Švýcaři chystají rozšíření rozchodu v Gotthardském tunelu o 2 milimetry. Kvůli vibracím

Údržba v Gotthardském tunelu. Foto: SBBÚdržba v Gotthardském tunelu. Foto: SBB

Rok a půl jezdí vlaky v nejdelším železničním tunelu na světě v pravidelném provozu. Švýcarské spolkové dráhy SBB už chystají

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza D.

A jakým způsobem ten rozhod zvýší? V článku se píše „K posunutí kolejnic má dojít příští rok za provozu…“ , to vyrobí nové, rozměrově atypické podkladnice (pokud jsou použity) a budou je postupně vyměňovat a to jen na jedné straně o 2mm nebo symetricky po jednom milimetru? Docela by mě to zajímalo.

Alibaba

Můžou to být podkladnice, ale tady to budou spíš nějaké vymezovací prvky (takový tvrdý plast), které vystředí/vymezí kolejnici v tom správném místě. A nebo taky můžou vzít brousící vlak a kolejnice v rámci broušení (odstranění vlnek , které taky způsobují neklidný chod) o ten milimetr zbrousit a dotvarovat hlavu do správného sklonu.

ythomas_ct

Dovolím si dokonce vznést úvahu, že kdyby ty kolejnice vhodně přebrousili, tak nemusejí upravovat rozchod a dosáhnou stejného účinku. Ale zase tady bych i věřil Švýcarům, že vědí, co dělají – zřejmě to bude takhle levnější než významně přebrušovat přes 100 km koleje…

Dušan

V tunelu – aspoň podle té fotky – je pevná jízdní dráha, nevím jaký typ, ale třeba na konstrukci RHEDA2000 lze provádět rektifikaci geometrické polohy koleje, a to jak výškovou, tak směrovou – výšková úprava se provede prostřednictvím podložek (-4mm; +12mm), směrová úprava se provede výměnou úhlových vložek v toleranci ±8mm. Takže nějaký milimetr vlevo vpravo se udělá i s dloubáním v nose:-)))

DRABADURA

To je také důležité, aby to sledovali naši budoucí stavitelé 26km dlouhého přezhraničního tunelu do Německa, pod krušnými horami a poučili se z toho, když tam chtějí provozovat vlaky na 230km/h – přitom švýcarům to vybruje na 200km/h.
Takové poučení je k nezaplacení a ušetří dost peněz.

ythomas_ct

Ach ta stabilita! Člověk by čekal, že při 200 km/h s tím ještě nebudou výraznější problémy a ejhle – Švýcaři už snižují ekvivalentní konicitu! No nic, s tím bude ještě do budoucna „sranda“; obzvlášť až se na to pořádně zaměří EBA… 😉

Chachar Budvar

Ještě, že se tam nevyskytuje 109E. To by jim asi spadly všechny nory pod horama…

VRT

Jel jsem tam na jaře. ICN to jelo 16,5 min, jak už tu píše Jirka. Takže rychlost cca 190, stejně jako vedle v Lötschbergu. Tam cca 187 km/h s IC2000.

jirka v

Dobrý den. Měl jsem tu čest a projet si tento nejdelší tunel světa, bylo to jednotkou ICN myslím že má označení RABDe 500 a projeli jsme tunel za16,5 minuty bez jakýchkoliv problémů takže rychlost byla někde okolo 190 km/h náklad v čele s Traxem čekal před tunelem zřejmě jel hned po nás jezdí toho tam dost. Spali jsme v Bellizoně u nádraží a byl tam rachot celou noc. Jinak ve Švýcarskui je hustý provoz téměř všude tady je pravda že trať Praha- Česká Třebová je velmi vytížena ale na druhou stranu tady máme tratě např. Kladno -CHomutov kde to je… Číst vice »

Jakub

U nás není nákladní doprava tak významná jako ve Švýcarsku ale přepravy kontejnerů rostou Metransu každým rokem, máme tu i Rakouské RCO na Mělníku, těm se začíná na českých kolejích také dařit, nicméně tam je limitem pravobřežka Labe.

Trať z České Třebové není vytížena ale přetížena, ovšem největší problém představuje současný špunt na německo-české hranici – Děčín.

Petr Šimral

1005 vlaků za týden? To není žádný zázrak. Kolik, že jich projede například mezi Kolínem a Pardubicemi? Odpovím si sám : – ) Asi tak o polovinu více při konzervativním odhadu.

Honza

A kolik jich projede v jiném 57 km dlouhém tunelu? 😉

Petr Šimral

To netuším.
Ale pokud si dobře pamatuji studii proveditelnosti k Gotthardu, tak 2 rychlíky a 6 nákladů za hodinu v jednom směru. 16 x 20 x 7 (ty čtyři hodiny jsou na noc a výluky) = 2 240 vlaků.

VRT

Ono taky záleží na tom, kolik se toho proveze. Takže asi by to bylo lepší počítat na t nákladu. Pokud vím, tak část se ještě vozí vrchem, protože zkušební provoz a tak. Těch 2240 vlaků je max. vyjezditelný. Tedy asi by bylo něco špatně, kdyby to bylo přesně tolik nyní.

Dušan

To ti klidně řeknu – v úseku mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem je v letošním GVD trasováno ve všední den (1-5) 89/90 vlaků dálkovky (sudý/lichý směr), pak 19/19 vlaků regionálky a pak cirka 88,5 skutečných (= nikoliv zakreslených do GVD) nákladních vlaků (obousměrně) = takže to máme 152+153 = 305 obousměrných vlaků denně, za celý týden pak cirka 7 * 305 = 2 135 vlaků (spíš o něco míň kvůli slabší nákladce o víkendu)…Takže jo, 1005 je cirka 47% toho našeho úseku.

To

A jak vychází tato statistika např. pro úseky u Prahy – dejme tomu Úvaly – Klánovice…

železničář v důchodu

Tam ale asi zase není až tolik nákladní dopravy.