Swiss vyzkouší umělou inteligenci na palubách letadel, pomůže s počítáním cestujících

Airbus letecké společnosti Swiss International Air Lines. Foto: Swiss International Air LinesAirbus letecké společnosti Swiss International Air Lines. Foto: Swiss International Air Lines

V budoucnu by mohla umělá inteligence posádky letadel v počítání cestujících zcela nahradit.

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukas

Asi se zeptám blbě, ale není efektivnější, aby v software bylo jednoduchý počitadlo na počet naskenovaných boarding pass? To pak nebudou muset řešit, jestli kamera pozná infanta, protože ground crew to má v živým systému.

Pan průvodčí

Mezi gate a letadlem je stále možnost zmizet například zapomenutými odemčenými dveřmi v rukávu nebo během přestupu z letištního autobusu.

Samo

To počítadlo tam je, práve proti tomu počítadlu sa overuje reálny počet ľudí na palube, t.j. tie dve hodnoty musia sedieť 😉

Pavel

… a počítaj vůbec ještě aerolinky lidi na palubě v nějaké větší míře?

Naposledy jsem zažil, že by posádka opravdu počítala lidi na palubě (se cvakátkem) před dost drahnou dobou u smartwingsu. U jiných aerolinek jsem nějaké počítací aktivity vlastně ani nezaregistroval – nebo to už maj děvčata v „merku“ a spočítaj si lidi v duchu když prochází letadlem a kontrulou nezklopená sedadla a zaplé pásy?

LiborV

Obvykle si toho všimnete tehdy kdy nesouhlasí číslo z letadla a z brány. Kdy projde branou někdo koho brána nezaznamená a v letadle ho spočítají. Loni jsem zažil jak pánové a dáma na letu Curych – Porto přepočítávali. Slyšel jsem pokyn vedoucího kabiny k tzv. kontrolnímu součtu.

Pavel

ale kde zjistí, že to nesedí? kdy to stihnou spočítat? .)

Pavel

ale kde zjistí, že to nesedí? kdy to stihnou spočítat? .)

EM*

Měsíc dozadu jim to nesedělo u Ryanairu, tak přepočítavali

Mick

Loni na podzim ani u Wizzu. To se i vystupovalo a pěkně znova. Zatím největší potlesk co jsem kdy v životě zažil…po hlášce „Boarding completed“… :o)

Divák

Počítají. Jen si toho prostě nevšimnete.

Jarda

a bude umělá inteligence nahrazovat i piloty?

Radim

Možná někdy. Hlavně je třeba si ale uvědomit, že to AI dnes fakt není „inteligence“ (zatím). Jsou to prostě jenom sofistikovanější programy (co mu nenaprogramujeme/nevložíme do něj, to neumí/neví). Až se to bude umět rozhodovat samo (a samo sebe doprogramovávat), teprve to bude to pravé AI. A toho se dožít nechci

Mengo

A samo se to rozhodne o nas lidech zda nas trpet bude ci ne.

Y.K.

Tak přerně to není pravda. Sice dnešní AI nejsou žádný myslitel, ale také to není obyčejná programová rutina, ta jen definuje rámec. A na ty (základní) činnosti co byly stvořené začínají být opravdu dobré.

Opravdu se to učí SAMO a SAMO to generuje výsledky aniž by někdo programoval jak to má k výsledkům dojít. Kouzlo neuronových sítí.

Takže ChatGPT umí komunikovat třeba česky nebo Japonsky ač to nikdo neprogramoval, prostě se to naučila ze zdrojů co do ní naházeli. Ale je to jen jazykový model, letadlo to řídit neumí.

Radim

Je to pravda, blbě jsem se tam vyjádřil, díky

Jiří Kocurek

A taky to umí bezostyšně lhát.

Y.K.

Tak to s tím souvisí. Je to jen jazykový model, bravurní práce s jazykem nezaručuje pravdomluvnost. I mezi humanoidy jsou takové kusy. 🙂

LiborV

Mohu potvrdit přítomnost počítací kamery v letadlech A220 od Swiss. Alespoň na letu Curych Atény jsem si ji všiml. Na letu z Prahy ne. Palubní posádka Swiss počítá pasažéry po segmentech. U plnějších letů opravdu podle volných míst. Všiml jsem si toho, když jim nesedlo loni jejich číslo a počet nascanovaných boarding pásů. To pak počítali znovu.

Martas

S částí „co mu nenaprogramujeme/nevložíme do něj, to neumí/neví“ bych už byl dneska trochu opatrný, protože to není stoprocentně, že umí jen to, co má v kódu. Na základě kódu se dokáže rozvíjet (v rámci jeho možností), proto třeba ChatGPT kreativně vymýšlí odpovědi, i když je to zcela blbost. A kde to vezme je trochu záhada, protože kdyby navštívil Wikipedii, dá to bez problému. Jinak je pravda, že sama AI se doprogramovat neumí, pokud by jí něco scházelo. To si myslím, že se v nejbližší době nestane, ne že by se to třeba nepovedlo, ale už vidím ty regulace a… Číst vice »

Jan

Zrovna u těch cestujících s kojenci to bude zajímavé. Občas to dítě bývá tak schované, že si toho člověk všimne až po delší době. Malé mimino v šátku, přes hlavu nějaký hadr, aby ho nebudilo světlo a v zimě má na sobě rodič ještě nějakou tlustou bundu. To pak fakt někde vidět. Nebo kojenci, co mají vlastní sedadlo, na které dají autosedačku. Rodiče nastupují s autosedačkou v ruce, ale mají přes to zase nějaký hadr kvůli světlu. Umělá inteligence nemá šanci poznat, jestli je v té sedačce dítě, nebo jestli je prázdná a dítě nese druhý rodič v rukách. Personál… Číst vice »

Pavel

a od toho je to zkusebni provoz, aby se overily i tyto scenare 🙂

Y.K.

Aneb problematické rozpoznávání lidí z kamerového záznamu označíme jako cool AI fičurku na počítání.

Je teda fakt, že na palubě jsou stejně všichni identifikovaní, ale stejně je legrační jak se sporným věcem mohou dávat motivační názvy.

Jan

Zrovna v Curychu identifikovaný není nikdo. Stačí, když máte platný boarding pass a můžete nastoupit. Jestli je váš nebo někoho jiného, nikdo nekontroluje.

Lukas

Honzo 😂 to platí tak maximálně pro Schengen lety, ale dálkovku takto neodletíš

David

V praze na to taky vetsinou kaslou, do letadla muze nastoupit prakticky kdokoli. Neni to bezpecnostni riziko?

Pavel

To není o nějakém kašlání – je to jen o tom, co má v předpisech aerolinka, a legislativa jendotlivých zainteresovaných zemí.

Čistě pocitově mi přijde, že scénář, kdy je kontrolována totožnost cestujících na gejtu, je méně častý, než scénář, kdy ke kontrole nedochází.

Pavel

A dodatek – moc rychlý Enter – není to bezpečnostní riziko. Osoby, které jsou v tranzitním prostoru letiště (resp. prostě v prostoru za „security“) jsou již považování za prověřené a bezpečné.

Důvod té kontroly na gejtu je pak zejména proto, aby se ověřilo, že letí opravdu ten daný člověk, aby se zabránilo např. šmelení s letenkami (a jejich skrytý přeprodej) a pak také to, aby aerolinky nedovezly do cílové destinace někoho, kdo nemá vízum apod (pro aerolinku to pak znamená riziko pokuty, nutnosti uhradit náklady s repatriací apod.

Samo

Nie je to bezpečnostné riziko, vo väčšine Európy sa napokon doklady pri nástupe v rámci Schengenu nekontrolujú.

V Prahe je myslím procedúra letiska že sa to kontrolovať má, ale nejde o zákonnú požiadavku a napr. LOT kedysi Menzies vyslovene inštruoval že doklady kontrolovať nemajú (cestujúci sa sťažovali). Aj keď od pandémie to obnovili a pokiaľ viem, dodnes znovu nezrušili.

Y.K.

Zajímavé, v Praze jsem nástup bez porovnání boarding passu s dokladem ještě nezažil. Bezpečnostní riziko to úplně není ale oslabuje to o jeden stupeň bariéru proti bombovým útokům, která byla nastavena tak, že člověk co se „čekne“ musí nastoupit (do svého) letadla. Nesmí se vytratit ani odletět jinam.

Když se nezkontroluje doklad odebere se jedna bariéra a zůstane to na přepočítání v letadle a důvěře, že nejdojde k náhodnému swapu cestujících na různých letech (pravda ne příliš pravděpodobné, ale také ne nemožné).

Pavel

To, že se vytratí nebo odletí jinam, na to se ale přijde tak, že vůbec turniketem neprojde.