SŽ má po třech letech územní rozhodnutí k elektrizaci tratě z Plzně přes Nýřany k Chotěšovu
Zachování a zmodernizování původní tratě přes Nýřany zdůvodňují správci železnic i potřebami nákladní dopravy.
Správa železnic (SŽ) se posunula blíže k modernizaci tratě z Plzně přes Nýřany k Chotěšovu, když získala pravomocné územní rozhodnutí. Stalo se tak po více než třech letech od podání žádosti, která zamířila na plzeňský krajský úřad v září 2021.
Úřad vydal územní rozhodnutí v dubnu 2023, následovalo ale odvolání jedné fyzické osoby a obce Tlučná. Ministerstvo dopravy nyní územní rozhodnutí se změnami potvrdilo. Změny vycházejí vstříc občanovi, týkají se například nakládání s odpady, odvádění dešťové vody či prašnosti. Obec ministerstvo odmítlo s tím, že námitky přišly pozdě. Proti rozhodnutí není odvolání.
Projekt zahrnuje především elektrizaci stávající jednokolejné trati o délce 12 kilometrů. Rekonstrukcí projdou stanice Vejprnice a Nýřany, nová bude zastávka Tlučná. „Cestující se mohou těšit na kapacitní železnici pro příměstskou dopravu,“ uvedl již dříve šéf SŽ Jiří Svoboda. Mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová potvrdila, že stavba by měla začít příští rok a skončit v roce 2027.
Správa železnic vede elektrizaci nýřanské trati jako 2. stavbu celého spojení Plzeň – Domažlice – státní hranice. Tzv. 1. stavbou je novostavba paralelní dvoukolejné trati Plzeň – Stod (až pro 200 km/h), která by se měla uskutečnit v letech 2026 až 2027.
Zachování a zmodernizování původní tratě přes Nýřany zdůvodňují správci železnic i potřebami nákladní dopravy, tedy napojením kontejnerového terminálu Metransu v Nýřanech. Trať Plzeň – Nýřany – Chotěšov se bude napojovat na novou trať Plzeň – Stod v místě dnešní výhybny Chotěšov, kde bude zřízena nová stanice Chotěšov.
Zároveň chce SŽ zelektrizovat i navazující regionální trať do Heřmanovy Hutě, a to v letech 2026 až 2027.