Svoboda: Zastavení provozu na mostech přes Vltavu ze dne na den nehrozí

Železniční most pod Vyšehradem - severní lávka po opravě. Pramen: FB Adama ScheinheraaŽelezniční most pod Vyšehradem - severní lávka po opravě. Pramen: FB Adama Scheinheraa

Důležitým hodnotícím kritériem v zakázce na opravu Branického mostu bude i rychlost jeho opravy.

Železniční most přes Vltavu mezi Výtoní a Smíchovem je ve stále horším stavu a už v lednu Správa železnic potvrdila, že v půlce února na něm omezí provoz. Stane se tak poté, co most prošel novou diagnostikou a posouzením. Může se tedy stát, že čidla diagnostiky, která hlídají praskliny mostu, budou signalizovat problém a ze dne na den se zastaví provoz?

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz řekl, že z toho není třeba mít obavu. „Nemyslím, si že k tomu dojde ze dne na den, ale bohužel stav se dále zhoršuje a omezení tu zaznamená cestující veřejnost i dopravci. Mám tím na mysli nižší rychlost a zákaz potkávání. Nebudou se tam moci míjet dva vlaky,“ řekl Svoboda.

Zástupci Středočeského kraje a organizátorů veřejné dopravy a sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz v úterý vyzvali ministra dopravy a generálního ředitele Správy železnic, aby co nejrychleji začali řešit problém se špatným stavem dvou železničních mostů v Praze přes Vltavu. Kromě mostu pod Vyšehradem jde ještě o Branický most, nazývaný také most Inteligence. Obávají se kolapsu dopravy, pokud by došlo k uzavření obou mostů najednou.

35 % v hodnocení

Problém je v tom, že zároveň začíná stavba Bubny-Výstaviště, a výlukou tak bude uzavřena i trať z centra města do Dejvic. Pokud by nebyl průjezdný ani most na Výtoni a Branický, bylo by například z Berouna do Prahy-Libně nutné jet buď přes jižní Čechy nebo po sklonově náročných tratích Beroun – Rudná u Prahy – Hostivice – Podlešín – Kralupy nad Vltavou.

Výpadek mostu pod Vyšehradem během výluk na Branickém mostě by způsobil velký problém. „To já si plně uvědomuju, i proto je zde nepřetržitá diagnostika, abychom mohli aspoň nějakou formou rychle zasáhnout. A i proto jsme vyhlásili zakázku na rekonstrukci mostu Inteligence včetně jeho zkapacitnění na dvě koleje, a i proto je v zadání, že významným prvkem v hodnocení kritérií bude rychlost stavby (35 % hodnocení, pozn. red.). Myslím, že to všechno v součtu a časovém sledu vytváří podmínky, že minimálně jedna kolej na přelomu roku, nebo v úvodu roku příštího, bude na Branickém mostě již sjízdná. To však neznamená, že to nesníží radikálně kapacitu pro vlaky osobní i zejména pro vlaky nákladní,“ řekl Jiří Svoboda.

Celý podcast s Jiřím Svobodou vám přineseme tento pátek v čase oběda.

Tagy Branický most Správa železnic Výtoňský most železniční most pod vyšehradem
61 komentářů