umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Železnice

40 km/h nechceme. Politici z česko-polsko-německého trojzemí chtějí lepší trať

Trať mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou na polském zemí. Stav v létě 2017. Foto: Jan Sůra
Trať mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou na polském zemí. Stav v létě 2017. Foto: Jan Sůra

Zástupci samospráv a dalších organizacích v  česko–německo– polském Trojzemí včera podepsali při oslavách 160 let provozu na železniční trati Liberec — Hrádek nad Nisou — Žitava společném prohlášení, v kterém vyzývají polskou vládu, aby začala řešit stav krátkého úseku přes Polsko. Ten je dlouhodobě ve velmi špatném stavu.

S ohledem na skutečnost, že tato trasa představuje velmi důležité spojení v rámci euroregionu, které propojuje Liberecký kraj, ale také polské Krkonoše se saským hlavním městem a německou a evropskou sítí železnic, prosíme polskou centrální vládu, aby přistoupila na nabídku německé a české strany. Po patnácti letech společného soužití v Evropské unii není možné stav železnice považovat za úspěch,“ vysvětlil hejtman Libereckého kraje Martin Půta cíl společného prohlášení.

Takzvaná peážní trať je stranou zájmu polské vlády, i když za její použití dopravci odvádí poplatek za dopravní cestu. Teprve před rokem a půl se dočkala alespoň částečné opravy, před kterou na ní vlaky jezdily i desetikilometrovou rychlostí. Teď je na 2,7 kilometrů dlouhém úseku maximem 40 km/h.

Podle prohlášení pomalá jízda způsobuje, že není možné nabízet ani žádané návaznosti v přestupních uzlech Liberec a Žitava zároveň. „Přestože se jedná o jedno z nejúspěšnějších spojení, kde přes hranice denně projede cca 850 cestujících a jejich počet rok od roku neustále roste, nebylo do oprav této železniční trati desítky let významně investován,“ uvádí autoři prohlášení.

„Práce trojstranné ministerské pracovní skupiny, která se zabývá novými podmínkami provozu na trati č. 346 mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou, dosud nepřinesla žádné zlepšení stavu železniční trati v příhraniční oblasti. Takový výsledek je, 15 let po vstupu do Evropské unie, pro místní obyvatele zklamáním,“ píší autoři. Pro zlepšení obsluhy polského území vidí jako přínosné vybudovat novou zastávku v obci Porajów.

85 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Elb

Jaký je jinak rychlostní profil mezi Libercem a Žitavou?

Alibaba

Podle openrailwaymap jse rychlost pohybuje od 60 po 100, s tím že 60 je v Chrastavě přes nádraží. Většunu tam zabírá 100 a 80.

Jiří Šrámek

Reálně většinou 100km/h, místy v obloucích >80km/h. Průjezd nádražím v Chrastavě 60-70. V Německu je to podobné.

K.S.

A dosažitelná? Pokud jsou tam oblouky >500m tak se dá počítat s dosažením rychlosti ne horší než 100km/h. Co bych ale viděl jako větší benefit je připravenost mostů pro dvě koleje.

Alibaba

S těmi mosty nevím, když se podívám na most přes Nisu (DE/PL), tak dneska vede kolej v jeho ose a nemám pocit, že by se tam 2. kolej po přesunutí vešla. Dneska je požadavek osovky 4,0m, v minulosti mohlo být i jen 3,5m. Jak jsou na tom mosty na českém úseku nevím, ale tam zatím je kolej na jedné straně. Možná by tomu pomohla nějaká betonová rozšiřující vana.

Pavel Novák

Ta Bogatynie a okolí naprosto nesmyslně patří Polsku. To měli nechat Němcům nebo to dát ČSR.

jal

A být to v ČR, by to vypadalo jako v Sudetech. : – )
Prostě oni to nepotřebují. A jejich zákony nejspíš nedovolují prodat liniovou stavbu jinému státu.
Nehledě na politické důsledky v případě prodeje německé DB Netz AG. V současnosti neřešitelné. Snad jen v případě ,že by ČR a Německo zaplatily opravu tratě v polském vlastnictví. Už vidím, jak se do toho všichni hrnou…

Elb

Tak to ale možná taky dopadne.

jal

„Głucholazy…Stejně jako Český Těšín a Cieszyn. Polská strana je jako by se zastavila v 90 letech. “

Nesmysly. Peáží se jezdí 50,60 – tedy stejně jako na českých navazujících úsecích.

Cieszyn má nové moderní nádraží s opravenou starou částí, sloužící jako přestupní terminál na busy. Ten je taky nový.
Trať do Zebrzydowic prošla obnovou , stejně jako stanic + nové nástupiště.
Směr Goleszów + trať do Wisly se má dělat příští rok. Zatím opraveny mosty a některé nádr.budovy.

LWQ

Nebylo by lepsi reseni se na Psonky vykaslat a udelat tuhle spojku? https://mapy.cz/s/jodaculozo jen je pak jeste treba pridat treti kolej pro normalni rozchod smer hlavni stanice …

Martin

Ta vase varianta navazuje na uzkorozchodnou trat…

Alibaba

Chápu jeho vyjádření spíš ve smyslu 3. kolejnici pro normální rozchod.
A teď by to chtělo spočítat jízdní dobu, jestli to pojede rychleji než přes Porajów. Obávám se, že ne.
Nehledě na to, že by se to nemusely vejít vlaky pod most u zastávky Zittau Haltepunkt.

K.S.

Měli jsme tu už asi 4-5 lepších návrhů, tahat to po úzkorozchodce znamená být omezen jejími oblouky ve městě, to není dobré řešení.

Alibaba

Já si taky myslím, že tahat to po úzkokolejce je nesmysl. Vaše návrhy jsou zajímavé, ale obávám se, že budou technicky a ekonomicky náročné. Vést něco po protipovodňové hrázi nebude sranda, a pak do napojení na stávající trať v Žitavě nějakou estakádou taky nebude nejlevnější.

Martin

Skoda ze temer cela Slazsko pripadlo Polsku,…

jirka

nešlo by to nějak vyhnout se tomu Polskému úseku?

Kkarel

Jo v Polsku je jiný svět. S Polákem jen tak nepohneš.😀

LKB

Myslím si, že k výročí 160 let by to chtělo 160 km/h :). A z praktických důvodů asi nejlépe v nové stopě.

Martin V.

To zní logicky. Už se těším, až se v roce 2039 bude jezdit dvoustovkou z Vídně do Brna a hlavní nádraží bude stále na svém místě. 🙂
Ale pokud by to bylo v nové stopě, tak budete začínat od nuly a těch 160 km/h se dočkáte až v roce 2179. 🙂

Brian Griffin

Geniální!
Potřebujeme získat minuty, abychom stíhali uzly v Liberci a Žitavě – tak do té rekonstrukce trati navrhneme ještě novou zastávku. To nevymyslíš 🙂

Pavel

To je takový problém si tu trať na polském území normálně koupit a potom modernizovat? Polákům ta trať k ničemu není, tak se jim nedivím. Zajímalo by mne, kolik platíme polské správě za „údržbu“.

Bivoj

Ale ona jim není k ničemu. Je to slípka, co snáší zlatá vajíčka, i když ji bratři Poláci ani nekrmí.

bohyn

Spíš je to žába na prameni (na uhlí)

czhunter

Samozřejmě že je problém si něco koupit.
Zejména pokud to majitel nechce a nepotřebuje prodat.

msk

to se mi podařilo zjistit na jednom webu. Za průjezd 4 vlaků to bylo cca 800 000 PLN/rok.
Zdroj: https://nto.pl/co-dalej-z-czeska-linia-kolejowa-przez-glucholazy/ar/4558629

Železničář z venkova

Poláci tu trat k ničemu nepotřebují ( na jejich území není ani zastávka),takže se nedivím, ze do ní nechtějí investovat.
Si ji budou muset opravit Češi a Němci, pokud o ni stojí

Jenda

Nebylo by vhodnější si nejprve aspoň trošku zjistit, k čemu sem chcete dávat svá moudra? Pak byste zjistil, že ta českoněmecká snaha o opravení vlastními silami včetně financování tady je už skoro 10 let.

Jindra

Ač Češi i Němci několik let deklarují, že trať za SVÉ OPRAVÍ, ale polský soused nereaguje! To je onen neřešitelný problém.

Jiří Šrámek

Češi i Němci se o to snaží již mnoho let. Marně.

Jan Sova

Tak leda by tu trať kapku vykřivili na německou stranu, za ty roky už se snad mohlo najít řešení. Teda neznám to tam osobně, pokud tam není nějaký nepřekonatelný kopec či dokonce pohoří samozřejmě. (ale podle mapy to nevypadá)

A.R.

Poláci jsou prostě v tomhle ohledu tragédi. Do Głuchołaz se jezdí taky čím dál pomaleji. A tenhle úsek je stejná písnička. Byli jsme teď 3 dny v Görlitz. Zašli jsme i do Zgorzelce a tam jsme viděli diametrální rozdíl v mentalitě Němců a Poláků. Görlitz je krásně vyšperkovaný, zbyly tam dvě tramvajové linky a moderní autobusy, město čisté, uklizené, opravené v rámci možností. Na to, že je to fakt malé město, tak se o tramvaje starají hezky. Ale Zgorzelec? Má jen o 25 tisíc obyvatel méně, ale to město vypadá příšerně. Nehledě na to, že doprava tam stojí za kočku.… Číst vice »

Jenda

Tak tu „polskou“ část Görlitz bohužel nejvíce postihlo připojení k Polsku, což se bohužel dí konstatovat i o dalších částech bývalého německého území.

A.R.

Mně přijde, že celý ten východ, tedy od Německa, Česka a Rakouska, je takový zaostalý. Podle mě se dá za měřítko považovat vyspělost technické infrastruktury.

Všudebyl

Stejně jako Český Těšín a Cieszyn. Polská strana je jako by se zastavila v 90 letech. Problém je v tom, že Poláci se ještě nemůžou najít komu vlastně patří. Ani komunisti je nezkrotili. Prostě dělají si co chtějí a mají v pi…

Nekdo

anoano, cesko stred galaxie a celeho vesmiru, vsude jinde zaostalo, hnus, spina, degenerace, balkan, azie, vychod, zachod, polsko, sovetsko, proste to nestoji vubec za nic 😀

A.R.

Nikdy jsem neřekl, že je Česko střed galaxie.
Ale u toho ostatního… No ještě řekni, že to není pravda. 😀

bohyn

1) Němci na východ pumpují hromadu peněz, aby ho zvedli na úroveň západního německa. I tak je stále znát, kde vládli soudruzi.
2) ten „drobný“ rozdíl 25 tisíc obyvatel je skoro celá Zgorzelec

Martin

ono to je jedno mesto, rozdelene hranici jako u nas Tesin…

A.R.

Ale to já vím, jenže administrativně jsou to dvě města, kde vládnou jiné zákony.
Taky to chápu jako jeden celek a doprava by se na nějaké hranice města nebo státu vůbec neměla ohlížet. Prostě je to kompaktní zástavba, tak by se na to mělo pohlížet jako na 80tisícové město, ne jako na každé město zvlášť.

K.S.

A co se na ně vykašlat a domluvit se s Němci na nové trati podél Nisy? mapy. cz/s/nozozegeco něco takového by možná šlo a ani rychlostně to nebude úplně špatné, Poláci v tom regionu mají jeden jediný zájem a to je lignit kvůli kterému hodlají ohrozit zdroje spodní vody na Liberecku a Žitavsku. Pro ty obce tam by bylo nejlepší kdyby v EU existoval závazný mechanismus jak přejít s územím pod jiný stát.Toto posunutí hranice po válce je nešťastné a nemělo k němu nikdy dojít. Je škoda že vláda ČSR nebyla schopna toto území získat, stejně jako území Glucholaz jakožto… Číst vice »

A.R.

To nezní špatně. A na jihu Zittau by mohla být ještě jedna zastávka.

michalspina

hezké, ale je to řešení v duchu 20. století. pořád doufám, že už jsme to překonali.

K.S.

A co s těmi Poláky se asi dá dělat? Trať Liberec – Žitava může po novém napojení Liberce na celorepublikovou síť být celkem zajímavé pro nákladku, i bez toho to může být zajímavé pro osobní dopravu, ale místo toho aby tam byla rychlá trať, tak je tam kus na 40 či míně kilometrů v hodině o který jeho majitel nemíní pečovat a nemíní jej ani prodat. Co s tím dělat? Tady asi jiné řešneí nebude než si postavit novou trať.

AAA

co jim vyhlásit válku?

Martin11

To nezní špatně 😄😀 hlavně že se Poláci všude chlubí že jsme jejich nejlepší sousedé atd ale jak po nich člověk chce něco tak mají ruce doleva a plno vymluv,ale kšeftovat to jim jde. Železniční infrastrukturu mají v katastrofální m stavu hlavně vedlejší tratě

Jiří Šrámek

Myšlenka jistě dobrá. Jen by mohl být problém se stoupáním / klesáním od Nisy. Současná trať je fost vysoko nad řekou.

Jiří Šrámek

„dost

K.S.

Tak jsem to přeměřil a trochu přetrasoval, problém to asi nebude. mapy. cz/s/cenejatesa akorát nad rybníkem bude most ve výšce asi 8m, to asi nebude tak zlé. Je to jenom návrh a myslím že ty oblouky u Hrádku by se daly posunout celé tak o 30-60m severněji.

Jindra

Průchod přes Kristýnu jako rekreační areál bohužel nevidím jako reálný. Ale myšlenka vyhnout se Polsku zabrala u rychlostní silnice (Poláky dlouhé roky nezajímala). Třeba by to zabralo i u železnice.

Jan Hojsák

Mě se návrh líbí. jako bývalý Hrádečák ho i schvaluji. Jet do Varnsdorfu nebo Žitavy bylo vždycky peklo. Jo, kdyby tohle prošlo i skrz Železniční správu a podalo se to polskému ministrovi dopravy jako opatření pomalé jízdy, hned by změnili a začali by něco dělat. Jestli je v jejich zájmu pouze lignit a i přesto postavili novou silnici mezi Německem a Českem, tak přitlačit je ke stěně nebude tak obtížné.

Kalanis

Upravíme ještě trochu: mapy. cz/s/hosazadero – to esíčko je aspoň na 60, spíš i víc, zásek je pak až oblouk v Žitavě; avšak odpadá polský problém. Dál silniční jižní / jihozápadní obchvat Žitavy mapy. cz/s/hedusakedo – také odstranění polského trablu, jen ten průchod se musí řešit až za údolí říčky Mandau. Polákovi s dolem bych ještě vyhrožoval, že jestli si nedá pokoj, tak mu pojede 750mm ze Žitavy přes Pojarov až do Uhelné s přípravou dále na Frýdlant.

Gejza

Hele na nějaké novostavby mimo Polsko klidně zapomeňte. 1). Je to tam poddolované. 2). Mezi Žitavou a Lužickými horami jsou sídla s nepřerušenou liniovou zástavbou. 3) Z hlediska potřeb osobky nemá smysl nic, co by nezapojilo uzel Žitava. 4). Do toho uzlu se novostavbou mimo Polsko s rozumnou tratí prostě nedostanete, protože za a) převýšení, za b) zástavba…
Bez Pšonků je to prostě neřešitelné. A Pšonci to nechtějí mj. protože se proti trati staví lobby polských přístavů, které nechtějí nákladku z ČR do německých přístavů…

Kamui

Tady mně fakt fascinuje, o co těm Polákům jde. Je to kousek trati, který nikde není napojený na ostatní polskou síť. Němci jim nabízeli, že to na vlastní náklady opraví. Polsko odmítlo.

K.S.

Uhlí. ten kus je někde v jejich materiálech jistě na odpis a když o ty koleje nebudeme stát, tak to může jít celé pryč.

Mohl by někdo případně vykutat z hlubin internetu jestli mají něco jako územní limity? Nebo kam s tím lomem až chtějí jít?

Jenda

Doporučuji shlédnout tento dokument. Umožní to udělat si obrázek o polském odhodlání vyrabovat to území jako barbaři.
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/219562248410027-prohrajeme-u-turowa/

K.S.

Hovada, co na to říct.

Jenda

Polsko tam totiž vidí jen to uhlí. Nic jiného tam pro ně není zajímavé.

Kalanis

Je fakt, že polák jiný zdroj energie, než to uhlí, zatím nemá. A to je hlavní průšvih. Měli rozestavěnou jaderku Žarnovec na severu, po jejich plyšáku jí stopli a už jí nedodělali. Na rozdíl od našeho Temelína. Potřebují omezit věci jako Elektrárna Bełchatów – „kraj chmurów“ aneb jeden z největších dolů a elektráren v Polsku; přes 5GW. Turow dělá něco přes 2GW.

Martin

Maji, zemni plyn v bridlicich… take chteji dovazet plyn z usa… Prusvih je ta jejich vyjimka z ochrany ovzdusi, tedy mohou stale vyuzivat uhli bez toho, aby investovali do lokalnich topenist i prumyslu…

Nekdo

no tak taky mali psonci jeden z nejznecistenejsich ovzdusi v evrope: https://www.ednh.news/wp-content/uploads/2018/05/Air-quality.jpg

Jiří Kocurek

To ale nevadí. Je to bezjaderná země a tak tam rakouské nakupuje eletkřinu. A tohle není vtip.

Martin V.

Ale mají a mohli by mít i víc, ovšem zatím se nějak nerozhoupali. Zajímavý a docela čerstvý článek o polské energetice a jejich perspektivách do roku 2040 vyšel tady: https://oenergetice.cz/vetrne-elektrarny/polsko-ma-potencial-vystavbu-30-gw-onshore-vte-vlada-vsak-rozvojem-nepocita/

AAA

Podle prohlášení pomalá jízda způsobuje, že není možné nabízet ani žádané návaznosti v přestupních uzlech Liberec a Žitava zároveň

Hmm …. a kolik by ta rychlost musela být aby ty návaznosti bylo možné nabízet? 3 km čtyřicítkou jsou 4 a půl minuty. Když tam bude šedesát, ušetří se minuta a půl. Kdyby osmdesát ušetří se dvě a čtvrt. Tím se ty návaznosti fakt zachrání?

Alibaba

Tam je to na 100km/h (víc asi ne kvůli ZZ) z Hrádku až k mostu přes Nisu a přes most (oblouk) odhaduji na 80 (a tahle rychlost bych řekl, že je možná jako minimální v celém úseku). Každopádně mě vychází jízdní doba 5 minut (teda nevím, nepočítám zatím zastávku Pojarow) místo současných 10. Na stabilitu grafikonu a přípoje to může dělat dost.
A chtělo by to pak i nějakou dvojkolejnou vložku okolo Hrádku a Chrastavy pro letmé křižování.

Marťas

Dnes je jízdní doba Zittau – Hrádek 9 minut. Dříve bývala také 9 minut, ale s tou jednou zastávkou navíc. Bez zastavení se jelo 7 minut. Návaznosti to asi nezachrání, nicméně pak může být delší přestupní doba. Od rychlíků z Pardubic 6 minut, to spousta lidí nechce riskovat.

Riki

Máte pravdu, těch pár metrů 40cítkou to opravdu nijak nekomplikuje, tím se nechci zastávat Poláků, trať by zasloužila rekonstrukci, ale co se týče přestupů třeba v Zitta na Gorlitz tam s tím fakt trať nemá nic společného. Čumíte na přípoj v Žitavě cca. 30-40 minut a pokud jedete třeba z Gorlitz na Wroclaw tak dál v Gorlitz čumíte další cca. hodinku. Netvrdím u všech spojů, ale u většiny jo. Podrobně si to zkoumejte sami. Ale je to spíše o jízdním řadů a návaznosti. Když vím jaké mám parametry trati atd. tak dle toho plán sestavím a přizpůsobím a nesvádím svou… Číst vice »

Jirka

Ale to JE o té trati – když se vám v té Žitavě ty vlaky nepotkají, tak se návaznosti navrhují prostě těžko (ne že by to nešlo, ale třeba to vyjde jen v jednom směru atd.)

Jirka

Teď tam máte jízdní dobu 32-33 minut pro osobák (po odečtení čekání v Hrádku), potřebujete dejme tomu 29 na hodinový takt. To znamená, že i malé zrychlení by celkem pomohlo.

Za mě – udělat ze souběhu tratí na sever od Liberce dvojkolejku a na ní křižovat. Uzel v Liberci by pak trochu kulhal, otázka je, jestli by to vadilo.

Tomáš Záruba

Nechtějí čtyřicítku? Bude (zase) třícítka, bez obav…

aldik

To samé Glucholazy.. Vždyť SŽDC tuším tu trať chtěla opravit i na vlastní náklady (samozřejmě něco za něco), tak nevím proč to Poláci nepovolili.. sami jí používají minimálně. Navíc rychlejší trať by znamenalo větší atraktivitu, víc spojů a cestujících, k tomu by se mohla přidat zastávka v centru Glucholaz (nádraží je někde za městem).

kakov

a slyšel jste proč poláci nechtějí zastávku v Glucholazech v centru??

před pár lety se o tom dlouze jednalo a nakonec polská strana přestala bez vysvětlení jednat s tím, že zastávka nebude…..

nakonec vytáhli příkaz komunistického prezidenta z doby krátce po válce, že se ta zastávka má zrušit a proto tu zastávku nelze obnovit, hold pšonci, ještě, že si takhle němci nevzpomenou na řadu příkazů Hitlera, Franka, Globocnika, Bach-Zelewského a dalších o likvidaci poláků…..

tím nechci šířit nenávist nebo propagovat cokoliv špatného, jen ukazuji, jak absurdní může být polské myšlení

Všudebyl

Úplně stejný případ jako Głuchołazy. Za průjezdy zde proteče milióny korun. Výsledek, jeden špinavý rádoby výpravčí, který vypravuje vlaky v pyžamu a trať co pamatuje císaře pána s koněspřežkou. Polák vám řekne „samozřejmě dáme rady, dáme si po vodce“, ale za rohem jste odpad a skutek utek.

Alibaba

Tam kdyby se před cca 50 lety začalo kopat ve Zlatejch Horách tunel (horníci tam byli z rudných dolů, alespoň by měli co na práci), tak už mohla být trať mimo Głuchołazy postavená, a ještě by se logicky zprůjezdnily právě Zlaté Hory.

Martin V.

Můžu se zeptat, kdo všechno byli ti „zástupci samospráv a dalších organizacích v česko–německo–polském Trojzemí“? Lépe řečeno, byl mezi nimi aspoň jeden Polák? Možná naivně si myslím, že pokud tam bude i nějaký polský zájem, tak to má větší šanci než německo-české stestky do Varšavy.

V. Petera

Chybí ale dolnoslezský maršálek, když už je tam hejtman Libereckého kraje. Především oni by měli tlačit na polskou vládu.

Vašek

Celé to území od Polska odkoupit :-D. Vždyť jsou to stejně jen dvě vesnice odříznuté povrchovým dolem…

Martin

Polsko jakekoliv uzemni zasahy odmita, stejne jako jine zeme, dokonce pri upravach hranice jim cast uzemi dluzime,…

Hodně štěstí

Z logického hlediska by tu trať mělo SŽDC nebo DB Netz odkoupit a spravovat si jí samo. Jenže vlastenecké Polsko tu trať nikdy neprodá. Z dopravního hlediska fakt pro Polsko má nulový význam, jen penězovod za poplatek za dopravní cestu.

kakov

jak znám poláky, bude jednoduší vybudovat novou trať mimo polské území

Alibaba

Bohužel, tady těch možností na objetí území moc není. Možná dokonce žádná ekonomicky (zakopat a vykopat) a politicky (zbourat spoustu baráků v Žitavě) průchodná. 🙁
A když, tak jízdní doba bude stejná jako v současné době.

kakov

já vím, že jiná trasa je v podstatě neprůchodná, jen jsem chtěl obrazně vyjádřit, jak je to s poláky beznadějné…..

K.S.

Jednu jsem nahoře navrhl, ta by možná, po hrázi kolem Nisy, jít mohla.

JménoJeštěNevymyslel

Určitě by si opravu zasloužila. Každopádně i u nás existuje celkem dost tratí s vyhlídkovou rychlostí.

Elb

Ale z těch vyhlídkových, co mají potenciál na víc než 1000 cestujících za den už asi moc nebude..