LOT 3a leaderboard

40 km/h nechceme. Politici z česko-polsko-německého trojzemí chtějí lepší trať

Trať mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou na polském zemí. Stav v létě 2017. Foto: Jan SůraTrať mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou na polském zemí. Stav v létě 2017. Foto: Jan Sůra

Zástupci samospráv a dalších organizacích v  česko–německo– polském Trojzemí včera podepsali při oslavách 160 let provozu na železniční trati Liberec

Zástupci samospráv a dalších organizacích v  česko–německo– polském Trojzemí včera podepsali při oslavách 160 let provozu na železniční trati Liberec — Hrádek nad Nisou — Žitava společném prohlášení, v kterém vyzývají polskou vládu, aby začala řešit stav krátkého úseku přes Polsko. Ten je dlouhodobě ve velmi špatném stavu.

S ohledem na skutečnost, že tato trasa představuje velmi důležité spojení v rámci euroregionu, které propojuje Liberecký kraj, ale také polské Krkonoše se saským hlavním městem a německou a evropskou sítí železnic, prosíme polskou centrální vládu, aby přistoupila na nabídku německé a české strany. Po patnácti letech společného soužití v Evropské unii není možné stav železnice považovat za úspěch,“ vysvětlil hejtman Libereckého kraje Martin Půta cíl společného prohlášení.

Takzvaná peážní trať je stranou zájmu polské vlády, i když za její použití dopravci odvádí poplatek za dopravní cestu. Teprve před rokem a půl se dočkala alespoň částečné opravy, před kterou na ní vlaky jezdily i desetikilometrovou rychlostí. Teď je na 2,7 kilometrů dlouhém úseku maximem 40 km/h.

Podle prohlášení pomalá jízda způsobuje, že není možné nabízet ani žádané návaznosti v přestupních uzlech Liberec a Žitava zároveň. „Přestože se jedná o jedno z nejúspěšnějších spojení, kde přes hranice denně projede cca 850 cestujících a jejich počet rok od roku neustále roste, nebylo do oprav této železniční trati desítky let významně investován,“ uvádí autoři prohlášení.

„Práce trojstranné ministerské pracovní skupiny, která se zabývá novými podmínkami provozu na trati č. 346 mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou, dosud nepřinesla žádné zlepšení stavu železniční trati v příhraniční oblasti. Takový výsledek je, 15 let po vstupu do Evropské unie, pro místní obyvatele zklamáním,“ píší autoři. Pro zlepšení obsluhy polského území vidí jako přínosné vybudovat novou zastávku v obci Porajów.

Tagy 089 peážní trať Trať 089 Liberec - Rybniště
85 komentářů