Systém řízení dopravy v H. Králové bude od 1. 4. měřit červenou, od 1. 5. rychlost

Omezení na městském okruhu v Hradci Králové. Foto: ŘSDOmezení na městském okruhu v Hradci Králové. Foto: ŘSD

Zkušební provoz ukázal desítky tisíc přestupků.

Inteligentní systém řízení dopravy ve stotisícovém Hradci Králové jde do provozu. Od 1. dubna bude pod hrozbou pokuty zaznamenávat jízdu na křižovatkách na červenou a od 1. května překročení rychlosti. Na dnešním jednání zastupitelstva to řekl náměstek primátorky pro dopravu Miroslav Hloušek (ODS). Radnice bude moci řidiče zachycené kamerami a radary začít sankcionovat. Systém, který město budovalo od poloviny roku 2021, by měl především zvýšit plynulost a bezpečnost dopravy ve městě.

Zatím byl systém od loňského podzimu ve zkušebním provozu. Hlavní částí stavby bylo osazení 34 křižovatek a čtyř přechodů pro chodce novými semafory se zabudovaným řízením dopravy.

Měření rychlosti již podle Hlouška funguje, ale až od 1. května začnou být přestupky ohledně rychlosti aut dokumentovány. Uvedl, že při nařízené maximální rychlosti 50 kilometrů v hodině je odchylka měření tři kilometry. Přestupkem tedy bude rychlost 54 kilometrů v hodině a vyšší. Poznamenal, že po měření rychlosti byla společenská poptávka, její zavedení vyžadovaly komise místní samosprávy i občané.

Dvanáct kamerových bodů

Bohužel pro některé řidiče, kteří mají těžkou nohu, tak příští období budou určitě asi složitější,“ řekl Hloušek. Měření rychlosti však podle něj nebude sloužit k doplňování peněz do městské kasy. „Uděláme vše pro to, aby se měření rychlostí do povědomí veřejnosti zavčas dostalo,“ řekl. Za dobu zkušebního provozu systém podle dřívějších informací České televize zaznamenal přes 26 000 přestupků.

V takzvaném penalizačním modulu bude dvanáct kamer sledovat průjezd vozidel na červenou i dodržování stanovené rychlosti. Osazení kamer tvůrci systému podle radnice konzultovali s policií. Radary pro měření okamžité rychlosti budou v blízkosti mateřských a základních škol.

Z dvanácti kamerových bodů budou čtyři pro úsekové měření rychlosti, a to v Koutníkově ulici a ulici Antonína Dvořáka. Dvě kamery hlídající průjezd vozidel na červenou budou v Okružní ulici a na Rašínově třídě. Šest radarů bude měřit okamžitou rychlost v ulicích Úprkova, Lhotecká, Zborovská, Pouchovská, na Pražské třídě a třídě SNP.

Za systém město zaplatí 317 milionů korun včetně DPH. Tento týden zastupitelé schválili třetí dodatek smlouvy s dodavatelskou firmou Cross Zlín o zvýšení ceny o téměř 19 milionů korun. Důvodem bylo zaplacení prací, které nešly dříve předvídat. Především šlo o nadměrné odvozy suti z přestavovaných křižovatek, zejména z kruhového objezdu Brněnská. Na stavbu město získalo evropskou dotaci 158 milionů korun.

Systém bude dopravu řídit tak, aby se netvořily kolony, například v ranní či odpolední špičce. Reagovat by měl i na houstnoucí dopravu například v době předvánočních nákupů. Systém by měl také umět komunikovat s auty, která již mají zabudované chytré palubní počítače. U MHD bude systém preferovat vozidla se zpožděním.

Tagy Cross Zlín Hradec Králové inteligentní dopravní systém
94 komentářů