Suchoj v plamenech. Letadlo Aeroflotu při nouzovém přistání hořelo, desítky mrtvých

Suchoj Superjet 100 v barvách Aeroflotu. Foto: Anna Zvereva, Wikimedia CommonsSuchoj Superjet 100 v barvách Aeroflotu. Foto: Anna Zvereva, Wikimedia Commons

/Aktualizováno 23:30/ Necelé dva roky staré letadlo Suchoj Superjet 100-95B společnosti Aeroflot skončilo v plamenech a muselo nouzově přistát na

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Medvěd

Jestli tomu dobře rozumím = piloťi neobletěli bouřku a vlítli do ní. Kroupy a zásah bleskem . Odešla část elektroniky. Otočili letadlo zpět. Pokoušeli se přístát. Počasí nanic. Přistáli natvrdo a poškodili motory a začali hořet. Cestující místo toho, aby co nejdříve vylítli z letadla si brali s sebou příruční zavazadla a bránili evakuaci. Sešlo se opět několik činitelů, na něž každý reaguje po svém. Zemřeli zbytečně lidé.

František

Jediné štěstí v neštěsí že se to při dobehu řízením osudu stocilo tak jak se stočilo. Otočit se to čumákem po větru,zustali by tam všchni. Jak známe rusy(a američany) zítra napíšou že to provedla posádka cíleně.

Jaroslav

To tak maximálně rusové napíšou, že to američané udělali cíleně.

Nicky

Dají se očekávat problémy s odbytem těchto letadel a to je příležitost pro ČSA/Smartwings, aby tato letadla nyní výhodně nakoupili a vybudovali si tak regionální flotilu za zlomek ceny.

Pražák

Super nápad, až na to, že Rusové nedokáží udržet kvalitu výroby a ani zajistit adekvátní úroveň servisní podpory, viz Brussels Airlines, které se jich po roce a půl z výše uvedených důvodů zbavily.
Protože i to nejlevnější letadlo, které stojí na zemí protože Rus v továrně nedokáže odvést kvalitní práci a jiný Rus vám nedokáže dodat objednané náhradní díly včas a v požadované kvalitě je celkem k ničemu.
Navíc Aerolinky, které používají ruská letadla zrovna velké důvěryhodnosti mezi cestujícími nepožívají.

Takže pokud se chce SW/ČSA orientovat tímto směrem, A 220 nebo Embraer jsou rozhodně lepší řešení.

Marek Turnovec

No jestli výrobce nemůže nabídnout servisní podporu, my můžeme nabídnout servilní podporu…

Pardon za off-topic, někdo to asi bude vnímat, že sem chci tahat politiku, ale nějak jsem si to nemohl odpustit. Když tak tenhle příspěvek smažte.

Ale vážně (a takováhle událost je vážná). Jestli jiní výrobci z užívání tohoto letadla vycouvali, tak bych se mu asi raději také vyhnul…

Jiří Šrámek

Máte tam překlep. „potvoru“ mělo být.

Jen tak

to jenom tak nicky blbe blábolí.

Pampara

Někde jsou chyby již součástí výrobního procesu. Nejen v Rusku, jak se přesvědčujeme. Nehoda SsJ přišla jak na objednávku, viďte. Porovnejme skóre ťuhýků a pak chytračme.

Pražák

Plácáte a nevíte o čem, Rusové obecně mají problém s udržením kvality sériové výroby, dnes např. zrušily objednávku SSJ ruské aerolinie Jamal. Důvod,? Vysoké provozní a servisní náklady (přeloženo do lidské řeči, díky vysoké poruchovosti je letadlo více na zemi než ve vzduchu). Letadlo samotné, tak jak bylo navrženo, hlavně díky západní (hlavně francouzské ) pomoci, např. motory dělala Snecma, vyrábí je v Rusku Saturn, podvozek Messier, Thales dělal avioniku (výroba je ovšem v Rusku) není vůbec špatné. Nicméně to by ho museli dělat někde jinde a ne v Rusku. Tohle je stará ruská nemoc, kvalita sériové výroby. Problémy jsou… Číst vice »

železničář v důchodu

Přesně tak: jako typ je předmět dobrý, ale opravdu kvalitní kus je třeba pečlivě vybírat – jeden můj známý tak před mnoha roky kupoval tehdy sovětský (= okopírovaný z původně německého) fotoaparát, a prý na sedmkrát: šest jich postupně musel vracet a měnit, až teprve ten sedmý byl opravdu dobrý, ale slouží mu zato dobře až dodnes.

Marek

A kde jsou hasiči ? Záchranáři ? To letadlo přistálo až na druhý pokus… času muselo být dost.

Ruská neschopnost a bordel v akci. Ovšem z oficiálních ruských zdrojů určitě opět uslysime, jak vše udělali správě. Nedivím se, že od nich nikdo ta letadla nechce.

Pražák

Mě by spíše zajímalo co bylo špatně, že po zásahu blesku to dopadlo takto. Se zásahem blesku se běžně v konstrukci letadel počítá, neříkám, že s to děje dnes a denně, ale zase úplně neobvyklé to není a málokdy to vygeneruje nějaký větší problém. Takže buď ohromná smůla, nebo někdo někde (v továrně, v údržbě) něco neudělal jak měl.

MildaIV

Při současném počtu letadel se to děje dnes a deně.

Pampara

To se tak říká. Kvůli uklidnění létajících kaštanů. Ve skutečnosti není jediný obvod s jediným polovodičem vůči bouřce odolnější, nežli páka – mech. převod – posilovač – řídící plocha. Amíci, ani Rusáci to lepší řešení od Airbusu moc dobře neodkoukali.

Pražák

Bože, do čeho si to duši dal? Mohu Vám doporučit, místo plácání na diskuzích, trochu toho studia. Začal bych elementární fyzikou, pak si načetl něco o konstrukci letadel a pak se vraťte.

Georg

taky me to prekvapuje, nekolik minut po dosednuti letadlo vesele plapola a hasici, zvlast na letisti schopni byt v radu minut v akci, nikde.

kdyby to bylo v murmansku za snehove vanice v noci na novyj god, tak nereknu, ale za bileho dne, pohodoveho pocasi na nejvetsim ruskem civilnim letisti je to vizitka ruskeho leteckeho bordelu.

liberal shark

Prý je navedli na jinou dráhu :-(.

Martin V.

Já bych moskevským hasičům nenasazoval psí hlavu. To letadlo plálo ohromným plamenem ještě během brzdění na dráze. Evakuace prý proběhla za 55 sekund (i když limit je 90 s). Jenže po minutě už nebyl nikdo další, kdo by se dostal ven, buď se udusili nebo uhořeli. Podle jednoho videa to navíc vypadalo, že pravý motor během evakuace stále běžel a fungoval dozadu jako plamenomet.

Takže „v řádu minut“ bylo už po všem, tedy po všem živém. Hlavně, že někteří cestující z předních řad zachránili své kufry…

Pakol

První program ruské TV (Pěrvyj Kanal) vysílal ve zprávách barevné video, ze kterého je jasné, že šlo jak o „emergency“, tak následně o „bumpy landing“. Link zde: http://www.1tv.ru/news/issue/2019-05-05/21:00#3
Piloti dělali, co mohli! Letadla této velikosti jinak již v současnosti celosvětově nebývají běžně vybavena vypouštěcími ventily, resp. tyto jsou včetně ovládání montovány za nemalý příplatek! Toto jistě rádi upřesní piloti, konstruktéři a mechanici. Upřímnou soustrast do srdce Ruska! RIP

liberal shark

Prý neměli čas lítat nad Moskvou a vypouštět palivo. Navíc bez přístrojů a s požárem na palubě.

Martin

Žádný požár na palubě nebyl, ten vznikl až při tvrdém přistání. Navíc pochybuju, že je Suchoj vybavený výpustnými ventily. Kdyžtak mě někdo opravte.

Jen tak

Na palube zadny pozar nebyl. Pozar vypukl az po „kozlovi“ na pristani.
Toto letadlo neumoznuje vypouset palivo za letu.

Johnny998

Zatím poslední shrnutí – Do letadla uhodil blesk a způsobil zkrat (total electrical failure) – Zapnuto direct law ovládání (letové počítače nijak netlumí ovládání letadla piloty), problémy s radio komunikací – Posádka se rozhodla vrátit se na SVO – Při prvním přiblížení netrefili osu RW, proto pokračovaly v točení vpravo, aby srovnali, a pokračovali na final approach – Okolo FL100 ztratili radio kontakt – Přiblížení pokračovalo nejspíš normálně, viz Flight Radar, spekuluje se o příliš vysoké vertikální rychlosti – Letadla při přistávání třikrát „poskočilo“, poslední poskočení zničilo podvozek a způsobilo požár v zadní části letadla – vzplály motory a palivo… Číst vice »

Petr Frýdlant

Letadlo nehořelo při letu, ale chytlo až po velmi tvrdém přistání, doslova dopadu na dráhu. Je nově video které ro dokazuje. Suchoj si tvrdé poskočil při přistání. Asi s tím měli hodně problémů..:(

Jaroslav

Ten smích na pozadí je fakt creepy.

Robert

Přistání přežilo jen 37 lidí. Počet obětí pravděpodobně vystoupá až na 41.

asdf

Koukám , že na palubě byla „pohoda“ ,když se cestující potulujou po ploše s čemadánama. Zkrátka země neobyčejných možností. A ti hasiči byli kde, když se první přistání letadla v nouzi nezdařilo ?Neměli být už na značkách? Celkově dost smutné.

Petr Frýdlant

Hasici byli tam kde měli. Na jednom z mnoha videí je vidět jak cestující skáčou do skluzavek a dvě auta už stojí u hořící zádě letadla..

Y.K.

Evakuace s čemadány je bohužel poměrně častý jev nejen v Rusku. Cestující od aerolinek i výrobců celkem tvrdě pořadují maximální bezpečnost, ale sami na ní kašlou. Popravdě, pokud na palubě zůstanou oběti, mohlo by to být i považováno za obecné ohrožení, protože spoustě lidem, kteří tam zůstali sekundy pro úspěšný únik chyběly, norma nenorma.

Pako

Ty budes tezkej hlupak!

Karásek

Jak to, že a ploše nejsou už při přistání vidět žádní hasiči?

Adam

To přistání je fakt masakr. Hoří celá zadní část letadla.

Marek

Proč ho asi nikdo nechce. To mi nejde do hlavy…

tomáš

Že jo… Ruská kvalita a za rozumnou cenu…

Pražák

To letadlo samotné není špatné, hlavní komponenty (např. motory) byly vyvinuty na Západě, byť vyráběné jsou v Rusku. Problém je neschopnost Rusů udržet kvalitu sériové výroby a pak také v neschopnosti výrobce nabídnout adekvátní servisní podporu. Např. jediný evropský zákazník, belgické Brussels Airlines se jich zbavily po cca roce a půl provozu, důvodem byla velká poruchovost (daná „kvalitou“ ruské sériové výroby) a enormní problémy v poskytování servisní podpory. Ostatně ani Aeroflot ta letadla údajně nechtěl (tedy v takových velkých počtech) nakupovat, ale na rozkaz z Kremlu se musel podřídit.

Pražák

Tak TASS už hlásí 11 mrtvých. Ale když se podíváte na ten záznam, tak už ve chvíli přistání hořela skoro celá půlka letadla, byl by skoro zázrak pokud by se to obešlo téměř bez obětí.

Jandys

Podle záběrů z přistání a počtů pasažérů bych tipoval na 40 mrtých, půlka…..

Petr Frýdlant

To není zajímavý způsob, to je absolutní klasika dnešní doby. Honem honem vydat info aniž bych měl něco podložené.

Georg

bohuzel mate velmi presny odhad.

Puvodni Pražák

Dokonce bych tomu dal male bezvyznamne plus, ze i v tomhle stavu se s tim vubec dalo pristat a za nouzove skluzavky, ktere zafungovaly na 100%.