SŽ elektrizuje další část trati podél Tiché Orlice, hledá projektanty

Stanice Králíky. Foto: Tomáš Kašpařík / mapy.czStanice Králíky. Foto: Tomáš Kašpařík / mapy.cz

Plány SŽ počítají s elektrizací na stejnosměrné napájení a přípravou na střídavou trakční soustavu.

Odebírat
Upozornit na
guest
39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

Tak za 33 milionů naprojektovat 15 km trati, tak to je síla..
Tak kolik pak stojí vlastní realizace elektrifikace jednokolejné trati? Tak pokud do toho nezahrneme měnírnu , tak ten jeden kilometr asi nestojí o moc více.

Přípravář

Prosté elektrizace chce progresívní část MD, aby každá elektrizace nebyla monstrózní znovupostavení trati a la Sosna – Nejezchleb – SUDOP: Čekám, že to SŽ nebo SUDOP zešvejkujou, aby MD dokázali, že to je špatný koncept…

q89

No sláva! Dráty do Lichkova, ale většina vlaků z Ústí do Králík, takže sice dráty ale s motorem (díky bohu že už ne 810+010) , to bylo na hlavu.

Alibaba

Jak bude prostou elektrizací vyřešen podjezd pod silnicí I/43 v Králikách? Tam se nevejde 3kV, natož 25 kV.

Řiditel

V zadávačce to píšou: nový most, nebo stížení nivelety TK.
Aktuálně je od TK ke koruně vozovky lehce přes 6 metrů.

mic

To bylo pořád řečí, že pod mostem to nepůjde … No a najednou to jde. Tak jen tak dál.

Alibaba

Dík za odpověď.
Pod Prostou elektrizací si práce na snížení nivelety nepředstavuji. A nový most, když by měl být výš, tak to rozhází přístupové komunikace v okolí, ale snížení nivelety se mi zdá přijatelnější a jednodušší, s omezeními si bude dráha prudit jen sama sobě.

Francimor

Koncepce ministerstva dopravy u železnic mi připomíná školní fotbal na první stupni. Hrrr všude hned musí být ETCS, hrrr všude musí být hned konverze, hrrr všude musí být hned VRT, hrrr všude musí být prostá elektrizace a výsledek z Prahy do Liberce, Varů, Jihlavy, Hradce, Zlína nebo z Brna do Olomouce, Ostravy, Zlína nebo z Liberce do Hradce se nedá vlakem pořádně dostat.

Jiří Kocurek

„hrrr všude musí být hned VRT“

Nestěžoval si tady někdo, že se ta příprava strašně táhne, od roku 2014?

mic

Tady jde spíš o způsob komunikace. To se něco vyhlásí, následně se to zadrhne, a nakonec se něco z toho metodou „per partes“ zprovozní a je z toho velká sláva. No a pak se to zase rozkope, protože je potřeba něco dodělat a nebo vylepšit.
Samože pravidelná a systematická údržba/modernizace ucelených celků by byla lepčejší …

Jiřík

Nechtělo by to nechat zadrátovat i 025 z Dolní Lipky do Hanušovic, aby tak vznikla objízdná trasa pro hlavní koridor?

MilanSima

To by spíš musela nejdřív proběhnout modernizace toho úseku. Na hodně úsecích je tam tuším jen 30tka.

Jiří Kocurek

Kus trati je ve třídě B2, max 18 tun na nápravu. Takže by se to muselo vzít zgruntu i se spodkem.
https://provoz.spravazeleznic.cz/Portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/trz.pdf

Lepší a přínosnější záloha za koridor by byla druhá dvojkolejka z Chocně do Ústí nad Orlicí. Ovšem z nějakého důvodu to prostě nejde.

Jiřík

Ono to vypadá podle mapy dokonce na A1 na 16 tun…

Řiditel

Je tam souvisle 50 km/h. Pouze přes dva mosty je 20 km/h. A tytéž dva mosty jsou důvodem, proč je traťová třída snížena na B2.
Takže řešením všeho je výměna obou dvou ocelových mostů. V řádu stovek milionů Kč.

Jiří Kocurek

Vyměnit 2 mosty za nové a nechat původní trať je náběh na zas další výluku „do roka a do dne“.

Když už mosty, tak už raději z gruntu celý traťový úsek při jedné výluce. Přinejmenším vyměnit štěrka a pražce, kolejnice posvařovat a umožnit tak jízdu na horní rychlostníky.

Jiřík

Naštěstí by se nemusely řešit oba tunely. Pro trolej jsou dost vysoké. Původně jsou postavené jako dvoukolejné.

Žralok

Jsem zvědavý zda se někdy dočkáme i elektrifikace Vlárské dráhy přes Veselí nad Moravou směrem na Slovensko, kdy následně by mohlo vzniknout nové obnovené spojení Brno – Trenčín, kde by byl připoj do Tater, kde by v sezóně určitě využilo spoustu turistů z Jižní Moravy 🫣🙂

Kamui

Už se ví, jak to bude v budoucnu se stanicí Lichkov? Bude zachována jedna kolej se stejnosměrem, aby tam i nadále mohly zajíždět stejnosměrné polské jednotky?

Ostravaček

Nebylo od věci se třeba i poohlédnout po tom, jestli by nebylo možné třeba naopak české vlaky schválit pro provoz v Polsku. Takový Panter by klidně v budoucnu mohl v pohodě zajíždět právě z Lichkova do Polska Miedzylesie (případně až do Klodska) nebo třeba v MSK do Zebrzydowic. Polákum by se absolutně nevyplatilo kupovat nové vicesystemové jednotky, za to u nás by to takový neřešitelný problém nebyl je u nich schválit

Alibaba

Panterem (čímkoliv) jen do Miedzylesie je pěkný přestupový opruz pro cestující od východu, tu už lépe to Klosdko.

Já bych si přestavil i přepínatelnou trolej.

Kamui

Přesně tak, Lichkov je logická přestupní stanice, protože vlaky od Ústí budou směřovat primárně směr Králíky.

Jiří Kocurek

Mezilesí je vcelku solidní město oproti Lichkovu.
Spojování jednotek je dodnes zakázáno §1?

Řiditel

Poptávka z Čech do Miedzylesie se limitně blíží nule. Navíc to bude řešit Ex32 (u které se třeba za 10 let může z taktu 4 hodiny stát takt 2 hodiny).

Jiří Kocurek

Beru, pokud není přepravní proud na vlak, tak prostě není.

Byl to jen nápad, že by mohly jet dvě spojené jednotky, jedna do Králíků, druhá třeba až do Kladska.

Řiditel

Vzhledem k tomu, že konverze úseku Ústí – Lichkov má proběhnout v roce 2039, je to poněkud předčasná starost.

SYN

Až takhle, ve čtvrté pětiletce od dneska?? To je hodně kruté 🙁

Řiditel

Jelikož má ta trať být pak napájena z TNS Ústí nad Orlicí, tak logicky napřed musí dojít k přepnutí koridoru a předělání ústecké měnírny na střídavou napáječku. A až potom lze přepnout 024. Proto je v rámci harmonogramu přepínání celého Olomoucka/Českotřebovska až jako poslední.

Jan

Elektrifikujeme, třeba i prostě, hlavně když vykážeme činnost…

Berta354@centrum.cz

Denně jedna zadratovaná trať. To dava smysl. Je zajímavé, že Němci nutně tímto krokem nejdou, ovšem jejich tratě mají úplně jiné parametry. Tak bude drát a pojede se 50kou.

Jiří Kocurek

Němci většinu takovýchto tratí zrušili.

Regionovan

Takže Štíty se budou moc definitivně kdy v budoucnu rozloučit s vlaky? to dává velmi smysl

Ondřej Wagner

Třeba do Štítu povede jenom nostalgicky víkendový provoz historickým vlaky třeba z Králíků.

Řiditel

Tak zkuste vysvětlit obyvatelům Štítů, že mají přestat spádovat na Zábřeh, Šumperk a Lanškroun a mají začít spádovat na Králíky. 😉
Podotýkám, že když se vyřeší návaznosti vlak/bus v Lanškrouně, tak i do Pardubic a Prahy to budou mít ze Štítů rychlejší tudy.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Otázkou je, proč Králíky, Červená Voda nebo Dolní Morava jsou v Pardubickém kraji, okr. Ústí n. Orlicí, když Olomouc je blíž než Pardubice a Šumperk blíž než Ústí.

Řiditel

Já myslím, že 99 % lidí je jedno, pod který kraj/okres jejich obec spadá.
A z hlediska (veřejné) dopravy by to asi stejně k ničemu zásadně pozitivnímu nevedlo…

Stanislav Domanský

To se dostáváme k politice a nešťastnému zřízení krajů, namísto dříve slibovanému zemskému zřízení. Petr Pithart prohlásil, že to byla největší chyba jeho politické kariéry, Miloš Zeman označil vznik krajů za největší chybu svého vládnutí. S danými pány lze v lecčem nesouhlasit, ale v tomto jim dávám za pravdu.

Achilles

Tam už se s vlaky rozloučili v roce 2018.
Každopádně, že tento úsek nebude elektrizován, nijak nevylučuje budoucí možnost alespoň příležitostného provozu, nebo i třeba pravidelného s jednotkami BEMU.

mgw

Štíty jsou opravdu nešťastně odříznutý od železnice. Vlak od D. Lipky kočí na krajské hranici v Mlýnickém Dvoře. Pokud se nepletu, tak v minulosti se PK a OLK nedohodl na financování provozu na úseku trati ležící v OLK a vlaky tím pádem nahradil autobus. Na druhou stranu, vlakem je to ze Štítů všude daleko. To je prostě fakt. Stačí se podívat na mapu, jakou oklikou vede železnice do dvou nejbližších měst v okolí, Zábřeha a Lanškrouna. I ten bus není nějak super rychlej, nejrychlejší spoj do Zábřeha podle IDOSu těch 23km zvládne za 36 minut. Jezdí ale i v neděli,… Číst vice »