Automobily Doprava ve městě

Hradec Králové bude mít inteligentní dopravní systém, bude preferovat vozidla MHD i měřit rychlost

Omezení na městském okruhu v Hradci Králové. Foto: ŘSD
Omezení na městském okruhu v Hradci Králové. Foto: ŘSD
Město tvrdí, že systém nebudu kvůli vybírání pokut, ale větší bezpečnosti.

V Hradci Králové by měla v polovině června začít stavba Inteligentního dopravního systému (IDS) za 229 milionů korun bez DPH. Systém by měl zvýšit plynulost a bezpečnost automobilové dopravy ve stotisícovém městě. S jeho spuštěním město počítá v roce 2023. Součástí systému bude i modul na měření rychlosti aut a hlídání průjezdů křižovatek na červenou. Hlavní částí systému bude osazení 38 křižovatek novými semafory se zabudovaným řízením dopravy. Novinářům to dnes řekli představitelé radnice a dodavatelské firmy Cross Zlín.

„Vybudování inteligentního dopravního systému v Hradci Králové nás posune mezi takzvaná chytrá města nové generace. Od projektu čekáme především zajištění plynulejší a bezpečnější dopravy s ohledem na upřednostnění městské hromadné dopravy,“ řekl primátor Alexandr Hrabálek (ODS). Současný systém semaforů a řízení provozu je podle radnice zastaralý a odepsaný. Na investici má město schválenou dotaci 176,8 milionu korun z evropského programu ITI Hradecko-pardubické aglomerace.

Systém bude dopravu řídit tak, aby se netvořily kolony, například v ranní či odpolední špičce. Současně může být upraven provoz o svátcích nebo v době předvánočních nákupů tak, aby byl u nákupních center plynulý provoz. Systému bude také umět komunikovat s auty, která již mají zabudované chytré palubní počítače. „U MHD systém bude preferovat vozidla se zpožděním,“ řekl Ivo Gajdošík z firmy Cross Zlín.

V rámci takzvaného penalizačního modulu bude šest míst u škol osazeno radary s okamžitým měřením rychlosti. Dále se na čtyřech místech bude měřit rychlost úsekově a na dvou křižovatkách bude hlídání průjezdu na červenou. „Systém nebudujeme kvůli vybírání pokut, ale kvůli bezpečnosti provozu. Penalizační modul by měl mít výchovnou funkci,“ uvedl Hrabálek. Případné přestupky nebudou hlídat všechny kamery a radary najednou. „Vždy budou aktivní jen dvě z uvedených oblastí. Ostatní nebudou na penalizaci aktivní a budou dočasně sloužit ke sběru dat,“ uvedla radnice.

Dohledové kamery na většině křižovatek

Na většině křižovatek budou dohledové kamery, které budou identifikovat případné nehody a dělat statistiku provozu. Vlastní přenos dat na centrální servery, které budou v Dopravním podniku města, půjde optickou sítí. Systém umožní i integraci dalších městských systémů, například městské policie, parkování, veřejného osvětlení či bezpečnostních kamer.

Systém bude Cross Zlín budovat po etapách. Letos má v plánu rekonstrukci 18 křižovatek, a to včetně přechodů pro chodce. „Zahájit bychom chtěli křižovatkami na Pražské třídě, kde nyní probíhají opravy, na výpadovce na Náchod, kde se kříží ulice Koutníkova a Jilemnického, na křižovatce u vily Aničky a před čerpací stanicí na křižovatce Rašínovy třídy a ulice Na Rybárně,“ uvedl náměstek primátora pro investice Jiří Bláha (ODS).

Tendr na dodavatele systému radnice vypsala v roce 2019, smlouvu s vítěznou firmou Cross Zlín podepsala loni v lednu. Společnost pak začala celý systém a jeho stavbu projektovat. Nyní má projekt hotový a může začít stavět.

Firma Cross Zlín bude systém po výstavbě dalších šest let i provozovat. Po uplynutí šesti let by se město rozhodne, zda další provozování svěří dál firmě Cross Zlín, městským Technickým službám či jinému subjektu. Roční náklady na provoz systému Cross Zlín odhaduje na miliony korun. Podle studie, kterou si město nechalo k zavedení systému před vypsáním tendru zpracovat, by se na pokutách mohlo ročně vybrat zhruba 37 milionů korun.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
***** Petr

Spíš to vypadá , aby to stihly na poslední chvilku s dotací právě na masáž pokut . Dnes se stojí v HK na každých druhých světlech , absolutně nejstupidnější systém od OV na Rozvadov . Top je parodie na kruháč u Toyoty za Futurem . Po dostavbě dálnic na Časy a Jaroměř zmizne vhodným značením veškerý nákladní tranzit a bude to téměř jedno , zůstane jen buzerace .

Karel z HK

Mně ten semafory řízený kruháč u Toyoty zase tak hrozný nepřipadá. Ano, ve špičce se stává, že je kolona od FN, tento rondel je rozhodně propustnější než okružní křižovatka Koruna (u Auparku). Ta je bez semaforů a tranzitní dopravy, ale zejména v odpolední špičce bývá pořádným špuntem.

Jestli systém přinese i zkrácení jízdních dob MHD o o nějakou tu minutu, tak to bude jedině dobře. Dnes mezi zastávkami Fakultní nemocnice a OD Tesco a Atrium má MHD červenou na každém semaforu.

Šejdr

Zkrácení jízdních dob by se dalo snadno dosáhnout tím, že by se grafikon dělal podle reálné doby jízdy. Když se podívám třeba na linku 4 – z Hlavního nádraží k Muzeu 5 minut? Proboha, proč? Pardubický grafikon by tam měl 4 minuty ve špičce a 3 minuty v sedle. A vyjezdit by se to dalo, holt by občas byla nějaká minuta zpoždění, ale MHD by neměla pověst zoufalého šneka, který se vleče třicítkou a na každé druhé stanici desítky sekund čeká, aby řidič nedostal flastr za odjezd v předstihu.

Jaroslav Novák

Dřív před lety byly na příjezdu do Hradce semafory s ukazatelem doporučené rychlosti a tu když člověk dodržel, přijel na první semafory na zelenou a pak už byla snad po celým okruhu zelená vlna (no, možná si pamatuju jen ideální situaci, ale tehdy se mi zdálo, že to fakt funguje ). Bohužel pak to nevím proč přestali provozovat. I když myslím, že ty semafory tam visí dodnes. To byl inteligentní systém.

Favorit

Jojo, je to vidět třeba při příjezdu od Pardubic. Akorát to už dlouho nefunguje, ale když třeba jedu od Plachty okolo Futura do centra, tak 50 km/h stačí na projetí až na křižovatku ke Kotli 🙂

Zrzek

Inteligentní systém je inteligentní data se do něho vloží. Nynější jakž takž funguje, jestli, ale chtějí přejít na inteligentní německý systém, kdy stojíte prakticky na každých světlech, tak ať se na to rovnou vykašlou. Do města to přinese jen kolony s emise b mnohém větším množství.

Zrzek

Teď jeden aktuální poznatek z centra Berlína, je jedno jestli jedete autem nebo na kole stejně stojíme na stejných semaforech. Měl jsem možnost porovnávat s jedním cyklistou úsek v délce zhruba 3 km v okolí Skalitzer Strasse. Být cyklistou a rozjíždět praktický co 200 m bych omotal těm dopravním odborníkům duši z kola kolem krku. Autem očistec na kole taky.

Mvek

Já mám zkušenost z Drážďan před cca 4 lety. Nevím, jestli tam mají inteligentní systém, ale jet tramvají je očistec. Nabere pasažéry, zavře dveře, popojede pár metrů a čeká a čeká na semaforech. A teď se to opakovalo každou větší křižovatku. A čekání na semaforech mi přišlo i dost dlouhé.

Mvek

A to na zdánlivě hlavních trasách třeba od centra na východ podél velkého parku.

Kamui

Plynulost provozu a bezpečnost se obvykle vylučují. Nejplynulejší provoz bývá na křižovatkách bez semaforů.

Jan

To funguje jen do určité intenzity provozu. Pak se to rychle mění na křižovatku ucpanou, až nebezpečnou, protože netrpěliví řidiči nebudou chtít popojíždět v koloně a dávat přednost čistě podle pravidel.

Petr 78

Kolony se nyní netvoří proto, že není v HK inteligentní systém, ale protože je v určitém úseku/oblasti více dopravních prostředků, než může infrastruktura plynule unést. Jestli to nový inteligentní systém vyřeší tak, že nevpustí auto přes první semafory do města, aby se mohlo plynule jezdit po okruhu, tak to není vyřešení problému, ale odsunutí kousek jinak

czhunter

A to má HK jednu z nejlepších dopravních infrastruktur v Česku (akorát by to chtělo ještě jeden vnější okruh – ten Velký byl v době stavby prakticky „vnější“, ale během století se stal „vnitřním“.)

Ale to by byla investice v desítkách miliard, ne stovkách milionů a na to asi hned tak nebude.

Gawain84

Překlenutím Labe u Opatovic na D35 se jižní části neskutečně uleví a troufám si říct, že bude opět kapacitně stačit.

Jiří Voseček

Přesně tak, odvedení tranzitu směr Olomouc tudy bude spása pro okruh. Jak mávnutím kouzelného proutku.

Jofrey

Nemají inteligentní systém ve Vysokém Mýtě? Nepřišlo mě to o tolik lepší, a cena výkon, nejezdím tam denně. Cca 1x za 14 dní a výhoda že lépe z vedlejší semafory vyhodnocuje to intenzitu.

Zdeněk

Že budou aktivní vždy jen dvě penalizační oblasti je zajímavé – běžně totiž právníci varují starosty obcí že když pořídí stacionární radar navázaný na přestupkový systém, nemohou si jen tak volit, kdy bude v provozu a kdy ne, protože by zvýhodňovali řidiče, kteří projíždějí v době, kdy je systém vypnutý…

Ježdík

Cross Zlín jsou profíci, kteří tohle umí dobře. Jinak v mém okolí jsem si zvyknul na to, že inteligentní řízení je už asi na většině velkých křižovatek a celkově to opravdu dobře funguje (samozřejmě pokud je to dobře nastavené). Křižovatky tak jsou řízené podle skutečně reálné situace a poradí si si s frekventovanou křižovatkou, kde jsou různé směry MHD, jezdí do toho sanitky atp. Tímto se z křižovatky dá vytřískat maximum průjezdnosti. Nedávno jsem byl v Plzni a překvapilo mě, že tam to chytné řízení pomocí senzorů sledujících provoz ještě není – jsem na to už tak zvyklý, že se… Číst vice »

Luboš Beneš

Ale je v Plzni už dávno, prioritou je hladký průjezd tramvají a funguje dobře.

Kebab

„Systém nebudujeme kvůli vybírání pokut, ale kvůli bezpečnosti provozu…“ Tak určitěěě, hlavně že už dopředu spočítali výnosy z pokut 😀 Rád bych se mýlil, ale reálně nanejvýš zmizí zelená vlna, což zpomalí okruh a o to více se bude jezdit centrem. Za čtvrt miliardy, proti tomu je nový stadion zadarmo…

jva

Přesně. Každá „preference“ naruší zelenou vlnu, takže sice pomůže jednomu vozu MHD, ale zpozdí 3 další a k tomu další emise z neplynule jedoucí ostatní dopravy.

Čtenář

Nesmysl. Cross zelenou vlnu umí.

Kebab

Že ji umí ještě neznamená, že nějaká bude.

Ludwig

Přejme Hradci, ať 229 milionů investuje s úspěchem. V Olomouci od instalace inteligentních semaforů na hlavním tahu provoz výrazně zkomplikoval, zelená vlna je z říše snů a včerejší smrtelná nehoda je, obávám se, tím nejsmutnějším důsledkem této investice.

V. K.

V Olomouci hlavně ustoupili lobby řidičů a vypnuli semafor na křižovatce s největším pěším provozem ve městě. Přecházet v husté dopravě přes tři pruhy a tramvajový pás je slušně o zdraví.

Otakar

Máte na mysli křižovatku u nádraží? Tam je to nešikovné, lidé se hlavně trousí po kusech, takže tam pak pár jedinců dokáže zasekat dopravu. Hlavně jsou tam 2 za sebou.

***** Petr

Pokud myslí u nádraží tam to celkově vymýšlel dopravní ingot . Vypnutí ale bylo namístě , bez toho kalamita i s deseti auty.

Džaro

V Olomouci vážně funguje nějakým způsobem inteligentní systém? Jezdím tramvají od nádraží k Tržnici, někdy na Novou ulici a ještě se mi nestalo, že by tramvaj měla na křižovatkách přednost tak, aby nemusela zbytečně čekat.

A vypnuté semafory právě u hlavního nádraží taky nepovažuji za moc chytré, přecházet přes silnici a tramvajovou dráhu je zvlášť ve špičce hodně nepříjemná záležitost.

Šejdr

Pokud myslíte přechod přes Kosmonautů od hlavního nádraží na Masarykovu, tak souhlas, to je skutečný majstrštyk. Při vypnutých semaforech ideální místo na vážnou dopravní nehodu, protože skupina chodců přechází ulici, přejdou dva pruhy, auta se začnou rozjíždět a chodci jim skočí zpátky pod kola, jelikož uprostřed vozovky je tramvajová trať a zrovna po ní jede tramvaj. Na straně k nádraží není žádný ostrůvek, kde by se chodci mohli schovat než tramvaj přejede, takže se musí vrátit zpět do vozovky před auta.

Diesel

To že by se měli dodržovat pravidla silničního provozu je naprosto ok. To že chybí infrastruktura je věc jiná. Docela často se vyskytují v Praze na Letné. Infarktové situace z doby před Blankou jsou pryč a Letná lze projet i na ,,jedny,, světla dnes. A světe div se tolik vjetí na červenou do křižovatky neregistruju již