SŽ objednala památkový posudek k mostu na Výtoni. Má ověřit dopady stavby na zápis Prahy v UNESCO
Architektonický náívrh nového soumostí na Výtoni. Zdroj: 2T engineering

Projektanti zároveň zpracují dokumentaci proměny území až k Nádražní ulici na Smíchově.
Kdyby si radeji misto dalsi zbytecne studie vzali priklad z Drazdan.
Dejte tam terče ,ať se někdo probudí…..
To už je úplná neschopnost a omezrnost našich úředníků. Most je důležitém tranzitním koridoru, jezdí tam tisíce lidí denně a oni místo urychlené realizace nového mostu budou řešit nějakou památkovou ochanu.
Tak dlouho to bude SŽ „studovat“, až nějaké čidlo na mostě zastaví provoz na dobro a na dlouhá léta. Minulý týden se tu psalo o liberecké trati, jako o „dráze národní ostudy“. No je tam někde taká exotika? A tolik výluk na 15 let dopředu od Berouna až po Prahu? Ta liberecké to je hotová květinka proti tomuto bordelu. Chudák ten, kdo je na to odkázán. Jen tak mimochodem před sto léty naši předci most za víkend vyměnili. My o tom čtvrt století kecáme a nic. Něco předsi, cestující trpí. Pan ředitel SŽ a jeho ansámbl je dost dobře placen… Číst vice »
Presne, nemam co dodat, stary a nekapacitni most musi byt odstanen a nahrazen novym.
Jak by to mělo být řešeno ukazuje přístup k mostu v Bechyni, vnější vzhled zachován, konstrukce ale nová, i mírně zesílená a nově např. štěrkové lože. Sama SŽ navrhovala třetí kolej na vlastních pilířích, ta se postaví jako první, aby provoz mohl být zachován (už se mohla stavět). https://x.com/Spravazeleznic/status/1882036926057722307
*oprava, v Táboru
I kdyby to tady bylo technicky možné (což není úplně jisté, ty mosty se dost liší), tak pořád je problém s Výtoňským předmostím, hlavně s podjezdnou výškou a se zastávkou vlaku
Takovy veci ochranare vubec nezajimaji, funguje je to ted, tak to stejne musi fungovat na vecne casy..
Jel jsem pres most minuly tyden. Funguje uz jen jedna kolej. Most vypadá děsivě. Už rozhodněte a konejte.
Jelikož se přestavuje celé Smíchovské nádraží, tak by tam jedna kolej byla tak jako tak. Přemýšlet v souvislostech. Proto SŽ nespěchá… Pak se rozkope druhá strana řeky kvůli třem kolejím. A ještě se budou opravovat Vinohradské tunely.
Tam bude jedna kolej velmi dlouho…
No to jste napsal přesně. Bylo by dobre most, trat v Nuslích a tunely dělat najednou.
Takže vlastně už tu máme tři klíčové stavby občanské vybavenosti, které stojí na posudku HIA a setrvání centra na seznamu UNESCO.
Je možná načase položit si otázku, co UNESCO Praze přináší a zda toto skutečně má být limitující faktor rozvoje města, resp. důvod ke konzervaci skanzenu.
Faktem je, že zápis v seznamu nijak nechrání centrum před epidemií AirBnB, absinth+weed večerek, sovětských beranic, thajských masáží a nelegálních zahrádek, takže v čem přesně je jeho hodnota?
Je možná načase položit si otázku, co celá OSN, nebo alespoň některé její orgány, třeba UNSC, přínášejí světu 🙂
Jako ano, ale na druhou stranu je fakt, že ten most měl bejt vyřešenej už 20 let. A to že není není chyba UNESCA.
Neříkal pan ministr, že nejpozději do konce loňského roku bude o stavbě nového mostu rozhodnuto? Místo toho tu máme další studii.
Čekal jsem, že tahle studie bude zadaná tak už dva roky zpátky.
Jsem jediný, komu připadá ten designový návrh mostu v bílé barvě daleko hezčí a elegantnější než tento rezatý?
Mě se taky předchozí návrh líbil víc.
Je to hlavně komedie, ten most se nechal zreznout, a proto se má zdemolovat, a nový uděláme v rezavé barvě, protože jsme si zvykli, že jsme se o něj nestarali, což je chucpe.
Původní barva je šedá, a byla po velkou část fungování původního mostu, takže bylo by správné mít tu bílou, než rezavou.
Původní barva je červená. Jak jste přišel na šedou. Proč se tu šíří tolik lží.
Bílý návrh vypadá jako nedaleký Trojský most.
Trojský most je nedaleko, hned na druhé straně Prahy, globálně vzato kousek 🙂
Ale ta červenorezatá se mi líbí víc, i z důvodu, že vydrží déle stejná.
Jenže ta bílá dlouho nezůstane bílou. Cokoli poblíž pojížděných kolejí po nějaké době vypadá jak na Marsu.
Učebnicový příklad je světlý beton na výjezdech z tunelů Nového spojení.
Mě se nejvíc líbila varianta červeného mostu, kterou navrhl IPR.
Teď už je nový most jediné myslitelné řešení.
Pak je tu ale dlouhodobý přístup SŽ, která neplní své povinnosti a obchází pravidla tím, že věci nechá doslova vyhnít – pak už se na její stranu postaví i fyzika. A teď nemám na mysli pouze tento most.
Postup SŽ v této kauze by měl být prošetřen, aby se už ideálně nikdy neopakoval.
Současný ministr dopravy má pro současného ředitele SŽ jen slova chvály (stačí zalistovat v médiích za poslední tři roky). Není lepšího důkazu než že je Správa železnic vedena dobře. Co v takové situaci chcete prošetřovat? A kdo by to měl prošetřovat?
Postup, kdy nejprve za spoustu peněz řešíme něco, co nemusí za daných pravidel projít, abychom to pak doháněli. Co kdyby třeba ten posudek byl na začátku současně se zhodnocením možností opravy/náhrady, pak případně stanovení limitů pro novostavbu, na ni otevřená soutěž s různorodou porotou? Ne, nejprve si prosadíme novostavbu, uzavřenou soutěž, a pak teprve řešíme, co s tím. Tohle je špatně. Pravidla byla jasná, stejně jako povinnost se v rámci pravidel o most i starat. Obdobně tomu přilehlé nádraží, ovšem dříve z ČD vyvedené.
Jak se stará o most, který o 1/4 překročil plánovanou životnost a je ekonomicky neopravitelný a technicky nedostatečný?
A i kdyby se ten most vzorně udržoval celou dobu, jakkoli je to u nýtovaných konstrukcí obtížné, tak zas vyleze někdo s tím, že je to plýtvání zdrojů na něco, co stejně přijde brzo zbourat.
Plný souhlas. Nýtovka jako dobrý. Odsloužil si svoje (a hodně přes, a při té ne/údržbě – darmo mluvit). Chlapi co jej postavili (s tím co jsem viděl na fotkách jaký měli vercajk, koníky s povozy a časovou dotaci, jako, že kurva machři). Takže, aby to zapadlo uděláme to jako v Táboře na Bechyňce (co nejpodobnější, tříkolejný v umírněném zapadajícím nátěru), tzn. že už z padesáti metrů si většina populace, turisty nevyjímaje (odhlédněme tedy od zdejších přispěvatelů, či jen čtenářů – tím bychom měli odbornou a zájmovou veřejnost vyřízenou a bohužel i pár debžů co si na tom honí triko a… Číst vice »
To, že politik chválí, ještě zdaleka neznamená, že je vše v pořádku. Případ mosru nechť je toho důkazem a smutným mementem…
Spravovat stylem – nechat vyhnít (doslova), to umí každý a nic to nestojí…
„Kupka už v prosinci 2023 rozhodl, že SŽ si .. musí nechat památkářský posudek vypracovat,“ – a proto ten posudek SŽ o rok a půl později zadá.
Závratná rychlost, to nemohu říct.
Tak to mají konzervativní voliči rádi, hlavně nic rychle neměnit, všechno hezky pooomalu
Další studie…🤦♂️to ten most dřív spadne,než se k něčemu rozumnému dopracují…
No ano, co na tom nechápete? 😁
No chápu to…čím dřív spadne tím líp…
Ja si ale rikal, ze uz HIA probehla…
Tohle by asi melo byt v pohode, akorad by to SZ mela resit uz na zacatku, u pamatkovych staveb bych ocekaval uz pri zpracovani studie jistou obezretnost a pripravu i vice posudku a konzultaci, aby nevzniklo nekolik dohadu a zbytecnych prutahu…
Já bych toto asi neměl projednou SŽ zcela za zlé. NPŮ se podílelo na formulování zadání soutěžního dialogu, o záměru vědělo, ale vidličky do toho začalo házet až poté, co zjistilo, že se mu výtězný návrh nelíbí.
Mně přijde, že tady se spíše předpokládal hladký průběh zavedeného postupu „prosadíme si svou a na související aspekty kašleme“. Soutěž mohla být mimochodem otevřená, NPÚ také mohl předpokládat dodržení jistých pravidel…
NPŮ se podílel na formulování soutěžního zadání. Například požadavek, aby most měl tři oblouky, ačkoliv bychom to dokázali staticky vyřešit i zcela jinak, pochází přímo od NPŮ.
Jinak s Vámi souhlasím, určitě by bylo dobré, aby byla pořádána otevřená, ideálně mezinárodní soutěž, u tak významného úkolu, jako je překlenutí Vltavy pod Vyšehradem je to určitě žádoucí.
Soutěž už proběhla předloni, vítězné řešení plní to, co je potřeba.
Jenže neúspěšní účastníci teď dělají obstrukce a dožadují se dalších a dalších posudků.
Jáááj Ó můj bože zase studie a pak bude zase studie o studii. Potom založíme petici za studii a pozveme debatovat o studii odborníky na studie
Těch studií je málo, minimálně jich musí být tolik jako na trať na Liberec.
A není to málo Antone Pavloviči?
Dobře tak jich uděláme 40, ale to už potom rovnou ten nový můžeme postavit, zametat zbytky starého nemusíme, o ně se postará Vltava.
Za posudky a studie a další……, půl nového mostu.
Už?!?!?
Není to zbytečně brzy?!?!?!?!?!? 🙁 🙁 🙁
Vykašlete se na UNESCO. Praha je tak vyhlášená destinace, že žádný UNESCO certifikát nepotřebuje.
Praha je vyhlášená těmi studiemi.
Praha je vyhlasena prave diky tomu, ze je v zone zachovano nejvice pamatkovych objektu v Evrope, a vyskrtnuti z UNRSCO by byl velmi spatny signal…
Moc neverim, ze by se Praha pak pod developery udrzela jako vyhlasena destinace,… to uz by pak spise posililo jina mesta v okoli, Berlin, Viden, Budapest…
A zrovna politikum v Praze neverim, ze by tlaku developeru nepodlehli…
A fakt by nás trápilo kdyby v Praze bylo o něco míň turistů?
Na počty turistů by to mělo zanedbatelný vliv. Jezdí teď do Drážďan míň turistů, než před jejich vyškrtnutím z UNESCO?
To by bylo sice fajn, ale prvořadým zájmem i pro nás by v tomto ohledu mělo být zachování hodnot, nikoli výdělky z jejich ukazování. Komerci z toho dělají jiní. Chápu ovšem, že stávající systém podněcuje mnoho lidí k tomu, aby uvažovali v prvé řadě, kolik na tom vydělají peněz…
Historické jádro Prahy je už dnes skanzen a Michálek není daleko od pravdy, že už je to Disneyland. A hlavně UNESCO potřebuje mít na svém seznamu Prahu a podobná města, jinak se ten seznam stane bezcenným . Praha opravdu nepotřebuje na tom seznamu být, je ve světě vyhlášená ažaž. A možná nejsme daleko od toho, aby jeden z nějvýznamějších vydavatelů knižních průvodců, Fodor´s , neprohlásil Prahu za „no go“, podobně jako to udělal s Kjótem, protože je to tam z hlediska množství turistů naprosto šílené.
Praha nema az tak problem s mnozstvim turistun jako s jejich silenou koncentraci do malickeho prostoru. coz si ale dela sama tim, jak vsechno mimo tento uzky prostor dela nepratelskym k chuzi, coz je pro turisty hlavni dopravni prostredek. Zajimava mista by se nasla i jinde v Praze, ale jsou hodne rozhazena a musi se k nim pres nehezke casti, tak se tam vyda jen mala cast turistu a vetsina se drzi v tom uzkem koridoru kralovske cesty. Jakmile zkusej trochu vybocit, charakter ulic je vrati zpet.
Což je naprosto logické, turisté nebudou masově obdivovat třeba sídliště Čimice. A ve zmiňovaném Kjótu je to stejné – jsou místa, kde Vás turisti ušlapou a prakticky nikdo jiný než turisti tam není a jsou tam cedule, jak se turisti mají chovat a jinde jsou jen místní lidé. Jen je to tam rozházené po celém městě, což je dáno vývojem toho města a v Praze je ta koncentrace na Prahu 1 a malou část Prahy 2, Prahy 5 a Prahy 6 daná také vývojem města.
Je to logické, ale rozhodně ne v takový míře. Fakt nejde o Sídliště Čimice, ta část, kde Praha drtivou většinu turistů drží je opravdu nesmyslně uzoučkej koridor, ani v něm není celý Starý Město a Malá Strana. Přitom co vidět by bylo i v širším centru. Jenže pro náročnější turisty, kteří by přijeli na víc dní a neomezovali se jen na to nejprofláklejší, má Praha zoufale nepříjemnej veřejnej prostor, takže je odradí. Láká jen ty rychloobrátkové a chlastací. Což jsou zrovna ti s nejhorším poměrem problémů k utraceným penězům, ale pár rozhodujících jedinců na nich má dobrej byznys a škody… Číst vice »
Což má ale s památkovými hodnotami pramálo společného. Disneyland z toho dělá komerční sféra. Praha nepotřebuje zachovávat vzhled kvůli výdělkům. Přínosem by to mělo být hlavně pro místní – měřítko, estetika, kvalitní život v místě, minimalizace dojíždění.
Podle seznamu UNESCO se jezdí do menších měst jako Kutná Hora nebo Krumlov, Praha má poptávku už tak velkou i bez seznamů. Pochybuju že z těch přívalů třeba ruských turistů se někdo zajímá o nějaký evropský seznam. V dnešní době má větší vliv propagace slavného influencera nebo seriálu (Asie) než UNESCO.
To je pravda. Třeba Třebíč je také v UNESCO (bazilika a židovská čtvrť), a přesto tam moc turistů nejezdí.
Tak to je samozřejmě kvůli tomu, že nemaj Výtoňskej most, protože – jak různí Gebriani tvrdí – Výtoňskej most je něco jako Eifelovka nebo Brooklyn bridge.
Věčně souhlas, ale UNESCO, jak už název napovídá, není evropská záležitost 🙂
Dnešní Maďarsko je vůbec zajmavý případ. Na jednu stranu se v Budapešti přestavují poválečné domy, aby měly historizujcí fasády jako z roku 1850. Na druhé straně tam památková péče vpodstatě neexistuje.
On ten fasádismus má s památkovou péčí také pramálo společného. Je to možná křečovitá snaha navrátit místům dřívější paměť, či spíše její iluzi – pouhou maskou se podstata nemění, navíc se překrývá paměť jiná. I to má možná více společného s komercí než památkami.
Mě právě přijde zajmavé, že o autentickou historickou hodnotu v Maďarsku nemají zájem pečovat, ale cítí potřebu vytvářet tu náhražku.
Nostalgie po vlastní byvši velikosti. Toho jsme naštěstí ušetření. Bohužel malost nám zustava