Šumperk se chlubí nejmodernějším autobusovým nádražím, má zelené střechy a rosení nástupišť
Nové autobusové nádraží v Šumperku. Pramen: Město Šumperk a Ostra Group
Nástupiště osvětlují „chytré“ lampy, které reagují na pohyb a dle potřeby mění intenzitu osvětlení.
Z mého pohledu jsou střechy moc vysoko. Prší pod ně, sněží. Cestující nejsou moc chráněni. Paráda je nová čekárna, která je otevřena už od rána (jezdím po 5 hod ráno a teplo přijde vhod). Přijde mi ale, že autobusy mají problém se stočit do nástupišť, nejspíše kvůli stromům v čele stanovišť. Jinak hezké
AN v Šumpu jsem myslím na vlastní oči neviděl (starý ani nový), jako příklad toho co se myslím povedlo, bych řekl že Sedlčany: https://www.sedlcany-info.cz/video-ve-kterem-se-jeste-jednou-vracime-k-otevreni-prestupniho-terminalu/
Video jsem teď viděl poprvé a docela koukám kolik bylo s přípravou stavby starostí…
Snad se do Šumpu tuten rok podívám…
Asi tady pobouřím davy diskutujících a dostanu fůru mínusů, ale já bych nehodnotil architekturu budovy nádraží, ale služby nabízené cestujícím. To znamená především otvírací dobu budovy, čekárna – její čistota a v zimě vytápění (v dlouhodobém horizontu), možnost občerstvení (nejen „kafe“ a pišingr z automatu), možnost ulevení si (opět čistota). Pokud jsou šumperští konšelé spokojeni s otvírací dobou 5-16, jak bylo níže psáno, považuji to za degradaci statutu okresního města a jejich pohrdání potenciálními voliči. To, že je barák z modulů mi nevadí, dá se to rychle postavit i zbourat. Pokud byste chtěli vidět „Děs-Běs“ autobusové nádraží, klikněte na odkaz.… Číst vice »
Naopak autobusák na odkazu je velmi vtipně řešen. Architekturu musíte hodnotit, protože města jsou nadčasové fenomény, dáváme tam i odkaz pro budoucí generace o našem kulturním cítění, které existuje i přesto, že vy ho nemáte.
Ano, máte pravdu pravdu. ZOB Pforzheim je vskutku řešen vtipně. Dopřál bych vám tam tak 30 min. posezení, abyste se v tomto ročním období ve větru a dešti mohl tímto architektonickým výtvorem pokochat a nasytit vaše kulturní cítění, zcela jistě půjde o dlouhodobý zážitek.
Písmeno m je jakoby odkazem na místní radnici, která byla postavena ve stylu vpravdě Kocourkovském.
Ano je to mix stylů, pravděpodobně nevhodná nástavba a přístavba, saský neoklasicismus + mnoho jiného. Prostě takové představy měli sudetští Němci. Klikněte ale na 100% německé město před válkou Krnov, ne tak daleké , stejně velké, a radnice spíše ve vídeňském stylu je snad stravitelnější.
Taková kacířská myšlenka – to nešlo upravit přednádražní prostor pro více bus stání, využít budovu nádraží i pro “busové” účely a busy odstavovat na AN? Pro krátké čekání samozřejmě nechat slušné záchody na odstavném AN, ale jinak by se dost ušetřilo a pro cestující by to bylo pohodlnější, ne? Podotýkám, že nejsem místní a neznám neželezniční využití nádraží.
Je to nádraží v malém městě, ne centrální přestupni bod v New Yorku co má ohromit. Podle fotek to vypadá v pohodě a účelně. A retenční nádrž je skvělá, se zelenými střechami. Asi se tam zajedu podívat.
Nádraží v malém městě nemá ohromit,. ale pohladit na duši. A to zde není. Spíše pravý opak, po příchodu na takovou nestvůru, bych spíše propadl depresivní náladě.
Nejmodernější možná, hnusné zcela určitě.
Podle mínusů se to většině lidem líbí nebo jim je to jedno, tak se pak nelze divit tomu, že se staví takový hnusy.
Budova samo o sobě děsná, jak už zde padlo, tak to vypadá jako nějaká montovna. Jako vstupní brána do města je to děs. Font toho napisu je taky hrozny. Nastupiste jsou takový standard, jestlipak zvládnou menší boční destik?
Ale že ta výpravní budova vypadá jak nějaká malá firmička v anonymním technologickém parku? Že nejsem sám, koho to tak praštilo na první pohled do oka? Teďka opravili nádraží v Dačicích, nic převratnýho, ale vypadá to jako nádraží, tam se měli inspirovat.
budova je otřesná na to, jak je to supermoderní nádraží.. Taky mě udivuje, že do toho šlo město v kofinancování.. i když se nejedná o její majetek. Sice možná si to vyberou na snad bezplatném zastavování MHD na tomto nádraží.
Celkem se povedla třeba Litomyšl.
Dačice? Vždyť je to taky jen kvádr, akorát bílo modrý a je na něm vidět, že je staršího data výroby.
Škoda že z té kostky neudělali nadchod na vlakové nádraží. Kdo někdy dobíhal z vlaku, nebo autobusu na přípoj ví o čem mluvím…
Na rovinu vybehnout schody (notabene s nejakym batohem) je vestinou vetsi spozdeni nez to vzit pres auta. Co ale nechapu ten cesky zvyk strkat mezi zeleznici a autobus frekventovany silnice. Treba v pardubicich to maji idealne, ze vsechny (trolej)busy si udelaji osmicku aby lidi nemuseli prebihat na druhou stranu silnice. Ale tohle je veci sumperaku – co si zvolili to maji. Podobny napad meli i v zabrehu, kde se ale zvedla vlna nevole a papalasi pod tlakem prohodili hlavni parkoviste s autobusovym „nadrazim“ (to melo byt puvodne v miste soucasnyho hlavniho parkoviste). Samozrejme VIP a taxiky zustaly u budovy. V… Číst vice »
To bude školstvím, politiky zajímá jen stříhání pásky. Se jeďte podívat na ergonomii třeba do Berouna. Nejdřív taxi, pak tráva, pak nepoužívaná zastávka, zase tráva, odstav autobusů a pak 3 nástupiště, 9 zastávek a od každé „jednou za den“ odjíždí bus. Od budovy 80-150 m. Z nástupišť i 250 m. Vyloženě hrana/hrana. Architekt asi ve škole propadal, ale nakonec to dal.
Ve spolupráci se stejnými lemply úředníky MÚ. A tohle je výsledek.
Ve které škole se najde předmět „zdravý rozum“?
Souhlas, je to nesmysl. Ale v Pardubicích jezdí meziměstské busy za několikaproudou silnicí na celkem odporném místě, ne? Před nádražím jezdí MHD, která tam má nesmyslné odstavné plochy, místo toho (+ při určitém prodloužení) by se tam vešlo několik meziměstských stanovišť a na současném AN by bylo odstavných ploch dostatek…
Však v dohledné době přesunou k nádraží i meziměsto.
To je super zpráva. Akorát si nemůžu odpustit – nešlo to udělat v jednom projektu?
pravda.. to raději požární trubku do podchodu 🙂
Užití modulárního systému Cubespace vůbec není vhodné řešení. Působí to diletantsky a nezachrání to ani chytré všechno okolo.
Co je na tom diletantského? OK, bylo by fajn mít tam osobitou kvalitní architekturu, ale když na ní nejsou prostředky, tak na modulech nevidím nic urážlivého, pořád lepší, než nějaký paskvil (třeba budova na Hranečníku, abych uvedl příklad).
Dobrá architektura je stejně drahá jako modulární systém. Viz mnohé příklady. A. někdy i levnější. jen je to méně pohodlné a chce to osobní odvahu.
Prosím pár příkladů, děkuji.
Litomyšl 66 milionů i s Billou a parkem? I kdyby se ceny mezitím zdvojnásobily, tak je to pořád výrazně levnější než tenhle hnus…
Supr názor.
Těžko pochopitelná odpověď. Tak si to Česko zas.. takovými budovami.
Kde domov můj, ……. tam do jsou moduly. Stavme z toho i rodinné domy 🙂
My v Brně můžeme jenom tiše závidět a utěšovat se býlím nátěrem a celodenním osvětlením toho temného místa zvaného ÚAN Zvonařka 🙁
Ale jak píšete, máte tam přece v těch hrozných zastřešených asfaltových a betonových plochách aspoň nějaké to býlí, tak proč si stěžujete?
Nebojte, až se tam přesunou vlaky, tak ….
… tak budou lidi jezdit radši autobusem ke Grandu. Což mnozí chtějí zakázat už teď, prý tam doprava (lidí) zavazí lidem.
Když se postaví něco jednoduchého a funkčního, lidi to štve. Když se postaví nějaká kotasovina, lidi brblaj že to mohlo být víc jednoduché a funkční. Sakra lidi nemáte někteří problém spíše někde u sebe? Za mě skvělé..
A nenapadlo vas ze ti lidi co brblaj proti jednoduchosti nejsou ti sami co prskaj pro?
To mě tedy nenapadlo, protože většina lidí je brblajících v obou případech. Možná se ozývají jen ti co brblaj a to kterým se to líbí ne, to je ale asi také špatné nastavení.
Obvykle to co vzbuzuje diskuzi je dobré. Nutí to lidi mít na budovu názor a časem se ukáže kvalita. Možná by bylo dobře dělat více architektonických soutěží.
Jenoduchost, stejne jako kotasovina ale neznamena kvalitni architekturu.
Asi žijeme v zemi s velkou nezaměstnaností a obřím přebytkem údržbářů.
Jenom teda nevím proč ve statistkách nás už roky ukazují s nejmenší nezaměstnaností v EU.
lepsi jak dratem do oka 😀
Všechno to zní super. Akorát tu kostku si fakt mohli odpustit, to je bída. Snad to aspoň něco proroste…
Zatímco v létě budeme nástupiště rosit. V zimě díky úzkému zastřešení najmeme pár mužů s hrably a lopatou na úklid sněhu. O možnosti vyhřívaných nástupišť nahlas ani nemluvím. Opravdu povedená stavba 😀
A o cyklověži ani zmínka 😕
Na webu OSTRA group cyklověž zmiňují, že je také dokončená.
Co je na elektrické zásuvce chytrého? 🤔 V tom případě máme všechny domácnosti „chytré“ už od 20. let minulého století…. 🤔😁
A sníh i déšť padá na nastupiště, protože úzké zastřešení je pouze vyhozením peněz z okna bez efektu.
Tak ono je potřeba zvážit priority. Primárně chci mít asi ochranu před deštěm, což je krom bouří víceméně splněno. No a pak je na rozvaze, co chci víc. Zda přívětivý vzdušný prostor, kde párkrát do roka odmetu sníh nebo temný bunkr, kde sníh nemá šanci. Za mě rozhodli správně.
No taky se musíme podívat kde ta stavba je. Jestli v polabí nebo v podhůří, pak se nám lepší zastřešení vyplatí, protože sněhu je v Šumperku více než v Praze a jeho úklid bude něco stát. Proč problémy neřešit při návrhu, než dodatečně lopatou?
Nezáleží přece na tom, ve kterém městě se nádraží nachází. Ulice cestou na něj přece taky není zastřešená. Jde hlavně o to, jestli se zbavit pocitu volného prostranství výměnou za to, že chlapovi s odhrnovačem sněhu ušetříte ročně několik hodin práce. Pokud to nádraží nebude vypadat jak Zvonařka v Brně, tak se tam sníh dostane tak nebo tak, protože se mrcha na rozdíl od deště pohybuje i téměř horizontálně. A teď babo raď. Tak co tam dát vyhřívaný chodník? Je to přece v podhůří, tak by se to vlastně možná mělo. A nebo dlažba z kvádrů soli? Čas od času… Číst vice »
Koukám zase naprosto nefunkční zastřešení když na nástupišti je sníh, proč to dělají tak vysoké?
Další kostka kterých je všude milion. Nevím co mají furt architekti s tím tahokovem zase to vypadá jako obří klec nebo kralikarna.
Tady nic, tahokov tam není. Jsou tam normální perforované obkladové panely.
A kostka je to zřejmě proto, že do Ostra Group patří Cubespace….
a je to jasné, řekli by Pat a Mat.
na 25000 město moc hezký, jen tydle.zastřešení jsou bohužel tak maximálně jako ochrana před „zahradnickým“ deštěm, na všechno ostatní už nestačí. Stejně tak by tam.už asi mohli dát takový to WC co se samo desinfikuje po každý návštěvě jako jsou v centru Prahy. To by se mohlo povíst, pokud budou místní dostatečně prskat
Malá města jsou často více upravená a funkční než velká, takže takové hodnocení, na malé město dobrý,se mi moc nelíbí. To, co dělá takové město malé, v tom nejhorším smyslu slova, jsou právě takové stavby jako Cubespace – taková stavba říká, “ to je zapadákov, pro který je pěkně vypadající nádraží škoda“.
Či-li i malé města potřebují pěknou a kvalitní architekturu. A ne tam stavět něco z uinibuněk, nebo Cubespace.
Aby se dalo nazývat „nejmodernějším autobusovým nádražím“, musela by být zmínka i o energetické soběstačnosti takové budovy, např. díky fotovoltaice na střechách budovy a nástupišť. A takovou zmínku zde bohužel nevidím.
Nepleťte si moderní a módní.
No ono je to naopak.
Já osobně dávám přednost zeleni na střeše před solárními panely. V horkém létě to ocení každý.
Ten font na budově je upřímně strašný.
Celá budova je strašná. Vstupní brána do města a vypadá jak menší tovární hala.
Možná to má být výstupní brána z města, kdo ví?
Je to jako pěst na oko. přesně, taková budka se může postavit nanejvýš do průmyslového parku, ale i ten doslova pokazí.
No co, oficiální vizuál města Šumperk 🙂 Ano, písmo je to hrozné, ale ten zbytek se mi líbí.
Zajímavé, toto logo využívá město již řadu let a nikdy jsem na něj neslyšel kritiku. 🙂
Máte na mysli AUTOBUSOVÉ NÁDRAŽÍ nebo oficiální logo města?https://www.sumperk.cz/cs/turista/o-sumperku/symboly-mesta.html
Mě na to přijde nejhorší ta kombinace. Vypadá to daleko hůř, než kdyby použili font z loga i na to „autobusové nádraží“ nebo naopak napsali Šumperk tím normálním fontem, kterým je zbytek nápisu. Zvýraznění odlišnou barvou by imo klidně mohlo zůstat.
Nechci být škarohlíd, ale pozn. Čekárna a informační kancelář bude mít otevřeno v pracovní dny, čekárna od 5:00 -16:00 .
Čili kdo jede déle má smůlu, před zimou a deštěm se neschová neb nástupiště mu asi nepomůžou a předpokládám,kdyby náhodou potřeboval na hajzl, tak má taky smůlu.
Sice možná „hezké“ / taková větší unibuňka, ale jinak jak se říká k H….u 🙂
PS: Chytré lavičky, světla atd. fakt důležité 🙁
Kdo by náhodou potřeboval hajzl, může jít na železniční stanice, která je kousek. Teď se tam dokonce hajzly rekonstruují 🙂
Takže nemůže
Nic WC 🙂
Nicvodný kloset.
Ze Šumperka dálkové linky (zkrátka delší linky, co jedou třeba víc než hodinu) odjíždějí až po 16. hodině?
Co by jsme za to v Benátkách nad Jizerou dali. Takový nádherný autobusák tu nemáme.
To se máte ještě dobře, u nás v Ústí nad Labem, desátém největším městě v republice, žádný autobusák nemáme. Měli jsme, ale město jej prodalo. Soukromník rozřezal nástupiště, nadchod a je tam soukromé parkoviště. Město nasměrovalo „stáťáky“ na zastávky MHD a roky se jede dál. Buďte rádi, že máte alespoň něco alespoň naprd a Šumperku závidím politickou reprezentaci, ona je tam snad pro lidi.
Co jsou to „stáťáci“???
Hádejte můžete jen 1
A on ten autobusák v Ústí někomu chybí?
Lidem se prodej nelíbil od začátku, ale znáte to. 2011 prodáno, 2016-17 se to město pokoušelo odkoupit nazpět a jako to dopadlo? Moc drahé a ještě nutnost investovat. Takže to usnulo.
A na co by v Benátkách byl autobusák?? Tam stačí jedna zastávka ne?
Přesně, v Benátkách by spíše než autobusák potřebovali, aby tam jezdilo víc autobusů. Mimochodem třeba v Mostě autobusák zrušili a nikomu nechybí.
Tak zrovna v Mostě opravdu nechybí a v Ústí myslím taky moc ne
to nic neni, v benesove maji autobusak, ktery vas umi pokapat rezatou vodou 🙂
V Benešově mají též pilovité stání. Velmi módní věc a hodně „oblíbená“ u řidičů. Kvituji, že tady se bez toho obešli.
Pilovíté stání je v módě jich přes 40 roků. Hádám, že řidiči na to nadávají již třetí generaci. Dnes možná už méně, díky existenci couvacích kamer.
Historie návrhů pilovitých stání by mě docela zajímala. Co si já pamatuju, tak pila byla třeba v Brně u Grandu, ještě než postavili Zvonařku. Pro cestující je mnohem kompaktnější, ale tenkrát se tvrdilo, že je to nebezpečné kvůli couvání. Patrně to tak bylo už v návrhu Bohuslava Fuchse z roku 1948 (což ale nepamatuju) – https://www.bam.brno.cz/data/photo/thumb/3589_17cd43e00b.jpg
Následně „pila“ vymizela, aby se v poslední době začala zase vracet, třeba Blansko. Takže jestli je to fakt „módní věc“, tak to bude podobné jako s délkou sukní – cyklicky se vrací. 🙂
V Třebíči u nádraží mají soft pily, kde se dá vyjet bez couvání.
Starší pily byli i v Náchodě, nebo v Durham v Anglii.
Pilu má i Zaragoza.