SŽ začala soutěžit sedmimiliardovou opravu trati přes Vysočinu. Nevidíme přidanou hodnotu, vzkázal ŽESNAD.cz
Jedním z úseků půl roku neprojedou žádné vlaky. Po rekonstrukci bude možná na části úseků rychlost 160 km/h.
Správa železnic (SŽ) vypsala včera celkem tři zakázky na rekonstrukci tří úseků trati mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem v hodnotě 6,8 miliardy korun. Akce, která je ve věstníku veřejných zakázek nazvána rekonstrukcí a v tiskové zprávě modernizací, má přinést zvýšení rychlosti, bezpečnosti a zlepšení zázemí pro cestující. Práce budou probíhat v době, kdy Správa železnic plánuje na jiné spojnici z Čech na Moravu další akce, a hrozí tak větší omezení provozu.
Jde konkrétně o zakázky Vlkov u Tišnova (mimo) – Křižanov (mimo) s maximální cenou 2,292 miliardy korun, Přibyslav – Pohled s maximální cenou 3,001 miliardy korun a rekonstrukce stanice Vlkov u Tišnova s maximální cenou 1,543 miliardy korun. V součtu tak jde o 6,8 miliardy korun.
Jde o další velké soutěže na rekonstrukci trati z Kolína do Brna přes Havlíčkův Brod, která byla přes dva roky používána jako odklonová kvůli omezení na koridoru mezi Pardubicemi a Brnem. Již dříve Správa železnic vypsala tendr na modernizaci stanice Brno-Královo Pole. V případě modernizace Vlkova dojde ke zrušení nástupiště a podchodu, vlaky budou nově zastavovat blíže k obci, přímo v prostoru za obecním úřadem. Dvě nová nástupiště budou přístupná pomocí šikmých chodníků.
Nová zastávka Vlkov-Osová podstatně zkrátí docházkovou vzdálenost jak z Vlkova, tak z nedaleké obce Osová. Stávající nádražní budovu nahradí nová technologická budova. Stavba se dotkne celého kolejiště ve stanici, počítá s rekonstrukcí železničního spodku a svršku, dále mostů a propustků, trakčního vedení, sdělovacího a zabezpečovacího zařízení. Souběžně poběží rekonstrukce jedenácti kilometrů trati z Vlkova do Křižanova.
Oprava svršku i nová protihluková stěna u školky
Dotkne se celého mezistaničního úseku a zastávek v Osové Bítýšce a Ořechově, které projdou přestavbou a získají bezbariérový přístup. Podoba první uvedené v maximální míře vyhoví požadavkům obce. Cestujícím budou k dispozici zvýšená nástupiště s novým informačním a orientačním systémem. Přestavba zastávek zohledňuje i budoucí propojení této konvenční trati s vysokorychlostní. Zvětšení poloměrů několika oblouků umožní také zvýšení traťové rychlosti ze stávajících 100 km/h až na 160 km/h. Během celé stavby projde opravou osm mostů, čtrnáct propustků a postaví se dvě opěrné zdi. V Ořechově je navržena protihluková stěna clonící mateřskou školu.
Naplno mají obě práce začít příští rok. Od března do září zde bude zcela zastaven provoz, neprojede tu žádný vlak. „Zvětšování poloměrů oblouků a jejich překládání do nové stopy není možné realizovat za provozu, proto se příští rok plánuje úplné sedmiměsíční zastavení vlakové dopravy,“ uvedla Správa železnic. Podle správce infrastruktury je to vhodnější řešení, než akci provádět dvě sezóny.
Správa železnic dnes vypsala tendr na kompletní modernizaci devítikilometrového úseku mezi Pohledem a Přibyslaví. Tři roky trvající rekonstrukce přinese zvýšení rychlosti až na 160 km/h, opravené stanice a zastávky a lepší parametry pro nákladní dopravu. Po celou dobu stavby se počítá se zachováním jednokolejného provozu.
Nickolejný provoz v jednom úseku
Správa železnic chtěla původně zastavit provoz i mezi Přibyslaví a Pohledem, kde nakonec zůstane jednokolejný provoz. Dojde k modernizaci stanic Přibyslav, Pohled a zastávek Přibyslav zastávka a Stříbrné Hory. Přinese zvýšení traťové rychlosti ze současných 100 km/h až na 160 km/h. Stejně jako na dalších úsecích dojde k rekonstrukci železničního spodku a svršku, všech mostních objektů, železničních nadjezdů, trakčního vedení a související infrastruktury zajistí požadované parametry zatížení trati, což je klíčové především pro nákladní dopravu. Dojde k instalaci nejmodernějšího traťového a staničního zabezpečovacího zařízení. Stavba potrvá dva roky.
Plán na miliardové opravy tratě přes Vysočinu kritizuje sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. „Jakkoliv chápeme snahu Správy železnic dostat trať do normového stavu, tak rekonstrukce tratě přes Vysočinu nebude mít pro nákladní dopravu žádnou další přidanou hodnotu, neboť je pro požadovaný rozsah provozu dostatečně kapacitní,“ řekl Jaroslav Tyle ze ŽESNAD.cz. Dopravci mají také problém s načasováním. „Stavby se totiž dostávají do podobných termínů, jako jsou předpokládané mnohem důležitější stavby – především modernizace uzlu Česká Třebová nebo zdvoukolejnění trati Velký Osek – Hradec Králové – Choceň. Tento souběh však značně zhorší odklonové možnosti vedení vlaků z I. koridoru přes Vysočinu,“ dodal Tyle.