SŽ opraví střechu pražského hlavního nádraží, místo parkoviště bude klidová zóna
V úterý uplyne 150 let od okamžiku, kdy na tehdejší nádraží císaře Františka Josefa přijel první vlak.
Kompletní rekonstrukce zastřešení odbavovací haly včetně vytvoření klidové zóny místo současného parkoviště čeká novou halu pražského hlavního nádraží. Práce by měly začít v roce 2023 a trvat zhruba čtyři roky. Vedle toho pokračuje i rekonstrukce historické Fantovy budovy, její první část by měla skončit v lednu. Sdělila to mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Friebová. Hlavní nádraží bylo otevřeno před 150 lety.
Rekonstrukci zastropení nové odbavovací haly plánuje Správa železnic už několik let. Problémy jsou například se zatékáním do budovy na některých místech, SŽ navíc chce řešit stav parkoviště, které je nyní právě na střeše haly. Po rekonstrukci by tak na místě měla vzniknout klidová zóna. V plánu je také vybudování přechodu přes magistrálu v ose Fantovy budovy a dispoziční změny v interiéru nové odbavovací haly.
Příprava rekonstrukce je podle Friebové rozdělena na dvě etapy. „V současné době se zpracovává projektová dokumentace na první etapu stavby, na druhou etapu se připravuje architektonická soutěž,“ podotkla. Samotnou stavbu správa plánuje na období let 2023 až 2027. Práce budou opět rozděleny do jednotlivých etap, přičemž prostory nové odbavovací haly budou během té doby částečně uzavřeny. Náklady na rekonstrukci zastřešení zatím správa nemá.
Nadále také na nádraží pokračuje rekonstrukce památkově chráněné Fantovy budovy. V lednu příštího roku by měla definitivně skončit oprava fasády. Ta je podle Friebové prakticky hotová už nyní, stavbaři jen dodělávají poslední dokončovací práce na snížení vstupů před budovou včetně bezbariérového přístupu. Rekonstrukce vnější části za 299 milionů korun podle správy zahrnovala vnější omítky, kamenné a štukové prvky, repasi nebo zhotovení replik všech 348 oken a dveří, střechy, rekonstrukce krovů a všech střešních světlíků a nadsvětlíků.
Letos v září začala také oprava vnitřních prostor historické stavby. V současnosti jsou opravovány velké historické sály a jejich zázemí v severní části, které by měly být hotovy ve druhé polovině příštího roku. Pro opravu zbylých částí pak správa aktuálně zpracovává projektovou dokumentaci. „V rámci stavebních úprav dojde v co největší možné míře k obnově a zachování historických prvků a celkové historické podoby prostor Fantovy budovy a navrácení původního významu tomuto objektu, s ohledem na provedený stavebně-historický průzkum,“ popsala mluvčí. Celá rekonstrukce vnitřních prostor by měla vyjít na 779 milionů korun.
Hlavní nádraží v Praze bylo otevřelo 14. prosince 1871 jako Nádraží císaře Františka Josefa. Na pomezí Žižkova a Vinohrad si ho postavila společnost Dráha císaře Františka Josefa. Její trať spojovala Vídeň a Prahu přes Gmünd a Tábor. Fantova budova, postavená podle návrhu architekta Josefa Fanty, nahradila na začátku 20. století původní, tehdy už nevyhovující nádražní budovu. Spolu s přilehlou halou nad nástupišti je největší secesní památkou v Česku.
Správa železnic si od současné rekonstrukce slibuje oživení stavby. Cestující by v ní po dokončení měli najít kavárnu, restauraci, čekárnu či dětský koutek. Sloupový sál má fungovat jako VIP čekárna, z velkého sálu se stane multifunkční prostor pro pořádání kulturních a společenských akcí. V rekonstruovaných prostorách vznikne také nové hygienické zázemí pro návštěvníky kulturních sálů. Nyní využívají budovu Drážní úřad, České dráhy, Správa železnic a policie. Sídlit zde budou i po rekonstrukci. V 70. letech minulého století byla následně vybudována nová odbavovací hala.