Švýcarské dráhy začínají stavět další tunel. Stavba u Ligerz zrychlí spojení u Bielského jezera

Tunel Ligerz. Foto: SBBTunel Ligerz. Foto: SBB

Jde o poslední jednokolejný úsek na trati mezi Bielem a Lausanne, hotovo bude v roce 2026.

Zpět na článek
31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miroslav Zikmund

„Týýýý vole“ – 10 236 250 000 korun (v přepočtu) na úsporu 30 vteřin jízdní doby jízdou tunelem ….
Nebyly Ejpovické tunely vlastně „zadarmo“ ….

Bohužel čumenda na krásné Neuchatelské jezero zmizí …

Na mapách.cz je trasa „díry“ naznačena ….

https://mapy.cz/zakladni?x=7.1334348&y=47.0828655&z=16&l=0&source=pubt&id=16155074

David

Nejde o rychlost, ale o kapacitu. Výhled nemáte na Neuchatelské, ale na Bielské jezero. A v mapy.cz zatím žádné naznačení není.

xyz

Plus navíc výhled na jezero nadále v převážné části tratě zůstane.

Cestující, teď ale doma

A jaka bude max rychlost? Jestli půjdou pod 350 km/h, tak to někteří zdejší diskutující asi nerozdychaji.

Miroslav Zikmund

Spíš je „k nevydýchání“, že přes 10 miliard Kč zkrátí cestovní dobu o 30 vteřin ….
Jezdit se tam bude jezdit nejvýše 200, jednotky ICN – BR 500 CH jsou „jen“ na 200 – i při naklápění ….

ketchup1970

Pane Zikmunde, je to Švýcarsko.. neutrální země, nepoškozená válkou, hrdá a pracovitá, konzervativní, kde se korupce nerozbujela tak, jako tady. Tak „netunelují“ ale staví tunely.

X 1

Ve Švýcarsku jde primárně o plynulost a kapacitu dopravy. Skutečnost, že v projektu vyzdvihují zvýšení kapacity pro příměstskou a zejména pro nákladní dopravu, je super.
Časové zkrácení cesty je jen bonus.

David

Myslím, že jsou si celkem vědomi toho, že cokoli nad 200 nemá smysl. Už tak se lidem v těch ICN dělá na této horské dráze docela nevolno. A to natolik, že se rozhodli, že takto silně naklápěcí jednotky už kupovat nebudou a zvolili jen lehce naklápěcí FV-Dosto.

xyz

Švýcarsko obecně nesází na velmi vysoké traťové rychlosti, ale na jiná řešení, zejména na velmi vysokou četnost vlakového spojení a tím pádem stav blízký stavu „jede to každou chvíli“.

medvěd

Tady je vidět že měli pořádnou přípravu a neměli autobusovou lobby. Pěkně elektriku a jde jim to jak po másle.

Jiří Kocurek

Jasně, za všecky průtahy v přípravě může autobusová lobby. už od války, jinak by převe byla druhá kolej Brno – Přerov hotová před revolucí.

BND 30

A co teprve volskopotahová lobby…

Alibaba

Mám pocit, že ve Švýcarsku je dálková autobusová doprava ze zákona zakázána. Něco bylo donedávna (cca před 15 lety) v Německu.
I mezistátní doprava má hodně často zakázáno brát vnitrostátní cestující.

Martin

….zatímco u nás se o zdvoukolejneni mezi Opavou a Ostravou, a Frýdkem a Ostravou píše jen v anarchistickém časopise Doutnák.

xyz

Mezi Ostravou a FM to je určitě nad rámec čehokoliv anarchistického.

Plus zmiňovaný úsek leží na poněkud tranzitnější trati než obě jmenované.

Jiří Kocurek

Projektová příprava se neuznává. Správně se totiž má stavět bez přípravy a bez projektu – to jsou zbytečnosti. Proč to vůbec dělají, projekt nikdo nepotřebuje. A ten parovod tam určitě postavila silniční lobby, aby jim znemožnila stavbu.

BND 30

Parovod bude pro paroplavbu, mají to obšancované že všech stran.

David

Je dodám, že takt 30 minut u dálkové dopravy tam již je, poznámka na konci článku se vztahuje k 30 minutovému taktu u osobních vlaků, který je momentálně pouze ve špičkách na úkor nákladní dopravy.

David

Ještě si dovolím malou zajímavost, po stejné trati z Neuchatel (resp. Gorgier-St-Aubin) – Yverdon-Les-Bains (resp. Grandson), která je plně dvojkolejná, osobní vlaky vůbec nejezdí právě aby bylo místo pro nákladní dopravu. Co by za takovýto přístup dali čeští nákladní dopravci.

xyz

Vida – někdo by řekl, že to je kvůli „hranici dvou krajů“, ehm, tedy kantonů (Neuchatel vs. Vaud). 🙂

xyz

Žel tím pádem zanikne zastávka Ligerz.

Ligerz mimochodem je krásnou obcí se starodávnými domy, to vše v bezprostřední blízkosti jazykové hranice – např. lanovka vedoucí z obce vzhůru má horní stanici již ve frankofonní části Švýcarska.

A pozor – čte se to „Ligerc“, ne „Ligeř“, jak by někoho mohlo napadnout.

mgr.pavel

Jo, přístup z vlaku k té lanovce bude trochu „cestovatelský oříšek“..

Alibaba

Já bych se nedivil, kdyby tu zastávku v tunelu udělali.

xyz

Podle https://company.sbb.ch/de/ueber-die-sbb/projekte/projekte-romandie-wallis/region-neuenburg-jura/ligerztunnel.html asi ne, viz text „Die Bahninfrastruktur im Bahnhof Ligerz wird abgerissen und die Bahn durch einen Busbetrieb ersetzt.“ a naopak ani slovo o tom, že by zastávka byla „přemístěna“ do tunelu.

Jiří Kocurek

Volně přeloženo: Nádraží Ligerz bude zrušeno a obec bude obsluhována autobusem.

Miroslav Zikmund

Bez obav – obec má cca 550 obyvatel (WIKI…), bez dopravní obslužnosti jistě nezůstane – zejména vzhledem k lanovce nějakým přiměřeně velkým busem jezdícím mezi „sousedními“ stanicemi …. La Neuveville – Twann

ketchup1970

Chápu že si neděláte iluze o úrovni některých lidí, ale snad nikdo nečte Herz jako heř , nebo znáte takového ? 🙂

Alibaba

Když už tu rozebíráte výslovnost tak jak čtete Przemyśl? 🙂

xyz

Potom, co zpravodajkyně jedné komerční TV kdysi přečetla příjmení slovenského politika (nevím jestli už tehdy byl premiérem nebo teprve opozičníkem proti Dzurindovi/Radičové) Fica jako (fonetický přepis) „Fiko“, už bych se nedivil ničemu.

Dusanh

Maly preklep: referendum probehlo v unoru 2014. Diky za opravu 😉