SŽ hledá projektanty koridoru od Stodu k hranicím. Rychlost bude až 200 km/h
Zastávka Babylon na trati z Domažlic do Bavorska. Pramen: Správa železnic
Zřejmě nejnáročnějším z celého plánu bude přes 30 kilometrů dlouhý úsek Stod – Domažlice, u kterého SŽ stanovila maximální cenu dokumentace na 698 milionů.
Obec Česká Kubice má v územním plánu rezervu pro 5 km dlouhou novostavbu trati v úseku Česká Kubice – Furth im Wald. Škoda přeškoda, že SŽ s touto variantou nepracuje a vlaky i po této modernizaci budou na německé straně dál zbytečně krokem objíždět kopec Dieberg…
Šuplík na Dobré Správě se už těší. Stejně tak peněženka správného projektanta, který jako jediný na světě splňuje podmínky Dobré Správy.
Reference až k CK a vysvěcení drážním šamanem?
Za mě škoda těch jednokolejných úseků, IMHO by se mělo stavět velkoryseji, tak jako do Českých Budějovic, kde se to jednoznačně vyplatilo
No mě se na tom nepozdává hlavně ta jednokolejka z Tausu do Havlovic, tam ten úsek sdílí 2 trati a 2 koleje tam už nikdo pak nedá narodíl od úseku kolem Staňkova, kde se to ještě dá pochopit, když se to tam relativně nedávno překopávalo už jednou.
Druhá kolej do zastávky Domažlice-město má v podstatě jen umožnit vedení osobních vlaků a jejich ukončení v této zastávce, aniž by to omezovalo kapacitu souběžné jednokolejné trati. Plně dvoukolejná trať tak vlastně končí spojkou na mostě přes Pelnářovu ulici.
Kolem Staňkova je možná přeložka s výstavbou nové stanice, která ovšem nevyšla ekonomicky. Od Blížejova k Osvračínu se dá v nové stopě aspoň v budoucnu pokračovat a zkrátit tak pomalejší jednokolejný úsek do Staňkova až o 4 km. http://www.trat-180.wz.cz/obr.rekonstrukce/2020/modernizacePlanKomplet.png
Ještě z jiného soudku, mezi Holýšovem a Stodem je hodně bídná cyklotrasa, zrušená trať by byla přímo ideální, z velké většiny trať vede lesem, krásné výlety by to byly – a další cestující využívající modernizovanou trať, jsem zvědav, jestli to někdo otevře. Krásně by to ve Stodě navázalo na cyklostezku podél Radbuzy do Plzně. I když by to bylo spíše pro mé vnoučky než pro mne…
Nejdál je v přípravě 2. stavba, u které už mělo či v dohledné době má žádat o stavební povolení. Oproti tomu 1. stavba nemá ani pravomocné územní rozhodnutí, takže i majetková příprava je zatím prakticky na nule.
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-skanzen-v-evrope-svisti-vlaky-bezne-300-km-h-cesi-zacali-o-dvoustovce-teprve-mluvit-40470981
trefné
Novinky.
Po těch tratích na 300 km/h nejezdí nákladní vlaky a tohle se staví především pro nákladní dopravu.
Což je pro spoustu lidí nepochopitelné, protože oni vidí TGV a o Betuweroute neslyšeli (je tam 120 km/h a nejezdí osobní vlaky, takže je pro ně zbytečná).
A je tam jednokolejka kde se dělají týdenní výluky na sekání křoví rok po modernizaci, takže nic neprojede?
ano tohle je článek o jedné konkrétní trati, ale co ty ostatní úseky v ČR ? V tomhle má ten článek na novinkách pravdu,
Ten článek je především úplný brak a úplně ignoruje přípravu VRT.
vážně nevím, co má úprava stávajících tratí na rychlost 200km/h společného s VTR …
argument jak noha
Když už tak hezky vypočítávají vozidla ČD na 230 km/h, mohli by zmínit i další vozidla na 200 km/h, když má být ona trať na tuhle rychlost.
Tento projekt kvituju, ale vadí mi ta jednokolejka v úseku Holýšov – Blížejov – prý by to stálo moc peněz a velkou přeložku, ale pořád mi to přijde lepší udělat naráz celé než aby se to za 20, 30 let přestavělo na dvojkolejku z důvodu nedostatečné kapacity. Navíc rychlost 80 – 100 taky není žádná hitparáda, jelikož se expres z Domažlic sotva na těch 200 rozjede a hned zas v Blížejově brzdí. Nápad dobrý, ale chce to dotáhnout do úplného konce. A stejný problém (jednokolejka) je v úseku od odbočky Pasečnice po Domažlice (nebo Domažlice město).
Ta jednokolejka mi připadá jako šetření velmi podivné. Z hlediska stavebního (pouze) se dá snad pochopit úsek mezi Holýšovem a Staňkovem, ale jestliže ve Staňkově po odbočku Vránov opět dvoukolejka (zaplaťpánbůh za ní), a pak zase hned jednokolejka moc nedává smysl. Když se podíváte na vizualizaci, vidíte, že z Vránova až před Blížejov na začátek dvoukolejky vede trať naprosto v rovině, mezi poli. Takže mi není jasné, jakým náročným terénním úpravám, stavbám se takto vyhneme. Určitě takto částečně znehodnotíme celkovou investici do modernizace trati. Ale hlavně snížíme propustnost, předpřipravíme zpoždění vlaků křižováním, budeme mít možnost dělat výluky s ND, no… Číst vice »
Spíš mě zajímá, jak bude SŽ postupovat při neplnění termínů? Když je schopna v Plzeňským ředitelství prominout firmě satelitního sledování vozidel finanční pokutu za neplnění. Asi nejspíš dobrá domluva s firmou.
To číslo 200 je opravdu magické 😀 Ty nuly vypadají úžasně.Úplně mi to připomíná budoucnost.
Těch „až“ 200 km/h bude zas pouze pro (už jen) 6 pendolin nebo i pro klasiku?
Tady i pro klasiku.
Tam už žádná regionova nevykolejí.
Až to bude hotové, tak doufám, že Regionova bude maximálně v muzeu a zbytek v hutích.
tak to doufáte asi v hodně dalekou realizaci
na 500m úseku? 😀 tyhle stavby „až“ to je hrůza, základem by mělo být minimálně
dost zavádějící nadpis článku. 200 km/h bych čekal vážně až k hranicím..
Hlavně ať to s tím zdvojkolejněním moc nepřehání, ještě by tam mohlo jezdit zbytečně moc vlaků.
Velmi trefne….
Jak se to vlastně plánuje? Po dokončení všech 4 staveb již vyjde ekonomicky i plnohodnotný koridor od Domažlic k hranicím a začne se s jeho přípravou, nebo to je opravdu finální stav a všichni s tím budou takto spokojeni?
Ne, tohle bude to „rychlé spojení“ na západ, těch 80 ve Staňkově a čekání na křižování.:)
Ekonomicky by to vyšlo dávno, tak se z dopravního modelu vymazala dálnice D5 a konečně to mohlo nevyjít.:)
S obloukem přímo ve Staňkově nic moc neuděláte, pokud nechcete lidem bourat domy.
Varianta kolem Staňkova znamená nádraží „až za vsí“, což se místním moc nelíbí, a nevychází ekonomicky… takže se „aspoň“ zadrátuje jednokolejka a přidá se druhá kolej pro trať do Horšovského Týna, aby to nebralo kapacitu trati do Domažlic. No a možná někdy v budoucnu se bude od Holýšova a Blížejova pokračovat v nové stopě. Pár kilometrů se přidat dá určitě od Blížejova, když se staré a nové vedení ještě 4x kříží, tato část prošla před pár lety modernizací a asi se „musí ojezdit“. Dříve se nepočítalo ani s úsekem Stod-Holýšov, takže vlastně částečný úspěch, že to v nové stopě vyšlo… Číst vice »
Dotaz na redakci: víte, zda se hýbe kupředu i Přerov – Nezamyslice? Pokud si dobře pamatuji, tak by SŽ měla někdy touto dobou mít stavební povolení.
Aktuálně se mj. zjišťuje se, zda se to dá udělat jako PPP projekt – viz níže:
Zakázka: Studie proveditelnosti PPP – Projekt Rychlá spojení Morava
https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_13804.html
Takže já to chápu tak, že není jisté financování celého toho upgradu ve variantě M2 – původní CIN Brno-Přerov cca. 32 mld. Kč, aktuálně min. 60 mld. Kč, uvažováno 85 mld. Kč při délce 75,5 km = to je 1,12 mld. Kč na km. Poznámka: u VRT se uvažuje s cca. 750 mil. Kč na km v průměru s tím, že nad miliardu by cenově byly jen úseky s tunely/mosty – fakt zajímavé.
Ach jo, takže 2025 se skutečně nezačne. Snad alespoň po dokončení dálnice u Přerova zavedou přímé autobusy Ostrava – Brno, byť mám dráhu raději, tak tohle se fakt už nedá.
Nicméně na D4 prý stavba jede jak namydlená.
Jede, ale úřední šiml je u PPP vždy delší a tudíž by v případě stavby Nezamyslice – Přerov způsobil její odložení.
Viz stavby na D35.
No já nevím ale 3,5 roku se staví každá dalnice( úsek) ne jen D4.
Ten rozdíl v ceně není nic divného. U VRT určené čistě pro lehké osobní vlaky můžete jít až na sklon 3,5%, kdežto trať i pro těžké nákladní vlaky musíte srovnat pod 2%( lépe až na 1,5%). V naší kopcovité krajině to může znamenat velký rozdíl v délkách estakád, hloubce zářezů či výšce náspů nebo i v délce tunelů.
Limit je 12,5 promile pro nákladku na TEN-T síti.
A spadá úprava konvenční trati Brno-Přerov do RS nbeo se jedná o tu „plánovanou“ část VRT Haná? Potom taky, ty dva úseky Pře-Nez jsou o dost dál v procesu než zbytek a co jsem se dočetl, neměly by být až tak finančně náročné jako zbytek.
A o ty mi jde. I ty by udělaly hodně, navíc by člověk měl alespoň pocit, že se něco děje.
Z doslechu jsem slyšel, že má být v blízké době vydáno stavební povolení, prý se i s výlukou od roku 26 počítá, což by značilo, že se příští rok začne (technologicky není potřeba to vyloučit od začátku), ale jasně lidi toho napovídají…
Není to ještě ta VRT Haná – je to upgrade jednokolejky na dvoukolejku s Vmax = 200 km/h (schválená varianta M2 dle SP z roku 2015 tuším).
Vím, můj dotaz směřoval na to, jestli se celá ta studie nevěnuje právě VRT.
Studie řeší dvě ramena – Brno-Rakvice (V=320 km/h) a pak Brno-Přerov (V=200 km/h) + novostavba VRT Přerov-Ostrava (V=320 km/h).
Ok
Ještě něco – ta PPP-studie bude odevzdána – v mašličkách – již tento měsíc.
Podle článku v Železničáři z roku 2016 se mezi Brnem a Přerovem už rok jezdí 200.
https://seznam.cd.cz/zeleznicar/tema/200-km-h–z-brna-do-prerova-v-roce-2023/-10829/19,0,,/
takuž přece jezdí od loňska 😀
„Hledá projektanty“. Tak schválně, vyhraje to SUDOP. nebo SUDOP?
Sudop se sudopem.
Ta vyšší cena by mohla souviset se složitým vložením jednokolejného úseku do jinak normálně a jinak poklidně vedené trasy mezinárodního koridoru 🤔
Další vzdušný zámek?