Švýcarský rychlovlak Giruno poprvé vyrazil s cestujícími, bude jezdit nejdelším tunelem
Giruno při první jízdě s cestujícími kolem Zugersee. Foto: SBB
Švýcarské spolkové dráhy SBB včera poprvé nasadily do běžného provozu s cestujícími první švýcarské vysokorychlostní jednotky RABe 501 nazvané Giruno
Naprosto souhlasím s komentářem pana Kolaříka pode mnou. Švýcarské železnice sice funguje parádně, ale z jednotek Giruno bych nadšení krotil. Navštívil jsem ho fyzicky na INNOTrans 2016 a žádný valný dojem na mě jednotka nezanechala. Už jen vstupní dveře jsou z pohledu cestujícího nepraktické, protože to okno je velmi malé. Interiér je kromě té imitace dřeva takový nemastný neslaný. Nepříliš pohodlných sedadel si všimli i kolegové z jedné nejmenované firmy, která se zabývá výrobou sedaček a označila je za katastrofu. Prý je zástupci SBB neformálně požádali, aby ty sedačky vyměnili, ale co tak koukám, tak asi k ničemu nedošlo… A… Číst vice »
Vlaky to jsou jistě spolehlivé a rychlé, ale interiér mi přijde překvapivě strohý. Pan Jančura i Rakušani nabízí větší pohodlí. Asi švýcarská šetrnost……..
Švýcaři si to platí ze svého. Nejsou v EU, nemají dotace. V ČR by to taky mohlo jezdit. Zdroje jsou.
Ja mam radost ze v zaberu bylo videt ty posprejovane nakladni vagony a tu vylozene jetou zamkovou dlazbu… Jinak proste novej vlak – neco jako pendolino – nevidim důvod nad tim nikterak slintat.. A od roku cca 2021 budou na spuste trati jezdit taky nove vlaky.. takze cajk
A my můžeme jen slintat a utírat slzu v oku, protože za těch třicet let po revoluci už by tady něco takového mělo na páteřních koridorech dávno jezdit. No, moc toho ti naši postkomunisté nestihli vybudovat aby to šlo s požadavky doby. A nechci tu slyšet máme Pendolínu, které by sice umělo prosvištět 200 km/hod, ale infarstruktura mu povolí sotva 160 a už musí zase brzdit :-(.
Kde jen udělali soudruzi chybu, prachy s EU na to byly a spíše už tolik nebudou než budou.
Švýcarsko je nenapodobitelné. Nikde na světě. Smiřte se s tím.
Ale je – v Japonsku to funguje stejně dobře, ne-li líp. Vlaky jezdí v drtivé většině na minutu přesně, shinkanseny mezi Ósakou a Tokiem po cca 8 minutách. Personál zdvořilý a profesionální. Vlaky čisté a bezpečné. Rok předem víte, že které koleje to jede. U jakéhokoliv vlaku vždy víte, kde budou dveře, takže nikdo nepobíhá po nástupišti. Do vlaku se nikdy nenastupuje po schodech, podlaha je vždy v úrovni nástupiště. Jak vypadají samotná nádraží je asi zbytečné psát. Jen dodám, že nikde nejsou žádná pochybná individua, což ostatně platí pro celé Japonsko…
V Japonsku byla první VRT spuštěna v roce 1964 (to jsem ani nebyl na světě:) ). Sice jen na 210 km/h., ale i to bylo tehdy něco. I Poláci postavili alespoň jednu trať na 250 km/h. Sice už v roce 1977, ale dodnes se po ní těch 250 nejezdí. Tak nevím, co ti soudruzi všechno zanedbali.
CMK má papírově jen Vmax. 200 km/h a to jen pro pendolina. Rychlost 250 km/h bude spuštěna až po roce 2023 po přidání ETCS a výměně výhybek, které jízdu takovou rychlostí umožní (viz. portál Rynek kolejowy). V komentářích si dokonce stěžují, že trať je sice na 200 km/h, ale i přesto většina vlaků IC (+ TLK Malopolska s EP09) má jízdní doby dělané na 120. Takže Poláky bych prozatím nevyzdvihoval. 🙂
A čím tam ti Poláci těch 250 za komančů asi tak jezdili? To by mě fakt zajímalo 😉
Co Giruno, ani mnohem potřebnější dálnice nestojí…
S prachy z EU to nebude tak jednoduché, jak si v Divadle Spejbla a Hurvínka představujete. Tunel do Berouna nezaplatili – a to je přesně typ staveb, které by byly ke zrychlení české sítě zapotřebí.
protoze nechteji zaplatit… Kdyz tak na to koukam co tu vsechno mame – sice ne vzdycky v uplne cajk stavu – ale mame – tak se nedivim ze nam to nechtej zaplatit – byli bysme na tom z jejich pohkedu az moc dobre – a to oni prece nemuzou dopustit… za tech min. 30 let na hodne mistech dost spustlo… to je pravda – ale za posledních cca 5 let se naopak do nádražbách budov a jejich okolí na hoooodne mistech dost investovalo a je to vazne videt. v mnoha mestech se vybzdovaly prestupni terminaly primo u nadrazi, ted se… Číst vice »
Ano, všechno jen z Prahy, do Prahy a kolem Prahy. Brno zase nic jako obvykle.
Brno paralyzujou hlavně blbý nápady, který vás za několik desetiletí nepřešly. 🙂
Tak uvidíme, kdy vám to dojde…
Jarek Ad. Tunel do Berouna. Za to, že se tunel do Berouna nestaví, lze poděkovat jen a jen předchozím vládám a zejména negramotným odborníkům Min. dopravy, kteří do ekonomiky tunelu nezapočítaly nákladní dopravu. Byvalému ministru dopravy Bártovi a ministru financí Kalouskovi, se poté velice hodilo do krámu, že EU zavhla finacování projektu. Opravdu se nebylo co divit, když byl tak ledabyle odfláknut a všechny instituce do toho hodily vidle. On se totiž nikdo ani nesnažil jej odborně prezentovat. Což je u velkých projektů v Bruselu poviností. Nikdo tam zkrátka ani nejel. V tom je ten rozdíl mezi Gotthadským tunelem a… Číst vice »
Ostuda nejsou naše koridorové tratě. 160 km/h s připraveností úseků na 200 km/h je ok. Chce to víc tunelových přeložek a netrhat původní tratě.
Ostuda jsou ostatní využívané tratě, kde se při cestování vracíte do minulého století. Máme tratě všude jako Švýcaři, s tím rozdílem, že mimo ty hlavní tratě často taháme dieselové křápy po neudržovaných a zničených kolejích.
A které neudržované koleje teď myslíte? A co je dieselový křáp? 810? Víte, že jediná její náhrada je autobus?
Tak od Mikulova směr Znojmo je to fakt nostalgie pro otrlé.
Já vám přidám ryclíkovou 842. To je hukot z Liberce do Jeřmanic….
810, 814, 842, 854. Všechno to jsou líné, hlučné a pomalé vozy zastaralé koncepce. Kromě 814 nástup vždy po schodech, což zdržuje. Navíc určené k provozu s přípojnými vozy, které dále zhoršují jejich už tak bídnou dynamiku.
Napsal jste to přesně. Myslím část Šumavy a Ústecka, myslím velkou část Vysočiny, myslím přepřah lokomotiv pokračujících za Hradec Králové po zničené jednokolejce, myslím super rychlíky Praha – Tanvald, myslím Pražský Semmering, myslím trať z Domažlic ke statní hranici, myslím trať přes Kladno do Rakovníku, myslím celý Českolipský uzel… Spousta tratí prochází revitalizací, nicméně jsou stále neelektrifikované a dynamika pokulhává. Pokud nechceme nutně vést dráty všude, proč už Škodovka dávno netestuje parciální jednotky s bateriovým pohonem pro tratě s částečnou elektrifikací? Jako parciální trolejbusy. Pomalu na to přijdou všude kolem nás, přitom je ta technologie už nějakou dobu dostupná… Je… Číst vice »
Řeknu vám to asi takto: až budeme mít 800 let nepřetržitého vývoje demokracie tak, jako Švýcarsko bez revolucí, okupací a pod., pak na tom budeme podobně. Bohužel se obávám, že Švýcarsko už nedoženeme 😉
Jiný svět…
V mnoha ohledech ten lepsi…