SŽ vypsala tendr na velkou modernizaci nádraží v Hradci Králové
Hlavní nádraží Hradec Králové. Autor: Technickykrouzek – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=126613965
Předpokládané celkové investiční náklady přesahují 12 miliard korun.
Vůbec mi není jasné, proč se hlavní nákladní koridor má táhnout skrz 100 tisícové město?
Protože kdyby měla jít trať mimo město (kudy?), tak by to bylo o hodně dražší.
A má to smysl vyhodit 12 miliard za rekonstrukci nádraží v nicotným městě který není ani na koridoru a bude tam jezdit tak maximálně pár nákladních vláčků?
Má, protože koridor je přetížený.
Nicotný jste vy. 🙂
V případě průšvihu to nebude pár nákladních vláčků, ale záloha za koridor.
Ještě tak kdyby došlo někdy v dohledném desetiletí na Nymburk 🫤🫣
Na iXu (Twitteru) Jiřího Svobody je i krátká vizualizace. https://x.com/jirisvoboda_cz/status/1810610126224495052
Mě by fakt zajímalo co na tom stojí takovýhle nesmyslný prachy…
To ETCS nebude zrovna levné.
Jakou částku byste si představoval, ideálně s nějakým základním rozpadem na položky?
Co kaštanka? 🤭
To je jiná stavba 😉
Zase salámová metoda. Zdvoukolejňovat se nic nebude, jen se připraví všechny výjezdy kromě Jičína. Pokud jde o zbývající úsek do Pardubic, tak tam sice začne stavba druhé koleje ještě během této stavby, ale skončí o 2 roky později. Jaroměř má druhou kolej v nedohlednu a se změnou soustavy to nevypadá jinak a proto mi přijde brzká konverze Královéhradeckého kraje jako blbost.
Tohle je správný postup ale. Čekat na to až se vyřídí povolení pro všechny směry a dělat pak vše naráz by znamenalo čekat na svatého Dyndy.
Přičemž umístění návazné dvojkolejky je předem známé z územního řízení. Teda až na to, že SŽ s Krajským Úřadem dostali územko k přepracování, protože Hradec-Týniště odflákli. Ale ani to nemění umístění kolejí na rozhraní staveb.
Hlavně ten kousek u Opatovic, že nechali na konec. To je podle mě úplná šaškárna.
Kdyby se čekalo na ten kousek tak ještě nestojí nic v tom je ten vtip.
To je tak, když studie měla vyjít na již připravenou dvoukolejnou vložku Opa – Ste a víc „by mohlo ohrozit přípravu“. Kraj (resp. tehdy za oba působící OREDO) muselo doslova dokopat stát k tomu, aby schválil komplet dvoukolejku, která i z té studie pro všechny hrozně překvapivě vyšla.
No a zdržení v přípravě na koncích se pomalu dohání teď, resp. na severu stihlo vykvést v problém se stromy…
Naopak to tady vyšlo pěkně, že realizace jednotlivých úseků odpovídá jejich přínosům. Na rozdíl třeba od 171 nebo výhledově 300.
V tom bych problém neviděl. Do budoucna na to zdvojkolejnění nebudou vázané žádné výrazné náklady navíc spojené s bouráním a přestavbou toho, co se teď postaví. Jenže pro budoucí VRT by to chtělo dvě koleje navíc a hlavně tam výrazně chybí přesmyk trati na Týniště, což bude sakra potřeba, až tudy povede ten slibovaný nákladní koridor. Trať na Jaroměř by šla šoupnout spodem, o problémech s kapacitou se ví, ale bohužel se nepostaví níc, protože už těch 12 miliard je moc. Takže místo aby se teď utratilo třeba 15+ miliard, tak se postaví něco o čem víme, že je špatně.… Číst vice »
Když už se bude dělat nový most na Pražské, chtělo by to snížení vozovky pro zvýšení výšky na 4 metry. Aby se mohl k nádraží dostat třeba i autobus.
Podle náměstka primátorky bude podjezd s rozšířením i prohlouben.
Domnívám se, že dříve tam běžně jezdily trolejbusy.
Tím podjezdem trolejbusy běžné jezdí. Jde spíš o to rozšíření a hlavně vyřešit odvodnění. Po některých větších deštích tám zůstává voda.
Tak gratulace. Škoda že na západě všechno drhne a nestaví se (ani nesoutěží) momentálně nic…
Na západě jako Mladotice? Nebo gde?
Myšleno asi SS západ: Třeba Plzeň-Stod, Plzeň-Horažďovice apod.
Celý západ vycucla Praha a okolí tam toho jede dost.
Praha a okoli: Smíchov, Masarykovo nádraží, Bubny, Bránice most, Kladno, Beroun-Karlštejn, Vysočany-Mstětice, Mstětice-Čelákovice,
Zbytek západu: most přes Orlík, Lovosice, mosty v Ústí nad Labem.
Plzeň už je skoro celá hotová a na okolní stavby se dělají projekty.
Hezký den a neví někdo jestli už se bude dít něco na trati 021 Týniště nad Orlicí – Solnice?
Ale už nic k tomu.
V jakém stavu je vlastně takhle věc, která na Hradecké nádraží přímo navazuje?
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-ma-projektanta-trate-z-hradce-kralove-do-tyniste-nad-orlici-179408/
Podle článku bych to viděl tak na osmý měsíc projektovani
Ve stavu zatím nemáme ani územní rozhodnutí.
Hlavně vymyslet a něco kloudného provést se silničním podjezdem na jihu a nadjezdem na severu nádraží.Oba už jsou v dezolátnim stavu.
Dle článku se má podjezd rozšířit, a mám pocit, že i ŘSD má něco v plánu s nadjezdem.
Četl si to vůbec?
Podjezd na jihu bude rozšířenna tři pruhy a prohlouben. Nadjezd na severu bude zbourán a nahrazen dvěmi dvoupruhovými mosty (není součástí této akce).
Tam by to hlavně chtělo postavit přesmyk umožňující bezkolizní průjezd vlaků ve směrech Pardubice-Jaroměř a Velký Osek-Choceň. Má-li se druhá jmenovaná trať do budoucna stát hlavní nákladní magistrálou, tak je zaděláno na vznik dalšího úzkého hrdla české železnice.
Kamui dole něco nadhodil, přesmysk spodem pro osobku Hradec-Jaroměř, který by podjel nákladní magistrálu.
Nicméně zhotovitel sotva bude dělat něco, co v projektu není.
Proto to taky mělo být už v tom projektu. Takové stavby se mají plánovat s výhledem na 50 – 100 let, ne aby se to za 10 let muselo zase rozkopat, protože se najednou zjistí, že mezitím poněkud stoupla dopravní zátěž a jaksi chybí kapacita.
Přesmyk bych viděl asi takto. Moc možností v tomhle městě není.
https://mapy.cz/s/funurezume
To by sice bylo pěkné, ale reálně bude vítězství, pokud se povede udělat Pohřebačka-HK tak, aby to neznemožnilo udělat z plačické spojky čekací kolej před uzlem s úrovňovým křížením směru HK-Pce.
Co třeba něco takového? https://mapy.cz/s/nedutelula
Vím, kříží to depo a zahrádkářskou kolonii. Ale zase není třeba to stavět hned a pokud by se s tím počítalo, bylo by možné mezitím postavit nové depo na jiném vhodném místě. Na místě toho depa by pak mohl vzniknout dostatek prostoru pro rozplet s bezkolizním křížením hlavních směrů.
Začít by se dalo přeložkou trati na Týniště kolem toho depa a přes tu zahrádkářskou kolonii, která by pak zůstala pro osobní dopravu. A přitom už rovnou vykoupit pozemky pro další dvě koleje pro ten nákladní průtah.
To říkám celou dobu, vedle splítky u Kuklen pokud by se 031 odtrhla před Pohřebačkou je ale jediným alternativním scénářem 020 v tunelu pod HK od Svobodných Dvorů s podzemní stanicí po Riegrákem v orientaci západ-východ a 2k odbočkou směr Jaroměř.
Hradec Králové hl.n. má mít ETCS s benefity. Tedy bez návěstidel.
Nádraží není širá trať, v tom je ten postřehnutelný rozdíl.
Přijde mi trošku zavádějící formulace „Přestavba hradeckého nádraží je součástí modernizace a zdvoukolejnění železnice mezi Hradcem Králové a Pardubicemi.“ Protože zdvoukolejnění bude pro všechny směry kromě Turnova…
A co konkrétně je na tom zavádějící?
Že ten Hradec bude významným uzlem a mělo by se myslet i na směr Choceň – Poděbrady. Viz příspěvek Kamula níže. Navíc tam bude i odbočka z VRT po Jaroměř, kde se to má napojovat zpět na VRT.
Pro zdvoukolejnění mezi Hradcem a Pardubicemi má klíčový význam význam stavba H-18: Opatovice nad Labem – Hradec Králové (mimo). Přestavba Hradce je důležitá hlavně jako možnost bypassu koridoru pro náklady mezi Chocní a Nymburkem.
a co trať na Jičín???
Jičín leží na trati 041 Hradec Turnov… tam myslím není žádné zdvoukolejnění v plánu.
Bohužel přitom by do do Liberce bylo nejkratší a nejrychlejší tudy. Samozřejmě po rekonstrukci.
Rekonstrukce by v tomto případě ovšem znamenala spíše kompletní novostavbu. Směrové poměry tam v současné stopě jsou takové, že z toho nic moc nevykouzlíte.
Možná tak od Brna. Tahat Prahu do Liberce přes Hradec je zoufalství podobné Karlovým Varům přes Ústí (o Plzni nemluvě).
A zase: Bude to už za ty prachy sakum prdum na 25kV nebo se to udělá jako Třebová na 3kV?
Že by udělali 4 styky najednou a stavěli jednu napajecku jen pro jedno nádraží?
Když by se to zkoordinovalo s přestavbou od Chocně i Velkého Oseka, tak by byl jeden na jihu Hradce a jeden v Chocni.
Já sem rád že se místo “ koordinace “ radši staví, dvoukolejky budou kdoví kdy a stejně by dopravci nedovolili úplnou výluku
A když se dělá příprava tak se štěká taky.
No já jsem hrozně zvědavý na přepínání Žiliny, když na jeden mezistaniční úsek potřebují týden nezávislé trakce. To nám bratia ukážou, jak se to má nebo nemá dělat.
Podchody rozsirit, nastupiste rozsirit. Aby to nedopadlo jako ČB nebo Olomouc. Ideálně vyhrabat až k areálu ZVÚ – což by konečně normálně připojilo celou čast města “Za Škodovkou” (Kukleny a Svobodné dvory) k městu. Stejně ten areál časem skončí jako bytová/smíšená výstavba a nikdo nechce 50let čekat na Hradecký “Konečně Žižkov”. Třetí díru rovnou vyhrabat v úrovni terminálu HD – přímo se schody na nástupiště, mimo budovu nádraží…
A po lávce chodit nemůžete? Sice jen ze 3. nástupiště, ale funguje.
Lávka se bude v rámci stavby bourat, prijezdovy podchod bude prodloužen až k depu.
Což je dobře, ale dneska se dá chodit po lávce.
Takže nestavet nádraží jen zastávku?
Jako křížení dvou tratí. Parkoviště nákladních vlaků může být v polích za Hradcem.
Tři tratí, a cena výhybky bude v poli levnější? Nebo budovat nádraží na louce je levnější než tam kde to je včetně navazující infrastruktury?
Bude součástí modernizace také zbourání historické budovy, jak je to dnes v módě? (Liberec, Kladno).
Všetko popíliť.
Myslíte Gočárovu stavbu, která je jedinečná a při rekonstrukci nepřekáží novým peronům?
I perony se dají vymyslet tak, aby jim vadila jakákoliv budova.
Autorem hradeckého nádraží je Ing. Arch. Jan Rejchl, nikoliv Gočár.
Tak to pardon za mystifikaci.
Na Kladně peronům nepřekáží a v Liberci by se taky dala „obejít“ jako v Ústí nad Orlicí. Bourají se hlavně protože je nikdo nechce k ničemu využívat.
Ano, v Ústí ji to obešlo „nádherně“. Čekám, kdy přijde „státe postarej se“.
A on se má stát starat o svůj majetek jeho likvidací (ve stylu stavebního konzumu), jak to poslední dobou předvádí i tam, kde využití je?
Kdy půjde k zemi stará budova hlavního v Praze? Je už skoro opravená, tak bude pro dobrou správu vhodným kandidátem k demolici…
Tohle se nedá vyjádřit slovy, to je barbarství kterému se snad může přiblížit jenom SUS s bouráním gotických mostků…
Ne, proč?
Kde je móda bourat funkční, technicky a velikostně v pořádku a nepřekážející budovy?
Třeba pro nevyhovující požární odolnost budov. Vysoké energetické náročnosti. Zbytecně velké stejně tam pak za ty nájmy nikdo nebydlí ( ono to je i zakázané tam kde je technologie tak nad nesmí být byty) pro provozovatele třeba občerstvení taky drahe.
Levnější je nová funkční kostka.
A to je případ Hradce?
V hradecké nádražní budově jsou byty? Já měl zato, že spíš kanceláře.
Leckde. Namísto řádných oprav náhrada venkoncem i podobně velkými novostavbami. Někdy se zachováním dopravně nevýhodné polohy.
Kde?
Nebojte se buďte konkrétní. 🙂
Rozšíření podjezdu na Gočárově, tedy další dlouhodobá výluka, že?
Úplně stejně dlouhá jako bez rozšíření délka nového mostu nemá na vyluku vliv.
Tohle je nutnost. A konečně se to udělá.
Za 10mld tim pak asi moc lidí navíc jezdit nebude…
Budou lavičky potažené pandi kůži a nebo proč nádraží s dopravními výkony nic moc proti Pardubicím stojí více než ty Pardubice?
Vždycky jsem chtěl čekat na zpožděný vlak v budově, co je větší než místní škola a sedět na lavičkách potažených pandí kůží.
Ano, nádraží je totiž jen ta budova, ve které cestující čekají na vlak… 🙂
Cenu nekomentuji, nemám kvalifikaci soudit, co je „moc“ nebo „málo“ peněz za takovou stavbu.
Protože stavba se naceňuje prodle rozsahu stavebních prací? Tedy kilometry kolejnic, počet výhybek, kubíky zeminy, šířka a délka mostů … tohle je nutno porovnat.
A vzhledem k plánovanému zkapacitnění od Velkého Oseka a od Chocně je potřeba počítat provoz budoucí, nikoliv součaný.
Tak ono nejde o dopravní výkon, navíc je srovnatelný. Z Hradje se jezdí do 5 směrů z Pardubic jen do tří. Navíc přes Hradec mají v budoucnu jezdit většina nákladů a doufám že i osobní přímé vlaky na Moravu. Navíc v budoucnu i Ex do Wroclawi . Takže význam možná vyšší než Pardubice, což
je v zásadě jen průjezdná stanice s odbočkou na Rosice. Takže dopravní moment větší bude větší Hradec. A po zdvoukolejneni trati na Prahu se bude konat většina přestupů královéhradecký kraj/Praha v Hradci.
Ty co dávají nesouhlasy tak by se měli podívat na velikost nádraží v hradci je prostě větší ať se to někomu líbí nebo ne.
Větší v Hradci? Ty jsi brebta.
Prostě je. Je tam depo myčka, více směrů do kterých lze jet nebo v čem jsou větší Pardubice?
Konci tam mnohem více vlaků
No sice konci ale třeba hlavní směr je Pce Jaroměř a až do Liberce. Těch pár rychlíku jezdí z 50% až do Trutnova a osobní rameno s nasazením panter se plánuje také Chlumec Týniště. Takže tam zbývá lokalka na Jičín.
Chlumec – Týniště přímo? Podle návrhu GVD 2025 ne.
do budoucna s tím kraj počítá. aspoň to tak prezentoval
No v Pce jsou čtyři směry což je o jeden méně. Depo tam sice ale to v pce bylo také. Zrusilivho protoze byl asi vedouci ČD z HK. Jinak v Pce je o hodně více odbavenych lidi a je tam větší přepravní tok.
Já znám jen tři směry Přelouč, Rosice a Moravany
No kdyz chcete bejt puntickar tak jste zapomnel na Pardubice-centrum.
a nezapomeň Chrudim. Koleje se sice dělí u Rosic ale výchzí bod je z Pce.
No chápu žě jsi z HK a že tě trápí že oproti Pce je HK nevyznamný ale ono to tak dlouho zůstane. Než se u nás něco dostaví a změní tak stávající děti budou důchodci. Stačí se jen podívat jak dlouho se plánuje a staví dvoukolejka v Hradci od Pardubic
Já jsem jen odpovídal jen proč je hradec dražší než Pardubice a to tím že tam je větší nádraží.
ono také má hodně vliv inflace
Dovedl bych si představit, že by Ex1 jezdil přes Pardubice (než bude VRT) a Ex2/R18 přes Hradec. Komerční linky asi budou jezdit furt tak jak jezdí, těžko donutíte dopravce, aby to posílali tam, kde to bude pomalejší… Ale neprudili by pak z Pardubic/Kolína, že jim nejede vlak na Prahu každých x (deset?) minut?
Druhořadý nádraží mimo koridor ze kterého jezdí do 5 směrů motoráky.
Přes Hradec nikdy žádný rychlovlak jezdit nebude protože to ve studii nevyšlo ekonomicky.
Za Hradcem na sever není žádný cíl kam by lidé chtěli cestovat.
A už vůbec ne do Polska.
Hradec byl, je a vždycky bude železniční pr**lí.
No já nevím, zrovna na sever od HK jsou jedny z nejnavštěvovanějších turistických oblastí ČR (Krkonoše, Adršpašsko-Teplické skály, Orlické hory…) Asi bych měl i zmínit, že převážná část populace Královéhradeckého kraje žije severně od HK.
A co nějaký přesmyk (podjezd), aby nebyla kolize osobních vlaků Pardubice – Jaroměř a nákladních Velký Osek – Týniště? Nějak takto: https://mapy.cz/s/poracuzuna
Kolik promile by měla rampa, aby se nadjel ten silniční most? Kde by bylo nástupiště?
Píše podjezd, to by asi vyšlo, byť se spády přes 20 promile. Jen na severu bude výjezd delší, aby nabral výšku z hloubky tunelu. A musela by zůstat alespoň jedna kolej povrchově.
Nedokážu z toho odhadnout jestli by vyšla možnost zajíždět ke 4 peronním hranám z podjezdu, přičemž jen dvě střední by byly výhradní a dvě po stranách přístupné i porchově odjinud.
Nákladiště by padlo, muselo by být jinde.
Dalo by se předpokládat, že podjezd (viz ostatní přispěvatelé) by využívali primárně jen osobní doprava ve směru Pardubice – Jaroměř. Nákladní vlaky by mohly jezdit přiměřeně v současné stopě bez vjezdu do podjezdu.
Stačí jezdit Os Chlumec -Jaroměř- ( Náchod/Trutnov) a (Chrudim) – Pardubice – Týniště. Stejně 95% vystupuje v Hradci a je to řešení které je tak o půl miliardy levnější.
Jasně, proč to dělat použitelný, když to může být o nějaký 4 % levnější. 95 % lidí v Hradci rozhodně nevystupuje.
Především to co navrhujete vy je nepostavitelne od toho bych se odrazil.
Ten příspěvek výše není můj. Já navrhuju přesmyk v oblasti Březhradu.
Máte pravdu to jsem přehlédl. Ale realizovatelnost je podobná, taky tam bude ještě dlouho jednokolejka.
A proč je to nepostavitelné?
Spíše bych si to představoval nějak takto:
https://mapy.cz/s/lodunevagu
To bude asi dražší, pomalejší a hůře projednatelné. A před šotoúderkou to z obyvatel Plácků nadělá zlořidiče, bez lidských práv, pokud by proti tomu protestovali.
Pokud tam chcete někde postavit přesmyk s příznivými sklonovými a směrovými poměry, moc možností není. Ovšem nejspíš to dopadne jako vždycky: Žádný přesmyk nebude, časem se dostaví druhá kolej od Chlumce, přidá se druhá vrstva dálkovky, kraje z okolních tratí udělají vlakodrom a nákladní dopravci zjistí, že se mohou jít klouzat, neb se sice nacpaly miliardy do zkapacitnění tratí, ale co je to platné, když neprojedou uzlem.
Asi taky namaluju nějaký nesmysl do mapy.cz
To budou kolejnice ze zlata, ne?
No konečně! Když člověk přijede z Pardubic do Hradce, je to jak návrat v čase o dvacet, třicet let zpět. Doufám, že v rámci modernizace nástupišť zjednoduší označování (nástupiště 1a / kolej 2a 🙂
Že by přešli na nástupní hrany? To se nebude líbit, vždycky musí mít celá plocha jediné číslo a k tomu fiktivní číslo koleje.😏 Protože číslovat půlku nástupiště by mohlo Čechy, na rozdíl třeba od Němců, mást. 😁
V Pardubicích změna z čísla nástupiště na číslo koleje prošla bez problémů. Panika a hysterie předpovídaná některými diskutéry se nekonala, cestující si zvykli. Nevidím důvod, proč to samé nemohlo v klidu proběhnout i v Hradci.
Akorát se tomu musí říkat „kolej“. Někdo se kdesi pohoršoval nad tím, že „překlad“ do angličtiny zní Platform – což je ovšem jedině logické. Lidé nenastupují z koleje a vlak nepřijíždí na nástupiště.
Mi vždycky přišlo logické, že „platform“ je to celé, takže jsou k tomu „platform“ dvě koleje (nebo třeba 4, jestli tam jsou i třeba dvě kusé). Jak to pak rozlišit? Proto se používá to „kolej“. Jenže tam zas nesedí to „platform“… Ale tak jestli na to nemá anglina žádný vhodnější výraz (nemyslím „track“, i když i to se používá – platform 3, track 8). Ale lidi si zvyknou na všecko 😉
Platform se označuje NÁSTUPNÍ HRANA – tedy to, co je pro nás kolej. V Německu se také označuje nástupní hrana (kolej) jako Bahnsteig. Sice překlad obou slov je „nástupiště“, ale pro nás je nástupiště něco jiného než pro ně. Tedy – platform 1 a platform 2 = nástupní hrana (kolej) 1 a nástupní hrana (kolej) 2.
Na nástupní hrany se velmi pravděpodobně přejde všude, fiktivní číslo koleje žádné nebude, pro upřesnění budou sektory.
A to jako v čem? Že hlásí Knop a perón je o pár čísel níž?
Takže za 12 miliard všetko popíliť a postavit znova, ale zapojení tratí ponechat úrovňové kolizní, aby náhodou té kapacity na nové nákladní magistrále nebylo příliš. Horší poměr cena – výkon aby pohledal.
To by vyžadovalo docela enormní terénní úpravy uprostřed obytné zástavby aby se odstranilo kolizní křížení – nehledě na fakt že ve směru Pardubice – Jaroměř toho zase tolik nejezdí. To by nejspíš nikdy neprošlo.
Ono ve směru Malešice – Holešovice toho taky relativně tolik nejezdí a přesto to kapacitu Libně podvazuje dost citelně. Kolem Březhradu té obytné zástavby zase tak moc není.
Jak to ze ve směru Pardubice -Jaroměř toho tolik nejezdí.Vzdyt i zdvoukolejněni Pa- HK bylo dříve vysvětlováno pravidelným taktem v aglomerací Chrudim-Pa-HK-Jaroměř .
Ano je to nějaký vylhaný nesmysl v taktu 15 minut…
Tak brzo?
Skvělé načasování dělat 2 velká nádraží ve východních Čechách najednou.
U nádraží je to skoro jedno, oni spíš budou dělat tratě z Hradce i Pardubic ze západu na východ zaráz to zatím vypadá.
Nestaví se, lidi nadávají. Staví se, lidi nadávají…
Jaké je to druhé?
ČT. Ale jakou to má mít souvislost jsem taky nepochopil.