Svérázná „podpora“ železnice. EU dovolila zdražit poplatky za úředníky pro dopravce i výrobce
Souprava Connecting Europe Express v Gdaňsku. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Proti zdražení byly jen tři členské země včetně Česka.
Zaujatý autor článku… Respektive volič SPD. Nějaký druhý pohled by nebyl?
Tvrdit,že jsem volič Pitomia je zhruba stejně pravdivé tvrzení, že jste inteligentní.
@honzalb… Jestli Vám připadá že titulek odpovídá článku, tak nevím.
Přece Vy nevnímáte ten zásadní fakt, že rozhodla VĚTŠINA jednotlivých členů EU? Tak proč píšete „EU dovolila“, namísto toho, abyste napsal pravdu „většina členů EU přehlasovala názor ČR“?
Protože to má být smysl článku… že se nepovedlo najít dost spojenců, k odložení a důkladnému zanalyzovování, tohoto návrhu o zdražení… Stačilo, aby PROTI hlasovalo ze všech států v EU (zhbruba 450 milionů obyvatel), tzv. „blokační menšina 35%, tj. zhruba 150 milionů lidí, což je např. součet těchto států
Bulharsko, ČR, Chorvatsko, Maďarsko, Polsko, Portugalsko, Rumunsko, Slovensko, Španělsko
https://www.consilium.europa.eu/cs/council-eu/voting-system/qualified-majority/
Pletu se?
Smysl článku je, že tady někdo celý rok mluví o podpoře železnice a pak udělá přesný opak.
Tak jestli cílem článku bylo POUZE upozornit na nešvar, tak článek splnil svůj cíl… Já se snažil přidat ještě další krok nad rámec kritiky, tj. Co s tím?
Z mého pohledu je výsledekm poučení: mělo české ministerstvo (dopravy) líp vyjednávat s jinými ministerstvy z evropských zemí, tak aby malosérioví výrobci a modernizátoři starší techniky neměli zhoršenou konkurenční pozici vůči globálním firmám jako je ALSTOM a SIEMENS… Nevím jaké další „novinky“ se připravují… nicméně na příkladu zvláštního chování ALSTOMu (s divesticí fabrik+Polyvalent+Talent3), tak si nedá pokoj, a bude se snažit administrativně vytlačovat levnější konkurenci.
Zpravodajství je popis reality. Ne návod co s tím:) Od toho tu máme vás.
Promiňte, ale vím, že jste zapálený, nadšený člověk s srdcem na správném místě (čtu Váš tw)… konec „pochlebování“… -:)
Tj. akceptuji Vaše rozhodnutí, nicméně myslím, že by stálo za to, kdybyste s Vašimi spolupracovníky/-nicemi zvážili rozšířit Váš web taky o část, kde Vy odborníci projevíte svůj názor.
Protože až na konci života bude bilancován život nás jednotlivých člověků (např. pohledem našich potomků nebo pohledem Pána/Paní Boha u Věčného soudu), tak logicky přijde na řadu taky otázka, jestli „mohl udělat xyz, ale raději mlčel“.
…hehe, a to tu ještě nepadlo, že byl nově zaveden i poplatek za pouhé použití toho jejich „e-shopu“ (OSS ERA), a to pěkných 400 EUR. Nehledě na to, že u té hodinové sazby není dopředu jasné, kolik hodin na tom úředníci stráví. Nechápu… :-/
Dotaz na autora – prosím o zdroj hlasování .. Neboť píšete:
PRO 22 ministerstev dopravy z evropských zemí
PROTI 3 ministerstva dopravy
součet je 25, ale v EU je 27 států (bez Spojeného Království/UK)…
Díky.
Kypr a Malta nemají železnice.
ani ministerstvo? 🙂
Může být…
Jen si dovolím protiargumentu z podobného soudku – když v ČR není možný mořský rybolov (neboť jsme suchozemský stát), tak znamená to, že ministerstvo z Prahy vypouští svoji účast na hlasování o mořském rybolovu?
Těžko říct, ale každopádně jsme členy Mezinárodní velrybářské komise a platíme za to několik milionů korun, jestli jsou u nás nějaké velryby nevíme, ale víme, že Ano hned je líp.
Mimochodem, všem obdivovatelům jak to mají švýcarští nádražáci úplně super… Výsledek hlasování Ministerstva dopravy ze Švýcarska byl … ŽÁDNÝ
, neboť Švýcarsko není členem EU, takže chce-li Stadler prodávat po Evropě, tak musí „STRPĚT“, co si odhlasují ministerstva z ostatních států v Evropě.
Taky Švýcarům to může být jedno, pro švýcarský a trhy mimo EU to neplatí a pokud budou chtít dodávat do EU, tak zcela jistě tento poplatek přeúčtují na zákazníka ( tedy na občana EU).
Prosím o konkrétní typ vagonku/lokotky, který Stadler vyvinul jen a pouze pro zákazníky mimo EU. Díky.
Dokonce i Africa TRAXXy od Bombardier (dnes Alstom) nejsou samostatná konstrukce, nýbrž odvozenina od TRAXXů prodáváných zejména v Evropě.
V Africe požadují schválení od ery? A pokud ano tak jenom od Švýcarů? Stále nechápu jakou má spojitost zdražení úředního úkonu s členstvím EU. To že nevyrábí, žádné vozy pouze mimo EU, nic nemění na tom, že ale klidně může.
Že švýcarští daňoví poplatníci nesou náklady úřednické ERA, ale nemůžou hlasovat o výši těchto nákladů. To samé Africa TRAXXy – také jejich vznik je ovlivněn náklady ERA. To není o nádražácké technice, ale platí to obecně, o všem kde jsou obrovské náklady na výzkum, vývoj, zkoušky… Buďto je jeden velký trh (proto se Kanaďané snažili o NAFTA). Anebo z menších států musí akceptovat podmínky menšího trhu (viz Austrálie)…. Opakem tohoto přístupu („větší pes m**á), je když jde o tradiční výrobek jehož výzkum/vývoj již dávno byl zaplacen dřívějšími zákazníky. Tj. věřím, že švýcarským producentům tamního Absinthu může být naprosto ukradená celá… Číst vice »
Technické:
1. Švýcarsko sice není v EU, ale TSI přebírá „i s chlupama“,
2. SBB potřebuje se svými vlaky zajíždět i do okolních států, které členy EU jsou.
Jinými slovy – vlaky schvalene jen pro CH by
… tam asi nikdo nechtěl.
A SBB jsou v evropských programech rozvoje železnice.
Pomineme-li, že pan autor si protiřečí (rozhodlo, že „ANO“ řeklo 22 ministerstev z jednotlivých evropských zemí, nerozhodla „evropská vláda“, která se jmenuje „Evropská komise“), tak mnohem zajímavější by bylo si přečíst těch 22 názorů, z různých firem/sdružení po Evropě, kteří se vyjadřovali, neboť si návrh skutečně podrobně prostudovali CFR se vyjádřilo (akorát se snaží nikoho „ne**at), zatímco např. ŽESNAD se myslím nevyjádřil, patrně proto, že nemá dost personálních/odborných kapacit aby sepsal komplexně názor „co má hlavu a patu“. Z těch názorů firem/sdružení, tak nejvíc neštve zdražení, ale že ERA není dost rychlá… Líbí se mi věcný rozbor který konkrétně ukazuje… Číst vice »
Milý anonymní internetový hrdino píšící neustále bláboly, myslet znamená h… vědět. Psali jsme zevrubně rozbor už před třemi lety při prvním zdražení, tak i teď. Plus Hospodářská komora České republiky, která nás podpořila. Doporučil bych se méně ztrapňovat.
Možná jste psali. Ale asi neposlali, na rozdíl od 22 dopisů jiných firem/sdružení po Evropě, kteří to zvládli poslat tak, aby bylo doručeno. Lhůta pro možnost se vyjádřit byla letos, v září.
Nebo se pletu? Řadčte se přesvědčit sám:
https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13095-Poplatky-a-platby-Agenture-EU-pro-zeleznice-aktualizovana-pravidla_cs
Zdražuje se dokonce na 239 éček za hoďku. Zdražuje se proto, že si ERA spočítala, kolik jí na mandayích stojí jednotlivé procesy a protože covid jim rozpočtu udělal velkou díru.
V článku trošku chybí srovnání, kolik stojí schválení silničního vozidla. Plus kolik stojí schválení úprav. Nejlépe v různých státech EU.
Pouze trochu překvapivě otevřené přiznání skutečné míry inflace.
Jsem otřesen zdejšími projevy neúcty, ba nenávisti, vůči konání evropských institucí. Opravdu chceme zpochybňovat tolikrát osvědčenou moudrost orgánů Evropské unie? Vždyť tím nahráváme nepřátelům evropské integrace a mohli bychom dokonce ohrozit připravovaná klimatická opatření, na něž občané členských států EU tak netrpělivě čekají! Prosím, buďme ukáznění a uvážliví!
Děláte si p.d.l?
To víte, že si kolega dělá srandu. I když mnozí tomu co nám nejen Brusel servíruje hluboce věří.
Patrně jste článek ani nečetl… Neboť byste byl překvapený, že rozhodly hlasy ministerských úředníků z 22 evropských zemí
„(…) Zvýšení hodinové sazby ze 130 na 235 eur již schválily členské země. Pro bylo 22 zemí“
A jestli věříte , že v Bruselu sídlí ministerstva z 22 evropských zemích… tak není co dodat. Leda snad – já když byl malý tak jsem si taky věřil to o čápech a miminkách -:)
Vím, že nejsem stylisticky obratný. Snad jste v mém příspěvku postrádal něco o implementaci, realizaci, proaktivních projektech, backgroundech, výzvách a tak. Ani vhodné internetové zkratky – pardon, akronymy – jsem nezařadil, protože se v nich špatně orientuji. Zdá se, že ve věci uvedených nedostatků nemám, co bych uvedl na svou omluvu. Na Váš dotaz odpovádám: ó, nikoliv!
Dělá si p.del. Ale já jsem pořád radši za EU a doufám, že časem získá i větší pravomoci, než aby to dostali 100% do rukou lokální strejci z kotlinky. Jasně, že někdy mám pocit, že je to z deště pod okap.
Já si myslím, že jedno RVHP stačilo, druhé z Brusele nebrat.
No právě, jenže to vypadá tak, že si Brusel bude muset RVHP zopakovat, aby se zjistilo, že plánované hospodářství nefunguje ani potřetí. Nacistické Německo také jelo podle plánu, byla centrálně stanovena i potřeba mýdla.
A navrhujete návrat k prvobytně pospolné společnosti? Bez nějaké formy plánu to překvapivě nejde, bez něj vám ani banka nepůjčí.
V čem vidíte souvislost s RVHP? Přece to byl jen vznešenější název pro největší koloniální/dominiální říši světa řízenou z Kremlu.
viz L-410/Jak-40/An-28 … prostě víceméně šlo o uspokojování potřeb impéria s minimální resp, částečnou autonomií (Ukrajina resp. Rumunsko)
… Nechat se zařadit/asimilovat do Impéria odmítli nejprve Jugoslávci, o pár roků později…. ve všech ostatních částech Impéria při pokusech o plnou autonomii nastoupily sovětské tanky
Váš příspěvek,chci věřit- v ironickém duchu-pak ho „beru“,je napsaný vtipně a výstižně.
Ja osobne teda netuším aká veľká záťaž to v praxi bude. O koľko eur alebo percent sa zvýšia celkové náklady železničného sektoru, vie niekto?
LUMPÁRNA ….
Naše drahá EU 🙂
Nejdražší 😃
O jaké jde cca absolutní částky?
V objemu peněz, které se točí v železniční dopravě, jde o drobné.
Přesně, infra – z veřejných peněz, osobka – z větší části objednávka, a teď už často i nákup vozidel. Aspoň si každý pořádně rozmyslí kupovat a nechávat schvalovat typy vozidel po jednotlivých kusech.
A co takhle nakupovat schválený výrobek a schvalování ERA se vyhnout v maximalní míře?
Proč kupovat 388, když je tady 383 například?
Proč kupovat inovovaný rohlík s přidanou vlákninou, podílem žitné mouky, když tu máme 40 let osvědčený nezdravý tukový rohlík pouze z bílé mouky, že…
…že by to bylo spíše tím, POKROK nelze zastavit
A co je na normálním rohlíku nezdravé?
A má se zakázat prodávat normální tukový rohlík?
S pokrokem jděte do Brusele!
Když on ten tukový rohlík je milionkrát chutnější, než ty vaše pseudo-zdravé inovace, kvůli kterým je čím dál horší sehnat kvalitní bílé pečivo, takže si ho člověk musí dělat doma, aby nemusel jíst tyhle moderní celozrnné inovace, které jsou ve výsledku pro lidský organizmus naopak ke škodě, protože na rozdíl od ptáků, my nemáme zažívací ústrojí uzpůsobené k jedení semínek. Ale to těmto inovátorům, z nichž mnozí se bohužel pyšní různými tituly, nevysvětlíte.
To by mě zajímalo, čím jsem si zrovna za toto vysloužil tolik mínusů. No nic. Jdu si dát k večeři tukový rohlík s máslem a salámem.
Je to stejné jako u aut. Protože ty nově vyrobené staré výrobky už vám nikdo nepustí na koleje.
Aha, a kde mají plošný explicitní zákaz vjezdu vozidel s datem výroby před rokem XY?
V centech mnoha měst, díky různým zeleným iniciativám.
Já ale píšu o něčem jiném.
Když dnes vyrobíte nový kus třeba Škody Favorit tak, jak byl k provozu schválen v r.1991, tak vám ho k provozu nepustí.
Stejně dopadnete s řadou 383.
Řada 383 se běžně k provozu připouští a ještě mnoho let bude
Z něčeho musí EU platit své kancelářské poskoky a papaláše.
Všechno má svoji cenu i plat úředníků. ERA není charita, to je kapiralismus a systém nabídky a poptávky.
Všechno má svoji cenu i plat úředníků. To je princip kapitalismu, nabídky a poptávky a ne vlhké neomarxistické sny.
Obavam se, ze unii narizene skokove zvyseni sazby byrokratu o 80 procent neni uplne epitom kapitalismu, nabidky a poptavky.
Jakou mají ti úředníci konkurenci? Může zákazník využít nějakou konkurenci ERA?
Teoreticky může nechat schvalovat vozidlo u NSA pro každou jednotlivou oblast použití (stát) zvlášť. V podstatě jako dosud, akorát by pak asi neměl překračovat s tím vozidlem hranice.
A potřebuje ji opravdu někdo?
Tedy tu ERU, aby nedošlo k omylu.
Tomáši Michale, věnuj se tomu, čemu rozumíš, tedy třeba nezastupitelné roli Doupovské dráhy v základní dopravní obslužnosti.
Právě že jiná nabídka neexistuje, ke konkurenci přejít nelze, jedná se o úředně stanovený monopol. A opravdu netuším, jak velký kapitalista je státní úředník, jestli je něco jako Tomáš Baťa nebo tak něco.
Jaké jsou argumenty navrhovatele pro zdražení?
Zvýšení platů europapalášů.
Třeba inflace, tj. zdražení všeho. Proč Súra nenapíše třeba o tom, jak zdraží nákladní dopravci na silnici o 20% a kvůli čemu? Na nich je postavena přeprava nákladu. Železnice je jen doplněk. A bude.
Članek o tom tu ale je. Pár dni zpět.
Jak ještě dlouho? A proč by tomu tak mělo být? Žádoucí je pravý opak.
Teoreticky, co mě napadlo: sazba je teď nízká, úředníkům nabízí nízký plat, proto jich je málo a proto trvá dlouho schvalování vlaků. Pokud se zvýší sazba a tím pádem i plat, bude více úředníků a tím se zrychlí schvalování, což je velký přínos pro železniční dopravu v dnešní době. Zvýšení sazby bude mít jen zanedbatelný vliv na cenu nového vlaku. Takže logický důvod to mít může (a evidentně nějaký má, když to většina zemí schválila). Bohužel článek je v aktuální podobě napsán dost jednostranně a neumožňuje čtenáři vytvořit si objektivní názor na danou situaci. Prosím tedy redakci o doplnění argumentů… Číst vice »
„Evropský rok železnice“… jak to tak sleduju, tak spíše Evropsky rok zabíjení železnice. Ještě více byrokracie, nesmyslných projektů, ať se roztočí dotační kolotoč, vždyť o nic jiného tu nejde.
Si představte, že platíte někde na berňáku za úředníkův čas. To bych asi vyběhnul z polobotek…
Ale to opravdu existuje. Např. paušál za „závazné posouzení“ od Finančáku.
Chtěl jsem vytočit víc piv, tak jsem motivoval svoje zákazníky – zdražil jsem ho ze 30 na 50.
ano, tohle pivovary i hodně hospod přesně udělaly
Aby to bylo srovnatelné, tak nezdražíte pivo jako celek ze 30 na 50, protože jenom stoupla cena nějaký bylinky, která tvoří promile objemu. Ale zajímalo by mě, kdo z těch všech rádobyzasvěcených ví, o čem je v článku vůbec řeč…
Tak podpora železnice je většinou jen rétorické cvičení. Kapacita tratí pro nákladní dopravu je slabá a okolo vekých měst jsou koridorové koleje určené pro dálkové vlaky osobní dopravy a nákladní dopravu využity pro městskou a příměstkou dopravu, které vlivem objednatelů dlouhodobě roste bez ohledu na počet cestjících. A omezuje kapacitu pro nákladní dopravu, která je nahrazena kamiony, protože je to rychlejší a levnější. Samostatné koleje se pro příměstkouu dopravu se nestaví a první čtyřkolejný úsek se realizuje až nyní (Praha, hlavní nádraží – Praha, Hostivař). Navíc věci jako průjezdné koleje mezi kolejemi u nástupišť jsou bohužel hudbou budoucnosti. Naopak nyní… Číst vice »
Ten „potenciál“ už je právě na těch silnicích, protože ty na rozdíl od kolejí neustále rozšiřujeme a doplňujeme (ovšem, i údržba tam vázne, ale cesty se aspoň neruší), „abychom byli jako Západ“ – tzn. s ještě nižším podílem kolejové dopravy…
Oni se někde ty silnice rozšiřují? Tak to asi žijeme oba v jiném státě. Podle mě je silniční infrastruktura zanedbaná stejně jako železnice. Dálnice nestačí, hromada km ještě není dostavěná, leckde kapacita normálních silnic už nestačí, a mohu pokračovat.
Pražský okruh (D0) a několik dalších nových silnic.
Na dráze se dělají akorát rekonstrukce s přeložkami, žádná novostavba.
Tojo, Ejpovické tunely přece nejsou žádná novostavba.
Přeložka koridoru Praha – Plzeň. Courák z Berouna nemůže „jet po staré.“
Tak z nových silnic během posledních patnácti let, třeba pražský okruh D0. Na železnici maximálně rekonstrukce s přeložkou, žádná nová stavba..
Ha, copak se stalo, že je tu už i původní verze? Čekala na schválení?
Všude se rozšiřují. Jen málo přeložených silnic se ve staré stopě ruší úplně do stavu „pole“, „les“ nebo něco jiného.
Viděl jste někde třeba že by po ukončení výstavby dálnice starou silnici zúžily (třeba z 11 m na 8 m ), protože doprava byla převedena na dálnici?
Každý rok přibývá několik km dálnic. Není to pravda několik desítek km, jak by se slušelo, ale na rozdíl od železnice je to aspoň něco.
Faj, postavíme koleje do Doupova. Kilometry budou splněnny… A nebude to nějaká megalomanská VRT!
Mne casto pripada, ze v CR funguje jakasi nevrazivost silnice x zeleznice, jako bychom mohli stavet jen jedno ci druhe. Dobudovanou dalnicni sit potrebujeme. Kapacitni a rychlou zeleznici taky. Proto me vzdycky vytaci argumenty padajici zejmena u pocatku planovani v koncepcnich fazich – „Liberec nepotrebuje rychle zeleznicni spojeni, tam uz vede dalnice.“ „VRT povede pres Vysocinu, protoze na Pardubice uz vede koridor“ Proste rozhodnuti, ktera z dlouhodobeho hlediska neavaji smysl. Pravdou je, ze stavba zeleznic v nove stope je naprosta katastrofa, na druhou stranu, nelze na jejich ukor (alespon ne v nasi situaci ted) prestat stavet dalnice. To si mohou… Číst vice »
Tranzit nákladní dopravy po dráze na ose Děčín-Kúty je kravina. Už i Metrans prozřel a chce něco vozit přes Pasov. Tam, kde to plus mínus funguje.
Po současných jednokolejkách jezdit nechtějí. A jinudy než kolem Labe dvojkoleka do Německa nevede.
A že chtějí aspoň elekrizovanou jednokolejku, aby se nemuseli na pár km přepřahat diesel? Mají to dobře spočítané, že by se jim to dlouhodobě nevyplatilo. Aspoň tak chápu to, co psal pan Šimral.
Proč není druhá leketrická trať do Neměcka? Protože SŽDC roky seděla na zadku a hrála si na falešný nacionalismus – německo je zlo.