SŽ objednala památkový posudek k mostu na Výtoni. Má ověřit dopady stavby na zápis Prahy v UNESCO

Projektanti zároveň zpracují dokumentaci proměny území až k Nádražní ulici na Smíchově.
Správa železnic (SŽ) uzavřela smlouvu na vypracování posudku HIA (Heritage impact assesment) k Výtoňskému mostu pod pražským Vyšehradem.
Posudek HIA dodá Michael Kloos z německých Cách. Ten je profesorem na Rýnsko-mohanské univerzitě aplikovaných věd a zároveň má konzultantskou firmu v oblasti památkářství a městského plánování. Kloos pro SŽ vypracoval už loni tzv. scoping report neboli „zprávu o rozsahu“, která by se nyní měla stát základem samotné HIA.
Podle smlouvy vyjde posudek na 63 800 eur bez DPH (1 595 000 korun), dokončen by měl být do šesti měsíců. Cena je přitom výrazně nižší než za předcházející scoping report, za něj SŽ zaplatila 94 220 eur bez DPH.
Ministr dopravy Martin Kupka už v prosinci 2023 rozhodl, že SŽ si jako investor plánované novostavby mostu musí nechat památkářský posudek vypracovat, aby se původní konstrukce mostu mohla přestěhovat a ta nová byla v souladu s pravidly UNESCO.
U ostře sledované stavby se vede dlouhodobý spor o její rekonstrukci, či nahrazení novým tříkolejným mostem podle vítězné architektonické studie. Odpůrci novostavby si nechali loni vypracovat studii proveditelnosti rekonstrukce mostu od známého britského mostaře Iana Firtha. Tu nyní podle slov ředitele SŽ Jiřího Svobody státní organizace analyzuje.
Nechápu, jak může být v Česku vůbec někdo proti, říká o opravě Výtoňského mostu britský expert
HIA by měla obsahovat definování objektu světového dědictví, jeho hodnoty a vlastnosti a shrnutí památkových či ochranných hodnot světového dědictví národního nebo místního významu.
Měl by identifikovat možné alternativy „včetně možnosti nepokračovat v navrhované akci“ a potencionální dopady akce na světové dědictví.
Praha se po konzultaci s organizací UNESCO rozhodla vyžadovat vypracování stejného auditu HIA jako na Výtoni i pro projekt odbavovací haly Nový Hlavák a výhledově i pro projekt Vltavské filharmonie.
Přípravy pokračují
SŽ dál pokračuje v přípravách novostavby mostu. Letos v březnu poslala k posouzení úřadům přepracovanou dokumentaci o vlivu na životní prostředí (EIA). Oproti původní verzi obsahuje nově i přesnější plány na přestěhování současné konstrukce mostu, s kterou již Správa železnic pro provoz nepočítá.
Přeprava proti proudu na 18 pontonech. Správa železnic odhalila, jak chce přestěhovat Výtoňský most
Zároveň pro SŽ projektanti z firem Sudop Praha a Top Con Servis připravují projektovou dokumentaci pro společné povolení stavby. Aktuálně s firmami SŽ podepsala dodatek ke smlouvě, který řeší dodatečné požadavky na rozšíření rozsahu architektonického pojetí stavby.
Architektonická studie, která řeší přemostění Vltavy, byla totiž svým rozsahem omezena jen k Hořejšímu nábřeží. Rozsah stavby ale musí podle SŽ navázat probíhající kompletní rekonstrukci Smíchovského nádraží. „Vzhledem k časovému odstupu obou staveb, nebylo možné do rekonstrukce ŽST Praha-Smíchov kompletně zahrnout úsek železniční trati mezi ulicemi Nádražní a Hořejší nábřeží,“ uvádí se v dodatku ke smlouvě.
Proto se do dokumentace zahrne i architektonická studie prostoru podél současného zemního tělesa mezi Nádražní a nábřežím. Dodatečné práci na dokumentaci vyjdou na 2,1 milionu korun bez DPH.