Švýcaři dokončili vyšetřování obří nehody v nejdelším tunelu. Úřad musí řešit problém přehřívání kol

Problém se týká kompozitních špalků, dopravci na ně přitom museli přejít kvůli hluku.
Evropská železniční agentura (ERA) má začít řešit, jak zamezit přehřívání kol u některých nákladních vozů. Vyplývá to z bezpečnostního doporučení, které vydala Švýcarská rada pro vyšetřování bezpečnosti dopravy (SUST) k nehodě v Gotthardském úpatním tunelu. K nehodě došlo kvůli prasknutí jednoho z kol přehřátím, následně došlo k vykolejení. Mimořádná událost vyřadila jednu z hlavních železničních tepen v Evropě na rok z provozu.
Vyplývá to ze závěrné zprávy zveřejněné na stránkách SUST. Zpráva detailně popisuje, jak k nehodě došlo.
Z pochybení v údržbě vyloučila společnost Transwaggon, které vůz se zlomeným kolem patřil. Podle zjištění probíhala údržba vozu podle standardů ECM. Analýza kola podle úřadu ukazuje, že k prasknutí došlo tepelným přetížením jízdní plochy kola.
Problém se týkal vozu s brzdovými špalky typu LL, tedy vyrobených z kompozitních materiálů. Na ně byli dopravci hlavně kvůli hluku nuceni postupně přecházet. Nyní je po této nehodě odstavují. Například švýcarské spolkové dráhy již uvedly, že vozy s tímto typem špalků vyřadily z provozu.
Na základě předběžné zprávy už loni ERA rozhodla, že se mají u vybraných typů dvoukolí zaměřit majitelé vozů i úřady na důkladnější kontrolu. „V duchu tohoto doporučení se už od podzimu 2024 v rámci kontrol ECM zaměřujeme na kontroly kol podobného typu,“ uvedla mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.
SUST v bezpečnostních doporučeních navrhuje, aby ERA rozšířila už loni vydané opatření pro omezení provozních rizik na všechny typy dvojkolí brzděných kompozitními brzdovými špalíky. ERA by podle závěrečné zprávy měla zadat studii o vlivu kompozitních brzdových špalíků na tepelné namáhání kol.
Kolik vozů, kterých by se mohl problém se špalky týkat jezdí v Česku, není podle Strakové znám. „Ze závěrečné zprávy nevyplývá doporučení zákazu provozu takových vozů, nicméně budeme čekat na doporučení od ERA týkající se této nehody,“ dodala mluvčí.
Při nehodě v srpnu 2023 se nikomu nic nestalo, škody na tunelu ale přesáhly tři miliardy korun. Gotthardský úpatní tunel je aktuálně nejdelším železničním tunelem na světě.
Škoda přes tři miliardy korun. SBB ukázaly, jak pokročily práce na opravě nejdelšího tunelu