Svoboda chce mít budějovické nádraží hotové už koncem školního roku 2022
V Českých Budějovicích na nádraží byla slavnostně zahájena rekonstrukce zdejší výpravní budovy z roku 1908. Dělníci na stavbě sice pracují
V Českých Budějovicích na nádraží byla slavnostně zahájena rekonstrukce zdejší výpravní budovy z roku 1908. Dělníci na stavbě sice pracují už od června, teprve dnes ale došlo na slavnostní poklepání „základního“ kamene.
Ťukali přitom vesměs lidé, kteří mají k Budějovicím nějaký vztah. Ministr dopravy Karel Havlíček připomněl, že je budějovickým rodákem, šéf Správy železnic Jiří Svoboda zase doplnil, že v Budějovicích žije jeho sestra. „Takže, sestro, ano, myslíme tu rekonstrukci vážně,“ řekl Svoboda. Primátor města Jiří Svoboda byl kvůli dovolené omluven, zastoupil ho náměstek Viktor Lavička.
Celková rekonstrukce památkově chráněné budovy vyjde na 690 milionů korun, provedou ji společnosti Metrostav, Edikt a Avers. Obchodního ředitele Metrostavu Karla Volfa vyzval Svoboda k tomu, aby stavbaři rekonstrukci urychlili. „Nikoliv tedy do konce roku 2022, ale do konce školního roku 2022, pane řediteli,“ změnil Svoboda původní termín. V projevech při zahajování staveb tak rád činívá a uvádí tím zástupce firem do rozpaků. Volf slíbil, že se firmy budou snažit vyjít vstříc, doplnil ale, že jde o kvalitu stavby a „fachmani budou potřebovat klid na práci“.
Rekonstrukce zahrne vedle hlavní budovy i navazující křídla pod 1. nástupištěm na jižní a severní straně budovy. Vzniknou nové výtahy i pasáž, která propojí severní věž s hlavní halou. Pasáž má ústit novým vchodem do Lannovy třídy. V budově mají vzniknout vedle prostor pro cestující a zaměstnance dráhy i obchody a služby. Zda se vrátí kdysi slavná pivnice, vedení Správy železnic nebylo schopno dnes říci.
Výstavní novorenesanční budova zchátrala především kvůli dlouholeté nečinnosti Českých drah a zkrachovalému developerskému projektu CB Station Development. Jde o první celkovou rekonstrukci budovy, dosud se dělaly pouze dílčí úpravy či opravy. Stalo se tak například v roce 1968, kdy proběhla elektrifikace nádraží, roku 1976 byly odstraněny pro havarijní stav některé ozdobné prvky z fasády, začátkem 90. let dostala fasáda nový nátěr.