SŽ poklepem odstartovala modernizaci úseku Mstětice – Čelákovice, naplno se práce rozběhnou příští rok
Součástí stavby budou především dvě nové přeložky, které po dokončení umožní zvýšit rychlost vlaků až na 140 km/h.
Poklepem na kolejnici zahájila v pátek Správa železnic oficiálně modernizaci tratě 232 mezi Mstěticemi a Čelákovicemi, což je poslední dosud neopravený úsek vytížené příměstské tratě Praha – Lysá nad Labem. V běhu jsou zatím přípravné práce, naplno se má stavba rozběhnout po novém roce. Hotovo má být v listopadu 2025. Práce provede sdružení firem firem Eurovia, Subterra, GJW Praha a Elektrizace železnic Praha za 2,2 miliardy korun.
Součástí stavby budou především dvě nové přeložky, které po dokončení umožní zvýšit rychlost vlaků až na 140 km/h (160 km/h pro vozy s naklápěcí technologií). První přeložka o délce 1,9 kilometru napřímí trať hned za Čelákovicemi přes částečně zastavěnou místní část Záluží, druhá bude měřit přibližně jeden kilometr a povede mírnějším obloukem volnou krajinou před stanicí Mstětice.
Na zbývajících částech uvedeného úseku se provede kompletní rekonstrukce železničního svršku a spodku. V Mstěticích vznikne nové ostrovní nástupiště se dvěma nástupními hranami o délce 220 metrů s výškou 550 mm nad kolejí. Přístup cestujících k vlakům zajistí nový podchod pod celým kolejištěm. V rámci stavby se zruší dva železniční přejezdy a postaví nové přeložky silnic. V celém řešeném úseku bude instalováno nové traťové zabezpečovací zařízení.
V místě budoucího staveniště nových přeložek momentálně probíhá archeologický průzkum, staví se provizorní komunikace. Příští rok se bude pracovat na vybudování náspu pro přeložku trati v oblasti Záluží a na opěrné zdi. Omezení provozu ve stanici Mstětice si vyžádají práce na posunu některých staničních kolejí, aby bylo možné vybudovat pilíře budoucího mostu přes trať, který nahradí zdejší přejezd. Všechny tyto výluky budou buď noční, nebo víkendové, úplné přerušení provozu se zde během příštího roku neplánuje.
Práce na téměř 30 kilometrů dlouhém úseku Praha-Vysočany – Lysá nad Labem začaly v roce 2017. Modernizace celého ramene byla rozdělena do čtyř samostatných projektů. Celkové investiční náklady se vyšplhají na zhruba 10,7 miliardy korun. Po skončení všech prací dojde ke zvýšení rychlosti v některých úsecích až na 160 km/h a redukci jízdních dob pro dálkovou dopravu až o pět minut. Do doby aktivace ETCS bude traťová rychlost omezena na 100 km/h, instalace ETCS se bude řešit v rámci samostatné stavby.
Významným přínosem pro cestující bude podle SŽ zřízení nové zastávky Praha-Rajská zahrada s přestupní vazbou na MHD; otevřena bude na podzim příštího roku.