SŽ žádá o stavební povolení pro uzel Česká Třebová. Cena už narostla na 22 miliard
Uzel Česká Třebová, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Uzel Česká Třebová prošel poslední větší rekonstrukcí v 50. letech, kdy byl elektrifikován.
Česká Třebová je jeden z nejdůležitějších železničních uzlů v zemi. Měli bychom ho opečovávat co to jde.
Jen to zvýšení průjezdné rychlosti pouze na 80 km/h mi přijde málo.
„Správa železnic počítá s tím, že po celou dobu stavby bude zajištěn plynulý železniční provoz.“ To mám chápat tak, že kdyby došlo k redukci všech těch kolejí, tak by se nic nestalo, a bylo to efektivnější ???? To v Pardubicích je také plynulý provoz, když se tam stojí půl hodiny, než se uvolní nástupiště ??? Konkrétně takto čekal vlak RJ Havířov – Praha.
Každá rekonstrukce nádraží (kolejiště) zpoždění přináší, ne že ne. Samozřejmě ne po celou dobu trvání stavby, ale po značnou část ano. Pamatuji si Olomouc cca +10 min pro všechny vlaky, Těšín také cca +10 min, teď Pardubice minimálně 3 min kvůli pomalejšímu příjezdu, často ale klidně 10-15 mim čekání těsně před nádražím. Každopádně všechny tyto hodnoty jsou pod rozlišovací schopnost SŽ.
Každá vizualizace vypadá jinak (konfigurace kolejiště, nástupiště, jejich poloha, podoba zastřešení, délka zastřešení). Jedna je předpokládám cca 2-3 roky stará a druhá nová. To se opravdu ještě takhle na poslední chvíli mění projekt? Nebo jedna z vizualizací byla jen od začátku špatně?
A až se dokončí uzel Třebová, může se zase začít Poříčany, Pečky, Velim, Kolín,…………
Snad to zastaví „rozpočtově odpovědná“ vláda.
Co nádražní restaurace, zůstane?
Spíš bych to typoval na přístřešek ,,Antivandal“.
Ta by tam zůstat měla ??? Z automatu vám nevypadne kachna se zelím a šesti :):). A plzeňské namísto pítka s vodou na hlaváku v Praze.
Za 22 miliard bude i pozlacená budova :D? Na rovinu … Předražený jako všechno v ČR :(. Za ty prachy mohl být dávno postavený tunel Choceň – Ústí nad Orlicí a ještě by něco zbylo :D. Nebo kus nové VRT.
No, a právěže by pak snad i bylo kudy tu Třebovou (použitelně) objet… ale když si pěstují Světlou ve stavu v jakém je tak to se moc objíždějících nevleze, a když už tak pěkně pomaloučku…
N to jsem zvědav jak bude fungovat mimotělní oběh krve, až na něj SŽ pacienta připojí, když bude to srdce transplantovat 🙂
Vedle 22 mód Kč 3 km tunel projektovány pod MuN vypadá jako prpchazkaruzovym sadem.
Jak píše kolega níže, jsem za to rád, 22 miliard za prostou obnovu kolejiště tady znamená, že prachy na Brno nebudou nikdy – ano, jen to bude trvat, než to konšelům dojde a budou se snažit dopravu opravdu zlepšit.
Ví někdo, kolik tam nakonec zbyde šturců na odstavování lokomotiv…?
Je dobře, že se investuje do Třebové – tj. „vylít“ 22 miliard do uzlu, kde modernizace alespoň nic nezhorší…
Jste si tím posledním tvrzením zcela jistý? 🙂
Pro srovnání, roční rozpočet celého Pardubického kraje je asi 5.5 mld Kč…
A další náhodné číslo – Moravskoslezský kraj dal aerolinkám LOT 0,1 mld Kč „za propagaci kraje“, aby létal na to jejich letiště. A jak to souvisí?
Č. Třebová je chudším koncem Pard. kraje. Realizuje se v ní investice, jejíž čtvrtina pokryje údržbu silnic široko daleko a ještě se v ní schovává spousta úředníků a zbytečností…
Je úplně jedno, jak chudý nebo bohatý ten kraj nebo část kraje je. Je to dopravní uzel celostátního významu a nejde to ani z peněz toho okresu, ani z peněz toho kraje.
To opravdu nejde, ale dobře to ilustruje kontrast státního šetření na samosprávách a zároveň nehorázného plýtvání ve státní správě, tedy i SŽ, hezký den
Takže dle vás je adekvátní cena jaká?
Bohužel vycházíte z nesprávných údajů . Rozpočet Pardubického kraje je 3x vyšší než uvádíte , více v mé první reakci na vás….
Zjevně nevíte o čem mluvíte.
Náklady na modernizaci (rozsahem menšího) železničního uzlu Pardubice jsou plánované na ca. 6,5 miliardy Kč, to je také dost přes vámi uvedený roční rozpočet Pardubického kraje.
Jaká bude skutečná závěrečná cenovka po ukončení všech prací letos v prosinci, se necháme překvapit.
A v případě mechova jsou aktuálně předpokládané CIN 11 miliard.
To je absurdní.
to není rozpočet, to co uvádíte jsou jen daňové příjmy alokované v kraji. Rozpočet na rok 2024 je plánován jako vyrovnaný s příjmy a výdaji kolem 16,2 miliardy korun , stačí se kouknout na stránky kraje : PARDUBICKÝ KRAJ USNESENÍ ZASTUPITELSTVA PARDUBICKÉHO KRAJE Z/340/23 17. jednání konané dne 12.12.2023 Rozpočet Pardubického kraje na rok 2024 a střednědobý výhled rozpočtu Pardubického kraje na roky 2025 a 2026 Zastupitelstvo Pk projednalo předloženou zprávu a 1. s c h v a l u j e a) rozpočet Pk na rok 2024 s celkovými příjmy ve výši 16 197 618,56 tis. Kč, celkovými výdaji… Číst vice »
Rozpočet Pardubického kraje je cca 15,7 miliard.
Teď se ukáže ze je skoda ze koncem 80.let se zastavil projekt spojky Pardubice-Litomyšl- Svitavy. Měla se stavět spolu s D35 v 90. Letech. Teď by se hodila.
No, takže D35 se v 90tých létech taky nestavěla, takže to sedí… ta propojka by se možná chystala k dokončení v této pětiletce. Jo a někdo by ji musel zaplatit…
Třebováci prominou, ale nádražní budova je opravdu děsivá, zejména s ohledem na to jak významný je to železniční uzel. Doufám, že i tam bude něco z těch 22 mld. vidět. Doufám že v souvislosti s výměnou kolejí (?) zmizí i ten „kovošrot“ na který se musí cestující dívat po výjezdu vlaku z nádraží. Přehlédl jsem plánovaný termín dokončení ? No, ono je to vlastně jedno. Naplánovat se dá všechno…
Přehlédl jste toho celkem hodně.
„Stavba by měla začít koncem letošního roku a skončit v závěru roku 2031.“ a taky „Modernizací projde nejen samotná stanice Česká Třebová“, sice to není explicitně řečeno, ale představil bych si pod tím i reko. budovy. A tím kovošrotem myslíte tu odstavnou plochu?
Za 22 miliard bude nádraží pozlacené, ale zcela jistě bez konverze na 25kV a zase mi někdo bude tvrdit, že proběhne jakási příprava jako v Berouně.
Nádraží pozlacené nebude, ale třeba se dá dokupy spodek?
80 km/h? to je vtip? nelze hlavní trať přesměrovat nějakým obchvatem a do České Třebové zavést jen nějakou příměstskou dopravu? Toto se může stát jen u nás…
K čemu? Stejně tam skoro všechno zastavuje (a v budoucnu tam bude zastavovat úplně všechno, protože linky „Spr“ budou jezdit přes Brno) a náklad jezdí obvykle 100, takže 80 je prostě přes takovou velkou stanici O.K.
Pardon, došlo mi, že tam zastavuje tak půlka expresů, ne „skoro všechno“
Navíc moderní vlak dokáže dosáhnout 60 km/h docela rychle. Kdyby musel, jako že nemusí, tak skoro dřív než opustí nástupiště.
K čemu tam bude více než 80, když ty oblouky západně od stanice těžko v té zástavbě půjde vyrovnat a dostat tam tak vyšší rychlost?
Viz níže
Tím obchvatem jistě myslíte vysokorychlostní trať, že ano?
Koleje na golfovem hristi. Vypada to pekne
80 km/h na průjezd, to zní jako špatný vtip. Většina expresů projíždí.
…a jak byste to zvýšení rychlosti nad 80 kmh navrhoval (bez demolic) řešit ?
Asi by se někdo musel vzdát kusu zahrádky, možná i kůlny. A kolik že to má být kolem nástupišť?
Hezky jste to lidem v Tykačově ulici natřel, teď už jenom demoliční výměr na všecky ty domy vč. bytovek mezi Tykačovou a Kubelkovou.
Tohle je na 160+ https://mapy.cz/s/gabugoruha
A tohle je na 230 🙂
https://mapy.cz/s/pazamozada
V tunelu. Jenže by to chtělo z hlediska kapacity projet nad řekou do tunelu pod Andrlákem. Jinak bude z Ústí pořádný Špunt nad Orlicí.
Já jsem psal něco o 160?
Kromě toho, dnes je 60 až ke Koradu. Kolikpak má být tam?
Tam může být i více (papírově třeba 160, otázka jak se to dá dynamicky využít, když se bude z 80 rozjíždět), opravdu je nejproblematičtější oblouk na pražském zhlaví.
No tak hlavně není vůbec nutné hlavní koridory nechat přes tuhle díru. Už dávno se mělo stavět na paralelní trase, například v tunelech, nebo velmi hrubě po spojnici Svitavy-Litomyšl-Vysoké Mýto-Pardubice.
Zbytečné. To než by se postavilo, expresy Praha – Brno dávno pojedou jinudy po VRT a Praha – Pardubice – Olomouc to neřeší.
Tunelem od Parníku někam za CZ Loko mimo nádraží.
Většina expresů? Jenom pendolino, LE, a pár spojů RJ, jinak tam všechno zastavuje, jo, možná ještě Metropolitan pardon. Hm no tak půlka tam zastavuje. Ale zase teď je tam 60 a věřím tomu, že kdyby tam šlo dát třeba 100, tak to SŽ udělá, zas až takoví „blbci“ nejsou
Jestli se nepletu, na odjezdu 8:00-10:00 projíždí 10 a staví 8 expresů v obou směrech celkem.
Nejde vůbec o to jestli tam „jde“ dát, ale jestli se do toho investuje. Když už se tada investuje 22 miliard.
Nedávno se řešilo proč u nás není železniční doprava jako ve Švýcarsku. Rekonstrukce jednoho byť významného nádraží je za 22 mld. Kolik by stála kompletní dostavba sítě na jejich procento železniční dopravy?
Nevyčíslitelně, normy neumožňují účast zahraničních dodavatelů některých částí infrastruktury, takže by nebylo kde brát pracanty.
Ostatně to je hlavní důvod takto vysokých cen. Nicméně všem zúčastněným to zjevně takto vyhovuje.
Když se podívám na mapku u tohoto článku, tak tam je vidět, že do stavby není zahrnutá kolej, která umožňuje jízdy nákladních vlaků od západu do vjezdové skupiny od východu, a pak ještě jedna kolej uvnitř areálu stanice. S nimi se nepočítá?
S pražskou vjezdovou kolejí se i nadále počítá, pouze její stav nevyžaduje rekonstrukci.
S jižní spojovací kolejí v současné poloze se nadále nepočítá a bude nově postavena v jiné poloze, kterou máte na plánku naznačenou. To je vyvolané potřebou stavby terminálu CETR 2.
22 miliard? Za to se dá postavit 100 km dálnice (po rovince v jednoduchém terénu).
A kolik by stálo překladiště kamionů a autobusové nádraží s podobným objemem přepravy, jako zde?
Taky je to stejná cena jako za nedávno dokončenou rekonstrukci 160km D1 Mirošovice – Kývalka. Tady za to bude jedno opravené nádraží…a pak se železničáři a šotouši diví že všechno jezdí po silnici.
My se nedivíme, problém nejsou reálné ceny ale pokřivené tržní prostředí v ČR.
Například výhybky nebo pražce, které se běžně používají třeba v Německu, se na síti SŽ používat nesmějí, protože “nejsou certifikované”, asi by na nich teda vlak vykolejil.
Za ty prachy by byla nová VRT Běchovice Poříčany. Jako opravit se to musí, ale otázkou je, jeslti to nejde levněji.
Muzeme pockat az cena opet naroste….
Tak čekat oproti současným plánům se téměř jistě bude.
Snad každá větší akce SprŽel má zpoždění..
Proč se musí všechny koleje dělat nové? Nelze na koleje, kde se bude jezdit maximálně 40 km/h využít použitý materiál z rekonstrukce koridorů? Proč se musí dělat funglnová nástupiště? V takovém rozsahu nestaví a nemodernizuje ani Německo. S jednou výjimkou – Halle/Saale. Jenže tam se jezdilo po nákladních kolejích před 10 lety 10-20 km/h a v Třebové je furt 40.
A za jak dlouho by se to celé rozpadlo s hrozbou několikaleté totální výluky?
Kamiony jezdí 90. Tak aby to s takovým přístupem nedopadlo vytrháním všech nákladních kolejí a předěláním té trávy na golfové hřiště, chtělo by to dát spodek do cajku a přinejmenším nějaké ty průjezdy co jsou na 30 trochu vylepšit, ne? Jak hluboko bude muset nákladní tranzit brzdit a co ho to bude stát?
Použitého materiálu z koridorů moc není, ale když je, tak se na vedlejší koleje používá. Výhybky zpravidla žádné použitelné z koridorů nejsou, obzvlášť v takovém množství, kolik jich Třebová potřebuje. A co jsem slyšel, tak je tam spousta výhybek ještě stupňové soustavy.
Nová nástupiště se dělají proto, že stará jsou nízká (kromě 2. nástupiště) a nevyhovující.
Asi by to šlo, jenže by to bylo na nic. Nemusela by se zvyšovat rychlost, nástupiště by šly „betonem“ zvýšit, mohly by se nedělat výtahy, podchody, lávky, budova by se mohla taky opravit jenom stylem co hoří a (možná) by se nemusel dělat spodek, jen svršek a trakční vedení. Ale rychlost by zůstala a stejně by se to za 15-20 let opravovalo znovu pořádně. Takto by to těch 50 let mělo vydržet (doufám)
Nástupiště zvýšit a vespod nechat co se tam teď rozpadá, aby se to za pár let rozpadlo celé i s tím novým? To je horší šetření „za každou cenu“, než jsme viděli u SŽDC na začátku koridorizace.
Vždyť jo, to tam píšu, že by to šlo dost levněji, ale bylo by to na nic
Chtělo by to schodiště z ulice na první nástupiště (třeba v místě stávajícího podchodu do CZ Loko), aby cestující jedoucí na Prahu, kteří mají většinou online jízdenku, nemuseli chodit zbytečně přes halu.
V MuNu je větší koncentrace modrogumů a tak to neprošlo, protože cestující musí chodit přes halu.
(neberte to vážně) 🙂
No, ono to procento prý docela ubývá s demografickou křivkou…
Což nic nemění na větší koncentraci oproti jiným městům. 🙂
měli by to rovnou přepnout na 25 kV AC spolu s úsek do Svitav a pak zahájit směr Olomouc…
souhlasím tak daleko od Svitav už to není a Přerov bude brzy taky střídavý
Na Přerov si ještě počkáte…
Věřím tomu. Konverze podle Spržele = keci v kleci.
A tím lépe vykročit s konverzí vstříc Přerovu právě odtud.
Blbost, neřekl bych nic, kdyby se zítra přepínal Přerov, za půl roku Olomouc, a příští rok od Olomouce po Červenku, ale žádné takové plány nevidím, v roce 31 budou rádi že to bude přepnuté v Olomouci, a to ještě možná. Takže mít ostrovní stanici Třebová (v lepším případě ostrovní úsek Třebová – Rudoltice/Zábřeh, pochybuju, že by naráz udělali dál) je tedy vyloženě blbost, navíc v čem je problém? Připravené to bude, takže počítám, že v daný moment bude stačit „cvaknout“ vypínačem a jen se přepne systém. Na vozidlech se nic neušetří, protože vícesystémové budou potřeba, tak i tak, a pod… Číst vice »
s ohledem na plánované dokončení 2031 (spíš ++), tak až to dokončí, můžou rovnou udělat znova projekt na přepínání, vysoutěžit zakázku a jít do toho 😉
To se ale držíme teoretického plánu přepínání, ale vzhledem k tempu SŽ nevěřím, že se ho podaří dodržet, takže v roce 31 budou rádi, že budou v Přerově (možná v Olomouci). Jako kdyby to bylo jinak, kdyby to navazovalo, tak samozřejmě proti nebudu, ale dělat ostrovní stanici je blbost.
Jak se to vezme. Dotažením od Svitav to ostrov nebude a postupem k Přerovu následně také ne. Tak proč to neudělat hned?
Střídavý ostrov (za 7let od dneška!) zase až taková blbost není, rozhodně menší než toto dokončit a za nějakých 5 let do toho hrabat znovu!
Plus další dvě možnosti jsou popohnat přepínání (v této oblasti minimálně) nebo pozdržet rekonstrukci.
Není to „cvaknutí“, spíš práce na týden dva s výlukou. Směna fyzického napětí drátů a možná i výměna laníček. Pokud bude už teda postavená nová napájecí stanice, což není nic levného.
Tak ale vždyť soustava může být nachystaná na střídavinu, nevím proč by laníčka měla vadit, akorát na střídavině bude pak ta soustava trochu naddimenzovaná.
Samozřejmě musí být hotová napáječka, ale tak to se snad včas postaví.
Jediné co se musí při cvaknutí předělat jsou takové ty růžkové bleskojistky a lana od měnírny a transformovně. Ostatní už musí být připravono.
Co brání tomu, aby se od Svitav až po Parník jezdilo na 25kV? Bobiny? Banány? Ešusy?
Obecně nedostatek dvojsystémových strojů.
Na Slovensku ano. Ale v ČR? Nehledě na to, že by se rozšířila působnost laminátek a plecháčů.
Na Slovensku jezdí dvousystémové stroje na trase Blava – Košice už dnes, takže jim je jedno, kolikrát změní systém. Ano, v ČR bych řekl, že není dostatek strojů, ale obměna probíhá.
Plecháči asi ano, laminátky prý už nee, odchází jim laminát.
No, a právě proto je ostuda že se do některých stejnosměrných krámů bude patlat ETCS, místo toho co by se rovnou vyměnily… pak to zaplatíme ve dvojí stavbě. I když ta „přepínací“ pak už bude celkem levná… možná by se to mohlo vejít i do miliardy…
Pokud něco přepnout tak od Svitav po Č.T. (mimo), tam to je šul nul, tam se do Svitav se stejnosměrkama asi stejně nezajíždí.
zajíždí…postrky na nákladech..
Je to možné, já jsem na Brnech ještě nezažil postrk odvěšující se cestou, vždy to bylo s Esem a až na Majlont.
A tyhle postrky mají ETCS? Pak mají už cca za rok utrum.
To mohlo být hotové už dávno, až po Zádolku. Teď už to leda udělat při jednom spolu s tou Třebovou.
A to budou rekonstruovat kompletně celé nádraží včetně všech odstavných kolejí před i za nádražím ? Kampak ČD odsune ten šrot co tam teď stojí … Jako je pravda, to nádraží trošku posun do novější doby potřebuje.
šrot patří do hutí 😉
Pravda, ale Liberty teď stojí 😉
Werk nestojí a ten vyrábí kolejnice.
Ok tady máme nárůst ceny o 100%.
Že zvítězí idiocie a ŽUB bude ODSunut jsem přijal asi jak lžíci rybího oleje, ale řekněte mi když tady je cena dvojnásobná, co ŽUB? Ze 60 120 miliard? Kde se na to vezmou prachy?
Kdy byla první cena vypočítána (ne zveřejněna)?
cca 2017?
Okolo roku 2012 se psalo o 40 miliardách vč. Dimateru a návazné MHD, která na Dolní … nevede.
Můj názor je, že ŽUB nedopadne, nebudou na to prachy a nejdůležitější stanicí v Brně bude Vídeňská. Stejně jako v Kasselu, jako přes kopírák.
Všechno práce brněnské pozemkové mafie.
Není to jako přes kopírák, protože Brno hl. n. není hlavové nádraží.
Navíc, v Kasselu to takto nedopadlo kvůli penězům, ale právě kvůli tomu, že Kassel Hbf. je hlavová stanice = pro VRT bylo potřeba zřídit stanici jinde.
Jestliže nebudou peníze/neprojde to územně v případě brněnského uzlu, pak považuji za bláhové se domnívat, že projde v týchž ohledech výstavba VRT.
Pro vysokorychlostní dopravu Praha-Ostrava nebo Praha-Břeclav brněnské hlavák úvraťové bude.
Uvrať bude jen pro PHA-Břeclav, Ostrava má být napojena přes Slatinu
5. nástupiště tedy (podle vizualizací) nebude.
Už nyní tam jeho zárodek je a celkem hojně se využívá.
Nevíte někdo proč nebude?
A tak obrovsky nádraží je potřeba v MuN zachovat protože se to tak dělalo vždycky, nebo to má ještě jinej důvod?
Zvyk je železná košile 🙂 Co na tom, že lidi přesedají do aut.
Dneska to nepotřebují tak to zruším ..ale co za rok? Uvažovani ve stylu.. mám garáž nemám auto.. garáž zruším a za rok se hodi. Když auto mam
Za 1. velké nádraží nesouvisí tolik s osobní dopravou jako tou nákladní. Za 2. to není pravda (pokud tedy odmyslíte jednorázový pokles za covidu), děje se pravý opak. A za 3. i kdyby to byla pravda, nebylo by to nijak překvapující. Kolik se za posledních 10 let postavilo nových tratí a kolik dálnic, obchvatů, parkovišť…?
Tak zrovna obchvaty bych nevyčítal ani nezatracoval. Místní by vás hnali, kdybyste jim vrátil provoz z obchvatu na náměstí…. např. v Hulíně.
Nákladní doprava? Vzhledem k tomu, že poslední dobou všude po „optimalizacích“ mizí koleje, tak jsou dopravci rádi za každé větší nádraží, které ještě zbylo.
Neklesají náhodou nákladním dopravcům tonáže? Na rakouských 27% podílu nákladní dopravy se to nedohrabe nikdy navzdory kecům v kleci politiků. Silniční doprava dostane hezký dárek v podobě D35 nedaleko.
Plošnou rozlehlost uzlu MuN vytvářejí různé spojky pro bezkolizní jízdy v různých směrech. Ty rušit (nechat rozpadnout) by znamenalo snížit kapacitu průjezdu uzlem. Předpokládám, že dojde ke snížení počtu směrových kolejí v ranžíru, ale to se na ploše uzlu (ani celkových nákladech) zásadně nedorazí.
Ranžír je v podstatě díky Metransu vyuzit na 100% takže nějaká redukce si myslím zde nehrozí
A příští rok se má začít stavět hned vedle další překladiště…. Ale to už bude kolej- kolej ..
pardon, MuN=Č.Třebová?
Ano; Městečko u Nádraží 🙂
díky
Ano, trapný výraz některých šotopuberťáků 🙂
…si myslí postavička z dětského horroru…
Důvod je ten, aby tě to děsilo 😛 😀
Jo, je to děsný 🙂
Dělá se to proto, že pokud by se objemy nákladu, hlavně kontejnery, převedly na dálnice, tak se celá dálniční síť zastaví a nedopraví už nikdo nic. Víme jaká je úroveň kamionistů. Ještě nějaký hloupý dotaz?
Takže to máme výluka Drahotuše – Lipník do toho přibude později Suchdol – Polom, do toho přibude tohle a na právem břehu Labe taky jedou rekonstrukce (na levém taky)
Jako nezlobte se na mě, rozkopeme celou republiku a až to doděláme tak si pogratulujeme jaké máme pěkné nové koleje ale nic nám po nich nejezdí, protože se nás za ty 3 roky všichni naučí objíždět přes Rakousko a Polsko.
Tak určitě a když to nebudou opravovat, tak se tu budete zlobit, že neopravují. Mimochodem i v článku se píše, že minimálně průjezd bude zachován.
Netvrdím že se nemá opravovat ale nějaký koncept oprav chybí.
Nemůžeme si rozkopat hlavní tahy plus objízdné trasy. Kudy to zboží pak máme vozit?
Myslíte si že továrnu v Německu nebo Slovensku zajímá že Češi neumí koncepčně plánovat rekonstrukce tak aby se dalo kudy objet v případě mimořádností? Nezajímá. Vezmou to horem nebo spodem a pak se bude brečet že dopravci nemají co žrát.
Jen ať se opravuje, to kvituji ale ať se proboha nejdřív udělá buď Vysočina a potom ČT nebo obráceně.
Tak ještě jednou: Průjezd vlaků bude zachován.
Očividně máte problém s porozuměním té věty. Takže které slovo vám dělá problémy?
Vy asi neznáte situace během probíhající rekonstrukce Pardubic?? Slova „zajištění plynulého provozu“ v jazyce SprŽele znamená, že osobní doprava bude dostávat hodně minut zpoždění, nákladní si přes den postojí a v noci budou zastavené provozy pro stavbu….takže asi tak….těžké nákladní vlaky neprojedou přes Vysočinu a jestli jim vyjde souběh rekonstrukce tratě přes Vysočinu a tenhle cirkus……. Na druhou stranu, takový uzel jako ČeTr ve stavu jakém je, je časovaná bomba…..
Koordinace by jistě mohla být lepší, kdyby se (bylo) udržovalo průběžně a pořádně. Na druhou stranu je smutné, má-li železnice u nás přežívat jen z tranzitu. Proč neumíme naplňovat po kolejích především místní potřebu a „pláčeme“ po průjezdné zátěži, která nám sem ve výsledku zase tolik dobrého nepřináší?
A odkud kam se za „místní“ zátěž bude vozit? Když udržovat vlečky stojí majlant. A je hodně vlaků výchozích směr export a také končící ze zahraničí. A ty místní musí projet…
Jakože vlak z Moravy do Čech nic pro ČR nepřináší a tak je nepotřebné, aby projížděl Českou Třebovou.
Tím zabijete dovoz kolejnic z Třince do Čech. Šotouš, největší škůdce železnice.
Co se Vysočiny týká, tak má začít do měsíce, čeká se jen na ÚOHS. Od žádosti o stavební povolení k výběru zhotovitele a začátku stavby je to tak akorát, aby letošní výluka na Vysočině byla hotová.
Což ovšem neznamená že Vysočina bude spravená… jen to že se možná dalších 5 let nerozpadne…
Obzvlášť taková Světlá je úplně supr.
Souhlasím, co se týče nakladni dopravy tak po všech těchto výlukách tady nezbyde skoro nic.
Doplňte si na seznam rekonstrukci tratě přes Vysočinu….a máte to skoro komplet. Západ Čech teď nehodnotím….
Jako uzel Česká Třebová je velký… Ale hned 22 miliard? Tam bude i pár laviček že zlata, ne?
A automat na vodu na každém péronu hned 2 x pro každý směr jízdy 1 🙂
Aneb jak takový automat na vodu může být trnem v oku. Stěžujeme si, že to tady není jako na západě, když se ale něco udělá, tak si stěžujeme, že to vlastně chceme tak, jak to bylo, že?
Ať je jich tam třeba 150 když to daňový poplatník platí, co? 🙂
Lavičky ani zábradlí asi ne, ale třeba bude pozlacená “základní kolejnice” nebo kladívka
a že těch kladívek bude a kolejnice bude jistě taky dlouhá…
No, tak jsou to drobné, ale je dobré si všimnout, že neumíme zahájit stavbu jedním kladívkem a otevřít ji k užívání jedněmi nůžkami, vždy vybranou osobou – je potřeba každému honit ego vlastním kusem nářadí…
Hlavně je pecka, že kladívkama klepe 15 lidí, aby potom na stavbě dělalo zároveň tak 5. Jako, je fajn že produktivita stavařů roste, ale o to víc vynikne “produktivita” klepačů kladívkama…
Tak jestli ty kladívka budou pozlacená tak se nedivím že chce každý zůčastněný svoje…
Lavičky ze zlata nebudou, pouze SŽ počítá s tím, že zhotovitelům zaplatí královsky. Nic víc za tím nehledejte.
Není to nějak málo? Těch 22 mld?
Je však se píše a suma dále roste… 🙂
Možná jen drobnost…
O kolik (obecně)je cca dražší podchod než lávka?
Vzhledem ke klimatickým změnám ;’(Včera Olomouc centrum 17 °C; pravda teplotní čidlo na přímém slunci.) je určitě mnohem lepší podchod.
Pečení lidé ve vlastní šťávě versus chladnější beton…
– Asi to nevyužije tak velké množství lidí.
– náklady
+ Je to na dalších 50 let +
Opravdu si myslíte, že hlavním kritériem pro rozhodnutí o tom, jestli se ppřes koleje bude stavět podchod, nebo lávka, je to, jestli se někdo dobře živený na slunci při funění do schodů spotí?
Tlouštík i hubeňour se zpotí podobně. Smrad jistě podpoří další cesty spolucestujících…
Zvlášť je zdravé přeskočit z rozpálené lávky do klimatizace ve vlaku.
Tak mě poučte, rád se dozvím něco nového.
Třeba odpověď na mou první otázku.
Je zajímavé, že jižní podchod tam teď je.
Jenže z lávky nebude nelegální nocležna, kudy se lidé bojí projít.
To možná nebude, zato bude každý muset zdolat větší převýšení (anebo spotřebuje energii použitím výtahu, bude-li ten ovšem fungovat). Místo celoroční kaluže tam bude občasná námraza. Ušetří se na denním svícení a bude lepší výhled. To převýšení je zde mírně kompenzováno mělkým zářezem tratě, tak uvidíme. 🙂
Jo, ten současný tmavý, blbě nasvícený, zasviněný, ch*ankama nasáklý tunel kde táboří fetky a v tmavých koutech číhají indočeši je dozajista lepší varianta než prosklená lávka, na kterou je odvšad vidět. Nově budované lávky by měly splňovat bezbariérovost a je u nich výtah, tak jestli máte problémy s pocením, použijte ho.
Souhlas…… a proto se v Ostravě hl.n. místo vyhovujícího, opraveného, čistého a bezbariérového (po desítkách let) nadchodu bude za nějakou tu miliardu stavět podchod…Jsme přece v Česku, pochopíte ?
To se nedočká 🙁
„teplotní čidlo na přímém slunci“
Tak to je opravdu, ale opravu a naprosto špatný způsob měření globálních teplot. Ještě dát teploměr do stínu před plánovaný výdech klimatizace a šups, měříme +5 ˚C po zapnutní.
Zase jenom příprava na změnu napájení?! Pokud by se nedělala příprava, ale prostě se to přeplo, tak se ušetří velké peníze.
Úsek modernizace má stále zjevně pocit, že zdroje jsou neomezené.
A ještě jsem v textu nečetl nic o ETCS, to bude taky zvlášť, jak je u SŽ tradice? 😉
Proč se ptáte tady, když jste u té firmy zaměstnán?
Musíte plakat na tom správném hrobě.
Představte si, že vliv na to, jak bude která stavba vypadat, mám asi tak stejně velký, jako vy. Poslat takovýto dotaz náměstkům GŘ znamená zpočátku ignoraci a potom to, že můžu podobné dotazy posílat tak leda jako občan.
Já jsem v té organizaci pouze a jenom proto, abych mohl zevnitř na SŽ věci zlepšovat primárně tam, kde mám nějaký vliv a především odbornost.
99 % služebních věcí prostě řeším po služební linii jak se sluší a patří, ale tady si můžu pouze stěžovat jako občan – nejsem pánbůh aby mne všichni poslouchali.
SŽ chce přepnout celou republiku naráz na 25 kV 50 Hz a já s tím naprosto souhlasím protože tak se ještě dojezdí stejnosměrné vlaky, zatímco teď přepnout jen ČT by znamenalo všechny stejnosměrné lokomotivy i jednotky odstavit a určit k likvidaci.
Předně: Naráz se to dělat nebude, nemá a nedělá. První úsek už je dávno přepnutý.
Loko řady 163/162 se přestavují na dvousystémové, Pantery řady 440 taky, řadu 371/372 (Bastard) lze přestavět taky. Všechno ostatní je dávno doježděné a než se přepne Praha, tak dojezdí i řada 471.
V Berouně a Lysá se ale taky bude přepínat na konci dekády. Do Ústí budou jezdit pantery, takže zbyde trať do Kolína přes Pečky a do Benešova. Poté ještě něco ve Slezsku a jinak se na ostatních tratích s elefanty nepočítá.
Jakože vyrobíte střídavý ostrov ve stejnosměrném okolí….to si jako podle vás mají všichni dopravci nakoupit MS mašiny za 100M ???
Dost dopravců je už má, ale nevyužívání jejich střídavé části vypadá jako zmařená investice. A kolik těch starých stejnosměrek přežije rok 31 (+ obvyklé zpoždění)? Zvlášť po blízkém přepnutí na ETCS?
Ano, my máme také. Ale ne vždy se hodí využívat mašinu za 100M. I generál ČDC označil investici do starých 242 (ano, střídavá loko) za dobrý krok, protože pro některé obchodní případy se hodí. Do obchodu ČDC nevidím, ani do jiných, ale vím z praxe vím, že např. 2xstará stejnosměrka nebo 2×242 jsou provozně někdy lepší než jeden drahý Vectron
A budou pořád lepší i za 8-10 let při dalším oježdění, ECM a ETCS?
A právě 2×242 by se mohla do Třebové podívat, když už je ČD Cargo kupuje a investujete do nich (opravy, ETCS…) 🙂
Za to, že máte od každé řady kus až dva, opravdu nemůžu. 242 je perspektivní z hlediska konverze, to je bez debat a vy jako IDSC si můžete klidně další dovézt z Bulharska. A denně si kladu otázku, když spousta dopravců naříká, jak je pro ně Vectron drahý, když u dopravců v Německu a v Rakousku ta mašina nenalítá za den tolik jako u Metransu a pořád to někde postává, a že jsou schopni uživit i Euroduál v hodnotě 170 milionů Kč a stojí se na něj fronta.
„oblast použitelnosti“ 242 se aspoň bude zvětšovat, na rozdíl od čistě stejnosměrných mašin.
A co výhradní provoz ETCS? Mašiny se navíc dnes nekupují, ale pronajímají. Místo jednoho styku napájecích soustav se vyrobí dva. A už nemusím za 10 let nic dalšího řešit. Nabízí se tady zabít dvě mouchy jednou ranou: Modernizaci a konverzi. Celkem obdivuji Slováky, jak se toho nebáli v případě Púchova. Vadí to tam dnes někomu? Nevadí. Byť Humenné a Moldava jsou úlet.
Pak kdyby se to přeplo se i Svitavama, tak to žádný ostrov nebude.
Bude to poloostrov pro rameno Ústí – Třebovice.
Ale to bude vždy, idea o přepnutí „celé ČR“ už je 50 let mimo, už tu polovinu „přepnutou“ máme! Právě zde se dá bez problému navázat.
A s ETCS, ano. Byl na to čas 25 let…
Z bank jsem zvyklý, že investice mají za sebou nějaký ten business case… Tady na těch 22mld asi bude stačit slovo potenciál, ne?
Doufám, že rekonstrukce bude 2-3 roky i nickolejnym provozem!
Cenu nekomentuji, ale ke druhému vašemu odstavci tam máte ve článku přímo napsáno, že „Správa železnic počítá s tím, že po celou dobu stavby bude zajištěn plynulý železniční provoz.“
Vy asi neznáte situace během probíhající rekonstrukce Pardubic?? Slova „zajištění plynulého provozu“ v jazyce SprŽele znamená, že osobní doprava bude dostávat hodně minut zpoždění, nákladní si přes den postojí a v noci budou zastavené provozy pro stavbu….takže asi tak….těžké nákladní vlaky neprojedou přes Vysočinu a jestli jim vyjde souběh rekonstrukce tratě přes Vysočinu a tenhle cirkus……. Na druhou stranu, takový uzel jako ČeTr ve stavu jakém je, je časovaná bomba…..
Reagoval jsem na výrok autora předchozího příspěvku, konkrétně na ten odstavec, kde píše: „Doufám, že rekonstrukce bude 2-3 roky i nickolejnym provozem!“.
U osobní dopravy (hlavně dálkové vlaky) hrozí, že ve Třebové nebudou vůbec stavět. Cest k projetí je ale dost, samozřejmě budou nejkrizovější takové ty krajní výhybky.
Hlavním účelem této investice je zachovat provozuschopnost celého uzlu.
Ha ha ha ha
He he he. 🙂
A dochází vám, že se to tam po 50 letech rozpadá, součásti svršku jsou opotřebované?
Nebojte, jedna kolejnice v provozu bude pořád. 😀
Nebylo by lepší dvě? Monorail není se stávajícím vozovým parkem dopravců moc kompatibilní.
Ale ať jsou to ty ve správné vzdálenosti, jinak to stejně nepomůže 🙂
Tak chete bussiness case a nepřečtete si ani článek…
Berte to tak, ze z těch 22G je asi tak 21 “kumulovaná prostá obnova”.
Zajímalo by mne, jestli budou mít dálkové vlaky osobní dopravy průjezdné koleje mimo nástupišť, čímž by se mohla traťová rychlost projíždějících vlaků ještě zvýšit. A pomohlo by to možná i nákladní dopravě,
Ne, proč? 🙂
Taková cesta nádražím existuje už nyní.
Ku Praze jedna kolej navíc mezi 1. a 2. nástupištěm a opačně od Prahy se jezdí jižní stranou kolem celého uzlu až za Metrans.
Běžně se to využívá, ne jen, když je v osobním nádraží plno, a ještě běžněji při mimořádnostech.
Po změně předpisu D1 kdy se zrušili objízdné trasy už to tak jednoduché není.
Dřív stačilo když výpravčí zavolal že se nepojede přes osobní ale přes Les a bylo.
Dneska se na to musí udělat zvlášť trasa a jízdní řád, protože odbočka Les nekončí ve stanici Česká Třebová ale ve stanici Třebovice takže je to, podle předpisu, jiná trať (i když není) a vlak bez trasy a jízdního řádu tam nemá co dělat.
Vítejte na železnici.
A v čem je problém, stačí přece vyštípat Žlutého!
Dráha ke své likvidaci potřebuje jenom samu sebe, uzavřenou před okolním světem.
To je ale jen ve směru Olomouc Praha (14. kolej). Opačně po koleji 200 okolo Metransu je to děsná zajížďka a taky tam nelze moc rychlost zvýšit + jízdy odbočkou.
Rychlost je limitována oblouky, zejména na „pražském“ zhlaví, ne průjezdem kolem nástupišť. Kolem běžných nástupišť můžete 160, kolem širších až 200.
To by se muselo překopat celé 4. nástupiště a do toho se moc nechce. A jak píší ostatní, tak nijak zásadně by to rychlost oproti současným navrženým nepřineslo, spíš vůbec.
To by mě zajímalo jestlipak bude v tom kolejišti tráva jako na vizualizaci.
Berte to s rezervou, je to pouhá vizulizace a ty s realitou zpravidla nemívají mnoho společného.
Porovnejte si nádražní budovu na obrázku 1/8 a 2/8.
Na prvním (zřejmě stávající stav – podle peronů) je barevná, jak cirkusový stan, na druhém už je to poněkud decentnější.
Podobné to bude i s tou trávou, nebo novým štěrkem, protože „vyšisovaná realita“ nepůsobí příliš esteticky.
Otázkou je, proč se stávající stav (obr. 1/8) dokumentuje vizializací a ne reálnou fotkou.
Udělat u něčeho stávajícího vizualizaci nebo jednoduše render je často jednodušší i přehlednější než to fotit. Můžete s tím pak lépe pracovat i v rámci návrhu nového.
Když trochu odbočím, tak i eshopy používají render spíše než fotky. Právě kvůli jednoduššímu použití a univerzálnosti.
Já jsem v tomto naprostý laik, ale vycházím z naivní představy, že podkladem pro kloudnou vizualizaci by mohly být fotky stávajícího stavu, se kterými se dál pracuje.
Ten obrázek 1/8 na mně působí, jako „kříženec“ fotky a pc grafiky, alespoň ty stavební objekty nalevo od kolejí a v pozadí na mně působí reálně. To, že se někdo dodatečně vyřádil na boční stěně nádraží, je už věc druhá.
Tráva tam jistě bude, ať už je na vizualizaci cokoli. 😉