Švýcarsko slaví 30 let od dopravní revoluce. Ušetřila mu stovky tisíc kamionů ročně

Lokomotivy Siemens Vectron v barvách SBB Cargo International. Foto: SiemensLokomotivy Siemens Vectron v barvách SBB Cargo International. Foto: Siemens

Vláda chystá další kroky, které mají zvýhodnit železniční dopravu.

Na začátku bylo referendum, které dopadlo jinak, než tehdy vláda prosazovala. Švýcaři si tento týden připomínají 30 let od hlasování, ve kterém se velmi těsnou většinou rozhodli, že stát má udělat vše pro to, aby ochránil Alpy. I vymístěním tranzitní nákladní dopravy ze silnic na koleje.

I když se stanovený cíl dosud nepodařilo splnit, s odstupem času jde o hlasování, které lze nazvat dopravní revolucí. Způsobilo rozsáhlé investice do železniční infrastruktury, díky kterým tržní podíl železnice na nákladní dopravě dosáhl téměř tří čtvrtin. Pro celý svět naprosto nereálné číslo.

Změny vyvolalo sdružení nazvané Alpine Initiative se sídlem v Brigu, které vzniklo v roce 1989. Jeho cílem byla větší ochrana Alp. Upozorňovalo na škodlivý vliv rostoucí silniční dopravy na hlavních trasách přes Alpy a přišlo s konkrétními návrhy, jak dopravu na silnici omezit.

Politici tehdy byli k řešení skeptičtí. Spolková rada i parlament uvedli, že pro návrh nedoporučují hlasovat především kvůli vysokým nákladům. Pro se ale nakonec v referendu vyslovilo 51,9 % hlasujících. Parlament tak musel přijmout zákon, který zakotvil ochranu Alp do ústavy. Jedním z kroků bylo i omezení tranzitní nákladní silniční dopravy na 650 tisíc vozidel ročně a přesun tranzitu na koleje. Jen pro srovnání: v roce 2000 Švýcarskem projelo v rámci tranzitu 1,4 milionu kamionů.

Klíčem k přesunu byly dvě velké investice: vybudování Lötschbergského úpatního tunelu a především pak Gotthardského úpatního tunelu. Díky oběma stavbám nyní zhruba téměř tři čtvrtiny tranzitu přes Švýcarsko jede po kolejích. Investice doprovázelo i velké zdražení poplatků za průjezd po silnici.

Pokles v době rostoucí silniční dopravy

Švýcarský federální úřad pro dopravu BAV uvedl, že cíle 650 tisíc nákladních aut ročně nebylo dosaženo, v roce 2022 projelo zemí 927 tisíc aut. „Ve srovnání s referenčním rokem 2000 však došlo k poklesu o 33,9 procenta i přes celkově rostoucí provoz. A bez opatření by dnes Alpami po silnici projíždělo dalších 800 000 kamionů,“ uvedl BAV. Ten porovnává výsledky země i s okolními zeměmi. Ve Švýcarsku putovalo v roce 2022 po kolejích 72,5 % nákladní dopravy, ve Francii jen 9,6 %, v Rakousku 26,6%. Alpine Initiative ale upozornila, že počet kamionů od roku 2021 znovu roste.

Výnosy ze zpoplatnění kamionů putují výhradně na železnici, ale ani to nestačilo. Do staveb kapacitních tunelů země investovala 24 miliard franků.

Vláda nedávno oznámila další zdražení provozu po silnici, peníze mají jít na další podporu přepravy po železnici.

Švýcarsko zdraží mýto, peníze navíc pošle na podporu přepravy po železnici

Tagy Alpine Initiative přesun zboží na železnici Švýcarsko
87 komentářů