Švýcarsko plánuje další velké investice do železnice, parlament chce zlepšení dálkové dopravy
Vysokorychlostní jednotka Stadler Ginuno na trati u Zugersee. Foto: SBB
V zemi není aktuálně úplná shoda, zda upřednostnit investice do dálkové či regionální kolejové dopravy.
Za c.k. byly jasné parametry a ty musely být dodrženy. Přišel komunista a látal to. Potom „listopad“ a zas se látalo, povrtal 1. koridor mezi stanicema (ty se dodělávaly a Česká Třebová na to čeká….. A teď, když se to má opravit pořádně to stojí bohužel více ! A nyní k švýcarům – taky měli rozvrtané tratě – ale už mají i víc kolejí, tunelem s 2 kolejemi fičí 200 km/hod., v stanicích neruší vlečky, u stanic je min. 20 míst pro auta, infotabule.
Tak trochu si musíme připomenout, že Švýcarsko patří k nejbohatším zemím světa. Uvítal bych více komentářů ke Švýcarsku, než to frustrující srovnávání s ČR.
Např. že ve Švýcarsku také existuje i autobusová doprava, která je daleko levnější, a přesto na souběžných trasách lidé dávají přednost vlaku, který je nesrovnatelně dražší.
To mi vysvělete proč za posledních 15 let se ve Švýcarsku ročně prodalo o 10% víc nových auťáků než v roce 2004?
Pro srovnání – v Maďarsku se v 2019 prodalo o cca 20% méně nových auťáků než v 2004.
Jakože Švýcaři si nová auta kupují, ale nejezdí s nimi?
O 10% prodaných nových aut znamená, že o 10% naroste provoz na silnicích?
Ale u nádraží je zastávka busu a ten navazuje. Žádný naschvály.
Myslím, že Správa železnic by chtěla taky řešit problémy typu kam s penězma. Místo toho řeší problémy, aby se železniční infrastruktura nerozpadala rychleji, než ji stačí opravovat. Po století systematického KÁLENÍ na opravy a už vůbec vylepšování a bůh chraň VRT.
Dosavadní charakter sítě SŽDC bych vystihnul jinak než „systematické kálení na opravy“.
Výstižnějším by bylo minulost SŽDC/státní organizace ČD popsat takto: „provozování skanzenu všude kam se podíváš“….
Což myslím např. ve srovnání s Nizozemím, kde je tamní železniční síť zhruba 5x až 6x řidší než v ČR.
Na druhou stranu v Nizozemí železniční síť:
– obsahuje rychlé tratě po kterých jezdí TGV/ICE do klíčových center třebas 500 či 1000 km za hranicemi Holandska
– kapacitní dálkové trasy pro nákladní dopravu z dopravních hubů (např. přístavy Rotterdam, belgické Antverpy,…)
– rychlé vlakové spojení přímo na klíčové nizozemské letiště.
Trošku vás poopravím. V Nizozemsku existuje právě jedna VRT rozdělená na dva úseky. Jeden je z Hoofdorpu do Rotterdamu a druhý z Barendrechtu přes Bredu na hranici s Belgií. Dohromady je to 125 km skutečné VRT. Na trati ze Zwolle do Leeuwardenu je kromě cca 8 km nejvyšší rychlost 200 km/h, ale jen pro vlaky vybavené ETCS a takové zatím v Nizozemsku neexistují. Dále je v síti asi 150 km tratí s Vmax 160 km/h. Zbytek sítě je do 140 km/h. V Nizozemsku se ale na rozdíl od ČR rozvoj železnice nezastavil na přelomu 18. a 19. století a tratě jsou rušeny a stavěny prodle demografického vývoje země.… Číst vice »
Ze Zwolle ne do Leeuwardenu, ale do „podmořského“ Lelystadu. 😉
Trať uvedená do provozu v roce 2012 a proto s tak vysokou potenciální max. rychlostí.
P. S. Ten blud s „řídkostí“ sítě (což je pojem z definice platný ve vztahu k ploše území) je zde opakován často; hustota české vs. nizozemské železniční sítě jsou vůči sobě jen v poměru 1,6 : 1.
Takže když má někdo v zahraničí řidší stolici, tak všichni u nás budou brát projímadlo, aby ji měli řídkou také?
Pane/paní Granja
… dovoluji si Vám ocitovat úryvek od předřečníka, což jste patrně přehlédnul… cituji:
„Proto je sice železniční síť v Nizozemsku řidší než v ČR, je ale nesrovnatelně výkonnější a mnohem lépe dostupná pro většinu obyvatel.“
Panebože vždyť on vám to tam natvrdo říká: ….“se ale na rozdíl od ČR rozvoj železnice nezastavil na přelomu 18. a 19. století a tratě jsou rušeny a stavěny prodle demografického vývoje země“… Tzn. mluví o tom, že tam pracovali (rušili a stavěli), zatímco u nás s tím nedělali prakticky nic. A to je ten podstatný rozdíl! Vy byste ale nechtěl jít jejich cestou, jak tady stále prohlašujete, vy chcete pouze redukovat síť – a to je ten set sakramentský rozdíl. Jenže i naše síť potřebuje podobný rozvoj a přizpůsobení novým podmínkám. Jeden příklad: Náklady stojí, protože nemají kudy projet,… Číst vice »
Dovolím si jednoduchý dotaz, proč FURT je dotováno 85% sítě SŽDC? Myslím jak provoz, opravy a investice do tratí, tak provoz atd. samotné dopravy.
Jaktože změna nenastala už před desítkami let?
Ptejte se těch, kterých se to týká.
Jinak problém peněz není v dotování provozu, ale v nehospodárnosti.
No, tak se tedy ptám zasloužilých čtyřicátníků, padesátníků, proč nestávkovali v 1997 za vypnutí dotací do zombie tratí, aby ušetřené peníze šly do klíčových tratí po vzoru Německa?
Vždyť stákovali za pravý opak = za udržení skanzenu přesně jak v akvárku, kde se nevyměňuje vzduch, tož vše co živé bylo, už není.
Já neznám definici zombie trati. Dále nevím, co je to vypnutí dotací tratě. Jak vidíte mám velmi slabý přehled o tom, co by se vyřešilo vaším návrhem na přesun peněz.
Podle mého soudu o udržení tratí v provozu mají usilovat místní.
Jinak vůbec nechápu, jak je možné, že jste nedokázal přesvědčit lidi
ke stávce za zrušení vámi posuzovaných tratí?
Poznámka – já neodmítám nové tratě. Jenom upozorňuji že na ně nemáme.
Protože jsme obrovskou spoustu peněz peněz použili na desítky let provozování strašně rozsáhlého skanzenu = dotování většiny současné železniční sítě SŽDC.
Viz odkaz, kde jsou konkrétní utracené částky za jednotlivé tratě (za 4 roky Babišovy a Sobotkovy vlády)
https://zdopravy.cz/prulom-sprava-zeleznic-poprve-zverejnila-kolik-ji-stoji-jednotlive-trate-92753/?comments=1#comments
Nové tratě by znamenaly nárůst počtu kilometrů. To permanentně kritizujete při současném stavu, kdy chcete pouze rušit, protože neinvestováním do odpovídající údržby a zlepšení parametrů tratí za současného nulového rozvoje vznikl skanzen, přičemž se současně odvoláváte na řidší síť tam či onde – takže nové tratě by šly proti vašemu zájmu, kterým je redukce tratí. Víte vůbec co vlastně chcete?
K Vašemu: „nové tratě by šly proti vašemu zájmu, kterým je redukce tratí“ Pardon, ale mým zájmem je, aby nezkrachoval stát. Cestou k tomu je utrácet pouze tolik, kolik vydělám. Tj. škrtnou nereálné sny, které stály např. za krachem Citroënu, se všemi jeho krásnými nápady – Wankel i do vrtulníků – SM určený maličkou část trhu – Maserati – Berliet … poté co skončily vesměs všichni menší krom velké kamionové pětky – 20 let neustálého protahování vývoji nějakého středního typu, tj nejprodávanější/nejzjiskovější zboží EU automobilek – Nesmyslný CX, když Volvo promakalo „bezpečné“ 240 se stejným motorem – hydropneumatika do GS… Číst vice »
Nehodlám nadále krmit trolla. Pokud máte problém, že stát, dle vašeho názoru, špatně hospodaří, obraťte se s tím na Úřad vlády. Na diskusním fóru to nevyřešíte.
No právě – a vy nejen že „hustotou/řídkostí“ sítě označujete přepočet na obyvatele namísto na plochu, ale ani neberete v potaz – když už – přepočet na obyvatele žijící v blízkosti železnice, ale přepočítáváte na úplně všechny obyvatele té země.
Jsem netušil, že koridory byly zatrolejované už za První republiky, když se od té doby nic nezlepšilo.
tak kdy česko zainvestuje do železnice?
Což o to, celkem se investuje a chystají se dokonce VRT. Jen ta koncepce „trochu“ chybí.
Investice do železničních tratí v ČR už proběhly a probíhají.
Bohužel se mi, jako laikovi, jeví podivné priority SŽDC, při výběru tratí k investicím viz mapka tratí s vyčerpanou/přetíženou kapacitou.
https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Zeleznicni-metodiky/Optimalizace-vyuziti-trati-s-vycerpanou-kapacitou
Mapky jsou dle podkladů SŽDC zhruba z 2012 až 2015, tj. za těch necelých 10 let už investice do přetížených tratí se měly stihnout… pokud tyto konkrétní přetížené tratě jsou životaschopné. .
Letošních 50 miliard je nic?
No tak být tohle u nás, tak naběhne Axel a bude tady přepočítavat pasažérské km na D3 (asi zombie trať) vs. pasažérské km okolo Prahy vs. pasažérské km v metru. Z čehož by mu vyšlo, že kromě pražského S a metra se to může všechno vytrhat. Ale to, jak tam ty lidi dostane to už v kalkulačce mít nebude.
Krásný rozdíl je v tom, že zatímco Švýcaři při přípravě koncepčního dokumentu nedělají nic jako „národní investiční plán“, který bez jakéhokoli konceptu pouze vyjmenovává jednotlivé projekty, které autoři posbírali po ministerstvech a krajích, ale naopak vytvoří celkový koncept podle kterého se pak dělají ty projekty.
Tohleto je úplně jinej vesmír.
#svobodaven #chcemekoncepci
Proč do toho furt taháte Svobodu, tohle je čistě věc dvou konkrétních lidí na MD.
to nereste, zyrtec je frustrat.
Protože do Svobiho, resp. Spržele se lépe kope, než do Kupky/MD
Kéž by i u nás výrazně investovali do zeleznice 😉
To jo, signálník s profesorským diplomem už vyslal jasné zprávy. Přednost u nás má auto.
A není to náhodou i trochu proto, že SŽDC za poslední desetiletí nemá nic moc připravené (jakože projekt, územní rozhodnutí, stavební povolení, vyberko na zhotovitele)?
Řekl bych, že hlavní problém je dlouhý roky chybějící ucelená koncepce rozvoje regionální i celostátní železnice a politická vůle ji dodržovat. Teď máme alespoň v dálkové dopravě koncept rychlých spojení, ale kvalita se ukáže až časem.
Bez kvalitní koncepce můžeme investovat sebevíc peněz, ale adekvátní efekt to nepřinese.
Vystihl jste to naprosto přesbně.
přesně
a jaka koncepce ti chybi, broucku? tyhle obecne zvasty me moc bavej.
Konkrétní cílové parametry. Propustnost jízdní doby mezi městy, návaznosti, jak dosáhnout lepších… Chybějící přesmyk v Libni a vůbec pražský uzel (ale nejen ten) je typická ukázka. Tříkolejka na 160 km/h a necháme to blokovat nákladem, který se tam potřebuje „vykroutit“ přes čtyřicítkový výhybky. Beroun, jedna z nejvytíženějších trati v republice a nemá ani autoblok, čeká se už několik desetiletí nejdříve na tunel, pak na „megainvestici“ co to spláchne vše najednou. Atd atd.
SŽ je správce a to je vše. Rozvoj a hlavně dopravní politiku má na triku jen a jen MD, potažmo vláda. A ten hlavní prolhanec se už jasně vyjádřil.
Když je prolhanec, tak bude platit přesný opak toho, co se vyjádřil. Rozumím tomu správně?
Tak to by bylo vlastně supr, to jsem si neuvědomil.
Polovinu, možná víc to blokují různí zelení a tetky z Tetčic.
Další věc je, že se řeší důležitější věci. Kdo má být v představenstvech, aby to odpovídalo výsledkům voleb, komu prodat zbývající majetek a podobné.
Které železniční stavby byly zablokovány různým zelenými a tetkami z Tetčic? Kromě Brno – Zastávka u Brna?
https://silvarium.cz/zpravy-z-oboru-myslivost/problemy-s-zeleznici-noviny-region-frydecko-mistecko
Dodnes neopravena, jen dílčí zásahy a přejezdy.
Má prsty i v oddalování stavby 323, zpoždění při stavbě koridoru na 320.
Případně jiný případ- rok stání stavby koridoru a jezdění TR 50 Těšín -Dětmarovice z důvodu neprodeje pozemku o délce 10x 2m u tratě atd.
O silničních stavbách a podobných problémech nemluvě.
Díky, o tomto jsem nevěděl.
Podrobně se lze s historií a průběhem těchto obstrukcí seznámit v publikaci „Dráha moravskoslezských měst Kojetín – Těšín -Bílsko“, vydané v roce 2020 Železničním muzeem moravskoslezským na str.225-230……
Např. zdvoukolejnění Ostrava – Kunčice – Frýdek-Místek; elektrizace Ostrava-Kunčice – Valašské Meziříčí; optimalizace a elektrizace Frýdek-Místek – Český Těšín. Sdružení Beskydčan a p. Siwy a spol. ze Střiteže a to opakovaně a několikrát.
Dokázal zblbnout lidi, že říkali podobné:
“ P. Svierkosz (Hnojník) zásadně nesouhlasí s výstavbou výhybny, jelikož v bezprostřední blízkosti podniká v chovu koní a stavbou výhybny (pískáním vlaků) budou koně negativně ovlivněni.“
A začali si na svém pozemku stavět 5 m vysokou protihlukovku
https://mapy.cz/zakladni?x=18.5587945&y=49.6744707&z=20&base=ophoto
A? Jak kdyby silniční stavby nikdo neblokoval…
je hezky ze mas mindraky ze vzdelanych lidi, ale profesor nedostava diplom, ale dekret…
Tak vzdělání rozhodně není patent na rozum. A už vůbec nemá vzdělání nic společného (jak je vidět) se slušným chováním.
Mindráky z prolhaných lidí opravdu nemám, mám špatný pocit z lidí, kteří ty ostatní vodí za nos. Znám naopak hodně navenek prostých lidí, kteří si zachovali svoji tvář, těch si vážím.
Mít tak takovouto starost, jakou nyní mají Švýcaři…
Mně tohle přijde jako provokace. 😀 Proč jsme tady v Česku tak zoufale zaostalí a pořád se toho nadbytku aut nechceme vzdát??
Tady je to taková schizofrenie. Křičíme, že chceme lidi z aut do vlaků, ale nic pro to neuděláme. Ty nejzoufalejší pak místo práce na tom, aby se do vlaků investovalo a byly použitelné, tak na to jdou různýma zákazama aut a podobně.
Ty zákazy jsou spíš náplastmi na investice do dalších a dalších silnic a parkovišť, které logicky k přesunu přeprav ze silnic ani v nejmenším nesměřují.
protoze se za vyuziti silnic neplati. zavedeni univerzalniho vykonoveho myta by prece jen ty auta trochu omezilo…
Nadbytku aut? Švýcaři sice mají méně aut (všecho druhu) na 1000 obyvatel než ČR (604 vs. 648) a vyšší modal split železnice v osobní i nákladní přepravě, ale na druhou stranu to neznamená, že by Švýcaři neměli auta nejezdili s nimi. Jeden Švýcar ujede ročně autem 12 255 km, jeden Čech 7433 km (za rok 2017). Prodeje nových osobních aut na 1000 obyvatel a rok: CH 32,6, CZ 20 (2017). To jen aby nevznikl dojem, že Švýcaři se vzdali aut 🙂
To ano, ale taky mají více přepravených osob na železnici.
Ano, když píšu, že najezdí více km autem a mají větší modal split želenic, plyne z toho, že najezdí i více km vlakem 🙂 Platí obecně, že čím bohatší společnost, tím vyšší mobilita.
Já jsem nikde nenapsal, že jsou Švýcaři bez aut. Ale na rozdíl od nás je dokážou používat s rozumem. U nas na nic nejsou peníze a politici se bojí odvážnějších nápadů jako v zahraničí, protože by proti sobě poštvali plechovkáře. Viz České Budějovice.
V čem konkrétně spočívá to „využívání aut s rozumem“ ve Švýcarsku ve srovnání se nerozumem v ČR?
Ale tyhle fakta (že Švýcar najezí autem víc než Čech) nikdo slyšet nehce. Nabourává tot totiž sen, že ve Švýcarsku žádní řidiči nejsou, protože tam se silniční dorpavou zatočili.
Zaostalí jsme, protože většina z nás krade (od jednotlivců přes podnikatele po politiky). A nadbytku aut se nechceme vzdát, protože nás k tomu vede tenhle systém a myšlení dementních ovcí.
A o nadbytečnosti soukromě vlastněného vozu bude rozhodovat uliční výbor? Sebrat lidem auto není krádež?
……protože většina z nás krade…..
To s tou většinou opravdu myslíte vážně?
Taková superextra moderní KLDR nedovoluje soukromé vlastnictví auta, ideální svět pro každého závistivce, který si řidičák udělat nedokázal – musel by za něj platit.
Nemyslím si, že tady jde o řidičák, ale o jisté nadužívání auta.