Švýcarsko slaví 30 let od dopravní revoluce. Ušetřila mu stovky tisíc kamionů ročně
Lokomotivy Siemens Vectron v barvách SBB Cargo International. Foto: Siemens
Vláda chystá další kroky, které mají zvýhodnit železniční dopravu.
Moudré rozhodnutí. Můžeme jen závidět. Kéž by něco takového bylo jednou i u nás.
Hold niekde to ide….
Švýcaři jsou pověstní tím, že dokážou správně rozhodnout a poté uskutečnit věci, které se projeví v delším časovém horizontu. Pokud by tam dobře nefungovala přeprava nákladů po železnici (jak vnitrostátní, tak zejména mezinárodní), došlo by k totálnímu přetížení silničního spojení do Itálie a Francie. Například jejich stěžejní dálnice A1 je v úseku od křížení s A2 vedoucí do Basileje až ke křížení s A5 vedoucí na Biel v délce 20 kilometrů prakticky každý den na několik hodin ucpaná převážně osobními automobily a dodávkami. Kdyby se na této dálnici najednou objevily ještě kamiony mezinárodní dopravy, tak by to bylo pro její… Číst vice »
Co si budeme povídat, třeba taková tabulka švýcarské čokolády tam furt stojí 0,60 CHF, stejně jako před 10 lety… To o lecčem svědčí.
Švýcarský frank za posledních pár let zpevnil a dnes je dražší než Euro.
Já upřímně nerozumím tomu, že ve Švýcarsku (a Rakousku) je možné budovat obří tunely, mosty, zubačky a další technické vychytávky a u nás v „rovinnatém“ Česku to jde velmi špatně. Přitom emise a kamiony lidem ničí život, energie pro přepravu jedné tuny nákladu na kolejích je třetinová, tudíž menší spotřeba nafty, elektrifikované tratě (zase ekologie), navíc jeden fíra odveze náklad místo 30 kamioňáků, kterých je nedostatek. Všechno mluví pro železnici, ale stejně je všude mraky kamionů a vlečky se nevyužívají.
Švýcarsko má zhruba stejnou velikost a počet obyvatel jako ČR.
Má ale jenom sedm federálních ministerstev a poměrně velkou samostatnost kantonů. My máme 18 ministerstev a v podstatě žádnou krajskou samostatnost v rozhodování. O důležitých otázkách rozhodují v referendech, u nás věc naprosto nevídaná. A mimo jiné si zjistěte kdo jel poprvé novým gotthardským tunelem, o lecčems to vypovídá víc než statistiky, průzkumy a studie.
Když se nechce, tak to samozřejmě nejde. Prostě zde ti, co rozhodují, nemají o rozvoj železniční dopravy zájem. A v tom je celá ta potíž.
Je to i díky tomu, že už pár set let mají jedno státní zřízení, jen postupně drobně modifikované, takže tam funguje setrvačnost a postupný rozvoj bez převratů: evoluce, nikoliv revoluce. Vzpomeňte si, jak my to měli za posledních 120 let pestré. A jsou skutečně občanskou společností, kde občan a obec jsou nejdůležitější entitou – až když obec na některé věci nestačí, předá tu agendu výše na okres, ten ji může dát na kanton a ten na vládu. Další věcí je ohromná organizovanost (každý správný Švýcar musí být aspoň ve dvou Vereinech) a profízlovanost společnosti (děláš něco špatně? Přijde si s… Číst vice »
24 miliard franků do stavby tunelů. V dnešních cenách už to bude asi o něco více, tak rovnou počítejme 1 bilion korun a nemají hotovo. Kolik bude stát naše infrastruktura – nemáme takovou potřebu tunelů, ale taky nějaké budou a bude toho potřeba dost. Tak řekněme, kdybychom se do toho pustili jako oni, že to bude taky minimálně bilion. Kdy je v Švýcarsku nějaký časový okamžik, kdy se to začne „vracet“ 2040, 2060…? Samozřejmě by alternativně museli postavit jiné dálnice a nejde jim o zisk, ale o Alpy, takže se to těžko přepočítává , ale trochu by to na zemi… Číst vice »
Nevím na co všechno hledá vláda peníze, ale na zkapacitnění silnic je našla.
„Kdy je v Švýcarsku nějaký časový okamžik, kdy se to začne „vracet“ ?
Jeden z datumů: 11.12.2016
Každá stavba, kterou uvedou do provozu se začíná započítávat okamžikem otevření. Švýcarům není jedno, kde žijí.
Lze mít názor že ekonomická návratnost je pavěda, to ano to lze.
A lze s jistotou tvrdit, že ta ekonomická stránka věci se bez té ekologické neobejde.
Ekonomickou návratnost do veřejných statků u nás naposledy počítali komunisté – když se otevírala nová silnice či most, obvykle v té reportáži zaznělo, kolik se díky tomu ušetří paliva. Jenže to bylo v době, kdy skoro všechny hospodářské organizace byly státní nebo družstevní.
Dnes naopak stát podporuje spotřebu, protože z ní se počítá HDP a odvádějí daně. Úsporami stát žádné peníze nezíská.
Nechápu vedení VRTu úrodným Polabím. Když je to jasná zajížďka. Chybí nám tu moudrost císaře Ferdinanda. Jeho slavná otázka : A bude tam taky tunel ? Ne Císařské Veličenstvo ! My to objedem. … Udělejte tunel ! Ano Veličenstvo. Uděláme tunel . / No to se teda s tim tunelem prohnem ! Ten blb si příště ŕekne o Ivančický viadukt ! Za..aná monarchie ! Snad se dočkáme té revoluce. !
Hodnotit očima Čecha švýcarská řešení problémů s kamiony je, s nadsázkou, troufalost. Švýcarské rozpočty, faktické snahy s čímkoliv pohnout nejsme schopni posoudit, natož pochopit. Naši diskutující posuzují „regulérnost“ švýcarskěho referenda, přitom nevidí české rozsekaně silnice, chátrající mosty či otřesnou kvalitu železnice. Jsou to přesně postoje politiků, kteří sice neřeknou nic, ale jedním dechem slíbí všechno všem. A výsledek vidíme všude kolem…
Troufnu si napsat, že nejen v dobrých finančních podmínkách lze převádět část dopravy (zejména tranzit)ze silnic na koleje, taková záhada to zase není. Nevidím jediný důvod, který by bránil zkapacitnit železnici na úkor silnic. Souhlas je to o jednání politiků, ale politiků celé EU.
A když se o zkapacitnění české železnice začne mluvit, vyrojí se spoooousta křiklounů z řad veřejnosti i z řad politiků, že zrovna takovéhle investice nepotřebujeme, že se to nevyplatí a že je nutné postavit nejdříve „něco jiného“.
Viz ty tanečky ohledně VRT.
Skvělý článek, více takových. Ať našinci vidí jak se to dělá ve vyspělých zemích a začnou něco dělat pro změnu. Železnice má spoustu výhod, bohužel trpí nezájmem zodpovědných činitelů a lživou dezinfo kampaní odpůrců všeho užitečného.
Jak praví známý bonmot: „Převeďte na železnici 10 % nákladní dopravy. Železnice zkolabuje a na silnici se to nepozná.“
Muselo by se chtít, pak by se i prachy našly.
S tím si dovolím nesouhlasit, třeba už jen proto, že historicky byla většina zboží na železnici a železnice to zvládla.
Dokdy po roce 1945 byla u nás většina zboží na železnici? Nevím, ptám se.
Zhruba do roku 1990, ještě v roce 88 jsme měli železniční výkon v nákladce jako Francie a jen kousek za Německem – ono uhlí, železná ruda přeci jen něco váží. Ale půjde jen o statistiku – těžké poželeznici, lehčí po silnici, ale nevypovídá to nic třeba o kubatuře, kdy hodně uat odveze celkem málo tun.
Tak těsný výsledek referenda, který vedl k tak velké změně, hezký – nebo spíše „hezký“. Chápu, že v referendu šlo o „hot nebo čehý“, a jsem za výsledek rád, ale „binární referendum“ by mělo být IMHO závazné jedině v případě, že výrazná většina společnosti je pro nějakou možnost. Opačný případ: brexit. krátkodobé pobláznění části veřejnosti naplněné lžím od konzervativců, co referendem řešili vnitřní problémy, to také skončilo těsně – a rozhodlo o (nejspíše horším) osudu Velké Británie na dost dlouho dopředu. Už nyní je většina lidí pro Remain.. Proto by imho takové referenda měla být závazná v případě změny, jen… Číst vice »
Referendum o Brexitu bylo podle mě i falešné dilema.
Měly být otázky „Schengen ano – ne“, „Lisabon ano – ne“, „měna Euro nebo ne.“ A reakce na hraniční výsledek by podle mě měla být pokračovat ve vyjednávání a až budou k ratifikaci výhodnější podmínky tak opakovat referendum.
No právě. Referenda dost často vedou k přílišnému zjednodušení problému na dilema mezi dvěma možnostmi. Které často ani nejsou ty klíčové pro danou problematiku. Nu a tak také záleží na postulaci otázky, viz narážky na sira Humphreyho níže v diskuzi. Právě proto bych byl opatrný s referendy, kde se voliči těsně rozhodli pro jednu ze dvou možností. Pokud jde fakt o tak klíčovou otázku, měla by na ni být ve společnosti trochu větší shoda. Jsem hodně demokrat, dřív jsem byl dost i pro referenda, ale holt ani ta nejsou dokonalá. Nicméně jsem rád, že se takto Švýcarsko tehdy rozhodlo. Zpětně… Číst vice »
Když se podíváte do podkladů ke švýcarským referendům, které voliči dostávají, máte tam vždy nějakou analýzu dopadů jednoho nebo druhého rozhodnutí.
Problém Brexitu byl, že:
1) voliči místo analýzy dostali jako podklad k rozhodování světlé zítřky
2) Jak píše Leinad, nikdo přesně nevěděl, co znamená „Opustit Evropskou unii“. Tahle volba byl prostě bianco šek na cokoliv od zůstat součástí Evropského hospodářského prostoru po vytrhání britských ostrovů ze dna moře a přestěhování na Antarktidu.
Na zveřejnění důvodu úporné snahy o prosazení brexitu je prozatím velmi brzy. Je potřeba ještě několik let vydržet.
Nebo Zwentendorf …..
Nebo nádraží v Brně, 86% hlasujícíh pro reko v centru, ale…
Řeklo, se že po započítání těch, co nepřišli k referendu, je jasným výhercem varianta u řeky. … a prezidentem se stává, bubnování, Andrej Babiš! Připočítali mu hlasy těch, co u voleb nebyli.
Hele, jak Babiše nemám rád, tak tohle podle mě byla reakce na demagogy a „takydemokraty“, kteří tvrdili, že když ANO ve volbách získalo jen 1,5 milionu hlasů z 8 milionů oprávněných voličů, znamená to ve skutečnosti, že 6,5 milionů lidí je proti Babišovi. Obdobně jako akce „Zemane, já a 5 milionů voličů jsme tě nevolili.“
Takže sklízejí, co zaseli.
Vždyť Anglie Bexit ustála. Mají dnes lepší výsledky než Francie .Žádný slibovaný útěk bank a pojišťoven z City nenastal. Akorát plaváčci pořád plavou. Ale s EU by asi plavali ještě A že by měli přijmout € ? Takový blb se tam ještě nenarodil !!
Úpatní tunely jsou skvělým počinem, který umožňuje vytěžit ze železnice maximum. To samé ale nohu říci o kvótních omezení – ekologické dopady nezávisí jen na počtu vozidel, ale i na infrastruktuře nebo jejich pohonech – emise dnešních vozidel jsou na ůplně jiné úrovni než před 30 lety. Jinak co se týká mýtného (které je velmi drahé – návěsová souprava zaplatí v přepočtu 24 až 32 CZK/km), tak tam je vhodné zmínit, že v souvislosti s jeho zavedením došlo ke zvýšení maximální povolené hmotnosti kamionů z 28 t na 40 t, což znamená, že bylo umožněno převážet v návěsech přibližně dvojnásobek… Číst vice »
40% – pro začátek dobré číslo.
Tak u nás je legální 48 tun… Už 30 let… I infra je proto dražší… A levnější zboží vozené kamiony nám to nenese…
Mno tak levnější zboží nám to zase veze, cenová hladina ve Švýcarsku je trošičku výše, že.
(striktně vzato JEN z porovnání cenových hladin nelze implikovat, zda nějaká regulace má daný vliv, ale zkrátka to co píšete se takto rozporovat ještě dá – vůbec nevíte, jaké bychom měli ceny při „švýcarské“ regulaci)
Vzhledem k externalitám spravedlivější.
Tak to spíše mělo být k argumentům cesmadu jako je : zdražení mýta = zdražení potravin… Ale máte pravdu museli by se porovnávat taky normy (třeba u masa kolik vody v balení je možno prodávat v ČR a kolik ve swiss)
Nedávno byl článek, že v česku je dražší zboží, jídlo a bydlení než v Německu a světe div se i dražší než ve Švýcarsku. Obávám se že i z těma kamionama jsme za blbce, protože stejně všechno máme nejdražší a mzdy nízké.
Minulý rok jsem projezdil část Švýcarska na kole a byl jsem tam párkrát vlakem.
U hlavních tratí bývá často hned vedle továrna, do které vede odbočka z kolejí, kam zajíždí vlak na nakládku a vykládku zboží. Nedokážu říct, jestli to tak je tradičně nebo to souvisí se zmíněným referendem, ale celkově to působí o dost vyspěleji než domácí budování skladů u dálnic.
Vlečka do továrny je tradiční řešení všude po světě, jen v některých zemích těch vleček přežilo víc a v některých míň. Nemyslíte si, doufám, že ve Švýcarsku nejsou sklady u dálnic. Jsou, jako všude.
Jasně, tohle není švýcarský vynález. Rozdíl vidím spíš v tom, že jsem je za a) viděl u nově postavených, relativně malých továren, takže to není nějaký relikt minulosti, b) vypadaly, že se opravdu používají.
Je to úplně jiný svět, pro mnohé zcela nepochopitelný. U nich je totiž zvykem nikoli jen žvanit, ale naopak v té konkrétní věci něco udělat.
Nejen do továrny, často i do vesnického Coopu, kde stává jeden vagon se zásobami. Když se chce, tak to jde.
Ono by pro začátek stačilo, aby do distribučních center vedly vlečky a využívaly se. Dále na prodejny ať to rozváží třeba po silnici.
Však vlečky do průmyslových areálů byly i v Česku a taky se hojně využívali. A mohli by se využívat i dál, jenomže nám to lobby antiželezničních dezolátů, co se pořád zhlížejí v Africe bez železnic, lobby ČESMADu a v neposlední řadě neschopnost SŽ a přehršel neprůrazných politiků, pořád kazí. A také jaksi je vidět, že tzv. levná kamionová doprava nemá vliv na ceny zboží, když jsme donedávna měli největší inflaci v EU. A vlaky víme, že se to nevozí.
Referendum … ale fujky, to tady nechceme ….
I kdyby se u nás to referendum vyhlásilo… myslíte si, že by >50% hlasovalo pro podporu železnice? Těžko…
To zalezi na tom, jak zformulujete otazku do referenda. Ono se totiz kamiony u nas taky netesi buhvi jake oblibe u verejnosti.
Bingo.
Opet nutno vzpomenout na zlatou klasiku, sira Humphreyho a jeho perfektne vyvazeny vzorek pro pruzkumy verejneho mineni.
Serie tri spravne zvolenych otazek a mate presne takovou odpoved, jakou chcete mit.
Aspoň se uvidí ta reálná podpora 🙂
1) Nejsem pesimista, železnice se těší společenské oblibě rozhodně více, než v 90.letech
2) To je ale znakem demokracie, když se prosadí i něco „špatného“, co si přeje většina. Teď to zbývá demokraticky respektovat.
Zastupitelská demokracie je ale založena na principu zástupců, kteří dělají informovaná rozhodnutí. Nefunguje to stoprocentně, ale je tu největší šance, že se někdo před rozhodnutím aspoň trochu zamyslí a je aspoň minimálně v kontextu.
Podmínit referendum přečtením 10 stran textu shrnujícím objektivní pro a proti, referenda by se zúčastnilo tak 10 % populace.
Až bude denně zablokovaná jedna dálnice, 10% zničeného zboží kvůli převráceným kamionům, firmy i obyvatelé sami požádají železniční dopravce o dopravu zboží.
Mám problém svěřit důvěru v budoucnost aktuálnímu rozumovému a myšlenkovému nastavení krajanů.
Argumentaci by stejně ovládl lobbing a populismus. Důkladnou analýzu by zas nikdo nepochopil..
Je naivní si myslet, že by případné referendum u nás dopadlo stejně jako ve Švýcarsku. Zejména když i tam to bylo velmi těsné – pro bylo 51,9 %.
Můžeme jen v dobrém závidět.
A zisk ze zpoplatnění kamionů dávat v České republice pouze do železnice, to je na prosto nereálné.
Tim ziskem z kamionu myslite to, co zbude po odecteni nakladu? Tedy oprav silnicni site, udrzba odpocivadel apod.?
Ve Švýcarsku je výkonová daň z těžkých vozidel (LSVA), která se odvíjí od ujetých kilometrů ve Švýcarsku, povolené celkové hmotnosti nákladního vozidla a emisí vozidla. Dvě třetiny příjmů z LSVA plynou do fondu železniční infrastruktury na výstavbu železničních projektů. To jsem jsem si dovolil opsat tady: https://www.bahnonline.ch/61976/30-jahre-alpeninitiative-30-jahre-verlagerungspolitik/?amp Není Vám povědomé, že jste část již četli…
Tak to má být ! Rakousko, Švýcarsko si chrání svoji zemi a krajinu co to může. Já bych udělal to stejné, zakázal bych vjezd kamionům, kteří ČR jen projíždí. Vše bych dával na vlaky….
#czexit?
Exit odkud? Z ČR?
nedělejte blbýho
Začněte u sebe.
napodobně
Tak to by železnice padla skoro hned. Skuste si zjistit, kolik miliard dojí na dotacích z EU..
Jestli tady někdo něco dojí, tak je to koncový spotřebitel. Jenomže to životní prostředí se dojit do nekonečna nedá. každý z nás máme nějaký podíl na přebujelé dopravě, buďme rádi, že existuje něco, co dopravě ulehčí.
Já vím, nerado se to přiznává.
Proč?
Probůh jako proč?
Pokud nejste ekonomický sebevrah, tedy.
To se musíte zeptat předřečníka Evžena, co tvrdil
„Já bych udělal to stejné, zakázal bych vjezd kamionům, kteří ČR jen projíždí“
Jistě souhlasíte s tím, že je to poměrně nekompatibilní představa se členstvím v EU.
Rakousko kvůli tomu bude čelit žalobě z Itálie. Italský ministr dopravy Matteo Salvini se nadávno kvůli tomu dal vidět na Brenneru.
A kolik tech nakladnich vlaku dokazete pretahnout treba ve smeru Ostrava-Breclav? Bude to aspon jeden za hodinu? Ja jen, ze tech kamionu tim smerem bude za hodinu vice nez 100.
Je jich víc.
Což je při nerovnovážném zkapacitňování vámi zmíněných druhů doprav jasné, jak facka.
Nákladních vlaků jednou dvoukolejnou tratí jedním směrem sice je reálná při dobrém řízení a zabezpečení tak polovina, kolem padesáti za hodinu, ale mohou být tak 100x kapacitnější, což může dělat řádově více než několik stovek kamionů.
A kolik % přepravního výkonu tvoří ten tranzit přes ČR?
Podle Ročenky dopravy je to nějakých 5 %. Čistě za silnici to tam není, neb jsou započítána jen vozidla registrovaná v ČR. Je samozřejmě otázka, jak správných je i těch 5 % za silnici+železnici (tam žádná poznámka o registraci vozidel není).
Což by ovšem znamenalo okamžitý kolaps železniční dopravy. Tak ohromný objev přeprav železnice není bohužel schopna v současné době pojmout.
Nic nelze dělat okamžitě a navíc zákazy asi nejsou to pravé. Kolapsu se vyhnout postupným zvyšováním mýtného.
Tak moment? Zákazy nejsou to pravé, právě jste chtěl zakazovat. Na schizofrenii jsou léky…
Právě jsem chtěl zakazovat?
… a zřizováním dalších kolejí.
Určitě.
A začít tím, že si ukousne aspoň něco, co ještě zvládne (= asi tak dvojnásobek dnešního stavu), to je samozřejmě nepřípustné už z principu, že. 🙂
Železnice není schona, protože se zvedá kapacita v podstatě pouze kapacita silnic.
Ano, železnice rušením vleček a nestavěním nových je v ČR odsouzena vozit jen kontejnery, nová auta a pár hromadných substrátů do ještě nezlikvidovaných průmyslových areálů.
Tranzit?
Všechno ne. Jen samotné kontejnery (nebo maximálně návěsy). Proč tu mrtvou váhu toho zbytku vozit…