Švýcarská inspirace: Tramvají přes nákupní centrum. Projeli jsme novou trať Limmattalbahn

Zastávka Shoppi Tivoli je na celé trati jedinou, která má ostrovní nástupiště. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czZastávka Shoppi Tivoli je na celé trati jedinou, která má ostrovní nástupiště. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Stavba nové tramvajové trati nakonec vyšla o pětinu levněji, než byly původní plány. Ušetřilo se i společným nákupem tramvají s jiným dopravcem.

79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marek

Jak jsou Česko a Švýcarsko od sebe vývojově vzdáleny…. a některé výhybky jsme vyráběli v Prostějově.

dopravopat

Keby v Bratislave prestrešili Obchodnú ulicu, tak tiež máme tramvaj cez nákupné centrum. A to nehovorím o rôznych „rýnkoch“ na UA, čo síce neboli nákupné centrá, ale tovar vystavený doslova tak blízko, že by sa dal uchmatnúť cez okno tramvaje, som tam videl tiež.

Peter Sabol

Vďaka za inšpiratívny článok.
Ja osobne dúfam, že po dostavaní električky sa zlepší doprava v Lausanne, MHD je tu pomalá a nespoľahlivá. Ale i tu sa investuje vo veľkom do infraštruktúry, z môjho pohľadu by si to ako príklad malo brať hlavne Slovensko.

q89

Trať hezká, asi nemají problém s kapacitou, ale stejně mi to nedá. Teď mají interval 15 minut, ať jde o špičku nebo noc, max. zkrácení intervalu na polovinu, zastávky jen na jednu soupravu. Pokud by přibilo těch desítek tisíc lidí po trase… no asi to mají spočítané 🙂

Tomáš Záruba

Pokud je opravdu někdo přibije např. k lavičkám, tak tou tratí nepojedou. 😀

medical_examiner

Asi nemají 8-10 linek skrz jednu zastávku jako v Praze…

Robin

Trochu mně překvapuje rozchod 1000mm. Má v dnešní době nějaké výhody?

Samo

Výhodu má tú že nemusíš prestavať celú existujúcu sieť a meniť podvozky na existujúcich vozidlách (ak by to vôbec bolo na všetkých z nich možné).

Lang

A má to nějaké nevýhody?

Alibaba

Menší vozidla a nepřechodnost (bez komplikací) na normální síť.

Šťoural

Obecně řečeno. tak čím menší rozchod tím levnější stavba, ale také menší max. zatížení od vozidel (což u tramvají ale fakt nevadí).
Samozřejmě v tom hraje roli i geologie a návaznost na další infrastrukturu.

Alibaba

Dají se použít menší poloměry a pak se to lépe trasuje v terénu a ve městech. Pak samozřejmě menší poloměry zásadně omezují rychlost.

Jaroušek

Tak Švýcarsko. Tam mají železnici a tramvaje všude. Železnice často vede jentak ulicí uprostřed města. Asi si řekli že by bylo fajn toto překonat.

Frantisek

Co překonat? Nacpat tramvaje z ulic do „nákupáků“? To bych nedělal. Veřejná doprava má být pokud možno co nejsnáze dostupná, do obchodu lze kousek dojít.

medical_examiner

Asi příliš mysleli na důchodce…

Hala D

No právě kvůli tomuto myšlení lidi ve velkým sedlají auta a jezdí do nákupáků. Kdyby tam někdo postavil tramvaj, se zastávkou, přímo před vchodem, bylo by spoustu věcí jinak. Ale to bychom nesměli být v republice tak zaostalí, a s přístupem, že fungující řešení nebereme. Protože máme radši když jsou ulice ucpané a začouzené od aut.

Libcha

Super článek.

MCZ

Dotaz na redakci: nemohla být ta úspora v nákladech na stavbu (alespoň částečně) v tom, že v původním rozpočtu byla rezerva, která se nakonec nemusela čerpat?

A levnější stavba u nás: mám pocit, že metro do Motola bylo nakonec o něco málo levnější než rozpočet. Ale ruku do ohně bych za to nedal…

Hala D

Bylo by fajn, kdyby i u nás do těch OC, Globusů, Ikeí a Olympií dalo dostat tramvají, resp. šalinou.

MCZ

Chápu, že ve Švýcarsku je tráva zelenější a krávy bučí cituplněji než u nás, ale třeba do Šantovky v Holomóco nebo do OC Kampus v Šalingradu tramvaj jede (když už teda nevím proč nestačí autobus, který jezdí do všech ostatních šopingů)

navratp

Olomouc není na Chodsku.

Frantisek

No, zato se z té tramvaje vedené mezi obchoďákem a řekou nedostanete ani do sousedních ulic, ani na vlak do Smetanových sadů. Tak geniálně je to vymyšlené. 🙂

Zlámalík

Do Campusu třeba (a hlavně) proto, že hned naproti je Fakultní nemocnice, která obsluhuje velkou část JM kraje (tedy z nádraží pohodlně tramvají až do špitálu) a Masarykova univerzita. Cestujících za nákupy bude minimum. Ono taky v Campusu skoro nic není, jedno malé Teskno a pár dalších obchodů.

Frantisek

No nevím, snad raději jen k nim, ať si pak už každý od zastávky zvolí, kam chce jít. Nemusejí chtít všichni do Globu, IKEA apod.

Michal82

Je nejaky technický důvod proč by se města v ČR nemohla domluvit a vyhlašovat jedno velke vyberko na tram či busy? Díky.

Lang

Pravděpodobně to budou stejné výmluvy, proč má každý kraj svůj IDS.

Jiří Kocurek

Kdyby s tím kraje nezačaly před 20 rokama, tak není ani jeden IDS a ten barák na nábřezí by se nezmohl ani na OneTicket.

Jiří Kocurek

Těch 20 roků berte s rezervou, někde byli i rychlejší.

Jiří Kocurek

Jeden jich bere 8 + 2 ks opce, druhý 10 ks, je to objednávka pro menší provozy. Kde všude že nakonec jezdí VarioLF…

Oproti tomu Brno aktuálně 19 + 21 opce na 45T. Praha brala 250 ks typu 15T, pravda jsou různých variant. Takovéhle stroje v malém provozu?

Antonín

srovnatelné provozy by mohly být Brno a Ostrava, Praha vyčnívá a pak Plzeň s Olomoucí a Liberec s Mostem , tedy objednávky by šly udělat pro víc, ale zase jak je to s parametry tratí, toť otázka a určitě by dnes byl problém s Brněnskou opačnou polaritou napájení, ale kdyby se chtělo, určitě by to šlo.

Kubrt

Společná soutěž/objednávka neznamená, že všechny ty tramvaje musí být do puntíku stejné.

Olcit

Přesně tak… nemusely by být stejné a ani od stejného výrobce

Viz Modré Šípy pro pasažerskou ČD (tehdy ČSD) v 1930s:

M 234.0 x 1 ks od Škoda
M 264.0 x 2 ČKD
M 251.2 x 2 Královopolská
M 273.0 x 10 ve 2 verzích od Královopolská
M 274.0 x 14 ve 2 verzích od Škoda
M 275.0 x 8 od ČKD
M 284.0 x 6 od Královopolská+ČKD
M 284.1 x 8 od Královopolská+ČKD

plus Stříbrný Šíp (který byl objednán spíše jako Modrý Šíp) plus M462.0, od Tatra-Ringhoffer

a neplánovaný M 283.0 x 4 z Maďarska

Bohumil Pokorný

Vy jste ale napsal naprostý nesmysl. Zůstaňte raději u toho vypínání tratí,to Vám jde líp.

Olcit

Račte si pročíst na co jsem reagoval… V tomto kontextu má reakce sedí naprosto perfektně… jeden odběratel = cca 10 různých produktů od různých výrobců.

Vždyť ani ta plánovaná unifikace se nepovedla u Stříbrného Šípu a M462.0

medical_examiner

To by ty provozy museli napřed sjednotit i po technické stránce…

Permonik

Rozdílné technické požádavky viz přední dveře na Škoda 40T a 45T.

Otázka jaký by byl rozdíl mezi vyběrkem na 40 tram pro DPO plus 4 pro Olomouc a vyběrkem zvlašť pro Ovu a Olomouc?

Na te montažní dílně to zas tak rozdíl nebude ne?

Jirka

Objektivní důvod je naprostá neschopnost úřednického aparátu v ČR a neochota jakýchkoliv dvou úřadů spolu jakkoliv komunikovat, natož pak se na něčem společně domluvit.

Permonik

…detailněji jsou popsána vozidla zde. Nechybí tam odkaz?

Permonik

Děkuji za doplněni.

Lang

To se ptáte?

Beekee

o několik desítek TISÍC více

Alexandr

Nejvíc mě fascinuje jízdní řád. :12 :27 :42 :57, od 6 do 23 hodin, pracovní den, sobota, neděle, svátky. Tak to má být, aby člověk vždy věděl kdy mu to jede.

Místo toho v Praze máme jízdní řád který je každou hodinu jiný, v sobotu zase jiný, a v neděli také (a samozřejmě jiný než v sobotu).

David

Já se teda dívám do aplikace, která mi vybere nejrychlejší trasu s ohledem na dopravu… Místo toho, abych si měl pamatovat kdy co jede. Takt 10 minut by byl teda lepší než těch 15 …to už chce plánování a flexibilita mizí.

Jiří Kocurek

Jenže ono je nejpohodlnější si to pamatovat: v tolik hh:mm a pak po x minutách. A trénujete mozek.

PetrH

V reálu se stejně koukám do idosu na aktuální zpoždění 🙂

Jiří Kocurek

U šaliny? Ne, jezdí včas… a pokud jezdí co 5 minut, tak prostě jdu.

PetrH

Nemluvím o šalině. Mám autobus do práce přesně v tom 15 minut intervalu, pamatuju si to, ale stejně se vždycky podívám pro jistotu před odchodem a pak za pochodu. Zpoždění je nevyzpytatelné.
A až mi pojede domů každá druhá tramvaj 17, tak vzhledem k jejich zpoždění při průjezdu centrem se na to samozřejmě taky budu koukat.

Jiří Kocurek

Což se z předchozího příspěvku poznat nedá, článek je o tramvajích popř. lehkém vlaku.

PetrH

Řeč byla o taktu 10 nebo 15 minut a pak to budu mít jenom tramvají právě v 10 minut taktu – ale nespolehlivě.

Frantisek

Plánování též trénuje mozek, a nemusíte trať zahlcovat taxíky pro dva po půl minutě. 🙂

Alibaba

Když někde trvale bydlíte, tak není nutné se furt dívat do aplikace.

DavidS

Já trvale bydlím velmi blízko dvou zastávek tramvaje a jedné zastávky metra a vůbec netuším v jakých časech tramvaje jezdí. To se vždy mrknu, co mi vybere applikace jako nejlepší spojení a nemusím si to pamatovat. I kvůli zpoždění (ano i tramvaje mají zpoždění) a navíc bych stejně nevěděl navazující spoje.

Alibaba

Dělejte si to jak chcete, mě je závislost na mobilu proti srsti.

PetrH

Jenže tohle je zjevně spíš příměstská doprava, takže úplně jiný use case. Asi by šlo mít v Praze jednotný interval 15 minut, ale nevím, jestli by se to líbilo.

medical_examiner

To by se musely přeházet linky tak, aby nevznikaly 3 neustále přeplněné, nyní 9, 17 a 22 jedoucí po 4 minutách…

Antonín

Umíte si představit s takovýmto jízdním řádem protlačit víc jak jeden milion lidí tramvajemi v Praze? Ve špičkách mnohdy nestačí ani 4 minuty a stojíte na jedné noze a večer dostačuje 20 minut a sednete si.

medical_examiner

A záleží na tom, když vám v Praze jede tramvaj nejméně každých 10 minut?
V Plzni to jezdí ještě častěji s tím, že některé zastávky mají odjezdy vypisované na odjezdové tabuli.
Naopak v Olomouci a v Ostravě nejspíš už přešli na jednotný čtvrthodinový interval…

Nemel

Nevím, ve které části Prahy jste, ale můj autobus jezdí dennodenně ve čtvrt, půl, tři čtvrtě a v celou, ve všední dny ještě je to proloženo dalším spojem v půlce daného intervalu. Linka 22 mi pak jezdí každých 5 – 7 minut. Dostatečně často na to, abych vůbec nemusel řešit, v kolik přesně jede 💁🏻‍♂️

radil

Ve Švýcarsku mě zaujaly tyto věci:
1) na mnoha místech je přestup opravdu hrana – hrana (vlak – MHD), kde je to v jedné úrovni bez schodu nebo zábradlí.
2) téměř všude kromě historických center je použitý asfalt místo dlažby (nehrkají kufry na kolečkách) a mezi silnicí a chodníky jsou nízké obrubníky (bezbarierovost).
3) schody do podchodů nejsou až ke stěně, ale je tam žlábek kam se namete nepořádek a ten se smete dolů (zjednodušení úklidu).

Lukáš F.

Tak ona je taky dlažba a dlažba, na kamenné dlažbě taky kufry hrkají daleko méně než na betonové zámkové dlažbě.

Pavel

Přesně tenhle styl schodů je běžný i v Berlíně (metro, S-Bahn). U nás tipuju jako obvykle nějakou prudu ve stylu „někdo by se mohl přerazit“ nebo obava o nevidomé. Případně „nikdy se to tak nedělalo“ nebo památkáři, „díky“ nimž nemáme zastávkové přístřešky na mnoha místech v centru, hladší dlažbu ani stromy. Že kolem proudí desítky aut a v obchodech se prodávají hnusné cetky, jim už tolik nevadí.

O.K.

Schody se žlábkem na snazší mytí se v Praze v metru dělají. Nedělaly se, pravda, ale asi nemá smysl kvůli tomu bourat schody. Tam, kde se stanice ppravuje, jako před mnooooha lety např Vysočanská, tam se to udělalo.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Kde tam mají zábradlí?

J.K.

A zábradlí za zábradlím, a PHS mezi tramvají a ulicí… Neumí to, prostě, nejsou tak daleko jako my.:)

Jiří Kocurek

Že by hluk od tramvaje tu ulici nepřekročil?

Jerry

Mají tam lidi, co ho nepotřebují.

Jiří Kocurek

Tak to asi po Masarykově třídě chodí jiní lidi než po Mendláku. Mají víc očí a nohou?

Lang

Spíš víc rozumu.

medical_examiner

Nebo méně promile v krvi…

Martas

Proč ta tramvaj potřebuje plošinu k nástupišti a ty nástupiště nejsou rovnou k tramvaji?
Co se týče smýšlení nás a ve Švýcarsku, nerozumím, proč se to pořád porovnává. Ale tak možná až budou dušičky a půjdete položit kytky na hrob Vašich prapředků, vynadejte jim, že volili komunisty. Statisticky aspoň jeden takový prapředek se v rodině najde.

Luboš Beneš

jestli to nebude jiným profilem tram a vlakotramvaje…

MRC

Není

MRC

Není on ten přístup, postavit trať do polí, obdobný i s naším metrem C do Letňan?

P_V

Je to nácestná zastávka, ne koncová. Čili přístup podobný, jako tato zastávka u přechodu odnikud nikam. (kterou ovšem po několika desetiletích neprovozu zrušili, když se v okolí konečně začalo stavět)
https://mapy.cz/s/gecebuvumu

mgr.pavel

Tak napůl.

Ve Švýcarsku tam doopravdy za pár let budou okolo stát domy.

Metro v Letňanech končí v polích jak dlouho? A Plánuje se tam něco..?

(jasně, Praha olympijská, Bémův vlhký sen, ale že dodnes kolem konečné nevybudovali vůbec nic..?)

Šedý mor

Nepletu-li se, tak Letňany byly dlouhodobě bloklé tím, že se tam zvažovala vládní čtvrť.
Teď tam, alespoň na papíře, vzniká rezidenční čtvrť.

Frantisek

Vládní čtvrť, další megalomanský výkřik. Teď zase všude byty, ale bez pracovních příležitostí. Zdrojů je zřejmě stále nadbytek. 🙂