kmax

Přehledně: 7 miliard z povolenek do elektrizace tratí. Podívejte se, které úseky čeká zadrátování

Regio Sprinter GW Trainu u Černé v Pošumaví. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRegio Sprinter GW Trainu u Černé v Pošumaví. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Elektrizace více než 200 km tratí má být hotová v roce 2029.

Odebírat
Upozornit na
guest
189 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mbepe

A kdyby nebyly povolenky, elektrina by byla vyrazne levnejsi. Tudiz by zadratovani davalo samo vetsi smysl samo o sobe.

Frantisek

Taky by se asi i vozidlo uhlí, sťepka apod. vlakem….

Pavel

To je strašně málo a hlavně strašně pozdě!!! Už desetiletí měly být zadrátovány stovky km důležitějších tratí. A někde je elektrický proud stále zbožné přání.

Josef Pešek

Neměly. Dejte si na to prachy ze svého.

David

Jak rychle se vrátí těch 7mld aspoň na těch par úseků? Nikdy, co? Bude tam pořád jezdit par lidí, protože ty úseky nebudou rychlejší, nádraží nebudou blíž reálným cílům/začátkům cest a možnost přestupů na neco jako auto, nebo si dat do boxu kolo taky bude spíše výjimkou..

Ještě když tam bude něco jezdit, tak někoho napadne třeba na rok tu trať zavřít kvůli nějaký drobný reko.

fous55

Už se těším, jak se budou z těch 7 miliard posilovat sítě. Volary visí už teď na 4 dlouhých plně vytížených linkách 22 kV (dvě z Prachatic a dvě z Vimperka) a Vimperk a Prachatice visí na jedné plně vytížené lince 110 kV z Dasného. Za současné situace nikdo napáječku ve Volarech nepostaví. a posílení linek je pěkná finanční rakety. A v porovnání s jinými tratěmi (např. Brno-Veselí – UH, Šumperk – Jeseník, Plzeň – Žatec, Ostrava – Frenštát, Hrbatá (Pha-Beroun přes Rudnou), Beroun – Rakovník, Písek – Zdice, Jihlava – Třebíč – Zastávka, Děčín – Liberec) je úsek Český… Číst vice »

Měnírenskej

Tak asi proto bude ve Volarech jen defacto trafostanice 22/0,4 kV pro noční odstavy ze zásuvek 400 V. Tu cca 1MW snad EG-D z 22 kV ještě vyždíme…
TNS bude v Domoradicich, což jsou defacto 110kV linky visící mezi JETE a Lipnem. Tam výkon bude 😉

Honza Vrba

Jak jako „Podívejte se, které???“
Neblábolí léta pan současný předseda Sněmovny cosi o Švýcarsku? To přece nemyslel jen jako referendum, nelze vyzobávat z ostatních zemí co se líbí a nepřevezmout celý koncept. Tudíž předpokládám, že zadrátovano bude do konce volebního období vše. Možná i hranice, bohužel…

Nikdo

„jednotkovou dotací 35 milionů korun za každý kilometr prosté elektrizace“ – milión na 28 metrů, co je na tom tak drahého?
Těch pár sloupů, trolejí a trafo na 15 km snad nemůže stát tolik.

Honza Vrba

Se někdo třeba ještě bál měnové reformy…

Tomáš Záruba

Předpokládám, že je to včetně “PEÚ” části, hlavně zabzař.

David

A co trezor na zlato po nacistech?

Jako verim, ze treba na důchodem se uplne moc vyvarit neda…nějaký it zakázky, možná nějaký mrtvý duše a to je tak celý? Ale investiční zakázky, kde vám vyhraje kvuli specifickým podmínkám jen jedna lokální firma?

Tomáš Záruba

Pročítám ty komentáře a nestačím se divit. Sakra lidi, trati vhodných k elektrizaci je nejmíň 3000 km. Je naprosto jedno, kterých 200 z toho půjde prvních a co až za pár let. V tom seznamu není žádná “Kolesovka” ani nic izolovaného. Dokonce to jsou skoro všechno případy, které by se daly nazvat “posledním kouskem” co zbývá k ucelené elektrizaci nějakého delšího ramene v osobní nebo nákladní dopravě (s výjimkou té Šumavy, kde výmluvy na NP považuji za velmi trapné, ale to neznamená, že nepůjde využít ta Pec samostatně a pro futuro to neposlouží jako nějaká 1. etapa). Nemá žádný smysl… Číst vice »

J.K.

Tak jasně, Volary jsou něco jako Plzeň – Žatec, tak proč nedrátovat pustinu do lesů namísto elektrického objezdu Prahy…

david

takze je potreba jeste dalsich 105mld a pak konecne porazime globalni oteplovani a lidi uz budou jezdit jen vlakem?

Renata Placková

Elektrifikace lokálek za Volarama je kdesi na chvostu priorit. Tam se NP brání celkem logicky – protože by se zároveň prosazovalo napřímení a přeložka souběžné silnice (účelovka, bez běžného silničního provozu) z Nové Pece na Černý Kříž. Je jedině dobře, že je tak vlnitá – protože nelze uhlídat nelegální vjezdy a díky nepřehledné situaci to přirozeně zpomaluje ilegální dopravu. Jde hlavně o střety se zvěří – hlavně šelmy. Drátování z Klatov na Alžbětín jistě nikdo nebrání, směle do toho, udělejme tam použitelnou a kapacitní taktovou dopravu v mnohem kratším intervalu ať se tam furt všchni nervou autem. Protože teď je… Číst vice »

Petr t

A v tomto je právě zásadní rozdíl mezi šotouši železnice a silnice . A proto železnice stále za silnicí zaostává a je tam kde je. A toto platí o železnici od spoda až po vrch, od ředitele až po posunovače. škoda.

Tomáš Záruba

Jo. Ti první proste pomáhají vyrvat prachy “na všechno”, zatímco ti druzí v pokrok nevěří, a bojují mezi sebou o podporu právě pro ten jejich jediný zájmový projekt. A investiční dluh se přinejlepším nezmenšuje… protože to vlastně všem vyhovuje. A pozor, nejde jen o šotouše, ale i o různé zájmové organizace (viz úplně idiotské “boje o zrno” mezi osobou a nakládkou). A to je teprv pekelně smutné.

Pavel V.

Tak nějak přemýšlím, že sever Čech je asi už definitivně koncem světa. Pokračovat v elektrické trakci směrem od Děčína na Liberec? Proč… Vždyť je to jen spojení krajských měst…

david

Co se podivat i na to, jak velky to jsou mesta a jaka je tam poptavka? A draty vyresi to, ze to porad bude nezajimavy dlouhy vymetak? Jestli tam ty mesta neco potrebuji je D13 a nebo poradnou jednicku s 2+1/2+2 a MUK

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Elektrizace trati tomu pomůže, ale tam jsou nutné i přeložky trati na některých místech. Pokud by zastávkové vlaky tu jízdu zvládaly za cca hodinu a půl, rychlíky za hodinu, tak ty vlaky budou plné.

Tomas K.

Jakože Děčín, Česká Lípa a Liberec jsou nějaký nevýznamný vesnice?🤪
Jinak drátovat se asi bude, jestli je v plánu od 2032 nasadit BEMU na L2. A bude to nejspíš drát z Dc do Lípy, později možná až do Mimoně/Jablonného. Já osobně z toho radost nemám, trakční vedení považuju za něco extrémně ošklivýho. Ale to je můj osobní problém.
Drátovat dál za Jablonný nemá v současný stopě žádnej smysl. Ta trať potřebuje spíš přetrasovat k Bílýmu Kostelu.

Michal

Akorát jsem to chtěl taky napsat a co Liberecko? Tam není ani drát

Honza Vrba

Už byl, mají vybráno.

Petr Šimral

Tady je otázka, jak to celé s postupnou BEMUzací uchopit…
Uzel Liberec –> výběhy všech tratí cca 15 km?
Totéž uzel Česká Lípa?
Rumburk – Rybniště a Šluknov?
Děčín – Benešov a pak spojit s Českou Lípou?
Turnov v prostoru nepostiženém vizí, tedy směry Semily a Tanvald?
Tanvald postupně propojit s Jabloncem, aby se pak na baterky dalo do Polska?
Frýdlant s výběhy směr PL a Jindřichovice s postupným propojením s Libercem?

Tomáš Záruba

Podle mě je zrovna tohle celkem jasné: Postupně od Děčína kdy a kam se podaří. A klidně bych přinejmenším Os dočasně zlomil v CL po vzoru Hlinska, aby tam baterky být nemusely. Jestli bude k nabíjení rychlíku nutný kus drátu v libereckém uzlu, budiž, zejména pokud by se využil i pro další směry.
Otázka spíš zní, jestli z té Lípy nesměrovat prioritně raději směrem k Bakovu, když po Mimon mají být přeložky.

wondon

Bohužel je tam stále stejnosměr :-(, nedostřelí to tak daleko a budovat teď DC soustavu je dle mého vyhazování peněz

Tomáš Záruba

Mj. proto vidím první vhodný krok až do té Lípy bez další etapizace, neboť zde se myslím uvažuje TNS (již střídavá, takže styk hned za Děčínem).

Tomas K.

Drát z Liberce směr Křižany si dovolím tvrdit, že nikdy nebude z důvodu tuleňů. Jejich předělání by byla taková sranda, že by to ekonomicky nikdy nemohlo vyjít…

Petr Šimral

A Vy někde vidíte, že propojuji „trolejí“ ČL a Liberec? Nad tunelem tomu nic nebrání…

Alenkaf

Tady je vidět jakou má MD na železnici strategii, za miliardu zakonzervuje na 20-30 let trať, která má potenciál hlavně pro osobní dopravu, kvůli byznysu soukromé firmy, který může klidně za 2 roky skončit, přičemž se tím ta osobní doprava zhorší a lobisti to zde ještě nepokrytě přiznávají a ještě se tím chlubí.
Myšlen samozřejmě Ždírec.

Oldřich Sládek

Od anonyma je to trochu trapný. Akorát, že my vazeny pane, lobbujeme za příležitosti pro naše členy. Dopravce. Ať už soukromé nebo státní firmy. Kdekoliv.

MildaIV

Doporučuji stát oběma nohama pevně na zemi a uvědomit si, že ty „zablokované“ modernizace jsou víceméně vzdušné zámky. Naproti tomu je ta prostá elektrizace vrabec v hrsti.

J.K.

K tomu dotačnímu programu – snížení emisní náročnosti přinese i odstranění propadu rychlosti, ne? Já jen že krom drátů by to mohlo jít i na tohle…

Jaroslav Tyle

Ale za podstatně vyšších investičních nákladů s nižším efektem. Podobné snížení energetické/emisní náročnosti by bylo i z nových silnic / obchvatů obcí. Silnice by ten fond zcela vyluxovaly. Buďme rádi za tu liniovou prostou elektrizaci železnice.

JiP

Spise nechapu, ze vubec nekdo ma a mel odvahu mluvit v pripade ceske zeleznice s rychlostnimi cimburimi o nejake ekologii. Denne jezdim po trati Praha-Kolin a tech jalovych rozjezdu, brzdeni stani v poli, by se jeden nedopocital.

Tomáš Záruba

Tak buďte rád, že tam jsou dráty, protože se nejspíš většina energie zrekuperovala. 🙂

JiP

Vzhledem k datum, ktera jsou k dispozci, je rekuperace do 10-20% max.

Tomáš Záruba

Myšleno ta zmařená zbytečným brzděním.

Jaroslav Tyle

Ale za podstatně vyšších investičních nákladů s nižším efektem. Podobné snížení energetické/emisní náročnosti by bylo i z nových silnic / obchvatů obcí. Silnice by ten fond zcela vyluxovaly. Buďme rádi za tu liniovou prostou elektrizaci železnice.

Jaroslav Tyle

Ale za podstatně vyšších investičních nákladů s nižším efektem. Podobné snížení energetické/emisní náročnosti by bylo i z nových silnic / obchvatů obcí. Silnice by ten fond zcela vyluxovaly. Buďme rádi za tu liniovou prostou elektrizaci železnice.

david

tech 200km trati pro lokalkovou osobku snizi za ty penize emise prakticky vubec.

Jaroslav Tyle

Ale za podstatně vyšších investičních nákladů s nižším efektem. Podobné snížení energetické/emisní náročnosti by bylo i z nových silnic / obchvatů obcí. Silnice by ten fond zcela vyluxovaly. Buďme rádi za tu liniovou prostou elektrizaci železnice.

J.K.

No to je otázka, jestli při započítání elektrické stopy stavby se ty Volary někdy emisně vrátí….

MildaIV

Podobné otázky se v rámci greendealu nekladou. není to o logice, je to ideologie. Tak nám tady nerozvracej republ … ehm nenič planetu dětem.

J.Š.Hájek

Nevím zda-li ta elektrifikace Havlíčkův Brod – Hlinsko nebude mít vliv na vlaky Havlíčkův Brod – Pardubice, kdy se dlouho řešilo mezi dvěma dopravci, aby se nemuselo přesedat ve Žďárci. Teď se to zelektrifikuje a můžeš se stát, že kraj Vysočina se rozhodne, že bude chtít na regionální spoj elektriku a bude se zase přesedat (??).

Libor

Baterky přeci

Happy

Bude tam EMU. Takže přestup v Hlinsku.

Happy

Přesedat se bude. Od nové smlouvy po 2029 budou nasazeny EMU. Přelom ramene bude v Hlinsku.

dopravák

Mezi dvěma dopravci? Tam byly ČD z obou stran.
Přestupy ve Žďárci? Nemyslel jste Hlinsko?

Zbynek

Nejspis myslel objednatele.

Tomáš Záruba

Já bych měl na redakci takovou prosbu… Pišme raději o elektrizaci těch tratí. Když se napíše „zadrátování“, zvlášť na Šumavě to může evokovat spíš něco trochu jiného… 😉
https://www.zdeneksmida.cz/obrazek/91377/37.jpg

Bpee

do Rudy a Volar jsou ty dráty strašně potřeba, mnohem víc než třeba ze Všetat do Prahy…

Kubrt

Je dobře, že se trať do Všetat nesnaží nikdo pojmout jako prostou elektrizaci, to by bylo vážně špatně. Ale samozřejmě, když si odmyslíme zdroj peněz a jeho určení, tak trať Praha Všetaty si zaslouží ze strany SŽ mnohem větší pozornost, než se jí dostává. Směr Volary taky považuju za úlet, na Rudu se aspoň drží rychlíky, tam ta elektrifikace nějaký efekt mít bude.

Josef Pešek

Nebo trať přes Rudnou.

Libor

Rudná by měla větší efekt, možná udělat i Příbram

Frantisek X

U Rudné ještě udělat pro rychlíky zkratku jižně od Rudné a obnovit oblouk od Hostivice. Příbram pokud možno i se zlepšením parametrů tratě, protože je sice pěkné, že snížíme energetickou efektivitu vlaků, ale co je to platné, když většina zátěže propálí mnohem více energie na silnici.

libor

jako jo plány hezké, ale dokáže to SŽ vyřešit dřív než za 10+ let? já se bojím, že ne… že jakmile se má někde kopnout mimo pozemek dráhy, je to veliký problém…

Oldřich Sládek

Na tohle všechno odpovídá již existující SP SRuB

Motolak

Aby se pak nevyplatilo posílat Bavorské expresy přes Železnou Rudu, nebo neprotáhnout ty dvě železnorudské Berounky do Plattlingu, případně až do Mnichova a udělat něco jako Silva Nortica

jan.potucek.2831

Tak vzhledem k tomu, že na 180 asi bude roky nickolejný provoz, tak ano.

Kubrt

A je to vůbec reálné ze strany infrastruktury na bavorské straně? Pokud vím, je to dost lokálka (propustnost, délka staničních kolejí).

Libor

I nějaký most tam má problém, ne?

Happy

Ano. Plánují nasadit BEMU, takže výměna bude nutná tak jako tak.

Bohumil Pokorný

Jezdily přímé nekolikavozové klasické rychlíky z Bayern Eisenstadt do Frankfurtu n.M., a od té doby staniční koleje zkracovány nebyly.

Josef Pešek

A napadlo vás, že na bavorské straně mají už 30 let úplně jiný koncept dopravy a o jiný nestojí? To jako že by Arriva jezdila do Bavorska?

Frantisek X

No jo, stojí spíše o dálkové autobusy. Koncept… Zrušili si koleje a rozvázali přípoje zastávkových spojů na hranici při sebemenším zpoždění. Jako by nestačilo, že i ostatní možnosti jsou celkem na draka. Ještě, že v té pohraniční stanici funguje celkem fajn hospoda.

Michal_80

Má být součástí této prosté elektrifikace i úsek ČB-Boršov? Protože ten spadá do rekonstrukce uzlu ČB a ten ještě ani nemá termín zahájení. Nebo se tento úsek bude jezdit 5 let na baterky?

Libor

Na baterky, a rychlíky z Prahy do Pece pojedou setrvačností 😄

Luděk

Havlíčkův Brod – Hlinsko? Od kdy je Hlinsko konečným přestupovým uzlem? Ta trať by snad zasloužila elektrifikovat celá, ne? To znamená až do Pardubic..

Jaroslav Tyle

Protože v úseku Havlíčkův Brod – Ždírec nad Doubravou je pravidelná nákladní doprava. Regionální osobní doprava jezdí z Havl.Brodu do Hlinska a to se dá ještě unapájet jednostranně z TNS Havlíčkův Brod. Je to celé o efektivní ekonomické proveditelnosti.

Oldřich Sládek

Jak píšu dole, je to především pro nákladní dopravu na pilu. Původně měla být elektrizace jen do Žďírce, ale po dohodě s Krajem Vysočina jsme začali podporovat elektrizaci až do Hlinska.

Frantisek X

Nejen elektrifikovat. Jako spojnice východních Čech s Vysočinou dost bída (jasně, terén, ale…). A tak cpeme všechno i nadále přeplněnou Prahou.

Kwak

Tak ona to je do Hlinska vlastně jen první etapa. Dle současných plánů cca v polovině 30tých let se bude modernizovat a elektrizovat celá 238. Je to už schváleno centrální komisí. Mezi Chrastí a Pardubicemi místy až 160km/h. Takže zlomené rameno na pár let nevadí, léta se tak před příchodem řady 847 jezdilo.

David

Klatovy – Železná Ruda z těchto tratí bude mít asi největší energetický přínos, jezdí tam dlouhé osobní vlaky a je to hodně dokopce. Opava – Krnov už měla být pod dráty dávno, ale také by tam měla být zvýšena rychlost, tak nevím zda je zrovna prostá elektrizace ten správný postup. Rovné úseky by mohly být alespoň na 140 a ty před Opavou alespoň k devadesáti a ne 120 a 75km/h. Havlíčkův Brod – Hlinsko (- Pardubice) dává smysl i pro nákladní dopravu Rudoltice – Lanškroun dává smysl aby se kvůki chybějícícm 4km drátům nemusely zbytečně kupovat bateriové jednotky, tam bude… Číst vice »

Martin S.

Hlavně z Bavorska se budou jezdit nabíjet BEMU.

Kubrt

To je nějaký seriozní záměr, nebo jen volná myšlenka? Děkuji.

Tomáš Záruba

Viděl jsem nějaké německé koncepce, které s tím počítají.

Martin S.

To je již (před)zasmluvněná věc: https://www.stmb.bayern.de/med/pressemitteilungen/pressearchiv/2025/25b/index.php

RB 35 Plattling – Bayerisch Eisenstein
Ladung in Plattling, im Abschnitt Bettmannsäge – Zwiesel und in Bayerisch Eisenstein
RB 36 Zwiesel – Grafenau
Ladung in Zwiesel und Grafenau
RB 37 Zwiesel – Bodenmais
Ladung in Zwiesel
RB 38 Gotteszell – Viechtach
Ladung in Viechtach

Martin S.

Kdyby blbci místo kousku Abschnitt Bettmannsäge – Zwiesel dotáhli troleje v celém úseku, mohly by to jezdit BEMU durch Plattling–Klatovy, takhle smůla. BEMU nikdo příčetný v CZ IMHO platit nebude.

xyz

Kdyby to dotáhli celé, mohl by jezdit přímý vlak Mnichov – Plattling a tam rozpojování směr Pasov + směr Zwiesel

Eventuálně 30min. interval Mnichov – Plattling a pak střídavě každý druhý spoj směr Pasov vs. opačný druhý směr Zwiesel.

Jan

Tak možná za 10 let, až bude mezi Landshutem a Plattlingem druhá kolej. A taky by se musely dodělat koleje na křížení mezi Plattlingem a B. Eisensteinem. Už teď je to na knop a určitě jeden z důvodů, proč se nečeká na hranicích. Navíc tam teda nebydlí moc lidí a furt se to vylidňuje.

Oldřich Sládek

Havlíčkův Brod – Žďírec – Hlinsko je PŘEDEVŠÍM pro nákladní dopravu, psal o tom kolega Jaroslav Tyle.

MildaIV

A jaký je tam odhad té nákladní dopravy po drátizaci?

J.K.

OK, takže budem drátovat Volary aby se mohl asi šotoexpres ČD protáhnout o pár stanic dál?

Dolfi

Mně by zajímalo proč se ty Šumavský lokálky nezatrolejuji celé. Nechápu ty blbý keci o tom že je to CHKO Šumava. Když se podívám třeba do Švýcarska tak tam vedou troleje i v některých úsecích taky přez různé chráněné území a nikomu to nevadí. A když říkáte že to bude prostá elektrifikace tak to znamená že se nebude předělávat trať zůstane v původní stopě tak že podle mně a to sem jen lajk . By ty sloupy kolem trati mohly být klidně i lehčí konstrukce. V době dnešních materiálu a možnosti by to snad šlo ?

Kubrt

Vidím tedy urgentnější místa, kam na síti SŽ sypat peníze.

xyz

Zrovna Švýcarsko je velmi netypické, protože tam je odedávna elektrizované víceméně vše.

Libor

Mě spíš zaráží, že vůbec tu lokálku z ČB přes ČK do Pece chtějí drátovat…

fpul

A existuje dost montérů (strojního vybavení, pracovních vlaků …) co takový objem práce to dokáže v takové termínu postavit?

Nebo to je nepodstatný detail, který bude svěřen ruce trhu?

Jenom aby to nedopadlo jako s byty v Praze, kde Sekyra zastavuje nové projekty, protože nemá kdo by mu je postavil. Svoje zedníky si pořizovat nechce a najaté mu ruka trhu zdražila.

David

To jsou pohády pro voliče. Developeři v Praze nestaví protože mají prakticky oligopol na nové byty a trh je teď ve fázi, kdy by další nová výstavba byty jen zlevnila, což je proti jejich vlastním zájmům, je lepší pro ně prodat méně bytů dráž než více bytů levněji.

Plecháč

Můžeme zavolat do Indie a půjčit si jejich montéry. Tam už dosáhli elektrizace 99%/68000 km sítě (v roce 2015 měli jenom 34%/23000 km) tempem přes 5000 kilometrů ročně, no a teď mají hotovo a montéři budou bez práce.

Percula

Nevíte někdo kolik bude po te elektrifikaci potřeba elektřiny pro provoz? Vypadá to, že uhelné elny fakt skoncej, náhrada v nedohlednu, kolik MWh bude potřeba?

Antonín1

To jsou jen „nárazové odběry“ pro rozjezd, a že by se na všech tratích najednou v jeden okamžik rozjížděly vlaky je dost nereálné a jeden dva současné vlaky evropská energetika bez problémů zvládne, má dost slušnou rezervu (nezapomeňte, že patříme do synchronní sítě kontinentální Evropy, části severu Afriky a Turecka, a ta je hodně silná. Navíc existuje při brzdění zase rekuperace, tj. vrácení energie zpět – to nafta neumí, znovu shořelou nevrátíte.

Nose Peak

Největším spotřebitelem elektřiny v ČR je Chemopetrol Litvínov. Ona se ani ta nafta sama nevyrobí…

Petr Šimral

Spotřeba elektřiny pro dopravu včetně městské nepřekračuje 2% celkového odběru. Na těchto „piditratičkách“ se odběr zvýší tak maximálně v rámci statistické chyby 🙂

MildaIV

Já bych to zase tak nebagatelizoval. Jestli přejdou železniční dopravci na spotový tarif, tak během dunkeflaute nepojede elektricky nic. Před vektron se daj dva brejlovci než vyjde sluníčko.

David

Praha – Vrané – Davle zase nic?

Martin V.

No mrzí mě že tam není trať z Prahy do Vsetat. Ta trať má potenciál být hlavně hodně vytížená

Kubrt

Ta se nebude řešit v rámci prostých elektrizací (je mimo jiné potřeba jí zdvoukolejnit).

MildaIV

Třikrát hurá a už aby to bylo 🙂

Alenkaf

Ještě že tam není, správně by tam nemělo být ani Hlinsko Brod, tam by měla být taky především modernizace.

Jaroslav Tyle

Opětovně opakuji, že modernizace regionálních tratí je v nedohlednu.

Alenkaf

Havlíčkův Brod-Pardubice NENÍ regionální trať. To ze tak vypadá je právě ten problém.

Jaroslav Tyle

Máte pravdu. Měl jsem na mysli význam trati z pohledu objednávky dopravy.

Frantisek X

Bohužel, ale byla by fajn i snaha to změnit – pravda, nikoli ovšem způsobem „teď není na víc, tak neuděláme zase nic“ (raději zase postavíme někam novou silnici pro ta „náhradní“ auta) – a není od věci na to aspoň občas také poukázat.

Lukáš

Tak tomu fandím. Doufám, že se ty peníze nerozplynou ve vizualizacích, studiích a dalších neplodných ……ích.

Kubrt

V rámci takovéhoto financování je dost dobře nemožné zkasírovat peníze a projekt nerealizovat.

hsKazdnm

A co propojit pár kilometrů spojky Postoloprty, Březno u Postoloprty, odbočka Vrbka, aby elektrické osobáky mohli jezdit i při výstavbě dálničního podjezdu,nadjezdu D6 a tratí Postoloprty -Most?

Josef Pešek

A víte, co ty prachy na tyto kraviny generuje? Gryndýl a povolenky, jenž likvidují českou energetiku a ocelářství. A všiml jste si, že to leze od ministra životního prostředí v demisi, a že může být spousta věcí jinak?

MildaIV

A právě proto děkuji ŽESNAD, že se alespoň část z těch peněz nevyhodí do kanálu (dotace solárú, baterek a ještě větších pí…) a použije se rozumě.

Jarda Pytlík

Hoši voe, ETCS do Lanškrouna? Nejdŕív řvete, že lokàlky je třeba konzervovat aby neodsávaly finance na vrt a pak uděláte opacnej extrém? To fakt už není možný. Na té lokálce se srazí šukafon max sám se sebou či s kamionem na přejezdu. I ty dráty jsou zbytecný, klidně by tam mohly jezdit baterky. #vrtdrahé, #nejsoupeníze, #boreckýbytozrušil

Ondřej Wagner

Pokud mají ty vlaky jezdit také úsek Česka Třebová – Rudoltice v Čechách, tak musí být vybaveny ETCS. A vybavit těch pár kilometrů tratě mezi Rudolticemi a Lanskrounem není zase tak velký problém. Jinak Lanskroun je dost velké město, elektrizaci celé tratě se urychlí doprava do něj.

Alenkaf

Kupovat 8 BEMU,na linku Kolin-Lanskroun by se opravdu vyplatilo, těch pár sloupu je o hodně levnější.

Ondřej Wagner

A ta prostá elektrizace bude dokončena v jednom roce, anebo postupně, protoze úsek Rudoltice v Čechách – Lanskroun je nepoměrne kratší než České Budějovice – Volary. Mimochodem u této trati mne také zajímá, zda bude také elektrizovan úsek Černý Kříž – Nové Údolí.

Kubrt

Trolej povede „jen“ z ČB do Nové Pece, pak baterka a zmíněný dobíjecí bod ve Volarech.

Ondřej Wagner

Děkuji za odpověď, ale potom se mělo uvést, že elektrizace povede jen do Nové Pece. Konečně kdyby byly dobíjecí body také v Cicenicich, Strakonicích a možná také v Novém Údolí, tak by mohly jezdit vlaky na baterky mezi Strakonicemi a Volary a Cicenicemi a Novým Údolim. A možná by byl vhodný přestup v Nové Peci hrana, hrana mezi vlaky Cicenice – Volary – Nové Údolí – Nová Pec a vlaky České Budějovice – Nová Pec než pořizovat BEMU vlaky na celý úsek z Českých Budějovic do Volar.

Karl vB.

Dobíjecí bod v Novém Údolí, které leží v ŠuNaP a těstě na státní hranici?
Kolik by ta sranda kvůli několika vlakům asi tak stála, kdyby to teoreticky bylo proveditelné? Jak byste tam vedl napájení?
Právě s tímto ohledem se drátuje až do Nové Pece a z druhé strany se dělá nabíjecí bod ve Volarech – obě dopravny leží těsně před hranicí ŠuNaP.
https://mapy.com/s/hocecekase

Viktor

Souhlas…. ŠuNaP je asi jediné místo, kde BEMU vítám a chápu – jinak bych za tyhle hybridy vůbec nevyhazoval finance a raději stávající nezávislá trakce až do příchodu EMU

Kicruj

V Novém údolí ten nabíjecí bod není nutný, ty jednotky rekuperují a je na kopci, takže se dobijí cestou zpátky. (a nouzové nabíjení je myslím možné i z nějaké relativné normální nabíječky.

Petr Šimral

Dobíjecí body v Číčenicích a Strakonicích existují již od roku 1969 🙂

Prokop Böhm

Ať koukám, jak koukám do jízdního řádu, tak většina vlaků na trati 194 pendluje mezi Č.B. a Najtálem. Tam nevede dostatečně silná linka VN pro zřízení dobíjecího bodu. Pokud tedy každý vlak má v pauze z Najtálu zajet k dobíjecímu bodu do Volar a zase zpět, tak to na tu zbývajíci kapacitu AKB může jet rovnou na další spoj do Č.B. a v Nové Peci už bude trolej. Je tam víc klesání než stoupání. Jede po proudu Vltavy. Smysl by to snad mělo, pokud by BEMU mohly jezdit i na tratích 197 a 198.

Kubrt

Myslím, že k tomuto cíli to směřuje.

libor

všechno v jeden rok a všechno pozdě!

Jarda

Kde je Liberecký kraj?

Oldřich Sládek

Postopadesáté, je rozdíl elektrizace a elektrizace. Viz naše poznámky níže.

Legislativec

Bohužel záměna těchto vyhrazených termínů je běžná i u jinak bych řekl odborníků – stačí se mrknout třeba na stránky Železničního magazínu.
Ale že rozdíl nevnímá ministr ŽP, který s technikou nejspíš neměl celý život nic společného, to se ještě asi dá pochopit…

Honza L

Jsem zvědavý jestli na Šumavě bude dál jezdit gwtr

libor

ono s těma drátama nebude tak horké 😉 budou rádi, když to bude za 5let

Honza L

Tak jestli to bude za dotace, mělo by být hotovo v roce 2029..

Jaroslav Tyle

Vážení komentující, uvědomte si, prosím, příležitost, jaká se naskytla železnici díky existenci Modernizačního fondu. Jakou šanci by měla komplexní modernizace (a zvýšení rychlosti) na regionálních tratích? Pro příštích 10 let žádnou, protože na modernizace nebudou peníze. Byl to ŽESNAD.CZ , kdo přišel před 3 lety s návrhem tzv. „rychlé“ elektrizace tratí (důležitých nejen pro nákladní dopravu), které nečeká v dohledné době žádná modernizace, a navrhl 3 pilotní úseky pro rychlou elektrizaci: Havlíčkův Brod – Ždírec nad Doubravou, Kralupy n.V. – Kladno-Ostrovec, Jaroměř – Trutnov. K tomu pan Ing. Pohl (Siemens) vyjednával s MD a MŽP možnost použití financí z emisních povolenek.… Číst vice »

Oldřich Sládek

Ano, ale asi bychom měli neustále vysvětlovat, že je rozdíl mezi „prostou“ elektrizací z Modernizačního fondu a elektrizací v rámci přestaveb a modernizací ze SFDI….

Zbynek

Proc nebyla vyjednana i moznost proplaceni pomernych nakladu na elektrizaci rekonstrukci a modernizaci ze SFDI?

Jen v modernizacich je toho spousta.

Zbynek

Doplneni k modernizaci: namatkou Praha – Kladno, Zlin, Frýdek-Místek, vse leta odkladane akce.

Pitrys

Ten Místek se asi bez navazující akce „optimalizace a zdvoukolejnění trati“ bohužel asi dělat nebude

Pavel

Trať prochází Frýdkem, ne Místkem 😉

Jaroslav Tyle

Modernizační fond je určen pouze pro snižování energetické náročnosti a emisí a nelze je kombinovat s žádnými jinými dotacemi. Projekt financovaný z Modernizačního fondu musí sám o sobě vykazovat uvedené přínosy. Už to, že bude použit na elektrizaci tratí (včetně nezbytných úprav zab.zař.) je obrovský posun, neboť původně byl zamýšlen prakticky jen pro snižování emisí v silniční dopravě (nabíjecí stanice).

Tomáš Záruba

Za toto rozhodně klobouk dolů. Teď ještě zbytečně nezdržovat různými nesmyslnými „záměry projektu“… a jít rovnou na věc jako D+B, ideálně.

Tomáš Záruba

Tím by příslušná část peněz ze SFDI “nebyla potřeba” a šup s nikdo dálnic… Viz jak to dopadlo po příchodu eurobondu, které až do nedávna akorát nahradily útlum národních zdrojů…

Zvolený postup přinese tech elektrizaci více, za mě potlesk všem, co se o to zasloužili.

JiP

No a neni potom lespi ty penize dat do dalnic ci nejakych obchvatu mest kde udelaji skutecnou sluzbu misto naliti do zeleznice, kde hlavnim parametrem je „budme radi“? Vubec se nedivim, ze cele hospodarstvi CR ale EU jde do kopru. Musime byt neskutecne bohati, kdyz si muzeme dovolit takto neefektivni utraceni penez jenom proto, ze je zrovna nejaky byrokrat pridelil na nejakou hromadku.

Frantisek X

Lepší v čem? Že už se vůbec nevyplatí něco vozit po kolejích, dáme to na silnice, kde z toho bude více bordelu (byť o něco sníženého lepším trasováním a odsunutého za humna)? Co takhle se podívat na to hospodaření celkově, i co vůbec děláme s vlastními zdroji? Nemyslím rozhledny, ty jako nevýdělečné nechť jsou klidně placeny erárem jako příspěvek na kulturní žití. Proč děláme vše pro to, abychom museli dopravovat za každou cenu co nejvíce, a to zejména po silnicích? Proč v tom není nějaký systém, který by aspoň tu hlavní zátěž směroval na k tomu uzpůsobené koleje? Nemuseli bychom… Číst vice »

JiP

No prvni musite tem zakaznikum na zeleznici neco konkurenceschopneho nabidnout. A verte, ze to neni elektrifikovana lokalka, po ktere se poslednich 80 let jezdi stejnou mizivou rychlosti nebo hlavni zeleznicni koridor zabastleny v puvodni stope s Vmax 80 km/h.

Tomáš Záruba

Podpis.

Jen bych dodal, že je konečně potřeba se oprostit od psychologie „elektrizace konzervuje stopu tratě“. V dnešní době naprostá blbost, jediná „zmařená investice“ mohou být patky podpěr TV a trocha té práce. Trať lze případně narovnat včetně přesunu troleje. Totéž platí pro stanice: Pokud se udělají brány přes celou šířku kolejiště, je následná peronizace úplně klidně možná, trolej se pak polohou přizpůsobí novému uspořádání kolejiště.

Frantisek X

Kéž by. Většinou se to likviduje a znovu staví celé. Ale jo, napájecí body zůstanou a dráty lze přesunout, případně po určité době stejně vyměnit. Patky tam pak bohužel většinou už navěky straší. No a ty brány, zrovna nedávno mezi Krčí a Braníkem zúženy a sloupy postaveny do profilu druhé koleje modřanské tratě, částečně též zabraného reklamními prkny. Ale řešíme hypotetickou větev metra D do Modřan a průjezd (i interval) autobusů od Zbraslavi do města. 🙂

Jaroslav Tyle

Ano. Souhlas. Takto se bude postupovat v úseku Havlíčkův.Brod – Hlinsko, že se bude brát ohled na návrhy úprav stanic dle SP Pardubice – Havlíčkův Brod a budou se připravovat brány tak, aby mohlo dojít k posunu osy. Je to podmínku ze schváleného ZP z CK MD.

MildaIV

Po zkušenostech z minulosti u SŽ to zní téměř jako scifi.

franta

Přišly nějaké prachy. Tak je zkusíme rozházet.
Místo toho, aby se třeba zmodernizovaly a zadrátovaly tratě jako Rožnov a nasadil zabezpečovač.
Stejně jak bylo psáno. Pokud si budeme hrát na ty nesmysly TSI všude. Tak na to prostě nejsou vlaky. Jako ve Švýcarsku.. 110 tun místo 40 bude asi tak stejně ekologických. A i bez baterek.
Za Kupky se nic pořádného v konvenční síti nepřipravilo podle mě. A teď se to rozhazuje.

Daniel Jablonecký

Čím je Rožnov tak důležitý nebo urgentní?

Zbyněk

Je to rovná, relativně rychlá trať. Elektrifikací se nezařízne napřímení oblouků, protože do Rožnova jich moc není.
A zrovna pustinou to nevede, Rožnov, Zubří nejsou žádné dědiny. Srovnej s tratí do Volar.

Happy

Hlavně do Rožnova jezdí spoje už od Kroměříže. Takže zadrátovat kousek nedává smysl, když zbytek ramene je bez drátů…

franta

A tak nesmysly krajů a jejich oběhů.. A liberalizace.. Mě to jako cestujícího a občana nezajímá.. Mě zajímá jen pro to není. A ve Švýcarsku je 80 let..

franta

Tak jsou to 2 velká města. Ideální na moderní trať ekologickou.
A já jen koukám 10 let. Jak je to 100 let za opicema. Jak koleje jsou křivější a křivější. Protože ta infrastruktura logicky po 50 60 letech potřebuje jako na Beroun vyměnit. A jak ji jinak nejlíp po 60 letech vyměnit, než komplexně a zmodernizovat.
A nic se neděje.. 10 let kroutím hlavou. A oni do toho budou nesystematicky cpát peníze.. Lepit… A házet je z okna bez přínosu..¨
A jde to.. stačí zajet za hranice do Německa.. Jak má vypadat svršek. Rychlostníky.. atd. Jde to..

ERIK

Vždycky, když píšou článek o elektrizaci tratí v CR v roce 2026,tak nikdy nenapišou trať Vratimov-Frýdek, přitom se má začít stavět na podzim 2026, tak ať si pisálek tohoto článku pořádně ověří danou skutecnost.

Kubrt

Tento článek je o způsobu (ko)financování některých projektů, nikoliv o výčtu všech elektrifikačních akcí na SŽ.

Kolemjdoucí

Všech “již brzy” elektrizačních akcí.

Jiri

Článek je o prostých elektrizacích (natažení drátů nad stávající trati). Vratimov-Frýdek bude celková přestavba včetně zdvoukolejnění.

Pavel

A není to tím, ze do Frýdku bude rekonstrukce tratě + TRAKČNÍ VEDENI a článek píše o prostá elektrifikaci?

beran

To je doufám myšleno jako vtip. Do celého Libereckého kraje nevede ani metr troleje a stát bude elektrizovat trať Vratimov – Frýdek, jo? Vtipný. I když – v tomhle státě je opravdu možný všechno.

Legislativec

Ale trať Vratimov – Frýdek rozhodně není nějaká zapadlá lokálka, nýbrž docela frekventovaná spojovací trať. Kdybyste se podivoval třeba nad Lanškrounem, dalo by se to pochopit…

Milan M Mikulovsky

……. ale ten Lanškroun dává smysl pro změnu přímých motorových vlaků z velké části jedoucích po koridoru z/do České Třebové pod dráty na elekrické, a zadrátova ten kousek je lepší než nákup bateriových vlaků, které by navíc sotva mohly být přímé přes Českou Třebovou až do pardubic – resp. Kolína, aby byla do Lanškrouna prodloužena linka osobích zastávkových vlaků objednávaných pardubickým krajem, ale nejpraktičttěji pro přímé vlaky Lanškroun – Ústí nad Orlicí/Choceň http://www.portal.idos.cz/Down.aspx?f=vlakpdf%5c2025-12-14%2fk010.pdf

Legislativec

Ale to já naprosto chápu a nerozporuju. Jen – elektrizace „lokálek“ je u nás stále ještě docela nové téma, tak jsem tu trať schválně zmínil, že bych ještě pochopil, že se nad tím někdo pozastavuje.
Narozdíl od trati do Vratimova, kde je smysl té elektrizace naprosto zřejmý a pán výše se tomu podivoval zřejmě jen z neznalosti místních poměrů.
Že se bude elektrizovat trať do Lanškrouna, je samozřejmě také jen a jen dobře!

MaC

Ten vratimov je zavádějící. Když napíšu, že reálně je to trať Ostrava – Frýdek, je to lepší?

Daniel Jablonecký

V Libereckém kraji není žádné město velikosti Ostravy a i ten Frýdek-Místek má víc obyvatel než Jablonec.

Tenda

Jo bude.

Kicruj

Spojení 300000 a 55000 městem je opravdu hrůza. Dřív se o té trati psalo jako jednokolejce s největší osobní dopravou v česku (denní průměr víc než 6000 cestujících)

Tenda

Clanek je o proste elektrizaci, tam Frydek nepatri.
Frydek patri do jine kategorie.
Ostrava – Frydek je kompletni modernizace, to je jiný balík penez
Takze nez zacnete obvinovat pisalka, radsi si sam udelejte poradek ve svych informacich

Dodroj

Myslím že SŽ bude ráda když dráty hodí aspoň v letech 27 nebo 28 na trať Týniště-Solnice

Kuba

A co Zábřeh – Jeseník?

Litovel

Ten má být později.

JiP

Tak hlavne by to chtelo elektrizaci spojit i se zasadni rekonstrukci tech trati, aby se nejezdilo sice pod draty ale rychlosti stale 50 km/h, tak jak je to napriklad do toho Lanskrouna.

Řiditel

„Zásadní rekonstrukce“ by ale reálně znamenala novostavbu v téměř úplně nové stopě. Protože poloměry oblouků vám zvýšení rychlosti nijak zásadně neumožní.

Martin1

Od toho tu ta Správa železnic ale přece je. Aby naprojektovala a postavila/modernizovala tratě. Elektrizovat tratě bez úpravy parametrů na lokálce, kde se jezdí jen 50, je poněkud nehodné 21. století.

Petr Drozda

SŽ je také nehodná slova „Správa“ v názvu.

JiP

Pokud chceme aby zeleznice byla moderni dopravni prostredek na urovni 21. stoleti, tak to jinak nepujde. To tech 7 mld dejte radsi na platy kucharek na zakladnich skolach, protoze efektivita naliti 7 mld do trati s Vmax 50 km/h je na urovni jako hodit je do kotle a spalit.

Náhodný Kolemjdoucí

A když zrušíme lokálky úplně, tak bude i na platy školníků.

JiP

Vsak vetsina nasi zeleznicni site je jenom skanzen s minimalnim vyuzitim.

MaC

Fakticky s vámi souhlasím a je docela možné, že se ukáže trocha stupidity, kde primárním cílem je snížit emise a ne zkrátit jízdní časy tam, kde by to šlo.

hsKazdnm

Propojit směr Štíty, Mezilesí,Vroclavi.

Frantisek X

Tak zase nedělejme z toho 320 km/h na místní dopravu. Úplně nová být nemusí, tady by asi stačilo trochu zvětšit oblouky a/nebo převýšení. Je to koncový úsek a více než 80 se tam stejně jezdit nebude. Z těch Rudoltic by více ani nebylo efektivních.

Daniel Jablonecký

Zrovna v tomto případě byste ušetřil tak minutu, maximálně dvě. Tohle skutečně není hlavní problém železniční sítě v ČR.

JiP

No a presne tohle jde rict kdekoliv o jakekoliv stavbe a proto jsme tam kde jsme. Jenze ty potencialni minuty z jednotlivych staveb se scitaji a vznikaji z toho cvtrthodiny, pulhodiny a nasledne treba i hodiny zkraceni jizdnich dob. Pri teto elektrizaci bude hlavne potreba, aby se do Lanskrouna protahly osobaky co jezdi z Pardubic.

Neonym

Výborně, Zdice – Písek nikde. Tak hlavně, že nám tu byl ponechán starý šrot s tím, že zde přeci budou jezdit elektrické (bateriové) vlaky.

Tomariero

Tam se neplánuje prostá ale plnohodnotná.

Neonym

To se změnilo kdy? Úsek byl mezi těmi, kde měla být realizována prostá.

Jiri

No, také by mě to zajímalo. Třeba zde https://mapy.spravazeleznic.cz/stavba/S-201 je uvedena prostá elektrizace. Prostě ta trať zase ,,utře“. Kdyby alespoň na ty zatracený přejezdy se prachy našly.

Tomasznovace

Takových seznamů tratí už tu za poslední roky proběhlo a zatím skutek utekl.😂

Honza L

No jo, ale na tohle už jsou odklepne peníze

Dejf

To pro dobrou správu nic neznamená, od dob co kpi nejsou navázány na objem proinvestovaných peněz je něco jako přiklepnuté peníze nechává zcela chladnými…

Frantisek X

Objem proinvestovaných peněz jako takový ovšem nevypovídá nic o zlepšeních sítě; někdy bohužel i naopak.