Švýcarským železničním rájem, 4. díl: Pěší trasa pro šotouše a „lokálky“ s rychlostí nejméně 100 km/h
Baltschiederviadukt. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Švýcarsko nabízí fanouškům železnice pěkné zážitky mimo vlak, po speciálních stezkách podél slavných tratí.
Pěkný tip na výlet. Jen detail, píšete o horských tratích dopravce MOB vycházejících z Montreux, ale to je jen jedna trať (Goldenpass Linie do Zweisimmenu). Zubačku na Rochers de Naye provozuje MVR, stejně jako nedalekou zubačku z Vevey na Les Pleiades. Ale je fakt že MOB a MVR mají společné vedení.
Diky za upřesnění. Tam to ještě musím prozkoumat jindy
Návaznost autobusů na vlaky do míst, kam nevedou koleje jsem obdivoval i v Rakousku už před desetiletími. Líbí se mi, že navazují na vlaky, ne je nahrazují. Švýcaři jsou opravdu jinde. Pište a foťte Prosím dál, tohle je opravdu železnice do nepohody.
No jo, ale tady se hejtuje přestup vlak/bus v Rožnově, že není hrana-hrana také mezi vlaky. A tohle by chtělo organizovat organizovat veřejnou dopravu ceslostátně.
Nebo rozdělení vozebního ramene z Ostravy do Valašského Meziříčí ve Frýdlantě nad Ostravicí. Hrana-hrana je to málokdy, cesta na kratší vzdálenosti je tím dokonale rozbitá.
Ad jízdenky: V Neuhausen am Rheinfall je (nebo donedávna byla) skvělá cedule „Jízdenku si prosím kupte ve vaší cílové nebo přestupní stanici. Děkujeme, SBB“.
Nejdůkladnější kontrolu tehdy ještě papírového InterRail jsem zažil v Gotthardském úpatním tunelu. Průvodčí tam jízdenku asi 15 minut porovnávali se vzorníkem a pak se omluvili, že od té doby, co se jezdí tunelem, musí se nějak zabavit 😀
To je hned vedle, Schloss Laufen (jak je ten tunel pod zámkem na trati z Winterthuru). A bylo to tam ještě loni v létě.
K té rychlosti, no záleží kde jste jel. Nesslau, Einsiedeln, ale i třeba mezi Winterthürem a Ruti, nebo třeba mezi Emmenmatt, Huttwill a Langenthalem se stovkou rozhodně nejezdí, i většina tratí mezi okolo Sankt-Gallen a Bodamskýého jezera odpovídá směrově tomu, co známe u nás.(srovnejte třeba s rekonstrukcí trati do Úštěka, kde je dobře vidět, jaké rychlosti jsou skutečně dosažitelné na běžných regionálních směrových poměrech, a jaké by mohly být všude, kdybychom byli ve Švýcarsku) Není „lokálka“, jako lokálka. Pak jsou tu samozřejmě ještě úzkokolejky, kterých je požehnaně, ale je fakt, že nejsou vůbec pomalé, třeba na Waldenburgerbahn se jezdilo 75?… Číst vice »
Velký dík za tento seriál, moc si toho vážím, a je to možná pro mne i pozvánka, zajet tam, a vidět na vlastní oči.
Ty tunely vykopané „pro pěší“ na jižní rampě jsou ve skutečnosti stavební tunely zbylé po úzkokolejce z doby výstavby trati. Na nádraží v Kanderstegu je na pomníku vystavena pracovní lokomotiva a u ní panel s popisem včetně dobových fotografií.
Jak vrazili druhou kolej na ty staré viadukty? 😱 Nebo se s ní dopředu počítalo?
Na dvou se počítalo. na jednom je to poměrně citlivě přistavěné (na tom verze Smržovka:)
Kdybyste na to neupozornil, nevšimnu si. Dobrá práce Švajcárů
Na mnoha místech vede druhá kolej lehce odlišnou trasou. Někde jsou mosty téměř nepoznatelně „dostavěny“, někde postavili vedle kamenného mostu druhý betonový (ale s pilíři v zákrytu, švýcaři totiž nad prací přemýšlí).
Viadukt u Hranic, to jsou to tři mosty vedle sebe:
Prvotní částečně cihelný, který je bez provozu. Dále kamenný z doby výstavby druhé koleje, po kterém vede Drahotušská spojka a třetí dvoukolejný, po kterém vede koridor Praha-Krakov a Vídeň-Vařšava v souběhu.
https://mapy.cz/s/fupucuvomu
Teď BLS třeba rekonstruovala krásný viadukt přes Saane. Na kamenné oblouky starého jednokolejneho mostu postavili betonovou mostovku a na ní dvě koleje vedle sebe. Most je to stále krásný, téměř na něm ten zásah nepoznáte.
Za zmínku také stojí, že Lötschberský úpatní tunel dosud je v nadpoloviční délce (cca 20 z 35 km) provozován jednokolejně. A co se týče traťové rychlosti na lokálkách, tak ano, najdou se takové s 100+ km/h, ale jsou i tratě pomalejší, např. úzkokolejka ze zmiňovaného La Chaux do Les-Ponts-de-Martel má traťovou rychlost jen 65 km/h. Nepříliš rychlá je i jižní rampa tratě pod Furku – mezi Brigem a Oberwaldem je traťová rychlost jen 60 km/h. Mimochodem k fotkám z přednádražního prostoru nádraží v Brigu, kde je 1000mm kolejiště – původně bylo toto kolejiště úvraťové. Až v roce 2007 došlo ke… Číst vice »
Úzkokolejky do toho fakt nepočítám, ty mají silný turistický potenciál.
Zrovna zmiňovaná trať La Chaux – Neuchatel je určitě pomalejší než trasa po silnici, protože jde o trať vedenou zvolna po úbočí kopce, s úvratí na trase. Ale jeden z projektů počítá s fungl novou, tunelovou (ale tím pádem asi i sklonově náročnou, což ale pro osobní dopravu nevadí) trasou, vedenou z Neuchatelu směrem do La Chaux poněkud příměji a rychleji; snad i se snahou zkrátit cestovní dobu mezi těmito dvěma městy ze 30 na 15 minut. La Chaux taky je městem, ve kterém se v roce 2014 definitivně (již o několik let dříve zčásti) stalo něco, co by člověk… Číst vice »
souhlas, ta zrovna není. ale jinak mě nenapadá mnoho relací, kde je vlak pomalejší nějak výrazně.
Copak to je tam ledaskde (viz silniční mapy a různé tunelové zkratky nebo obchvaty). Ale tím hustým taktem a tím, že se až na výjimky nejede „zjevně pomalu“, a taky se hodně rychle zvládá křižovat. Spolu s vysokým zrychlením EMU, které umožní se trochu rozjet byť na velmi krátkém kousku rovinky, prostě člověk nemá až tak „subjektivní pocit ztraceného času“. Ono je něco jiného jet 70 km/h s neustálým bočním zrychlením po obloukovité trati v úbočí nějakého kopce, a 70 km/h po totálně přímé (ale „rozpadlé“) trati v naprosté rovině.
V naprosté rovině? Přerov-Kojetín. Inu Zlínský kraj se o ni nestará, ozvalo se z Nábřeží.
Relace Kreuzlingen – Frauenfeld jeste je dost pomala (31 min dalkovou dopravou a 20 min autem)
Když jsme u těch lokálek, tak trať z Neuchatelu do Travers/Buttes je na to jak se kroutí a jakým terénem projíždí (Gorges d’Areuse) překvapivě rychlá. Stejně rychlá jako auto.
#nova trat La Chaux-de-Fonds – Neuchâtel (nebo tez „Ligne directe“):
Systemova jizdni doba podle ciloveho planu roku 2035 bude skutecne polovicni (30->15 minut), ale ty sklony 40‰ v kombinaci s budoucim ciste adheznim provozem 300m patrovych vlaku jeste vyzaduji trochu spoluprace SBB s (mistnimi) vyrobci zeleznicnich vozidel 😉
nařídit výkon trestu v podobě nuceného pobytu a cestování ve Švajcu vedení MD a SŽ
Tak takový trest by se mi líbil a myslím, že nás je více.😀
Perličkou je, že lötschberská trať ani nepatří „státnímu infrastrukturníkovi“ (což by byla obdoba české Dobré správy).
K tomu, co jste ale napsal, se (bohužel) dá oprávněně namítnout, že v tak bohaté zemi jako ve Švýcarsku leccos jde snadněji než v „jen“ průměrně či lehce nadprůměrně bohatých zemích.
A i to Švýcarsko je co do funkčnosti celého systému extrémem v pozitivním slova smyslu.
Tak zrovna zde by bylo dobré připomenout, že BLS není žádný soukromník v pravém slova smyslu – je to společnost vlastněná kantony, takže v podstatě státem.
Ano, převážná část akcií společnosti je držena veřejným sektorem. Jen necelých 6% akcií je drženo privátními investory, kteří s toho v podstatě nic nemají protože BLS nevyplácí dividendy. více např. tady: https://www.derbund.ch/weshalb-die-bls-immer-noch-private-aktionaere-hat-129861387519
Výsledkem bude, že ti co dráze pomáhají ji začnou sabotovat, protože právě oni by tento „trest“ naopak ocenili… 😉
Chtěl bych dostat doživotí…
Tak můžete i dobrovolně. Emigrace již není trestána smrtí.
V případě vedení MD, SŽ a dalších organizací by byla zapotřebí změna způsobu myšlení. Na to nucený pobyt ve Švýcarsku bohužel nestačí.
To spíš na starosty „odbojných“ obcí..
Tak to by Dlážděná prskala jak vzteklá a kovaní drážníci by koleme sebe kopali. Nutnost spolupracovat s okolním světem!!
Wiow fotky z mého oblíbeného Lötschbergu
Tak koukám,že jste si to prošel,skvělý 👍👍👍
Vy jste to šel,ale opačně než se to chodí,to jste teda borec
Ten krpál z Eggerbergu do Ausserbergu je docela mazec
Když si to dáte do map, převýšení je skoro stejné, jde se hodně nahoru a dolů. Šel jsem schválně proti směru jízdy z Brigu, abych si to pak mohl projet:)