umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy Doprava ve městě Informační technologie Infrastruktura Zprávy

Šumperk se chlubí nejmodernějším autobusovým nádražím, má zelené střechy a rosení nástupišť

Nové autobusové nádraží v Šumperku. Pramen: Město Šumperk a Ostra Group
Nové autobusové nádraží v Šumperku. Pramen: Město Šumperk a Ostra Group
Nástupiště osvětlují „chytré“ lampy, které reagují na pohyb a dle potřeby mění intenzitu osvětlení.

V Šumperku dnes po náročné rekonstrukci začíná opět fungovat autobusové nádraží. Modernizace probíhala od května 2019 a vyžádala si bezmála 170 milionů korun. Investory byly společnost ČSAD Ostrava (výpravní budova) a město Šumperk. To označuje nádraží za nejmodernější v tuzemsku.

Po dobu rekonstrukce byly zastávky autobusových linek přesunuty do Jeremenkovy a Fialovy ulice. „Od pondělí 18. ledna se provoz autobusového nádraží vrací na původní místo. Chtěl bych všem poděkovat za trpělivost i za kroky navíc k náhradním nástupištím při přestupech z vlaku na autobus. Vše zvládli na jedničku nejen cestující, ale i řidiči autobusů a organizační pracovníci ČSAD Ostrava,“ uvedl starosta města Tomáš Spurný.

Cestující mají na nádraží k dispozici čtyři nástupiště s 12 zastávkami pro příměstské autobusové linky, jedna zastávka je určena pro linky MHD a tři stání pro výstup. Nástupiště jsou kryta střechami se zeleným porostem, což má mimo jiné zvýšit vlhkost prostředí a snížit hlučnost.

Součástí projektu je retenční nádrž na dešťovou vodu. Ta bude využívána na rosení nástupišť v horkých dnech a zálivku zelených střech a vysázených stromů. Systém je podle investorů soběstačný a nepotřebuje vodu z vodovodní sítě.

Mobiliář je podle města „chytrý“. „Chytré“ lavičky nabízejí bezdrátové nabíječky i klasické a USB zásuvky. Nástupiště osvětlují „chytré“ lampy, které reagují na pohyb a dle potřeby mění intenzitu osvětlení. Na nádraží je i wifi.

Zelenou střechu má i nová výpravní budova s čekárnou. Budova má klimatizaci, je bezbariérová, cestujícím a řidičům nabízí sociální zázemí, wifi připojení a služby informační kanceláře. Budova byla vystavěna z modulárního systému Cubespace. Před výpravní budovou je umístěna věž s velkými hodinami a informačním panelem.

„Navigaci a informování cestujících byla věnovaná velká pozornost. Snadná orientace a dostatek informací jsou pro pohodlí cestujících důležité. V prvních dnech provozu navíc posílíme systém o terénní informátory pro případné dotazy cestujících,“ uvedl člen představenstva ČSAD Ostrava Petr Nemrava. ČSAD Ostrava je provozovatelem nádraží.

V blízkosti nové výpravní budovy byla umístěna zrestaurovaná socha boha Merkura, která byla původně součástí kamenné kašny na náměstí u radnice.

90 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petra Loučková

Z mého pohledu jsou střechy moc vysoko. Prší pod ně, sněží. Cestující nejsou moc chráněni. Paráda je nová čekárna, která je otevřena už od rána (jezdím po 5 hod ráno a teplo přijde vhod). Přijde mi ale, že autobusy mají problém se stočit do nástupišť, nejspíše kvůli stromům v čele stanovišť. Jinak hezké

pavel2

AN v Šumpu jsem myslím na vlastní oči neviděl (starý ani nový), jako příklad toho co se myslím povedlo, bych řekl že Sedlčany: https://www.sedlcany-info.cz/video-ve-kterem-se-jeste-jednou-vracime-k-otevreni-prestupniho-terminalu/
Video jsem teď viděl poprvé a docela koukám kolik bylo s přípravou stavby starostí…

Snad se do Šumpu tuten rok podívám…

Karl vB.

Asi tady pobouřím davy diskutujících a dostanu fůru mínusů, ale já bych nehodnotil architekturu budovy nádraží, ale služby nabízené cestujícím. To znamená především otvírací dobu budovy, čekárna – její čistota a v zimě vytápění (v dlouhodobém horizontu), možnost občerstvení (nejen „kafe“ a pišingr z automatu), možnost ulevení si (opět čistota). Pokud jsou šumperští konšelé spokojeni s otvírací dobou 5-16, jak bylo níže psáno, považuji to za degradaci statutu okresního města a jejich pohrdání potenciálními voliči. To, že je barák z modulů mi nevadí, dá se to rychle postavit i zbourat. Pokud byste chtěli vidět „Děs-Běs“ autobusové nádraží, klikněte na odkaz.… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Naopak autobusák na odkazu je velmi vtipně řešen. Architekturu musíte hodnotit, protože města jsou nadčasové fenomény, dáváme tam i odkaz pro budoucí generace o našem kulturním cítění, které existuje i přesto, že vy ho nemáte.

Karl vB.

Ano, máte pravdu pravdu. ZOB Pforzheim je vskutku řešen vtipně. Dopřál bych vám tam tak 30 min. posezení, abyste se v tomto ročním období ve větru a dešti mohl tímto architektonickým výtvorem pokochat a nasytit vaše kulturní cítění, zcela jistě půjde o dlouhodobý zážitek.

Ryk Mat

Písmeno m je jakoby odkazem na místní radnici, která byla postavena ve stylu vpravdě Kocourkovském.

Vlastimil Kocurek

Ano je to mix stylů, pravděpodobně nevhodná nástavba a přístavba, saský neoklasicismus + mnoho jiného. Prostě takové představy měli sudetští Němci. Klikněte ale na 100% německé město před válkou Krnov, ne tak daleké , stejně velké, a radnice spíše ve vídeňském stylu je snad stravitelnější.

Panda

Taková kacířská myšlenka – to nešlo upravit přednádražní prostor pro více bus stání, využít budovu nádraží i pro “busové” účely a busy odstavovat na AN? Pro krátké čekání samozřejmě nechat slušné záchody na odstavném AN, ale jinak by se dost ušetřilo a pro cestující by to bylo pohodlnější, ne? Podotýkám, že nejsem místní a neznám neželezniční využití nádraží.

Jiří Voseček

Je to nádraží v malém městě, ne centrální přestupni bod v New Yorku co má ohromit. Podle fotek to vypadá v pohodě a účelně. A retenční nádrž je skvělá, se zelenými střechami. Asi se tam zajedu podívat.

Vlastimil Kocurek

Nádraží v malém městě nemá ohromit,. ale pohladit na duši. A to zde není. Spíše pravý opak, po příchodu na takovou nestvůru, bych spíše propadl depresivní náladě.

Martin

Nejmodernější možná, hnusné zcela určitě.

Panda

Podle mínusů se to většině lidem líbí nebo jim je to jedno, tak se pak nelze divit tomu, že se staví takový hnusy.

GreenBitch

Budova samo o sobě děsná, jak už zde padlo, tak to vypadá jako nějaká montovna. Jako vstupní brána do města je to děs. Font toho napisu je taky hrozny. Nastupiste jsou takový standard, jestlipak zvládnou menší boční destik?

liposh

Ale že ta výpravní budova vypadá jak nějaká malá firmička v anonymním technologickém parku? Že nejsem sám, koho to tak praštilo na první pohled do oka? Teďka opravili nádraží v Dačicích, nic převratnýho, ale vypadá to jako nádraží, tam se měli inspirovat.

msk

budova je otřesná na to, jak je to supermoderní nádraží.. Taky mě udivuje, že do toho šlo město v kofinancování.. i když se nejedná o její majetek. Sice možná si to vyberou na snad bezplatném zastavování MHD na tomto nádraží.

Panda

Celkem se povedla třeba Litomyšl.

O.K.

Dačice? Vždyť je to taky jen kvádr, akorát bílo modrý a je na něm vidět, že je staršího data výroby.

Destičkové vázání

Škoda že z té kostky neudělali nadchod na vlakové nádraží. Kdo někdy dobíhal z vlaku, nebo autobusu na přípoj ví o čem mluvím…

Pravdepodobnost

Na rovinu vybehnout schody (notabene s nejakym batohem) je vestinou vetsi spozdeni nez to vzit pres auta. Co ale nechapu ten cesky zvyk strkat mezi zeleznici a autobus frekventovany silnice. Treba v pardubicich to maji idealne, ze vsechny (trolej)busy si udelaji osmicku aby lidi nemuseli prebihat na druhou stranu silnice. Ale tohle je veci sumperaku – co si zvolili to maji. Podobny napad meli i v zabrehu, kde se ale zvedla vlna nevole a papalasi pod tlakem prohodili hlavni parkoviste s autobusovym „nadrazim“ (to melo byt puvodne v miste soucasnyho hlavniho parkoviste). Samozrejme VIP a taxiky zustaly u budovy. V… Číst vice »

pedro74

To bude školstvím, politiky zajímá jen stříhání pásky. Se jeďte podívat na ergonomii třeba do Berouna. Nejdřív taxi, pak tráva, pak nepoužívaná zastávka, zase tráva, odstav autobusů a pak 3 nástupiště, 9 zastávek a od každé „jednou za den“ odjíždí bus. Od budovy 80-150 m. Z nástupišť i 250 m. Vyloženě hrana/hrana. Architekt asi ve škole propadal, ale nakonec to dal.
Ve spolupráci se stejnými lemply úředníky MÚ. A tohle je výsledek.

Jiří Kocurek

Ve které škole se najde předmět „zdravý rozum“?

Panda

Souhlas, je to nesmysl. Ale v Pardubicích jezdí meziměstské busy za několikaproudou silnicí na celkem odporném místě, ne? Před nádražím jezdí MHD, která tam má nesmyslné odstavné plochy, místo toho (+ při určitém prodloužení) by se tam vešlo několik meziměstských stanovišť a na současném AN by bylo odstavných ploch dostatek…

yxc

Však v dohledné době přesunou k nádraží i meziměsto.

Panda

To je super zpráva. Akorát si nemůžu odpustit – nešlo to udělat v jednom projektu?

msk

pravda.. to raději požární trubku do podchodu 🙂

Vlastimil Kocurek

Užití modulárního systému Cubespace vůbec není vhodné řešení. Působí to diletantsky a nezachrání to ani chytré všechno okolo.

Kubrt

Co je na tom diletantského? OK, bylo by fajn mít tam osobitou kvalitní architekturu, ale když na ní nejsou prostředky, tak na modulech nevidím nic urážlivého, pořád lepší, než nějaký paskvil (třeba budova na Hranečníku, abych uvedl příklad).

Luboš Beneš

Dobrá architektura je stejně drahá jako modulární systém. Viz mnohé příklady. A. někdy i levnější. jen je to méně pohodlné a chce to osobní odvahu.

Kubrt

Prosím pár příkladů, děkuji.

Panda

Litomyšl 66 milionů i s Billou a parkem? I kdyby se ceny mezitím zdvojnásobily, tak je to pořád výrazně levnější než tenhle hnus…

Vlastimil Kocurek

Supr názor.

Vlastimil Kocurek

Těžko pochopitelná odpověď. Tak si to Česko zas.. takovými budovami.
Kde domov můj, ……. tam do jsou moduly. Stavme z toho i rodinné domy 🙂

Pavel

My v Brně můžeme jenom tiše závidět a utěšovat se býlím nátěrem a celodenním osvětlením toho temného místa zvaného ÚAN Zvonařka 🙁

provokatér

Ale jak píšete, máte tam přece v těch hrozných zastřešených asfaltových a betonových plochách aspoň nějaké to býlí, tak proč si stěžujete?

Jiří Kocurek

Nebojte, až se tam přesunou vlaky, tak ….
… tak budou lidi jezdit radši autobusem ke Grandu. Což mnozí chtějí zakázat už teď, prý tam doprava (lidí) zavazí lidem.

Poudy

Když se postaví něco jednoduchého a funkčního, lidi to štve. Když se postaví nějaká kotasovina, lidi brblaj že to mohlo být víc jednoduché a funkční. Sakra lidi nemáte někteří problém spíše někde u sebe? Za mě skvělé..

Pravdepodobnost

A nenapadlo vas ze ti lidi co brblaj proti jednoduchosti nejsou ti sami co prskaj pro?

Poudy

To mě tedy nenapadlo, protože většina lidí je brblajících v obou případech. Možná se ozývají jen ti co brblaj a to kterým se to líbí ne, to je ale asi také špatné nastavení.

Luboš Beneš

Obvykle to co vzbuzuje diskuzi je dobré. Nutí to lidi mít na budovu názor a časem se ukáže kvalita. Možná by bylo dobře dělat více architektonických soutěží.

Marek

Jenoduchost, stejne jako kotasovina ale neznamena kvalitni architekturu.

Peeetr

Asi žijeme v zemi s velkou nezaměstnaností a obřím přebytkem údržbářů.

Jenom teda nevím proč ve statistkách nás už roky ukazují s nejmenší nezaměstnaností v EU.

johny

lepsi jak dratem do oka 😀

Jaaa

Všechno to zní super. Akorát tu kostku si fakt mohli odpustit, to je bída. Snad to aspoň něco proroste…

JIndra

Zatímco v létě budeme nástupiště rosit. V zimě díky úzkému zastřešení najmeme pár mužů s hrably a lopatou na úklid sněhu. O možnosti vyhřívaných nástupišť nahlas ani nemluvím. Opravdu povedená stavba 😀

Jiří 24

A o cyklověži ani zmínka 😕

MartinS.

Na webu OSTRA group cyklověž zmiňují, že je také dokončená.

Jackub

Co je na elektrické zásuvce chytrého? 🤔 V tom případě máme všechny domácnosti „chytré“ už od 20. let minulého století…. 🤔😁

leviathan

A sníh i déšť padá na nastupiště, protože úzké zastřešení je pouze vyhozením peněz z okna bez efektu.

R D

Tak ono je potřeba zvážit priority. Primárně chci mít asi ochranu před deštěm, což je krom bouří víceméně splněno. No a pak je na rozvaze, co chci víc. Zda přívětivý vzdušný prostor, kde párkrát do roka odmetu sníh nebo temný bunkr, kde sníh nemá šanci. Za mě rozhodli správně.

Luboš Beneš

No taky se musíme podívat kde ta stavba je. Jestli v polabí nebo v podhůří, pak se nám lepší zastřešení vyplatí, protože sněhu je v Šumperku více než v Praze a jeho úklid bude něco stát. Proč problémy neřešit při návrhu, než dodatečně lopatou?

R D

Nezáleží přece na tom, ve kterém městě se nádraží nachází. Ulice cestou na něj přece taky není zastřešená. Jde hlavně o to, jestli se zbavit pocitu volného prostranství výměnou za to, že chlapovi s odhrnovačem sněhu ušetříte ročně několik hodin práce. Pokud to nádraží nebude vypadat jak Zvonařka v Brně, tak se tam sníh dostane tak nebo tak, protože se mrcha na rozdíl od deště pohybuje i téměř horizontálně. A teď babo raď. Tak co tam dát vyhřívaný chodník? Je to přece v podhůří, tak by se to vlastně možná mělo. A nebo dlažba z kvádrů soli? Čas od času… Číst vice »

Rudolf Tuček

Koukám zase naprosto nefunkční zastřešení když na nástupišti je sníh, proč to dělají tak vysoké?
Další kostka kterých je všude milion. Nevím co mají furt architekti s tím tahokovem zase to vypadá jako obří klec nebo kralikarna.

Baraba

Tady nic, tahokov tam není. Jsou tam normální perforované obkladové panely.

A kostka je to zřejmě proto, že do Ostra Group patří Cubespace….

Vlastimil Kocurek

a je to jasné, řekli by Pat a Mat.

Gajda

na 25000 město moc hezký, jen tydle.zastřešení jsou bohužel tak maximálně jako ochrana před „zahradnickým“ deštěm, na všechno ostatní už nestačí. Stejně tak by tam.už asi mohli dát takový to WC co se samo desinfikuje po každý návštěvě jako jsou v centru Prahy. To by se mohlo povíst, pokud budou místní dostatečně prskat

Vlastimil Kocurek

Malá města jsou často více upravená a funkční než velká, takže takové hodnocení, na malé město dobrý,se mi moc nelíbí. To, co dělá takové město malé, v tom nejhorším smyslu slova, jsou právě takové stavby jako Cubespace – taková stavba říká, “ to je zapadákov, pro který je pěkně vypadající nádraží škoda“.
Či-li i malé města potřebují pěknou a kvalitní architekturu. A ne tam stavět něco z uinibuněk, nebo Cubespace.

Kalina

Aby se dalo nazývat „nejmodernějším autobusovým nádražím“, musela by být zmínka i o energetické soběstačnosti takové budovy, např. díky fotovoltaice na střechách budovy a nástupišť. A takovou zmínku zde bohužel nevidím.

Pražák

Nepleťte si moderní a módní.

Vlastimil Kocurek

No ono je to naopak.

MildaIV

Já osobně dávám přednost zeleni na střeše před solárními panely. V horkém létě to ocení každý.

V. K.

Ten font na budově je upřímně strašný.

Slosor

Celá budova je strašná. Vstupní brána do města a vypadá jak menší tovární hala.

Jiří Kocurek

Možná to má být výstupní brána z města, kdo ví?

Vlastimil Kocurek

Je to jako pěst na oko. přesně, taková budka se může postavit nanejvýš do průmyslového parku, ale i ten doslova pokazí.

Kubrt

No co, oficiální vizuál města Šumperk 🙂 Ano, písmo je to hrozné, ale ten zbytek se mi líbí.

Jiří 24

Zajímavé, toto logo využívá město již řadu let a nikdy jsem na něj neslyšel kritiku. 🙂

Martin V.

Máte na mysli AUTOBUSOVÉ NÁDRAŽÍ nebo oficiální logo města?https://www.sumperk.cz/cs/turista/o-sumperku/symboly-mesta.html

Jakub P

Mě na to přijde nejhorší ta kombinace. Vypadá to daleko hůř, než kdyby použili font z loga i na to „autobusové nádraží“ nebo naopak napsali Šumperk tím normálním fontem, kterým je zbytek nápisu. Zvýraznění odlišnou barvou by imo klidně mohlo zůstat.

Riki

Nechci být škarohlíd, ale pozn. Čekárna a informační kancelář bude mít otevřeno v pracovní dny, čekárna od 5:00 -16:00 .
Čili kdo jede déle má smůlu, před zimou a deštěm se neschová neb nástupiště mu asi nepomůžou a předpokládám,kdyby náhodou potřeboval na hajzl, tak má taky smůlu.
Sice možná „hezké“ / taková větší unibuňka, ale jinak jak se říká k H….u 🙂
PS: Chytré lavičky, světla atd. fakt důležité 🙁

Jiří 24

Kdo by náhodou potřeboval hajzl, může jít na železniční stanice, která je kousek. Teď se tam dokonce hajzly rekonstruují 🙂

Jiří Šrámek

Takže nemůže

Vlastimil Kocurek

Nic WC 🙂

Luboš Beneš

Nicvodný kloset.

-mi-

Ze Šumperka dálkové linky (zkrátka delší linky, co jedou třeba víc než hodinu) odjíždějí až po 16. hodině?

Maximilián Alexander Drobný

Co by jsme za to v Benátkách nad Jizerou dali. Takový nádherný autobusák tu nemáme.

FrenkyUL

To se máte ještě dobře, u nás v Ústí nad Labem, desátém největším městě v republice, žádný autobusák nemáme. Měli jsme, ale město jej prodalo. Soukromník rozřezal nástupiště, nadchod a je tam soukromé parkoviště. Město nasměrovalo „stáťáky“ na zastávky MHD a roky se jede dál. Buďte rádi, že máte alespoň něco alespoň naprd a Šumperku závidím politickou reprezentaci, ona je tam snad pro lidi.

Leoš Konečný

Co jsou to „stáťáci“???

Majkl

Hádejte můžete jen 1

Kubrt

A on ten autobusák v Ústí někomu chybí?

FrenkyUL

Lidem se prodej nelíbil od začátku, ale znáte to. 2011 prodáno, 2016-17 se to město pokoušelo odkoupit nazpět a jako to dopadlo? Moc drahé a ještě nutnost investovat. Takže to usnulo.

Leoš Konečný

A na co by v Benátkách byl autobusák?? Tam stačí jedna zastávka ne?

Greta

Přesně, v Benátkách by spíše než autobusák potřebovali, aby tam jezdilo víc autobusů. Mimochodem třeba v Mostě autobusák zrušili a nikomu nechybí.

Koen

Tak zrovna v Mostě opravdu nechybí a v Ústí myslím taky moc ne

Georg

to nic neni, v benesove maji autobusak, ktery vas umi pokapat rezatou vodou 🙂

MHD

V Benešově mají též pilovité stání. Velmi módní věc a hodně „oblíbená“ u řidičů. Kvituji, že tady se bez toho obešli.

Jiří Kocurek

Pilovíté stání je v módě jich přes 40 roků. Hádám, že řidiči na to nadávají již třetí generaci. Dnes možná už méně, díky existenci couvacích kamer.

Martin V.

Historie návrhů pilovitých stání by mě docela zajímala. Co si já pamatuju, tak pila byla třeba v Brně u Grandu, ještě než postavili Zvonařku. Pro cestující je mnohem kompaktnější, ale tenkrát se tvrdilo, že je to nebezpečné kvůli couvání. Patrně to tak bylo už v návrhu Bohuslava Fuchse z roku 1948 (což ale nepamatuju) – https://www.bam.brno.cz/data/photo/thumb/3589_17cd43e00b.jpg

Následně „pila“ vymizela, aby se v poslední době začala zase vracet, třeba Blansko. Takže jestli je to fakt „módní věc“, tak to bude podobné jako s délkou sukní – cyklicky se vrací. 🙂

Prazak

V Třebíči u nádraží mají soft pily, kde se dá vyjet bez couvání.

Zbyněk

Starší pily byli i v Náchodě, nebo v Durham v Anglii.

X 1

Pilu má i Zaragoza.