SŽ mohla za opravu trati podél Nisy ušetřit desítky milionů korun, soutěž ale zrušila

Modernizace stanice Chrastava. Foto: SkanskaModernizace stanice Chrastava. Foto: Skanska

Výběr nejlevnější firmy zhatily námitky konkurence v poslední možný den.

Téměř 60 milionů korun mohla ušetřit Správa železnic na prosté opravě trati mezi Hrádkem nad Nisou a Chrastavou. Kvůli námitkám třetí nejdražší firmy v soutěži ale nakonec SŽ soutěž zrušila a vypsala znovu. I kvůli tomu budou muset cestující na trati strpět delší výluku, než původně SŽ slibovala.

Velké rozdíly v cenách ukazuje zveřejněná písemná zpráva zadavatele. V soutěži s maximální cenou necelých 180 milionů korun byly tři nabídky velmi blízko této hranice, Viamont Servis ji překročil a byl vyloučen. Nejlevnější byla nabídka společnosti Rataela, která nabídla provedení prací za 117 milionů korun.

Rataela na železnici dosud působila hlavně jako dodavatel litoměřické společnosti Chládek & Tintěra, v posledním roce se ale osamostatnila a začala získávat zakázky sama. Tento týden dokončila například práce na rekonstrukci dvou mostů v Liberci. K Rataele letos přešli někteří zaměstnanci Chládek & Tintěra a litoměřická společnost začala zpochybňovat její reference.

Nabídky v soutěži na prostou rekonstrukci traťového úseku Chrastava - Hrádek nad Nisou. Foto: SŽ

Námitky poslední možný den

Chládek & Tintěra vítězství Rataely napadl. Z dokumentu vyplývá, že námitky podala firma až poslední možný den, čímž celý proces hodnocení nabídek zdržela. Firma přitom byla se svojí cenou až třetí, ani při vyřazení Rataely by nevyhrála. „Když se z protokolu o hodnocení dozvíte, že firma uvedla konkrétní lživé reference, týkající se naší společnosti, nemůžete to tak nechat a odvoláte se, poškozuje nás to,“ uvedl Pavel Stoulil, obchodní ředitel Chládek & Tintěra.

Správa železnic nakonec usoudila, že vypořádání námitek je „věcně a časově náročné“. „Na základě tohoto posouzení dospěl zadavatel k závěru, že z časového hlediska již není reálně možné provést veškeré potřebné úkony spojené s dokončením zadávacího řízení tak, aby byla veřejná zakázka zadána včas a bylo možné začít s realizací stavebních prací v rámci naplánovaných výluk,“ uvedla Správa železnic.

V červnu proto vypsala novou soutěž, kde byl termín pro podání nabídek v půlce července. V jaké výši nabídky byly není známé. Správa železnic na profilu zadavatele, na rozdíl třeba od Ředitelství silnic a dálnic, nezveřejňuje po otevření nabídek anonymizované údaje. Data zpřístupní až po ukončení soutěže. Na dotazy do uzávěrky Správa železnic neodpověděla.

Správa železnic na počátku měsíce přiznala, že výluka naplánovaná původně do konce září potrvá nejméně do listopadu. Důvodem jsou i nepředvídatelné vícepráce na modernizaci stanic Hrádek nad Nisou a Chrastava. Zakázku na prostou rekonstrukci mohla Správa železnic soutěžit již loni, o plánu ví několik let. Teprve letos v lednu ale poslala záměr projektu ke schválení centrální komisi ministerstva dopravy. Zakázka spadá do kompetencí královéhradeckého oblastního ředitelství.

Zpoždění dva měsíce. Správa železnic přiznala, že oprava trati podél Nisy potrvá déle

Tagy Chládek & Tintěra Rataela Správa železnic
47 komentářů