SŽ hledá projektanty elektrizace tratě z Veselí do Velenic. Desetimiliardová stavba má začít za dva roky
Trať je dnes tranzitní nákladní dopravou fakticky nevyužívaná. SŽ přitom poukazuje na její příznivé sklonové poměry, které jsou srovnatelné s koridorem.
Správa železnic (SŽ) aktuálně činí další krok k dlouho plánované (a odkládané) elektrizaci tratě 226 Veselí nad Lužnicí – České Velenice. Aktuálně vypsala tendr na projektové práce, jejichž výsledkem má být dokumentace pro stavební povolení a pro provádění stavby. Vítěz zakázky s předpokládanou hodnotou 252 milionů korun zajistí také autorský dozor na stavbě.
„Aktuální předpoklad zahájení realizace je na konci roku 2025,“ sdělila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Hotovo by mělo být o tři roky později. Modernizace 55 kilometrů dlouhé tratě přitom bude z hlediska výše investice v tuzemsku ojedinělá. Předpokládané celkové investiční náklady dosahují podle Friebové 10 miliard korun.
Stavba zahrne vedle elektrizace i vylepšení všech stanic na trati (Nová Ves nad Lužnicí, Suchdol nad Lužnicí, Majdalena, Třeboň, Lomnice nad Lužnicí), kde budou zřízena nová vnější nebo poloostrovní nástupiště. Rekonstruovány budou také všechny zastávky. Trať bude upravena pro rychlost 120 km/h.
Dojde také k náhradě stávajícího přejezdu se silnicí I/24 u Suchdolu nad Lužnicí novým nadjezdem. Součástí stavby bude i osazení tratě systémem ETCS. „Kapacita tratě vzroste díky zvýšení rychlosti a modernizaci zabezpečovacího zařízení,“ doplnila Friebová.
Elektrifikaci tratě číslo 226 dala zelenou studie proveditelnosti z roku 2017. Ta mimo jiné zmiňuje význam trati jako možné odklonové trasy pro nákladní dopravu v případě potíží na I. či IV. koridoru. Jako konkrétní příklad uvádí přestavbu brněnského železničního uzlu, která výrazně zkomplikuje průjezd moravskou metropolí. Nákladní doprava by tak mohla mířit do Rakouska přes Velenice. Elektrizace by měla být hotová předtím, než se v Brně poprvé kopne.
Trať je dnes tranzitní nákladní dopravou fakticky nevyužívaná. SŽ přitom poukazuje na její příznivé sklonové poměry, které jsou srovnatelné s koridorem. Příprava už vyšla nejméně na 55 milionů korun, což jsou náklady na dokumentaci pro územní rozhodnutí a EIA.