Švédské dráhy spustily noční vlak Stockholm – Hamburk. Kvůli papírování jezdí jen se dvěma vozy
Noční vlak SJ podle představ dopravce se všemi vozy. Foto: SJ
Vlak je v provozu každý den, pro SJ jde o obnovení spojení do zahraničí přes noc po 28 letech.
Je to sabotáž ze strany dánských úřadů. Vymyslely si pravidlo, že vozy Bvcmz, co do Dánska jezdily dříve (dle důkazů, např. fotek) v rámci CNL, se schvalovat nemusí, ale ostatní kus po kusu ano.
Jednak samozřejmě platí to, co tu padlo často, tedy že přesně toto by měla EU řešit, ale zároveň je to viditelná snaha, že házení klacků pod nohy státními dopravci či organizacemi je prostě běžná praxe v celé Evropě. Údajně jde o nějaké problémy mezi SJ a DSB a DSB v tomto našly cestu, jak SJ onen nějaký naschvál oplatit.
Dají se někde online koupit jízdenky? Zkoušel jsem to přes SJ i DB a nešlo to.
„Pokud by šlo například o letadlo…, podobné starosti by dopravce řešit nemusel.“ – Ovšem. Už dlouho jsem neviděl letadlo, které by mělo něco jako vagóny. Zato jsem viděl letadlo, co se schvaluje nejen pro každou zemi, ale pro každé letiště zvlášť.
Že by Boeing schválený FAA a jeho certifikace akceptovaná EASA nemohl letět z Británie do ČR, protože se UCL něco nelíbí?
Obávám se, že si pletete schválení typu a provozní omezení typu.
Vlastně Británie u brexitla, takže třeba ze Španělska do ČR. 🙂
Dva vozy? Určitě je to švédských drah a ne regiojetu?
To je ale komedie……. 😁
Mašiny chápu. Ale co zásadního se liší v normách pro vagony?
Nič, ale DSB dlhodobo robia SJ problémy.
Příklad sporů DSB a SJ?
I u nás se řeší/řešilo, které vagóny vyhovují mezinárodní normě – RIC. Ne každý si na svou železniční síť pustí šroty co rozhlodávají kolejnice, nebrzdí, nesvítí, nezavírají dveře atd.
Vzhladom na to, aka sa tomu vlaku venuje pozornost, je to hrozny vysmech. Dotovany dvojvagonovy vlak so 40+ rokov starymi lehatkovymi vagonmi uplne krici „buducnost cestovania po Europe“.
Ale hej, snad to taketo kroky cele nastartuju a v najblizsich par rokoch sa dockame nocnych vlakov na trochu lepsej urovni…
Ono je otázkou co chápat pod pojmem noční vlak.
Příklad:
-ICE1 jezdí z Hamburgu po půlnoci, v 10 v Curychu v 10:00
-Nightjet jezdí z Hamburgu kolem 21:00, v Curychu v 9:00
Takže je otázkou smysluplnost spacích vlaků, s ohledem na nástup rychlovlaků. Zvláště když nepotřebuji na konečnou do Curychu, ale stačí mi vystoupit dejme tomu ve Frankfurtu. Je rozdíl vystoupit z nighjetu ve 4 ráno a z ICE1 v 6 ráno.
ICE je sice rychlejší, ale na sedačce se pořádně nevyspíte. Ta noční ICE jsou určena převážně pro úsekové cestující – málokdo tím pojede z Hamburku až do Zürichu.
Vysokorychlostní vlaky nočním vlakům cestující ubírají, ale jen tam, kde tu cestu zvládnou max. za nějakých 4-5 hodin, tzn. když brzy ráno vyjedete, tak ještě takřka celý ten den můžete strávit v destinaci.
Zmysluplnost spacich vlakov je v nejakom casovom rozsahu, mozno 8-13 hodin cesty. Zrychlovanim trati a vlakov sa zvacsi vzdialenost, ktora sa bude za jednu noc dat precestovat. Na 5 hodinovu cestu Hamburg-Frankfurt to naozaj zmysel nema, na 12 hodinovu cestu Hamburg-Stockholm uz ano. A aj ak sa ta cesta zrychli (Fehmarnbelt), rovnaky cas potrva trebars Berlin a teda stale budu existovat relacie, kde to zmysel davat bude.
Podle jízdního řádu trochu zvláštní volba stanic v Dánsku (Kodaň letiště a Odense), kterou trochu ztrácí potenciál nalákat pasažéry z Jutska (ideálně zastavením ve Fredericii, která slouží běžně přes den jako přestupní uzel) v konkurenci nočního IC 399.
Zastávka ve Fredericii by znamenala úvrať, navíc by to bylo někdy ve tři v noci. Už ta zastávka v Odense ve 2 ráno je divná.
V Ostravě taky stavějí noční vlaky zhruba touhle dobou, protože je právě tak 3-5 hodin daleko od velkých metropolí. Ale nedávalo by asi smysl takový uzel vynechávat, vždycky tam někdo vystoupí a nastoupí.
No, a Odense je, co se velikosti týče, dánský ekvivalent Ostravy.
Je to tak, já vystupuju z EN z Vídně ve dvě ráno v Ostravě často.
Je zajímavé, že spací vagony nepůjčil RDC, který spoluprovozuje tento noční vlak (na území Německa.)
Vagony pronajímají. https://www.rdc-deutschland.de/rdc-asset-gmbh
Pro zrušení noční vlaku Alpen-Sylt je otázka využití spacích vagonů. Nicméně RDC asi některé vagony pronajal do ČR
Ja to chapem tak, ze vagony prave od nich na tom vlaku jazdit maju, ale na jednych prebieha nejaka oprava/modernizacia, ktoru nestihli pred startom dokoncit, tak chceli docasne nasadit tie druhe, ktore ale nie su schvalene v tom Dansku.
„Pokud by šlo například o letadlo či autobus, podobné starosti by dopravce řešit nemusel.“
A o tom to je. Železnice je svázaná tolika předpisy / schvalováním, navíc různými v různých státech, že to slušně brzdí mezistátní linky.
TOTO by měla řešit EU. Toto ji omezuje v propojování, interoperabilitě, v zelených cílech, volnému pohybu osob atd.
Ono je to i technický problém – nafta a asfalt jsou (v podstatě) všude stejné, což se o napájecí soustavě, zab. zařízeních atd říct nedá… proto ty schvalovací procesy.
Tohle je právě ta role EU. Má se schválit, že standard je např. 1435 mm, 25 kHz, 50 Hz, ETCS Level 2+. A na jiné projekty nedávat evropské peníze, plus státům, které mají systém jiný, platit postupnou konverzi.
Amen. No ale pak tu jsou ty Drážní úřady jednotlivých zemí.
Tak 1520 mm snad nikdo soudný nebude stavět, ne?
A co se týče napájení, jestli ono by to neskončilo spíš tím že by se muselo tahat 15 kV 16.7 Hz. I když to je asi ten nejmenší problém, pokud je to střídavé, tak se s tím dá pracovat. Takže je jedno jestli je to 16.7, 25, nebo 50 Hz.
Na druhou stranu sjednocení zabezpečovače tak, aby vlak mohl s jednou lokomotivou projet celou Evropu by to chtělo. Celou Evropu s normálním rozchodem.
Španělsko, Irsko, Finsko a Pobaltí už na jiném rozchodu jsou. Tam by měl právě existovat nějaký plán, jak postupně přejít na rozchod jednotný.
Irsko se snad ani řešit nemusí.
A Vv španělsku už se staví snad jen 1435 mm .
Standard by měl být opravdu 25kV, 50Hz. Mám pocit, že je na to i nějaká evropská směrnice, že je to preferovaná napájecí soustava do budoucnosti.
Ano, je. Spolu s 15 kV 16,7 Hz a na úkor 3 kV a 1500 V stejnosměrných, které výkonově nestačí.
Problém ale nastává i v tom, že v různých zemích je požadována jiná šířka sběrače pro to samé napětí. https://spz.logout.cz/vozidla/189/189_sberace.php
Ano, ale tady je řeč o vagónech, ne o hnacím vozidlu nebo jednotce.
kdo by chtel jezdit v noci, se chci spiš nekde vyspat, než cestovat, pak nekde uklimbnu a pak me vyhodí uplne v jiny stanici ne?
Dobrý počin SJ. Bude možnost srovnání s konkurenčním Snalltågetem. Romantika přes Sassnitz už se konat nebude, ale držím švédským dráhám palec, třeba se odváží i více na jih ?
Je to objednavka svedskej vlady, takze sa „odvazia“ kamkolvek za to dostanu zaplatene.
(je to komplikovanejsie, Svedsko chcelo este jeden vlak do Brusselu, ale nikto sa neprihlasil do sutaze a uz som pocul aj ze v Nemecku nemozu byt dotovane dialkove vlaky nad nejaku vzdialenost, ktoru by ten Brusel prekrocil)
To by se snad dalo řešit nějak jako „dotace na úsek XYZ – Hamburg, pokud ten vlak ovšem pojede až do ABC“.
Je pozoruhodné, že do Hamburgu jedou (po trochu jiné trase) 2 noční vlaky. Zatímco noční vlak Malmo-Brusel se nerealizuje. Jestli SJ ze Stockholmu neprodlouží linku až do Bruselu?
Podobně jako se měnila trasa švédské vlaku do Berlína: Snälltåget na trase přes Hamburk do Berlína jezdí od loňska. Vývoj linky Stockholm/Malmo-Berlín viz https://de.wikipedia.org/wiki/Berlin-Night-Express.
ad trasa do Bruselu. Otázkou je dostatek poptávky. Lístky prodávané přes DB na Nighjet z Rakouska do Bruselu zajistily čtyřvagonový vlak. Nic moc
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=OeBB&kategorie=NJ&cislo=425&nazev=&rok=2022
Noční vlak Hamburg Curych jezdí devítivagonový
Ten vlak jazdi vypredany, ale OBB nema viacej vagonov (a v kombinacii s Amsterdamom ma 14 vagonov a naraza na limity). Uvidime ako to bude vyzerat, ked im buduci rok zacnu dodavat tie nove supravy.
Pro 13 nových Nighjetů od příštího roku jsou plánovány tyto linky:
– Wien/Innsbruck -Hamburg/Amsterdam
– Wien-Bregenz-Zürich
– Graz-Zürich
– Zürich-Hamburg/Amsterdam
Pro 22 přestavěných Bmz vagonů na lehátkové jsou plánovány linky:
-Curych–Berlín (NJ470/471)
-Curych-Hamburk (NJ400/401)
-Innsbruck-Mnichov-Kolín n.Rýnem-Amsterdam (NJ420/421)
-Vídeň–Kolín nad Rýnem.
Pro 20 Nighjetů z druhé objednávky, dodaných cca 2025, je plánováno nasazení také do Itálie.
Nicméně faktem je, že společná dohoda DB, ÖBB,SBB, SNCF předpokládá zavedení nočního vlaku Brusel-Berlín. A DB spací vagony nemá. viz mapka/harmonogram
https://www.railtech.com/wp-content/uploads/2020/12/TEE-2.0-EuroCity-Night-route-proposal-source-Federal-Ministry-of-Transport-and-Digital-Infrastructure-1024×638.png
Berlin-Brussel planuju od buduceho roku, ak sa nic nezmenilo. https://www.fvw.de/news/media/17/Nightjet-Linien-ab-2021-163842.jpeg
Kazdopadne, s 13×7 novymi vagonmi by OBB malo mat dost vagonov na nove spojenia aj na rozsirenie dnes 4-vagonoveho Wien-Brussel.
Mimochodom, vagony ktore teraz jazdia do Talianska uz splnaju nove normy na poziarnu odolnost v tuneloch? Lebo ak nie, prve nove vagony mozu davat najviac zmysel prave tam.
To ještě neví, že jim to soudruzi z NDR odstaví.
Neodstavi, Svedove nejsou zhovadilej narod jako Cesi
Kdy jsi byl naposledy ve Švédsku?
Tak už víme, co jste zač. Ale že jste se nepodepsal, tak nevíme, kdo jste. Ikdyž … asi to nestojí za to.
Když vás zrovna na ulici za bílého dne nikdo náhodně nebodne, nebo neznásilní, nebo do vás nevjede dodávkou, tak pak je to asi v poho, no.
A to se v ČR neděje?
Minimálně. ČR je jedna z nejbezpečnějších zemí.
https://www.numbeo.com/crime/rankings_by_country.jsp?title=2022-mid®ion=150
Doporučuju si tu tabulku seřadit podle „Safety index“, což lépe reflektuje pouliční kriminalitu, než „Crime index“, v kterém všechny trestné činy.
ČR je 8. nejlepší v Evropě (ze 42 zemí). Švédsko je na pěkném 40. místě (!), horší je jen Francie a Bělorusko.
Byl jsem ve Švédsku všehovšudy 2x 5 dní a za tu dobu jsem stihl být svědkem loupežného přepadení v 18 hodin večer :).
A je v tom zohledněn i fakt, že u nás se spoustu trestných činů ani nenahlásí? Typicky znásilnění, drobné krádeže. Z toho vašeho indexu není zřejmý podíl jednotlivých trestných činů například…
A vy si myslíte, že míra nahlašování v ČR a ve Švédsku bude nějak dramaticky rozdílná?
Samozřejmě, stejně jako mezi ČR a Ruskem například.
Znásilnění bych sem asi raději netahal, to je v posledních letech velmi citlivá a zpolitizovaná oblast u kterých v některé zemích neustále expanduje definice.
Co má společného definice v jiných zemích s mírou nahlašování kriminálních deliktů? Znásilnění není trestný čin a v tabulce není započítáno? Z jakých dát tabulka vychází? Nick Radek Janata manipuluje už se samotným významem Safety index a Crime index.
Já nevím, co se tu pořád snažíte dokázat. Že je ve Švédsku bezpečnější než v ČR?
Třeba tato tabulka ukazuje počty vražd:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate
Proč vražd? Vražda je trestný čin, u kterého předpokládám téměř 100% nahlášenost. A Švédsko je na tom 1,7x hůře než my.
Nesnazte se, ja jsem si jen velmi rad kopnul do zdejsich konzerv, wannabe-libertarianu apod. 🙂
Ze Cesi jsou hloupym narodem je fakt, ktery se nezmeni minimalne dalsi generaci, spis dve. Vsak vidite ty komentare.
Radsi emigrujte, ziskejte v nove zemi trvaly pobyt, pak obcanstvi a pak se zbavte ceskeho obcanstvi. Ten pocit, ze uz alespon papirove nepatrite k tem hlupackum, kteri maji bohuzel stejne volebni pravo jako Vy, je k nezaplaceni.
neodstaví, tohle si dovolí jen k čechům, ostatním pustí vše. Ale naše vlaky odmitaji už automaticky.
Nesmysl. Ukažte mi dopravce, kterého DB na své riziko pouští tak hluboko do Nemecka jako z Děčína do Flensnurgu. S výjimkou nočních nevím o žádných vagonech.
A dovolím si připomenout, že DB platí ČD nájemné, narozdil od mnichovskych expresů, kde je to půl na půl
Dráha je hořkosladká komedie, co se nakonec sama zabije…
Jak velké rozdíly jsou v požadavcích těchto států na vagony? Jak jsou vozy vůbec staré? Není možné vydat nějakým nařízením EU že vozy vyrobené v posledních, nevím 20-30 letech, jsou automaticky schválené všude? Vždyť toto přece není normální.
Největší nepřítel dráhy je… dráha.
Nehledáte náhodou schválení podle RIC?
https://en.wikipedia.org/wiki/International_Coach_Regulations
Ostázkou ovšem je, zda nějaké národní specifikuum nebrání i tomuhle.
Mám nehezký pocit, že EU vyžaduje v současnosti vozidla schválená podle TSI a pravidla podle UIC se zavrhují.
Takže za normálních okolností by šlo použít RICové vozy, ale asi dánský úředník zařechtal…
To je toho, RJ Kolín-Ústí jezdí taky se dvěma vozy.