SŽ elektrizuje další část trati podél Tiché Orlice, hledá projektanty

Stanice Králíky. Foto: Tomáš Kašpařík / mapy.czStanice Králíky. Foto: Tomáš Kašpařík / mapy.cz

Plány SŽ počítají s elektrizací na stejnosměrné napájení a přípravou na střídavou trakční soustavu.

Správa železnic vypsala další soutěž na projekční přípravu takzvané prosté elektrizace některých tratí. V soutěži s odhadovanou cenou 33,8 milionu korun hledá projektanty pro elektrizaci tratě z Lichkova do Moravského Karlova.

I když je zakázka nazvána jako prostá elektrizace trati Lichkov – Králíky, ve skutečnosti půjde o delší úsek až do Moravského Karlova. Měří celkem 15 kilometrů. „Cílem je prostá elektrizace úseku trati pro umožnění elektrické vozby na rameni Lichkov – Moravský Karlov formou standardních elektrických jednotek bez nutnosti dalších investičně náročných úprav trati a bez úprav, které by vyžadovaly dlouhou přípravu a posuzování vlivu na životní prostředí,“ uvádí se v dokumentaci. Předpokládá se napojení na stávající napájecí systém 3 kV DC v Lichkově s přípravou na konverzi na napájecí systém 25 kV AC.

Trať vedoucí z velké části podél Tiché Orlice prošla elektrizací v roce 1982 (úsek Ústí nad Orlicí – Letohrad) a 2008 (Letohrad – Lichkov). Většinu dopravy na trati nyní zajišťují dieselové jednotky Leo Express. Úpravy trati by umožnily nasazení elektrických jednotek. Stávající smlouva je do roku 2029, poté by mohla být již trať elektrifikována.

Plány na prostou elektrizaci řeší Správa železnic od loňského roku, kdy ministerstvo dopravy schválilo rozsáhlý plán na dekarbonizaci železnice. Jen do prosté elektrizace má jít 32 miliard korun. Jde, zjednodušeně řečeno, o instalaci trakčního vedení bez modernizace tratí.

119 miliard do elektrizace tratí. Ministerstvo schválilo plán na dekarbonizaci železnice

První tratě mají již své projektanty, běží příprava soutěží na další úseky. Detailní přehled o dalších akcích je pod tagem Prostá elektrizace.

Tagy prostá elektrizace Správa železnic trať 024 Ústí nad Orlicí - Mlýnický Dvůr - Štíty
145 komentářů