Studii opravitelnosti Vyšehradského mostu nám neukázali, tvrdí SŽ. Miliardáři čekají na Kupku

Železniční most na Výtoni pod pražským Vyšehradem. Zdroj: Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostuŽelezniční most na Výtoni pod pražským Vyšehradem. Zdroj: Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu

Celou studii opravy Výtoně předáme až ministrovi, říká nadační fond. SŽ podle něj dostala prvních 200 stran.

Na konci října představil nadační fond Vyšehradský most vlastní studii proveditelnosti opravy železničního mostu na pražské Výtoni. Studii pro fond zpracovali britští experti, její vznik zafinancovali miliardáři Martin Vohánka, Tomáš Bistřický a Jan Barta.

Ti deklarovali, že ji dají zdarma k dispozici Správě železnic (SŽ), aby ukázali, že most není v horším stavu než jemu podobné v zahraničí, které byly zachráněny.

Zchátralostí nevybočuje, stačí vyměnit 15 procent dílů, tvrdí fond k mostu pod Vyšehradem

Ředitel Správy železnic Jiří Svoboda však před novináři upozornil, že jim fond ani přes opakované výzvy studii neposkytl a nemohou se k ní tak vyjádřit.

Přes naše opakované žádosti nám nebyl ze strany nadačního fondu zaslán slibovaný podrobnější materiál. Po několika našich výzvách se zástupci nadačního fondu odmlčeli,” uvedla pro Zdopravy.cz mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.

Dodala, že správa má k dispozici pouze brožuru a materiály, které jsou dostupné na webu fondu.

200 stran v detailu

Podle mluvčího fondu Jana Havlíčka jde však o nedorozumění. „Správě železnic, stejně jako všem dalším zájemcům, jsme dali okamžitě k dispozici klíčovou část, tedy studii COWI, která na téměř dvou stech stranách v detailu řeší rekonstrukci historické části mostu,“ říká Havlíček.

Celou studii v českém překladu představíme a předáme na osobním setkání se Správou železnic a ministrem dopravy Martinem Kupkou, které již bylo předjednáno,“ doplnil s tím, že termín by měl být nalezen co nejdříve.

Eberl Friebová ovšem podotýká, že podle ní komunikace neprobíhá ani ve věci jednání zástupců nadačního fondu s ministrem Kupkou.

Ohledně opravy či zbourání mostu panuje už roky spor mezi SŽ a spolkem Nebourat, nadační fond zaštítěný miliardáři či architekty měl představovat nový prvek ve vyhrocené diskuzi.

Nejsme aktivisté, chceme na Výtoň vrátit rozum, říká filantrop Bistřický k úsilí o záchranu mostu

Jeho vznik a cíle popsal v rozhovoru pod deník Zdopravy.cz jeho zakladatel Tomáš Bistřický. Fond podpořil příslibem 100 milionů na rekonstrukci mostu i majitel Seznam.cz Ivo Lukačovič.

Studie proveditelnosti oprav jejímž autorem je mimo jiné britský architekt Ian Firth podle fondu ukázala, že na výměnu je zralých zhruba 15 procent mostu, které nejvíce poškodila koroze.

Na zbytku stačí obnovit antikorozní ochranu a zajistit lepší odvodnění konstrukce. Most pak vydrží bez problémů dalších sto let, zrekonstruovat jej lze navíc za provozu.

Hledá se projektant

Správa železnic mezitím pokračuje v hledání projektantů novostavby mostu.

Předpokládáme, že do konce letošního roku bude uzavřena smlouva o dílo na projektové práce,“ uvedla Eberl Friebová. Začít by se také brzy mělo s přesuny inženýrských sítí, jelikož ty se budou muset zajistit bez ohledu na způsob vyřešení havarijního stavu mostu.

Současně se finalizuje tzv. scooping report v rámci řízení HIA. Jde o souhrn kroků vedoucích k získání památkářského auditu mostu, který se následně předloží UNESCO.

SŽ si v Německu najala poradce, pomůže s přípravou na památkový audit k Výtoňskému mostu

Report bychom rádi do konce letošního roku představili zástupcům orgánů památkové péče,“ uzavřela Eberl Friebová.

Tagy Nadační fond Vyšehradský most Správa železnic Vyšehradský most Výtoňský most
10 komentářů