizaci tratě do Solnice fandím, i když její technické řešení mohlo být nepatrně velkorysejší. Ale ty náklady… Jestliže řada jiných staveb DS SŽDC je předražených, tak obě v článku prezentované stavby patří spolu s „Uničovkou“ a „Baťovkou“ k „vrcholným dílům“ olomoucké stavební správy! I v článku je naznačeno, že v případě rekonstrukce TNS Týniště nad Orlicí (Voklik) za „pouhých“ 400 mil. Kč (CIN přes 0,5 mld. Kč) se jedná o první etapu modernizace. Jinými slovy – k dosažení plného výkonu TNS Voklik bude zapotřebí dalších nemalých finančních prostředků. Pro srovnání připomenu dvě relativně nedávno zprovozněné stavby kompletně rekonstruovaných… Číst vice »

Vašek
Host
Vašek

Pokud máte pochybnosti a podezření na trestný čin, je Vaší povinností toto ohlásit příslušným orgánům.

lokodepo
Host
lokodepo

Kdyby naše policie a státní zastupitelství byly schopny řešit i jednodušší případy, tak to trestní oznámení je už dávno podané. Stačí se podívat na jiné kauzy, které ani po x letech policie nemá dořešené.
Navíc je tu ještě jeden nepříjemný problém – v okamžiku podání trestního oznámení se pravděpodobně stopne čerpání peněz z Evropských fondů. To samozřejme také nechci. Proto je třeba postup důkladně zvážit.

Alex
Host
Alex

Mám dotaz na někoho kdo je víc s touto plánovanou stavbou obeznámen. Při té elektrifikaci bude muset být trať uzavřena nebo se to bude dělat za provozu? Děkuju.

lokodepo
Host
lokodepo

Úplně uzavřená být nemůže. Auto Škoda si vymínila, že hlavní výluky musí proběhnout v dobách celozávodní dovolené, zbytek asi proběhne v nějakých kratších výlukách nebo za provozu.

Dominik
Host
Dominik

O jsou móresy, fabrika si ještě diktuje, kdy smí být výluka.

Radek
Host
Radek

Celá elektrizace se dělá kvůli té fabrice. Bez ní by ta lokálka byla už mimo provoz.

Jarek
Host
Jarek

Asi všichni tušíme, že modrogum vašeho formátu by prostě Škodovce vydal ZAN a ať si to nějak zařídí, že…

Kamui
Host
Kamui

Tak konečně se s tou elektrizací 25 kV začíná i tradičním stejnosměrném území.

Jinak, myslíte že díky elektrizaci (a tím odbourání přepřahu) se dočkáme rychlíku z Prahy Rychnova nad Kněžnou?

Tronda
Host
Tronda

Už dávno se přepřahá v Hradci, možná kdyby se jezdilo do okresního Rychnova místo Letohradu (kam je lepší spojení spodem), tak dnes nezbyl jeden pár…

dopravak
Host
dopravak

Super, chtělo by pak hned navázat elektrifikací až do Letohradu.

bkp
Host
bkp

Proč? Protože mapa?

dopravak
Host
dopravak

třeba proto, že tam dráty ještě nejsou?

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Takových míst je mraky.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jako propojka z Týniště do Letohradu a do Polska, aby se nemuselo přes Bezpráví, Ústí nad Orlicí a Letohrad. Otázkou ale je, kolik nákladních vlaků by to pobralo.

Jarek
Host
Jarek

No nákladní vlaky z PPS Lichkov by pobralo možná i všechny – skoro žádné tam nejezdí.
Jen jestli to do Kyšperku nebude do kopce a tudíž na dvě laminátky…

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Protože výrazná úspora provozních nákladů. Jednak přímo z titulu samotné jízdy, ale v tomto případě po akci Solnice navíc efekt „sjednocení vozby v určité oblasti“. Kolik jezdí lidí je v těchto případech v podstatě nezajímavé (nejde-li o případ „na zavření“).

Aktivní železničář
Host
Aktivní železničář

A co takhle začít používat technologie 21. století? Na rychlík duální Vectron a na osobák Desiro ML/CityJet s trakčními bateriemi?

Jarek
Host
Jarek

Znáte nějaký příklad nasazení duálního Vectronu na rychlík?

Aktivní železničář
Host
Aktivní železničář

A znáte nějakého dopravce, který už aktivně jezdí s řadou 188/388, aby dvousystémově obsloužil Solnici?

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

To mi přijde jako taková módní vlna. Z dlouhodobého hlediska je „čistá elektrika“ podle mě lepší, zejména pokud se ve velké většině ta vozidla stejně pohybují pod trolejí. Díky 25 kV bude možné to udělat bez dodatečné TNS (zvládnou to Týniště a Jablonné), takže je to fakt jen o té troleji – na 33 km tratě bych to viděl na něco pod 300 MKč. Jiná věc samozřejmě je, že je výhodné to spojit s „revitalizací“ tratě v jiných ohledech, ale to jsou věci co by se musely někdy udělat tak či tak. No a přínosem by byla elektrická vozba v… Číst vice »

Jarek
Host
Jarek

Úspora provozních nákladů spočívající ve ztrojnásobení odpisů za elektrické jednotky? No nevím…

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Jako že tam ty odepsané hydry budou ještě další desítky let? 🙂

Radek
Host
Radek

To ne, ale máme nějakou cenovou politiku krajů, která jasně směřuje k ojetinám ze západu. A ojetinu koupíte v motorové trakci, v elektrické je to daleko větší problém. Bohužel.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Elektrické ojetiny máme vlastní. 🙂 Každopádně pořád je tu ta úspora za kilometrické náklady, o kterou mi šlo.

Alibaba
Host
Alibaba

Viděl bych to minimálně na dva kroky. Jeden do Doudleb/Vamberka, a druhý bych tipl až do Letohradu při konverzi Letohradu s tím že druhý krok je už jen propojení sítě vzhledem k intenzitě dopravy.

Cargo
Host
Cargo

Když ta trať do Solnice bude napájena 25kV a všude v okolí bude 3kV. To jsem zvědavý s čím tam bude ČDC jezdit, obávám se, že tam pořád bude 742. A pokud se nepletu, tak panteři, co jsou ve Hradci jsou taky jen na 3kV. Lepší by bylo to ponechat na 3kV a až bude více úseků kolem Týniště s 25kV tak potom to přepnout .

Haha
Host
Haha

363.5, 363, Větroň… Toho je.

Tronda
Host
Tronda

Tak oni ty auta nemusí vozit ČDC na věčné časy a nikdy jinak, že.

Aktivní železničář
Host
Aktivní železničář

Odjezdí to PKP/AWT, SNCF/ITL, ÖBB/RCC nebo DB Cargo Czechia. Ti mají mašin na 2 systémy dost.

ondra
Host
ondra

Na Vectrona bych nesázel,ten je určený převážně na přeshraniční provoz,esa a 363.5 to je taky s otazníkem,když téměř každý náklad v K.H. přepřaháme, naději vidím v doplnění 163 na dvousystémový provoz-mělo by jich se takhle udělat 18.

J.K.
Host
J.K.

Jenže s 3kV by neobsloužili celý úsek s jednou napájecí měnírnou. Takhle to zvládnou a pojezdí se to s vícesystémovými lokomotivami.

Jaroslav Tyle
Host
Jaroslav Tyle

Nemějte obavy, s čím tam budou dopravci jezdit. Za nákladní dopravce jsme psali na SŽDC, že v nákladní dopravě budou používána dvou- a vícesystémová elektrická hnací vozidla. A ČD se též vyjádřily, že budou jezdit s dvousystémovými HV.

Alibaba
Host
Alibaba

A jak se složité předělat pantera na dva systémy? Trafo + hlavní vypínač + kabely + řídící systém + ???

Tronda
Host
Tronda

A proč? Ty současné pantery budou jezdit tam kde jezdí teď a další jenom stejnosměrný do této oblasti žádný dopravce neobjedná.

Alibaba
Host
Alibaba

Protože se ta všeobecná naplánovaná konverze dotkne i jich, podle mého názoru ještě nebudou čistě stejnosměrné zralé do šrotu. Teď je otázka jen jak rychle (kdy) dojde u panterů k doplnění střídavého systému?

lokodepo
Host
lokodepo

RegioPantery jsou na doplnění střídavé části připravené. Jak bude reálná potřeba je do nich doplnit, tak se doplní. Nové RegioPantery, např. pro Plzeňský kraj, se už objednávají výhradně dvousystémové. Lze říct, že dnes už nikdo žádné čistě stejnosměrné hnací vozidlo neobjedná, buď minimálně dvousystémové anebo jen střídavé, popř. jiných systémů.

Pitrys
Host
Pitrys

Ostrovní provoz je normální věc, ne?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Bechyňka – z historických důvodů, už několik furtů
Solnička – z důvodů přítomných, snad nepotrvají víc než půl furtu.

Nekdo
Host
Nekdo

jeden furt je ještě furt 22 let? 😀

vojta
Host
vojta

a není tam náááááhodou psáno, že nyní tam BUDE 3kV a po přepnutí celý ČR bude moci být 25kV?

Kubrt
Host
Kubrt

Není.

lokodepo
Host
lokodepo

Není. Trať do Solnice se naštěstí bude dělat ve střídavině. Byl to boj, ale podařilo se. Elektrizace stejnosměrnou soustavou a následné přepnutí vyjde vždy mnohem dráž a hlavně je to vždy oddalování konverze do budoucna. Škoda, že podobně nedopadla i „Uničovka“, trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi (nová TNS Stéblová se bude dělat také jako „kombinovaná“, ačkoliv se mohla dělat výhradně střídavá, byť pouze pro necelých 20 km tratě) nebo „Berounka“.

Alibaba
Host
Alibaba

Někde jsem jako pardubičák četl, že Stéblová bude řešit stejný problém s nedostatkem výkonu v Pardubicích hl.n. stejně jako „Uničovka“. Tady máte měnírny v Moravanech a v Opočínku a pro rozjezdy vlaků jsou relativně daleko.

Karel z HK
Host
Karel z HK

Hradečtí Panteři jsou dotační smlouvou vázáni na trať Pardubice – Jaroměř až do února 2022. Navíc je ve hře až 19 dvousystémových Panterů z 50-tikusové rámcovky. Královéhradecký kraj má smlouvu s ČD (i s GWTR) na ZDO do roku 2021, určitě poté bude mít Kraj zájem o přímé el. vlaky HK – RK. Předpokládám, že ČD kraji nějaké RegioPantery nabídnou na další období od r. 2021.

Radek
Host
Radek

Takže trať do Solnice bude první ostrov 25 kV v moři 3 kV? Konečně, že se začalo.

Dominik
Host
Dominik

V moři 3kV je naopak lepší stavět 3kV a následně vše změnit.

Radek
Host
Radek

To znamená teď postavit měnírnu v Solnici a pak jí zrušit? Takhle se všechno utáhne z Týniště.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Což by bylo mnohem dražší. Měnírny by byly potřeba dvě, trakční vedení dvojnásobného profilu, k tomu navíc opatření proti bludným proudům. Zatímco takhle stačí přepnout napájení na lokomotivě.

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Koukám, že vy máte normálně talent na nesprávná řešení.

Partneři



CSCARGO