Sundejme vždy jen třetinu. Výtoňský most by se podle mostařů dal opravit jednodušeji

Výtoňský most pod pražským Vyšehradem. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýtoňský most pod pražským Vyšehradem. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

V nejhorším stavu je oblouk u Výtoně. Tam by instalace provizoria měla začít.

Ještě před finálním rozhodnutí o budoucnosti Výtoňského mostu pod pražským Vyšehradem začala Správa železnic připouštět, že místo novostavby nakonec přece jen dojde k desetiletí odkládané rekonstrukci památkové chráněného spojení.

Po zprávě společné poradní mise Centra světového dědictví ICOMOS, kterou vzalo na vědomí i UNESCO, se jeví jako vysoce nepravděpodobné, že by původní konstrukci mostu nahradil nový trojkolejný most vzešlý z architektonické soutěže.

SŽ tedy podle svého generálního ředitele Jiřího Svobody začíná počítat se snesením současné konstrukce a její opravě na jiném vhodném místě. „Nedovedu si představit, že by opravy probíhaly za provozu,“ řekl Svoboda už na konci srpna deníku Zdopravy.cz.

Výtoňský most bude snesen a nahradí ho provizorium. Podle SŽ se za provozu rekonstruovat nedá

Podle jeho slov se tak oprava nebude dělat „salámovou metodou“ ale komplexně, včetně stabilizace pilířů a úpravy světlé výšky pro navazující tramvajovou trať na Výtoni. Nýtovaný most nahradí po tu dobu mostní provizorium.

Ministr dopravy Martn Kupka oznámil, že na úterní tiskové konferenci chce zveřejnit „předpokládaný harmonogram výstavby provizorního mostu, který dočasně nahradí stávající konstrukci.“

SŽ odmítá postup oprav zatím jakkoliv předčasně popisovat. Z dosavadních vyjádření je zřejmé, že by most mělo na nespecifikovanou dobu kompletně nahradit jednokolejné provizorium zahrnující všechny tři oblouky po 70 metrech.

Začne se na výtoňské straně

Studie proveditelnosti rekonstrukce, kterou si od britského architekta Iana Firtha a švýcarského mostaře Andrease Galmariniho nechal zpracovat nadační fond Vyšehradský most, přitom už loni podrobně popsala způsob oprav za provozu bez snášení celé konstrukce.

Jejich návrh rekonstrukce počítá pouze s jedním provizoriem o délce 70 metrů. Umožňuje také zachování dvoukolejného provozu, přestože se na mostě nyní kvůli navazujícím opravám na smíchovské straně jezdí jednokolejně.

Nechápu, jak může být v Česku vůbec někdo proti, říká o opravě Výtoňského mostu britský expert

Podle studie je v nejhorším stavu oblouk u Výtoně. Tam by instalace jednoho pole provizoria měla začít, včetně lávky pro pěší. Samotná výměna a s ní spojená výluka má dle mostařů trvat 2-3 týdny.

Postupně by se takto vyměnily a opravily všechny oblouky. Pro rekonstrukci tak bude potřeba pouze jedno provizorium a proběhnou jen čtyři výluky.

Jak řeší dočasné práce na rekonstrukci mostu studie proveditelnosti:

Laicky řečeno, jednotlivá pole mostu budou sejmuta a opravována na břehu. Na jejich místě budou umístěny tzv. dočasné prvky, které zachovají vlakový provoz. Zároveň bude probíhat příprava stavby třetí koleje,“ uvedl bývalý pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr, který o rekonstrukci mostu dlouhodobě usiluje.

Rekonstrukci lze podle studie proveditelnosti zveřejněné na webu nadačního fondu zahájit velmi rychle. „Fakticky není tak náročná na složitost povolovacích řízení jako novostavba. Realistický scénář je zahájení prací na samotné rekonstrukci cca 2 roky od startu celého procesu,“ uvádí fond.

Most na Výtoni bude dál monitorovat ČVUT. Smlouva ukázala fotky nejhorších závad

Studie však zároveň připouští i rekonstrukci celého mostu najednou. „Alternativně lze použít jeden, dva nebo tři dočasné prvky. Jednotlivá pole tak lze sejmout najednou nebo postupně vždy po dokončení rekonstrukce jednoho z nich.“

Využití tří dočasných prvků by podle autorů studie umožnilo zvýšit rychlost na mostě a je to zároveň řešení, jak zachovat železniční dopravu pro případ, kdy by se most ocitl v havarijním stavu. Se zvýšením rychlosti na mostě díky provizoriu ze současných 20 km/h počítají i plány SŽ, ovšem pouze jednokolejně.

Přesun na čluny

Ve všech variantách studie proveditelnosti nadačního fondu se doba trvání rekonstrukce pohybuje kolem dvou let.

Naše varianta umožňuje pokračující provoz, i pokud by například novostavbu zásadním způsobem oddálily spory a odvolání. V těchto situacích budou pro plný provoz vlaků stále k dispozici dvě koleje formou dočasných prvků a rychle zrekonstruovaného historického mostu,“ tvrdí fond.

Vyšehradský most v principu opravitelný je. Otázka ale je, zda to dává smysl, říká expert

Studie proveditelnosti rozpracovává varianty jak rekonstrukce obloukových polí prováděné mimo trať, tak i přímo na trati.

V prvním případě by se stávající příhradová konstrukce zvedala pomocí samojízdných podvalníků a přesunovala na nákladní říční člun. Poté by se instalovala dočasná konstrukce a opět by se napojily kolejnice a trakční vedení. Výluka by trvala zmíněné tři týdny.

Výtoňský most pod pražským Vyšehradem. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýtoňský most pod pražským Vyšehradem. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýtoňský most pod pražským Vyšehradem. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýtoňský most pod pražským Vyšehradem. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýtoňský most pod pražským Vyšehradem. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýtoňský most pod pražským Vyšehradem. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný
Tagy Nadační fond Vyšehradský most Správa železnic Vyšehradský most Výtoň Výtoňský most
6 komentářů