Švýcaři mají nový železniční rekord. Přes Alpy jelo po po kolejích nejvíce nákladů za 30 let

Lokomotiva Re 420 v čele nákladního vlaku SBB Cargo. Foto: SBBLokomotiva Re 420 v čele nákladního vlaku SBB Cargo. Foto: SBB

Přesunu na železnici pomohlo snížení poplatku za dlouhé vlaky i dobudování koridorů.

Tři čtvrtiny nákladu, který loni dopravci převáželi přes švýcarské Alpy, jelo po kolejích. Švýcarská vláda oznámila, že loni při tranzitní dopravě přes Alpy dosáhla železnice nejvyššího podílu za posledních 30 let: 74,9 %. Důvody jsou dva: velké a smysluplné investice do zkapacitnění tranzitních koridorů a současně vyšší zpoplatnění silniční dopravy.

Loni projelo švýcarskými Alpami 860 tisíc kamionů, což je meziroční pokles o tři tisíce. Jen pro srovnání: v roce 2001 každoročně Švýcarskem projelo 1,4 milionů kamionů. Švýcarsko chce podíl silniční dopravy nadále snižovat.

Železniční dopravě výrazně pomohlo budování a rozšíření tranzitních koridorů. Jen přes Gotthard po vybudování tunelu Ceneri meziročně stoupl provoz o 17 %, na ose Lötschberg-Simplon o 7,2 %. Důvodem nárůstu je i možnost používat vyšší kontejnery na trase přes Gotthard, kde mohou jezdit delší a těžší vlaky. Švýcarsko delším vlakům v roce 2020 snížilo poplatek za dopravní cestu.

Švýcarsko je považováno v řadě oblastí za vzor rozvoje železnice. V Česku dosahuje železnice v celkovém objemu převezeného zboží zhruba dvaceti procent toho, co přepraví po silnicích kamiony. Švýcarsko má mýto na úplně všech silnicích, výrazně také omezilo tranzit. Současně také investovalo desítky miliard do zkapacitnění železnice. Nestává se tak, že kvůli nedostatečné kapacitě železnice trvá vlaku projet pár set kilometrů i několik dní. V případě celého Švýcarska je zatím podle posledních dat stále úspěšnější silnice. Železnice měla v roce 2019 podíl 37 %.

Tagy dlouhé nákladní vlaky nákladní železniční doprava přesun zboží na železnici Švýcarsko
27 komentářů