Švýcarsko přispěje Německu na modernizaci železniční tratě, získá tím rychlejší spojení mezi svými městy

Modernizovaná část trati Hochrheinbahn. Foto: www.die-hochrheinbahn.com/Modernizovaná část trati Hochrheinbahn. Foto: www.die-hochrheinbahn.com/

Modernizace umožní zavedení nového přímého spojení.

Odebírat
Upozornit na
guest
87 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Prezident Planety

To bychom jako ČR mohli Němcům zaplatit směry Cheb – Schirnding – Marktredwitz – Norimberk a Domažlice – Mnichov s tím, že by to opravili české firmy a pak by se poplatky za použití dopravní cesty nějakou dobu ( kvůli návratnosti investice ) platili třeba SŽ. Jezdím často do Německa a i samotní Němci nadávají nad směrem, kterým se Německo vydalo cca před 20 – 30 lety, protože od té doby slovy Němců to jde z kopce a oni se vlastně už ani nerozčilují. Oni rezignovaně prostě řeknou: „to je Německo“. To je má zkušenost z Německa. Podle mě už… Číst vice »

Pavel Filip

Náš potenciál v Česku ovšem financují už asi 30 let zčásti právě Němci. Je absurdní vyčítat jim, že nemají peníze, když je dali nám.

Někdo neznámý

To není pravda. 😉 Naopak z ČR do Německa, ale do i jiných států putuje na dividendách hodně peněz.

Pavel Filip

Pokud bych akceptoval váš argument, že do Německa proudí od nás dividendy, tak u nás museli Němci investovat (tzn. Němci poskytli kapitál, zafinancovali nás). Ale řeč byla spíš o veřejných zdrojích. Němci jsou čistí plátci, my čistí příjemci (v EU). Nejen Němci jsou v té pozici, v jaké jsou, a nejen my jsme v té pozici, v jaké jsme. Němcům „chybí“ právě ty peníze, které v čistém vyjádření spotřebovaly jiné státy, např. ČR. My nejsme zkrátka tak úplně ti, kteří by se jim měli posmívat, že nemají peníze.

Gwann

Ano, jsme cisty prijemce. Jen odliv na dividendach jsou snad az stovky miliard rocne, to zadne transfery z EU nezaplati

Pavel Filip

ČR a jiné státy využívají veřejné zdroje (evropské fondy). Někdo do evropských fondů v čistém vyjádření „přilévá“, někdo jiný „čerpá“. My čerpáme. Přerozděluje se v náš prospěch. Jsme „chudý“ stát. Dividendy s tím nemají co dělat, to jsou podíly na zisku (ze zafinancovaných investic).

Prezident Planety

Jó, souhlasím s vámi, že Němci dali peníze i nám v podobě různých dotací od EU. Němcům, že nemají peníze, že je dali nám, rozhodně nic nevyčítám. Jen jsem zde prezentoval mou zkušenost s Německem, protože němčinu ovládám a bavím se v práci s Němci, protože naše firma má partnerství s německou firmou. Víte, běžní Němci vidí problém v tom, že jejich vláda nezvládla imigrační krizi a teď sociální podpory vycucávají tito lidé a v kombinaci s covidem, kdy většina států zvětšila své zadlužení a v kombinaci s problémy automobilového průmyslu ty peníze prostě došli. Sami Němci říkají, že Německo… Číst vice »

Gwann

Nemci nam hodne pomohli ale taky si za to na dividendach, transfer pricingu i ziscich finalnich vyrobcu z ceskych komponent nechali kralovsky zaplatit.

Jen kdyz to stejne zkusili v Cine, tak ta jim predvedla, jak se s timto modelem vydrbava a Nemci jsou v haji. A my s nimi.

Jinak pokud si stezujete na nasi neschopnou statni masinerii, vezte, ze i nas bordel je oproti Nemecku… ukazkou racionalni spravy pouzivajici moderni technologie

Pepa

V Německu dokáží pozitivně využít i povodně: V Německu začala elektrizace 164 kilometrů trati, záplavy urychlily schvalování
https://zdopravy.cz/kdyz-povoden-pomuze-v-nemecku-zacala-elektrizace-164-kilometru-trati-zaplavy-urychlily-schvalovani-225489/

Karl vB.

To je sice pěkná myšlenka, ale nejdříve se podívejte, komu patří tahouni našeho průmyslu a co z toho je ryze české, aby se nemuselo ohlížet na cizí zájmy a mohlo jít „vlastní cestou ekonomicky dopředu“, jak jste to tak pěkně popsal…

xyz

Není to totéž, protože ty tratě neslouží v rámci spojení „z Česka do Česka přes Německo“.

Napadá mě opačný příměr – jako by Němci zafinancovali zrychlení tratě Cheb – Aš se zdůvodněním, že tudy jezdí linka „z Německa do Německa“.

DavidS

Tak to by Němci mohli pokračovat i dohodou s Rakouskem na trase Salzburg – Kufstein.

Jan

Oni už mají dohodu. Německá spolková vláda by i chtěla stavět, ale Bavorsko to úspěšně sabotuje.

DavidS

Nebylo by to i v jejich zájmu? Mít rychlé spojení s Rakouskem a nejspíše využitelné i pro regionální spoje?

Jan

Samozřejmě, že bylo. Nová trať pro dálkovou a nákladní dopravu by umožnila udělat mnohem kratší intervaly pro regionální dopravu.
Jenže jediná možná trasa vede hustě osídleným údolím, takže odpor nymbistů je velký a bavorská vláda očividně nemá v plánu s tím něco dělat. Vládnoucí konzervativní strana sice všude prezentuje svoje křesťanské hodnoty, ale ve skutečnosti uznávají jen jednoho boha: auto (a s tím spojený průmysl).

DavidS

Aha takže takové klasické důvody až moc známé i od nás. Ach jo. Každopádně díky za info.

tarten

Jako Bavorsko nebo naopak bavorští nimbysti?

veli.k

Škoda, že něco takového nemůže udělat Správa železnic / Česká republika s peážními tratěmi Hrádek nad Nisou – Zittau a Mikulovice – Glucholazy – Krnov. Myšleno samozřejmě na polském území.

Petr

A proc by nemohla? Neni na to predpis?

Lukáš F.

Nikdy se to tak nedělalo.

Alibaba

Protože poláci nemají o nějaké smysluplné řešení zájem.

tarten

No to by se právě nabídkou peněz mohlo rychle změnit, ne?

Jiří Kocurek

Na úvod: Žil, byl starý Nejmenovaný. Měl utvělou představu, že ta cesta je jeho. Nebetyčně ho sr*, že po ní chodíme (tehdy děcka) do školy. Na dělníky při opravách vytáhl sekeru.

Pokud je někdo takový zakrtkovaný v polské správě železnic, tak dokud neodejte do důchodu, tak se železnice neopraví. Takového nepřesvědčíte. Ničím. Může si třeba myslet, že my v ČR jsme němečtí fašisti a on na námi vyhraje.

Pepa

Nesnažte se hodit odpovědnost na PKP PLK. Ten, kdo prohrává na všech frontách, je Česko (dálnice, stavební řízení, …).

Alibaba

Tak proč teda ten úsek (Porajów) poláci ani do správy ČR nepředají?

Pepa

Nevím.

Gwann

A vy zase bijete cernochy…
Jako fakt je ve spouste u nas bordel, ale peaz do Zittau fakt neni nas bordel.

Bud je za tim prosta zatatost nebo strategicky zajem – potreba se zbavit trati aby se dal rozsirit dul.

Alibaba

Tak už v minulosti dostali poláci nabídku, že si SŽ vezme úsek z Hrádku na Hranice s Německem do své správy.
A…?
Ticho po pěšině.

Pepa

A úsek Głuchołazy – Nowy Świętów.

ČD4ever

Česko jim přece platí peáž. To jsou peníze, za které by Poláci a Němci měli tratě udržovat a vylepšovat.

Sch

Chtěl bych se zeptat co znamená výraz „rozšíření železniční tratě“?

Dan

V původních německých textech je slovíčko ‚Ausbau‘, v železničním kontextu by nejbližší český pojem byl ‚modernizace‘, ve smyslu zlepšení technických parametrů trati. Ale pro zdejší publikum ten rychlý a méně přesný překlad asi stačí 🙂

Dan

A kdyby chtěl někdo hodně slovíčkařit, tak ještě máme pojem ‚optimalizace‘ pro zlepšení parametrů při zachování původní stopy….

Pavel Filip

Takže si nejste jistý, jestli to náhodou neznamená optimalizaci. 🙂

tarten

SŽ pojem „optimalizace“ používá jinak. Obvykle jako z nějakého hlediska „nejlepší“ kompromis zvýšení nějakých parametrů na úkor jiných, podle nich méně potřebných tak, aby to nestálo tolik, takže to obvykle obsahuje nějaký destrukční prvek. Například se místo sypaných nástupišť ve stanici vybudují ostrovní, ale za cenu jejich zkrácení a redukce počtu kolejí třeba i na polovinu.

Petr

Casto se tim v nemcine mysli (stavebni = Bau) rozsireni, zlepseni parametru, zvyseni kapacity.

Rekl bych, ze „Optimierung“ ci „Modernisierung“ by bylo spis zavedeni novejsi technologie na stavajici trati – nebo jen mensi upravy.

Ausbau mi zni spis jako vetsi upravy. Na mape projektu je videt, ze skoro vsechna nadrazi budou (stavebne) predelavat a rozsirovat.

To je asi v cestine spis „rozsahla modernizace“ nez „optimilizace“ ne? Zas nejsem sotous, tak si nejsem jisty…

czhunter

Já se svoji ne úplně super němčinou bych řekl, že „Ausbau“ je „přestavba“ – taková ta skutečná, ne ta socialistická.

Al de Baran

Hm, dvojhodinový takt? O 20 minut rychlejší než auto? Ve dvojhodinovém taktu je průměrná doba čekání, než něco pojede – a hned je z té 20 minut úspory pěkná 40 minut ztráta… A to ještě nepočítám, že ne každý má zdroj a cíl cesty na nádraží. Nechápu, proč se furt železničářský marketing snaží prodávat vlaky tím, že jsou rychlé: jezdím vlakem raději, než autem, a není to přece tím, že by auto bylo pomalejší (to rozhodně není, právě naopak). Prostě rychlost není u vlaku ta hlavní výhoda: pro mě je u vlaku důležité pohodlí, můžu vypnout, spát, číst si knížku,… Číst vice »

Al de Baran

Koukám, že mi tam chybí „Ve dvojhodinovém taktu je průměrná doba čekání, než něco pojede “ 60 minut…

Alibaba

Jen blbec chodí ve dvojhodinovém taktu naslepo…

tarten

Pochopitelně nejde o to jak „chodí naslepo“, ale jak by potřeboval, a do té dvouhodiny to padne náhodně.

Al de Baran

Přesně tak.

Twix

Tak proč by to nepsali? Každý pochopí že vlak má nějaký interval a v některých případech se tomu snadno může přizpůsobit a nepřijde na nádraží přesně v polovině toho intervalu aby tam pak čekal. I když pak díky tomu vyjde celková doba jízdy nakonec o něco delší než autem, i tak volí vlak právě z těch důvodů co píšete. Zavést novou linku a nenapsat jak je rychlá mi přijde jako marketingové selhání.

czhunter

A teď si představte, že aby Baranovi ten průměr vyšel, tak na spoustu lidí co (docela logicky) přijdou 5-10 minut před odjezdem vlaku musí hodně lidí přijít 5-10 minut po odjezdu vlaku a budou čekat 1:50-1:55h!

Chudáci fakt.
Ti by měli raději jet autem.

xyz

Hned další část věty je „ve špičce po hodině“.

Nicméně uznávám, že to je na švýcarské poměry málo.
U ostatních spojů možná s přestupem v Singenu – ?

xyz

Podobně tak jsem četl info, že nejkratší trasa z Martigny do Ženevy by byla přes Francii.

Jsem zvědav, jestli někdy dojde k obnovení spojení mezi St. Gingolphem a Evianem (po kterém by takové přímé vlaky mohly jezdit) a jestli na to taky Francouzům budou muset přispět Švýcaři. 🙂

F. K.

Ano, dojde.

Patolízal

Že bychom i my přispěli Němcům na zdvoukolejnění na trase z Furth im Wald – Regensburg, abychom měli kvalitní spojení do Mnichova?

Dejf

Nebo polakum na peáž…

M19

To by to nějaká vláda musrla chtít řešit. 😉 Již 4 roky pryč…
https://zdopravy.cz/40-km-h-nechceme-politici-z-cesko-polsko-nemeckeho-trojzemi-chteji-lepsi-trat-36686/

Jiří Kocurek

To by především Polský správce musel překousnout vlastní ego. Už vidím ty příspěvky, kdyby to bylo naopak a měla to překousávat Dlážděná. To by lítalo …

Al de Baran

Dlážděná nemusí nic překousávat: taková trať, která vede přes území ČR, ale je v péči DB InfraGo, už tady dávno je.

Průvodce původní Aleš

Můžu se zeptat, o jaký úsek které trati jde? Děkuji

Krakonoš

Tady:
https://mapy.cz?q=51.04057233833751%2C14.49985296460238
Jsou to nejseverněji položené koleje v ČR.

Alibaba

A u Aše je ještě jeden podobný kousek.

Josef Pešek

Proč sakra ego? Proč se nevymyslí dohoda na vládní úrovni založení polské dcery SŽ S.p.o., které by se předmětný polský úsek prodal. To samé Glucholazy, kde by se vybudovala spojka pro přímou jízdu. On by musel někdo chtít s tím něco dělat.

Anonymní alkoholik

Vynecháváte z toho jedno důležité kritérium – to, zda to bude chtít PKP PLK prodat.

Alibaba

A když nechce polák tak co?

Petr

Tak to delat jako Svycari – vyjednavat dele, dlouhodobe, na ruznych urovnich – a nachystat si penize (ne na uplatky, ale na stavbu).

Alibaba

A když nechce, tak co?

Vlastimil Kocurek

Např. peáž, kterou mám na mysli, se vyřeší asi až bude zmodernizována celá trasa Ostrava – Jeseník. Jinak do toho nemá smysl dávat peníze, nebo to chtít po Polácích, proč by to dělali, je to naše věc.

Pepa

Tak tak. A to bude kdy?

Ondřej Wagner

Pokud se týká Praze přes Glucholazy, pořád si říkám, zda by nebylo dlouhodobé lepší a ekonomictejsi propojit zeleznici mezi Zlatými Horami a Jindřichovem ve Slezska samozřejmě s tunelem pod Biskupskou kopou nebo snad kupou. Zrušily by se poplatky Polakum za peaz, zrušila by se uvrat v Glucholazych, využila by se trať z Mikulovic do Zlatých hor, zkrátilo by se a tím i zrychlilo spojení Krnova s Jeseníkem. A ještě by se prodal úsek tratě mezi Jindřichovem a hranici s Polskem. Pokud jde o peaz z Hrádku nad Nisou do Žitavy přes polské území, to by bylo nejlepší řešit výměnu území,… Číst vice »

Pepa

Do roku 1945 jezdil rychlí z Ostravy přes Krnov a Hlucholazy do Berlína. Počtěte si:
https://bruntalsky.denik.cz/zpravy_region/z-historie-regionu-historie-nadrazi-v-uvalne-je-spojena-i-s-polskymi-branicemi.html

MiG

Možná by z Marktredwitzu do Hofu jezdili přímo? 🙂

Ondřej Wagner

To už přece přímo jezdí. Takže pro Němce je to taková peaz přes Cheb.

Liquid

Němci s Rakušákama by nám mohli dát na Vídeň – Berlín.

Jiří Kocurek

A z čeho že se platily koridory?

Dejf

No jo, ale investici si neohlídali a musí jezdit okolo. Kdybych chtěl do diskuze zanést trochu černého humoru, tak bych to nazval naším vítězstvím…

Jiří Kocurek

Proč musí? Zastávám názor, že Vídeň-Mnichov a Mnichov-Berlín se uživí samo o sobě, ikdyby přes ČR vedla přímá VRT o čtyřech kolejích.

Karl vB.

Proč?
Spojení A – CZ – D (rj 256 Vindobona, 8:44) je momentálně o 52 min. rychlejší, než přímé vlaky A – D (ICE 94 Belvedere, 9:36).
https://cd.cz/spojeni-a-jizdenka/spojeni-tam/72917e13-bd96-4f74-9a56-8989dda8a1e7

Pavel Filip

Němci posílají peníze do evropských fondů a my je z nich čerpáme. To znamená, že v konečném důsledku dostáváme peníze od Němců.

xyz

Všechny státy posílají do evropských fondů a některé z nich i čerpají.

To znamená, že nelze přesně určit, „čí peníze kdo čerpá“.

Pavel Filip

Aha, takhle. To jsem nevěděl.

Alibaba

Ono dokonce čerpají všichni, jen někdo víc čerpá něž posílá (my ČR) a někdo naopak (ti Němci).

Vlastimil Kocurek

Myslíte VRT ?? To je taková finanční rána, že by na to musela půjčit Evropská banka, zabezpečena nějakými jinými bankami, a hlavně velkým odkladem splátek. Tak se vlastně budou řešit VRT. No dát to do našeho státního rozpočtu, tak by to s naší další existenci silně otřáslo, stejně by nás potom z toho z nějakých podobných peněz tahala EU. Tady si člověk nejlépe uvědomí, jak malý stát jsme. My sami na VRT vůbec nemáme. A na to, co potom bude jezdit, zase mnoho lidi také nebude mít peníze. Je to tragikomédie. Ale jsem plně PRO.

Twix

Odkud se pořád bere ten názor že jízdné na VRT bude nesmírně drahé? A postihne ta příšerná cena i vlak do Pardubic nebo Kutné Hory který pojede po VRT kousek?

Příklady z DB eshopu za 2 týdny: Hannover – Würzburg, 2 hodiny celou dobu po VRT, cena 25-40 € (odpoledne dražší). Naproti tomu Nürnberg – Karlsruhe, sice tak poloviční vzdálenost ale 3 hodiny zcela mimo VRT, cena 15-30 €. Vysoké rychlosti umožňují dopravci efektivně točit soupravy a personál.

Y.K.

Toh co bude po VRT jezdit bude potřeba neuvěřitelně málo oproti klasickým soupravám. Na půlhodinový! interval Praha – Brno při rychlosti 300 km/h stačí čtyři jednotky. A za den odvezou mnohonásobek cestujících než dnes, protože zvládnou desítky obratů denně (na kratší trase), tedy mnohem lepší výnos, kvůli vysokým proběhům a obratůmcestujících. Dnes je na půlhodinový interval na takové trase potřeba zhruba 11 – 12 vlaků.

Alibaba

Praha – Brno má být 6 linek za hodinu. Ale všechny linky těch 300 jezdit nebudou.

Alibaba

Financování VRT bude kombinace několika zdrojů. Státní rozpočet (+SFDI), zdroje EU, půjčky ECB (jak píšete), PPP.

Pavel Filip

Nemáme dost peněz na zkvalitnění své části trati.

Patolízal

Jakto? Vždyť MD v čele se Svobodou a Kupkou tvrdí, že zásadní problém je v Německu, a pouze kvůli Němcům nemůžeme postavit dvoukolejku až k hranicím. Že by lhali (opět)?

Pavel Filip

Údajně to bez Němců nedává ekonomický smysl. Názory se ovšem značně různí.

Financování bude zčásti z evropských fondů. My z nich na rozdíl od Německa (a jiných bohatých zemí) zatím víc čerpáme, než do nich posíláme. Je to tak zhruba 30 let.

Vlastimil Kocurek

Pak už zbude jen „detail“ dobudovat to na našem území.

Petr

Tvl už máme zdvoukolejněnou naší trať na hranice? Co vytonskej most? Tam už je taky hotovo, že se staráme o druhý?

Pepa

Peáž přes Głuchołazy je součástí české trati č. 292.
Úsek Głuchołazy – Nowy Świętów je napojení této české trati č. 292 na polskou síť.

PavelP

a z čeho?