Světová liga. Brno zveřejnilo dvanáct architektů, kteří budou soutěžit o návrh nového nádraží

V soutěži je i společnost Benthem Crouwel Architects. Ta navrhla stanici Rotterdam Centraal v Nizozemsku. Stala se jedním z přirozených center druhého největšího města v zemi. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czV soutěži je i společnost Benthem Crouwel Architects. Ta navrhla stanici Rotterdam Centraal v Nizozemsku. Stala se jedním z přirozených center druhého největšího města v zemi. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Porota zúží počet soutěžících na čtyři v březnu příštího roku.

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Dobiáš

Skvělé, že se takové věci řeší na úrovni. Je jasné, že za kvalitu bude nutné si připlatit, ale bez toho by nikdy nevznikly žádné stavby, které považujeme za reprezentativní.

rsp

Obrázky jsou to pěkné, jen ještě vyřešit nepodstatnou maličkost, kde vzít ty desítky miliard na stavbu, když jediné miliardy, kterých je nyní nadbytek, jsou ty s mínuskem vlevo.

Tomáš

Jen, aby někdo z těch vybraných architektů chápal, že šedivé patvary nejsou ani trochu hezké. Aby to nedopadlo, jako další -také-nejmodernější-v-evropě nádraží ve Vídni, Berlíně atd.
Snad někdy v životě viděli nejkrásnější plzeňské nádraží.

Petr766

Tak to je doufám vtip

Jan Schmidt

Úžasné, že město Brno nebo SŽ nebo společně (?) utrácejí naše daně za návrh osobního nádraží, když celý uzel nemá dořešený koncepční kapacitní problém. Asi jako kdybyste neměli vyřešenu statiku domu na bažině, ale vybíráte tvar a barvu oken a fasády.

Ale nikdo neřekne, že král je nahý. A tak Svoboda se Sonou tu káru táhnou dál.

Démon

Ale to řešíte jablka a hrušky. Kapacitní problém nákladní dopravy se dá vyřešit bez ohledu na architektonický návrh žst. Právě že je důležité, zasadit architektonicky nádraží do města než se vůbec začne projektovat.

Jan Schmidt

to kam se má to nádraží zasazovat není město ale hnusná periferi
Jak se dá kapacitní problém odsunu (nejde jen o nákladku) tedy vyřešit?

Petr766

Zalezte už někam k sobě na vesnici. Nádraží je přesně minutu a půl od Vaňkovky, co je dneska prakticky centrum města.

Pavel P.

Problém s polohou je hlavně navazující doprava. Zatím jsem neviděl návrh, který by zajistil dostatek navazující kapacity MHD.

Jan Triba

hlavně to co je navrženo jsou jen čáry v SP, nikdo to dál neřeší, žádný harmonogram… Pokud by to opravdu postavili 2031-34, žádná tramvaj k tomu rozhodně nepovede…

kubi

„dneska“, „prakticky“… a v tom je právě ten problém 😀

Pavel P.

Problém není jenom v nákladní dopravě – osobní vycházela ve studii na hraně, a to bez uvažování spojů mimo objednávku MD a JMK. Dále provozní koncept neuvažoval existenci SJKD (podzemky), která zásadně změní linkové vedení příměstských vlaků.
V zásadě se tedy navrhuje nádraží, a přitom ani není jasné, kolik potřebuje kolejí.

Jedine vlaky

Trolejbusové napojení kloubovými trolejbusy mezi Mendlovým náměstím a novým nádražím až s intervalem 1 minuta. Není potřeba více studii providitelnosti komentovat.

aa22

Mezi Mendlákem a nádražím by podle SP jezdila linka 33 v sólo trolejbusech ve 12 spojích za špičkovou hodinu + bus 84 v kloubech ve 13 spojích za špičkovou hodinu.

https://europointbrno.cz/wp-content/uploads/2017/10/Dil_B4_text.pdf

tabulka 30, str. 91

Jedine vlaky

Výborně, nedostatečnou kapacitu budeme nahrazovat extrémním posílením okružní autobusové linky. Autobus a trolejbus po 5 minutách. Báječné. Vlastně proč ne, tak často jezdila i 61 mezi hlavákem a Dolňákem.

Martin

Drzim palce, jsem zvedavy…

Oran Gutan

Ve svý podstatě uveřejnili kdejakej hoven ale nejlepší architekt pan Patrik Kotas nikde.

Petr766

Než Kotase, to raději to nechat jak to je…

Orál Chorál

Asi proto, že není nejlepší, ne 😉
Bože, Bože, do čehos to duši dal 🤔🤢🤮

Mišin

V jakém měřítku se to nádraží bude stavět? 1/87? 1/160? Nebo ještě menší?

rtep

Třeba to bude v menším měřítku v primátorském těžítku. To těžítko bude mít primátorka na hlavě a bude dost podobné máslu.

Hojakar

Nové nádraží v Brne,to je něco jako kompletni prazsky okruh..nikdo ze soucastniku se ho nedocka a kdo vi zda to budou vnuci dnesnich batolat…

rtep

Doufejme v to.

em1

Je sice pěkné, že se přihlásilo tolik zájemců, ale při výběru by se také měly zohlednit náklady na úklid a údržbu dané budovy. Protože mnohdy to u SŽ vypadá stylem, tak to máme nové a teď se o to nemusíme starat. A podle toho to také mnohdy vypadá. Za několik roků se to může rekonstruovat znova, protože třeba zatekající voda přes zimu napáchá značné škody.

V. K.

To je ale problém SŽ. Je jasné, že některé Kotasoviny jsou prostě neudržovatelné, ale většinou to jsou jen výmluvy SŽ. Bezúdržbová není žádná stavba na světě.

Radim Cenek

Architekti bohužel neřeší žádný z těch skutečně zásadních problémů uzlu Brno, kterými jsou nedostatečná kapacita úseku Židenice-hlavní, a nevyřešená návaznost nového nádraží na klíčové uzly MHD.
V tom prvním případě je všem zainteresovaným jasné, že 4 koleje v onom úseku nebudou stačit, ale o rozšíření toho koridoru se navržený územní plán raději nepokouší, protože by to jeho (už tak nejisté) schválení definitivně pohřbilo.
Ten druhý problém studie proveditelnosti „vyřešila“ kloubovými trolejbusy se špičkovým intervalem až 50 vteřin, jedoucími po ulici, která neexistuje a připravovaný územní plán s ní nepočítá.

Martin

To ale skutecne architekti neresi…

Jan Schmidt

neřeší, ale investor by měl řešit tohle a pak teprve archu na budovu osobního nádraží

aa22

Připravovaný územní plán s ní nepočítá?

https://gis.brno.cz/mapa/upmb-navrh/?c=-598043.35%3A-1161003.25&z=6&lb=zm-brno&ly=o5&lbo=1&lyo=

Novou městskou třídou „vyřešila“ studie proveditelnosti zvýšený nárůst cestujících ve všech variantách – „její předpokládané zatížení v roce 2050 ve variantě Bez projektu činí přibližně 30 – 34 tis. cestujících za den“, „ve variantě A v nejzatíženějším úseku cca 44 tis. cestujících za den“, “ v nejzatíženějším úseku dosahuje ve všech podvariantách B cca 40 tis. cestujících za den“.

https://europointbrno.cz/wp-content/uploads/2017/10/Dil_B4_text.pdf

aa22

A btw zase (viz pan Jedine vlaky výše), k tomu intervalu jste se dopočítal jak? V kloubech by od nádraží Novou městskou třídou měly jezdit linky 34 s 9 spoji za špičkovou hodinu a 36 s 15 spoji za špičkovou hodinu. I kdybych započítal sólo linky 31 a 33 (nejezdící Novou městskou třídou), na 50 vteřin se nedostanu.

Luděk S.

Kde je zámková dlažba a modré zábradlí?

_Pavel_

Dočkejme času, všechno bude

X 1

Klíd Luďku. Všechno je to už ošéfovaný.

V prvním kole všechny ty cizácké firmy vypadnou.
Do dalšího kola postoupí konsorcium SUDOP+Kotas.
Modrého zábradlí budou kilometry a zámkové dlažby hektary. Novinkou bude, že obojího se dočkáme i v interiéru budovy. 🙂
Do toho tisíce kubíků betonu, oceli a skla, které už nikdo nikdy neumyje.
Takže vejvar bude jako hrom. Prostě paráda, tak jak je u nás zvykem.

xyz

Je fajn, že jde o stejně světovou ligu jako na výstavbu nové budovy Národní knihovny, kde vítězem s následným právem realizace se stal odvážný návrh Jana Kaplického.

🙂 🙂 🙂

Martin

No to vitezstvi bylo trochu nefer…

xyz

Ano, což bylo později (snad už po jeho smrti + každopádně ve chvíli, kdy realizace už byla tak jako tak pasé) potvrzeno soudem/úřadem (?), že jeho návrh měl být vyřazen pro nesplnění jedné z podmínek zadání projektu.

Dan

Obávám se, že to dopadne stejně. Vyberou něco pěkného, světového a pak nepostaví nic.

Luboš Beneš

Tak moderní architektuře se v ČR daří….máme tu novou knihovnu od Kaplického, obchodní a kancelářské centrum u Masaryčky od Zahy Hadid taky bude upraveno ….takže to dopadne tak, že návrhy budou pěkné, pak začnou do toho rýpat zadavatelé, občané budou protestovat a postaví se typizovaný betonový objekt s modrým zábradlím.

PetrOgar

Podle mých informací by se měly dva domy od Zaha Hadid naštěstí postavit, tak jak bylo navrženo, jen se budovy trochu snížily. Bohužel zbytek bude někdo jiný…

...

Problém s architekty je ten, že když se jim příliš povolí křídla a neomezují se v rozletu, zapomínají jak na fyzikální zákony a vlastnosti stavebních materiálů, tak i na skutečné potřeby uživatelů těch staveb.

Greta

Tak u Národní knihovny byla zmrsená soutěž, ale třeba Národní technická knihovna se povedla, nové budovy na Pankráci nebo na Národní třídě jsou také pěkné, je pár dobrých příkladů.

px50pha

jo a ještě kapitalista a konzervativec Klaus by se šel připoutat řetězem ke stromu na Letné, pokud by se blob začal stavět. podívejte se na dokument Oko nad Prahou, i megaloman primátor Bém byl na začátku nadšený a jak byl pokárán Klausem, ihned otočil a byl proti postavení blobu…

Kalanis

Kaplický nedodržel zadání. Konstatoval to i soud. Blob měl navržené skladovací prostory v podzemí – tam je ale už nakýblovaná silniční doprava a armáda. Vchod mají od Strakovky.

Martin V.

Pokud bych měl vypíchnout jednu stavbu za posledních 20 let, která se mi v Brně líbí, tak je to jak esteticky, tak hlavně funkčně Moravská zemská knihovna. https://www.mzk.cz/o-knihovne/dulezite-informace/o-budove

Alibaba

Barák bude špičkový, celkově dopravně to bude paskvil…

Frantisek

O barák jde, o dopravu ne, ta bude probíhat auty…

Zdrasa

Držím palce! Mám radost, že i českých soutěží se účastní evropské špičky. Snad to vyjde, lze předpokládat, že takové nádraží na úrovni těch nových západoevropských nebude nejlevnější. Je to věc názoru, ale za mě tohle je věc, na které se vyplatí nešetřit (čímž však nemyslím úplně rozhazovat, ale zkrátka nebrat nejlevnějších možnou variantu).

Frantisek

Až potud je to správně, ale výchozí umístění a rozvržení bude fungovat ve výsledku možná i jako nádraží u Mostu – většina stejně pojede po silnici.

Gejza

Co takhle angažovat světovou ligu raději na ŘÁDNOU studii proveditelnosti? To by ale asi nedopadlo tak jak to dopadlo, ne?
Tak jak znám Brňáky začínám mít pocit, že je pro jejich reprezentaci nové nádraží jedním ze způsobů, jak dávají průchod svým komplexům.

Jakub (easydrink)

Já teda nejsem Brňák, ale spíše než to, že by Brňáci měli mít nějaký komplex, mi to přijde, že Pražáci mají komplex z toho, že by Brňáci nějaký komplex měli mít, a tak jim ho pořád nutí.

Tomáš V.

Já jsem Pražák a vězte, že se na Brno skutečně sem tam vtipkuje. Na druhou stranu je to u většiny lidí jen legrace a Brno je jim úplně jedno, tak jako i mně. Stejně jako já jsem jedno každému normálnímu Brňákovi. Když do mě nějaký Brňák reje, tak to buď bere s humorem, nebo je to militantní dement a pak je to úplně fuk, úplně stejně i naopak, protože má nějaký mindrák. A s tím si už holt musí dotyčnej něco udělat sám. 🙂 Tohle je navíc naprosto běžný sport kdekoliv ve světě (namátkou např. Zürich vs Bern). Takže jestli… Číst vice »

Nekdo

ale to my ve Štatlu dobře víme – že Brno je jediný vtip ve kterém lze bydlet…

Frantisek

Hlavně to nádraží bude spíš pro reprezentaci než pro dopravu, hlavně vzhledem k výchozímu zadání. Škoda jinak možná dobré práce.

Jan Schmidt

v ČR není zákon, že jediné studie proveditelnosti smí dělat SUDOPy?

Domis

Nemyslím si, že je takový problém v provedení SP, ale hlavně v jejím zadání a interpretaci. Když se na počátku zadá menší rozsah dopravy než skutečný (např. chybějící vlaky RJ Brno-Praha-Břeclav) a dále se neuvažuje možný rozvoj dopravy (např. nově prověřované Brno – Znojmo), tak pak kapacitně vyhoví i ODSun. To, že Petrov měl určité kapacitní rezervy, se nekvantifikuje. A až se tato vylhaná studie již od jejího zadání schválí, tak se všichni tváří, že „ono to nějak půjde“. Druhá věc je, že SP ani tak nevyhodnotila ODSun jako nejvýhodnější variantu, v rémci SP vyšly srovnatelně. Bohužel následně se rozhodovalo… Číst vice »

Vít Jůza

Tak marně přemýšlím a hledám, co asi je míněno slovy „výpravní hala“. Hala, ve/ze které se vypravují vlaky, jako je v Praze na hlavním nádraží nad 1.-4. nástupištěm, a na Masarykově nad začátky nástupišť?

jakub (easydrink)

A neměl by tam být i Kotas, ať aspoň jeden návrh za něco stojí 😀

Od lesa

Neměl, zjevně nechtějí problematický hnus, jako vypotil třeba v HK na autobusáku, což je dobře.

Martin K

Co je v Hradci na Terminálu HD problematického?

Martin K

Mohu se zeptat co se v Hradci na Terminálu HD problémového?

Tomáš Záruba

Poloha? Podobnost čistě náhodná, samozřejmě. 🙂

Ondřej

To je mi stejně záhadou, kolika lidem tak strašně i po letech leží v žaludku, že se něco o 200 metrů přemístilo.

Tomáš Záruba

Třeba když mají s mladou rodinou v letním vedru absolvovat takový přestup s kufry, jednomu se každý metr zapíše do paměti dostatečně hluboko. 😀

Ondřej

Pokud rodiče nezvládnou pár dětí a kufrů přemístit o dvě stě metrů, je něco špatně.

Tomáš Záruba

Zvládnou, ale raději by to nedělali. Takže jich o to víc volí IAD, je to prostě další kousek rozhodovací skládačky… Chápete? To je jako „si nezvládnou dojít na nádraží?“ v reakci na požadavek zastávky v obci, apod.

Ondřej

Opakuji, pokud je pro někoho problém ujít dvě stě metrů, nezávisle na tom, jestli má kufr, dítě nebo obojí, je něco špatně.

Od lesa

Třeba jak tam zatéká, protože je blbě naprojektované odvodnění, jak restaurace v zimě promrzá, protože tam někdo naprojektoval blbě izolaci, jak měli problémy se statikou ocelové konstrukce, jak měli problémy s kolaudací…

Jan Schmidt

Kdo to projektoval?

náhodný kolemjdoucí

„Pokud uděláte stavbu dostatečně složitou, nejenže je to efektivní, zároveň se ale každý normální člověk vykašle na údržbu a čištění. Rez, plíseň i holuby pos*aná okna dávají lidem pocit, že nežijí v izolovaném světě, ale že se jich příroda stále dotýká a jsou její součástí.“

(https://necyklopedie.org/wiki/Patrik_Kotas)

bkp

Když se návrh fakt povede, budu přesunu fandit.

mgr.pavel

Pořád to bude hezký obal s málo funkčním výrobkem uvnitř.

Já bych mnohem raději měl nádraží, které funguje dobře po dopravní stránce, než nádraží, které hezky vypadá.. (když to trochu zjednoduším).

Ondřej

Jak víte, že uvnitř funkční nebude?

hoholu

dosud prezentovaným napojením na MHD?

Ondřej

Jako že když tam doposud nejezdí tramvaj, tak nemůžou projet nádražím vlaky?

Jakub P

Projet klidně můžou, zastavovat by v nádraží, který prakticky není napojený na místní dopravu neměly. Bohužel se od hlavního nádraží velkýho města obvykle čeká, že tam vlaky budou moct i smysluplně zastavovat.

Ondřej

A budou tam moct vlaky zastavovat, když k nádraží v době, kdy ho otevřou, už bude spojení postavené?

Jakub P

Pokud by v tý době napojení městské dopravy bylo, tak jo. Otázkou zůstává, jestli se něco takovýho do tý doby v Brně může stát.

Ondřej

No jó no, když nevěříte, že dopravní podnik velkého města umí postavit pár set metrů tramvajové trati, tak to pak máte těžký.

Jakub P

No, postavit by to určitě uměli, kdyby chtěli, v tom problém není. Nicméně podle zpráv od brněnských kamarádů a známých tam dost možná do tý doby prosaděj přísný zákaz pohybu jinak než autem mimo nejkratší trasu od domu k autu (pokud nepřesáhne sto metrů, jinak bude povinný použít taxíka), do čehož nějaká nová výstavba infrastruktury hromadné dopravy moc nezapadá.

(Neříkám, že mě to nebude mrzet, já Brno rád).

Ondřej

Prosím Vás, v Brně toho hodně napovídají. Všiml jste si například, že ve všem vidí penis? Nezávisle na tom, jestli je to kůň nebo orloj doutníkového tvaru.

Jan Triba

připravit Tramvaj Plotní trvalo 25 let, staví se momentálně 3.rok (místo původních 2 let.) V roce 2031-34 rozhodně tramvaj k nádraží nepovede, protože to zatím není nic víc než čára na obrázku v SP

Ondřej

Hele a nejste Vy náhodou jeden z takových těch, co všemu rozumí úplně nejlépe, obzvlášť pak lépe, než odborníci? 🙂