Studii opravitelnosti Vyšehradského mostu nám neukázali, tvrdí SŽ. Miliardáři čekají na Kupku
Železniční most na Výtoni pod pražským Vyšehradem. Zdroj: Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu

Celou studii opravy Výtoně předáme až ministrovi, říká nadační fond. SŽ podle něj dostala prvních 200 stran.
Minulý pátek jsem se potřeboval zbavit starého železa. Ve sběrně na mě byli hodní, pomohli mi s vykládkou a ještě mi poslali něco peněz na účet. Doporučuji všem, co řeší obdobný problém.
Pššt, tak to hlavně nikde neříkejte. O železo z doby předjaderné je prý docela zájem.
Žádnou studií nemají a jen blufujou. Libensky most taky nakonec bude zcela nový.
Mají, jen se v ní bude psát něco jiného, než teď tvrdí.
Tak to jiné sem dejte.
Já věřím, že se postaví nový most. A to ten jenž zvítězil v řádné architektonické soutěži. A vidím jednu důležitou a prospěšnou věc těchto aktivistů. V podstatě zadarmo poskytnou státu návod jak ten moc opravit po tom co se přesune. Jelikož i po přesunu bude potřeba nějaké části opravit jelikož stále hrozí, že by neunesl sám sebe. To co si bohužel aktivisté neuvědomují (nebo naschvál ignorují) je, že v případě kdy oni vyhrají tak poměrně dost utrží reputace České Republiky. Jelikož se pak můžou všichni na nějaké architektonické návrhy vyprdnout, když se tady stejně nic nepostaví. Nebyl by to první… Číst vice »
Problém je, že ten most má stále status památky, takže ho těžko vyměníte za nový bez souhlasu památkářů.
nevážení miliardáři… věnujte se radši svým investicím, fondům nebo svému podnikání a ne$erte se do dopravního inženýrství. v nejlepší táhněte do ( . )
Hm, miliardáři chtějí přispět. Spíše chtějí zkusit co nejvíce zkrátit termín na dodání mostu. Mozart spadne sám a pak bude nutné něco rychle postavit… A to bude jejich příležitost.
Doporučoval bych jejich jednání ala volba papeže: jednání na mostě, pouze o chlebu a soli, bez možnosti most opustit, dokud se nedohodnou.
Ale oni se nemusí dohodnout. Rozhodnutí není na nich, ale na státu. SŽ jako majitelu mostu a památkářů.
Majitel již rozhodnutí udělal. 🙂
Jen čistě ze zvědavosti, protože sledovat dění okolo mostu už vyda na doboru brazilskou telenovelu (co se tyče délky).
Příšel někdo s navrhem ve stylu třeba Sýkorového mostu v Ostravě? Nový most, předepjate konstrukce a nahoře nýtováná konstrukce?
Pro železnici z hlediska vybrací nevhodná kombinace.
Aha. Tak to děkuji za osvětu.
Jo, vYbrace jsou svině!😃😃😃
Zrovna tyhle ten most tvrdě ničí. 🙂
sýkorák by taky zasloužil už výměnu za moderní konstrukci .
Jde to, jen je lepší mít i tu spodní část ocelovou: https://topcon.cz/trsnice/
Takových konstrukcí je po ČR víc.
Kolego, jako každodenní uživatel Sýkoráku se zeptám, jste si jist, že jde o částečně předepjatou konstrukcí?
Neřekl bych.
A tvrdím to?
Vypadalo to tak.
„Příšel někdo s navrhem ve stylu třeba Sýkorového mostu v Ostravě? Nový most, předepjate konstrukce a nahoře nýtováná konstrukce?“
– řekl bych, že to tvrdíte.
Tak dlouho se bude aktivizovat, až nám most spadne. To samé o pár kilometrů po proudu u Libeňského mostu.
Tam už se naštěstí začalo s přestavbou. Dožilé kusy šly k zemi, tak to ukončení tramvaje před mostem má hmatatelné opodstatnění a je vidět alespoň nějaký posun kupředu.
Davno tam ta hromada srotu nema co delat. Uz je novy most navrzeny a je hezci, takze neni duvod panikarit.
jak tak koukám do toho slavného nadačního elaborátu, tak na té podivné třetí koleji na samostatné konstrukci něco chybí. zřejmě se předpokládá, že se bude provozovat na nezávislé trakci:)
Ona chybí i mostovka, která by udržela tu váhu při zachování současného rozpětí pilířů… Tohle je tak na cyklostezku.
Podobně realisticky vypadá i jimi prezentované (zřejmě nedostatečné) zvýšení podjezdu na Výtoni pomocí „subtilní konstrukce“
ona se stavební výška dá stlačit dost brutálně, ale pak to s ekonomickým a inženýrsky elegantním řešením nemá vůbec nic společného. když jsem před více než čtvrtstoletím študoval, tak doc. Rotter na své přednášce v rámci ocelových mostů říkal, že pro malá rozpětí se časem (s posunem poměru ceny materiálu a práce) stane smysluplnou alternativou nosná konstrukce coby pouhý deset, dvacet a více centimerů tlustý „kotlový“ plech. a ejhle, loni (?) se výměna mostu na jedné lokální trati se stlačenou výškou nosné konstrukce (aby se zvedla podjezdná výška) řešila tak, že to byl parapeťák bez příčníků – dno kolejového žlabu… Číst vice »
To je zvláštní, jak je státní správa neschopná. Celý humbuk kolem miliardářů, aktivistů, památkářů apod., řídí skupinka lidí, kteří prohráli v řádné soutěži, protože nedodrželi její parametry….. Je třeba se obdivovat tomu, jak dovedně dokázali zmanipulovat řadu lidí, aby sloužili jejich záměru. Nad konáním miliardářů bych nerozumoval, protože jejich záměr je jasný. Sází na to, že při osobním pohovoru s ministrem ho přesvědčí. Možné to je a bude, nepředbíhejme. Pak ale nepořádejme žádné soutěže, a vůbec ne ty architektonické. Jak je vidět, stačí malá skupinka lidí a vše je vyhozeno z okna. Byl jsem osobně hloupý, když jsem si myslel,… Číst vice »
Právě způsob, kterým byl tento soutěžní dialog zadán a veden nebyl nejšťastnější. Ač sám jsem primárně pro narhazení mostu novu konstrukcí, (jakkoliv z vítěznéno návrhu nejsem příliš unesen) rozumím tomu, proč mnozí kolegové z řad architektů považují most za natolik esteticky hodnotný, že jsou odhodláni za jeho zachování bojovat. Ten most svou konstrukční elegancí a jednoduchostí určitou kvalitu má a ti, kteří to vnímají, skutečně nepotřebují Petra Teje (předpokládám, že na něj jste ve sém komentáři mířil zejména) nebo kohokoliv jiného, aby je nějak manipuloval. Jak jsem napsal již dříve: Je možné, že sejmutí památkové ochrany z mostu se nepodaří… Číst vice »
fakt esteticky hodnotný? tenhle nevzhledný rámusák? to snad nemyslíte vážně 🙁
čtěte Soukupa (pražské mosty, 1904), tam to všechno je.
A není tento šum tak trochu zbytečný? Přece každému myslícímu člověku je jasné, že tento most prostě pryč půjde. 🙂 A přiblblí aktivisti se můžou jít zahrabat.
Takže jen kecy, kecy a zase jen kecy.
Miliardáři nebudou přes ten most do práce nikdy jezdit. Ale až tam za chvíli bude úplný zákaz vjezdu , bude se plebs binkat ze smíchova na hlavní metrem půl hodiny. Už aby ten most spadl, pokud možno v době, kdy na něm nebude vlak, a bude vyřešeno.
Bez podrobné studie nelze posoudit jak splnili požadavek platného územního plánu na zastávku na Výtoni.
Nesplnili, podle nich je zbytečná, stačí údajně obnovit Praha – Vyšehrad.
Jaký tam vychází poloměr oblouku? Ptám se ohledem na zřízení bezbariérových nástupišť.
Musely by se upravit koleje, no.
Napřímit, však okolo je zbytečných domů, co se dají zbořit 🙂
Jak chcete obnovovat Vyšehrad, když je to soukromý majetek?
Já ho obnovit nechci, to ti zadavatelé té studie.
Tak jsou to jejich peníze, žejo. Někdo za ně staví stacionáře pro děti, někdo je dává za reznoucí šrot.
Jako ať si jej dávají na co chtějí, toto mi je jedno. Vadí mi ale, že přes své miliardy tlačí stát do něčeho zjevně špatného, a že svým tlakem oddalují stavbu nového mostu.
Kdyby si ten stávající most za své peníze přesunuli kamkoliv chtěli, neřeknu ani popel.
Sice na „stát“ (= Spržel) tlačí, ale to je tak všechno, vlastník mostu na jejich nátlak kašle.
Omyl… To nejsou jejich peníze. Za své si tak nechají udělat studii a přispějí 100 mega bude-li po jejich, protože pochybuji, že by je dali i do nové konstrukce aľá „SŽ“ v případě prohry. Otázka, která však bezesporu vypluje následně na povrch je, když bude po jejich, o kolik se most prodraží (ať již zveřejněná natrvdo v rozpočtu jimi zamýšlené opravy, nebo skrytě přes vícenáklady – a jak víme 30% navýšení není zeď, jak vidno ze dříve zmíněného Baraňďáku) s vědomím, že půjde o manufakturně repasovanou konstrukci ze starých časů (a já pochybuji, že to bude, optikou takové stavby, usmolených… Číst vice »
A vy víte, na co jiného ještě dávají/nedávají peníze?
Prosím nový, co nejdřív. Nechte si klidně někde kus starého na obdiv umu našich předků, ale nedělejme z toho mimozemskou raketu, je to jinak fakt jen starý šrot.
Tak nějak, staré mostní pole může posloužit jinde, kde ponese o dva řády nižší zatížení.
Tenhle most nejlépe poslouží v hutích. Jiné využití je plýtvání erárními penězi.
Vysvětlujte to památkářům.
Za mě se jedná o krásný most. Navíc památkově chráněný. Takže nechápu ty, kteří z něho chtějí patnáct, ale možná až třicet procent odřezat a hodit do šmelcu. Za mne je to kulturní barbarství.
Most přesunout, ať slouží jako cyklostezka dalších tisíc let a místo něho postavit nový.
Přesně tak. Kdo má most opravdu rád a cení si ho, tak nedopustí jeho znehodnocení tzv. „opravou“, která začne možná optimisticky na 15% konstrukce, ale nakonec zcela jednoznačně skončí výměnou 70-80%. Protože jak se do takové staré konstrukce sáhne, tak se doslova začne bortit pod rukama. Navíc žádné prvky příhradoviny se nedají vyměňovat za provozu. Takže totální výluka plánovaná na rok se hned po vysoutěžení prodlouží na tři a bude trvat klidně i deset. Pak se zjistí, že hotový mutant stejně neunese více než pomalu jedoucí Regionovu a jsme tam, kde dnes. Ba hůř. Nebudeme mít ani historicky cenný most… Číst vice »
Mno za provozu: Starou příhradovinu odvézt, nasadit provizoria. A najednou bude na pilířích něco, co méně zavazí ve výhledu. Protesty proti návratu staré a opravou zničené památky, které chybí ta prorezlá patina.
Kdosi to přirovnal k automobilu, veteránu. Ten se dá na zimu zavřít do garáže a do jara neprovozovat. S mostem to bude poněkud obtížné…
Jenže ty části navržené do šmelcu přestávají ten most „držet“ pohromadě.
A i po přesunu se musí některé prvky vyměnit, pokud most přesun vůbec vydrží.
Kolik by ten přesun stál?
Náklady na přesun se odhadují na zhruba 350 mil. Kč. V tom nejsou započteny náklady na úpravy cyklostezek nebo výkupy pozemků apod.
Díky za odpověď, jinak vidím, že už i za otázky se dávají červené bodíky.
on ten přesun nebude taková sranda. ona že by se jako teoreticky dala jednotlivá pole doplavit na balastovacích lodích někam tak, že by cestou nebyl žádný jez, ale zbývá vyřešit takovou pitomou maličkost – on je cesou Baranďák, a mostní pole pod ním neprojede. leda snad že by se v nějakém úseku probagrovala plavební dráha a mostní pole by se pod Baranďákem vezlo ponořené pod vodu. což je z mého pohledu fantasmagorie. nicméně profesně přiznávám, že bych se na takové zběsilosti děsně rád podílel.
Upřímně? Mně je jedno, co se s tou rachotinou stane. Hlavně, ať z Výtoně zmizí.
Páni miliardáři by si měli uvědomit, že spoustapeněz na kontě z nich ještě nedělá mostaře, což je mmch. nejobtížnější obor na stavárně. Myslím si že je někdo slušně pumpnul o nějaký prachy dost prachů)
Studii ať si klidně platí. A příslib Lukačeviče že zaplatí, proč ne?
Akože neviem objektívne posúdiť, či most vyžaduje len rekonštrukciu alebo náhradu, ale fakt je, že návrh na rekonštrukciu podali „po funuse“. Ak majú fungovať pravidlá a štát obecné, tak aplikácia po deadline nie je prípustná. Sorry.
Pokud by byl jejich návrh výhodnější*, tak zamítnutí pro formalismus (deadline) bych bral jako vítězství dodavatele dražšího řešení.
Sám neporovnám celé LCC, třeba je oprava blbost, ale tady mi to silně zavání „nedali ste úplatek, nezajímáte nás“
Nekecej. Vždyť podali soutěžní návrh, jenže nepostopily do užšího kola. Kvalitu jejich návrhu můžete posoudit na webu
Zajímavý přístup k deadline. Kampak jsi v životě tímto přístupem došel, mohu-li se zeptat.
Na vysokú školu napr., tiež tam bol pevný deadline na prihlášky. A neviem o tom, že by sme si tykali.
Všetko dobré prajem
Sorry, nevšimol som si, že to píšete ako odpoveď na iný komentár, pardón.
Ano, bylo to na Daníka a jeho obláčkový přístup… a v pohodě, ono v mobilu hierarchie odpovědí není vůbec vidět.
Jsou zpoždění omluvitelná, pochopitelná a je možno vypsat náhradní termín. A to i u soudu. Jenže se obávám, že tenhle projekt na opravu mezi ně nepatří.
No ke spokojenému životu, beru za programování 4 dny v týdnu 120 tisíc. Asi bych mohl víc, ale stres by mi za to nestál.
A hádavej zákazník, co schválně vyhlásí soutěž na vánoce a deadline na novej rok, aby pak plátci vysvětloval že nepřišla levnější nabídka(než komu se šila na míru), to nepatří mezi mé potřeby.
Sice nevím, jak to souvisí, ale musíte být hustokrutý borec, asi. Všude slyším, jak jsou v IT děsivě napálené platy ale koukám za 120 tyček… jako solidní, ale nie je to bohviečo.
Odpovidám na otázku Michala M. Nechlubím se.
miluju 🙂
neustale volame po pravnim state … a kdyz pravni stat funguje, takmzas volame po jeho ukonceni 😀 😀
kocourkov
Právní stát neznamená nutně alibismus.
pravni stat znamena … pravni stat.
Potřeba z někým vy.bat případně s někým zatočit pěkně po bolševicku nebo něco ohnout tím pro ně správným směrem je taková místní, téměř božsky všudypřítomná a všeprostupující, věc. Vše samozřejmě ve veřejném zájmu, pochopitelně.
Já jsem také požádal fond o zaslání plné verze Studie ale nereagují. Přitom na svém webu https://vysehradskymost.cz/studie-2 přímo nabízejí, že na požádání každému pošlou plnou verzi.
Tak jim zkuste taky napsat.
Uz jsem to tam videl, napsal, nic nedostal.
Odpověď byla, že se čeká na překlad studie…
Já jsem jim rovnou napsal, že angličtina mi nevadí. Ani tak mi nic neposlali.
To bylo od vás podlé, ale jak chcete: nasazují záložní strategii „Mrtvý brouk“… 🙂
V době umělé inteligence trvá překlad 10min.
Stejně bude lepší si to přečíst v originále.
Odborného textu? Ani náhodou…
Lepší AI přeloží v pohodě i odborný text, dokonce i básně (i když ty občas „moc strojově“), zkuste si to
Druhý moment výměry. Copak to asi bude?
Mě by zajímalo, o co pánům miliardářům ve skutečnosti jde. Na oko se tváří, že chtějí svými stamiliony filantropicky zachránit most před úřednickou zvůlí, ale reálnými kroky spíš jen vytvářejí chaos, prasí diskuzi a přispívají k celospolečenské nejistotě ohledně správného řešení, čímž prodlužují status quo. Cui bono?
Pokud skutečně chtějí svým vlivem a penězi zachraňovat pamaátky, tak bych je pěkně poprosil přesměrovat své úsilí o pár kroků vedle na vyšehradské nádraží. Děkuji.
To je bohužel častý jev, že úspěch v jednom oboru dá člověku pocit, že je expert na všechno. IMO tohle + že se chtějí zviditelnit.
O nádraží Vyšehrad už se stará developer: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-firmy-podivejte-se-takhle-se-promeni-chatrajici-nadrazi-vysehrad-245716
Ano. Už to vlastní minimálně 8 měsíců a nikdo na to furt nešáhl. Už to taky brzo spadne…
Tak jestli někdo čeká, že osm měsíců po změně vlastníka dojde k zahájení opravy, je těžká naivita. Takhle rychle věci vyřídit opravdu nejdou. Když se začne opravovat a stavět příští rok, bude to velký úspěch.
Za 8 měsíců dáte do kupy leda tak průzkum stávajícího stavu, popřípadě demoliční výměr. Nikoliv ale projekt opravy a zadání prováděcí firmě.
Když už tach technická zvůle. Úřednickou zvůli udělali památkáři.
Úřednická zvůle je samozřejmě na straně Správy železnic.
No upřímně co čekat od „studie“, jejíž výsledek byl dán vlastně už v zadání, přičemž byla vypracována v mnohem v kratší době než se touto stavbou zabývá např. Kloknerův ústav apod., jejichž zjištění jsou v přímém rozporu s tvrzeními této tzv. studie.
Každá studie má nějaký vytoužený výsledek. Jenom bude záležet na zvoleném odborníkovi, který bude přesvědčivější a to jak objektivně, tak bohužel i pocitově.
SprZel nema vyresene pamatkare a stejne hodla utratit par set mio za projekt. A do toho manipulativni kampan proti zastancum opacneho nazoru.
Jsou to grazlove, co neustale mrhaji penezi nas, danovych soumaru, na pitomosti.
Pani mluvci jede stejne odpornou PR masirku jako obvykle. Nemam slov.
Pro pana Suru – kdyz mu tak vadi slovo grazl ve spojenim se spravou zeleznic.
Jan Golan
S naprostou nefunkčností SŽ jako dobrého správce státního majetku a našich peněz plně souhlasím. Ale tady bych se nebál říct, že postupují (zatím) zcela správně a nepodávají se různým „znalcům“. Most je nefunkční a neopravitelný šrot a musí se vyměnit. A ne za kopii, ale za takový, který vyhovuje stávající a hlavně budoucí dopravní zátěži.
Porovnaj si SŽ a ŽSR – potom hovor kto je neschopný…
Třeba je s památkáři nějaká neveřejná dohoda. Že současné řešení mohou odmávnout až po hotové HIA jako chybějícím střípku mozaiky.
A konstatovat, že halasná partička nedodává co naslibovala je „kampaň proti zastáncům opačného názoru“? Kde to žiješ?
Naopak to jsou správci, co nechtějí utrácet peníze na nesmyslnou opravu. Most bude nadále nevyhovující pro dopravu v podstatě ve všech důležitých kategoriích.
A co památkáři? Ti vůbec, ale vůbec neškodí?
Dokument, který tu odkázal Bram (https://npu.cz/cs/novinky/89647-reseni-rekonstrukce-zeleznicniho-mostu-na-vytoni-perspektiva-pro-pamatku-i-potreby-mesta) se naopak velmi vymyká karikatuře památkáře jako věčného škodiče – viz ten konec.
I oni mají mantinely, ve kterých musí fungovat, jinak by i jejich rozhodnutí bylo soudem sestřelitelné. Tzn. čeká se na tu památkářskou IA.
Ano, přesun do Modřan a nová ocelová konstrukce.
Na památkářskou HIA bych nečekal a už připravoval výstavbu, staré mosty po snesení okamžitě předat Praze. Jestli se budou loudat, tak ty konstukce nebudou použitelné ani pro lávku a Praha ať si je do šrotu dá sama.
Hlídač parkoviště na Výtoni proti stavbě nic nenamítá.
Moment, musí se poradit s dědkem, který ho střídá odpoledne. 🙂
Doufám, že je s tím Kupka vyhodí. Most je potřeba vyměnit, ne opravovat. Navíc oprava nedává smysl ani ekonomicky.
Ta studie bude věcně velmi mizerná, proto všechny ty tance a kouřové clony.
Kupka by neměl přijímat každou halasnou partičku magorů bez předchozí expertní oponentury.
Nevidel jsi ji ale mas jasno. A mostar se specializaci na ocelove konstrukce jsi?
BTW, furt nejsou vyreseni pamatkari. Zapamatujte si to, az bude projekt, pamatkare nepresvedci nebo to skonci j soudu a nebude se jezdit.
Dalnice D8 se sesuvem postavena na debilnim miste na silu varuje
Nikdo ji nevide, protoze ji sice slibuji, ale jeste ji zrejme nikomu neukazali.
„V případě zájmu vám pošleme celou studii, stačí napsat.“
Ja jsem to zkousel, zkuste taky 🙂
jitrnice, jakou svět neviděl
Ja to zkouším už třetím týdnem a pořád nic. Fakt hodně to smrdí
Studii původně slibovali zveřejnit v únoru. Teď je konec listopadu a stále nic. To svědčí o mnohém…
Neviděl, slíbili a nedodali.
Památkáře je třeba ignorovat (a na to mít koole), ne je přesvědčovat, na přesvědčení bylo času dost, ale památkáři stále škodí nesnesením památkové ochrany.
Typická taktika šmejdů. Přes média zdiskreditovat věrohodnost a vůli spolupráce někoho, kdo se mi nehodí do krámu. Aby to vypafslo, že jen zdržují, zatímco dobrá správa chce makat a bourat.
Paní tisková z dobré správy dokonce přesně ví, že ani s ministerstvem nekomunikují. Tam se prostě ví všechno a nějakej ministr je na něi krátkej…
„Typická taktika šmejdů.“ To ano, ale z druhé strany.
Ferdo, když chceš někoho označovat za šmejda, tak nejprve najdi koule se podepsat. Až se tak stane, dej vědět.
Třeba se fakt jmenuje Ferda 🙂
A příjmením Mravenec.
tohle vypadá spíš na Brouka Pytlíka
To se klidně může stát 😉
https://www.hokej.cz/strach-o-cachotskeho-drsny-atak-ferdy-krev-nositka-a-predcasny-konec-tretiny/5084973
Jestli je něco taktika šmejdů (pokud si mám vypůjčit tvůj slovník) tak je to napadnutí dosavadní mnohaleté odborné práce bez srovnatelně silného materiálu.
No a dostala tedy SŽ ten materiál, nebo ne?
Protože zatím tu byla jen tiskovka, happening a brožura, ale nic moc odborného.
Mjeli zme to v te brožuře. Za vyšši, za socialistickou moralku 😃
Muzete si ho vyzadat, treba budete mit stesti. Ja jsem ho dosud nemel 🙂
„V případě zájmu vám pošleme celou studii, stačí napsat.“
Ferdo Ferdo Kuliferdo…
Ten spolek smrdí. Na webu tvrdí, že studii na vyžádání rádi pošlou e-mailem, ale stále mi ji, ani po třech týdnech a dvou upomínká, neposlali
A nastane ráj na zemi.
Proberte se.
Bude 🙂 . Vetšinu nebouraču trefí šlak a zbytek to taky nerozdýchá.
P.S: Jen si dovolím drobnou úpravičku… Myšleno zřejmě …rozdýchá. Nevím, zda zastánci původní konstrukce někdy v těch vlacích přes výtoňský most jeli? Nějak se mi vybavuje všechno možný od bezduchého čumění na vodu po donchuánské balení paničky sedící naproti, ale nikdo z cestujících „jedinečnost“ mostu nezavnímal, fakt nikdo kromě sebe, ujišťujíc se, že nespadne a mohlo by se s tím už něco konečně udělat, aby to jelo tišeji a rychleji. Přestože nejsem stavař, trocha technického myšlení a vlastních zkušeností (byť samozřejmě v nepoměrně menším) mne postihla a dám ruce do ohně, že 15% vyměněných dílu s kýblem nějakýho vodě odpudivýho… Číst vice »
Ne, jen se konečně odstraní jedno nevyhovující místu.
Ty se prober
Já ti nevím, ale … záchrana (velmi dočasná) nevyhovujícícho železničního mostu má být podporou železniční dopravy?
Ledaskde píšeš, jak se všecko dělá jenom pro auta, jak za vším je spiknutí řidičů … ale ve skutečnosti blokuješ vylepšení železnice v klíčovém místě.
Studie, jako svět neviděl a nikdy neuvidí.
Proč tu studii normálně nezveřejní všem? Co je na ní tak tajného? Bojí se ukázat své vlhké sny na veřejnosti?
Protože by se ukázalo, že těch 15% není na výměnu, ale použitelnejch..
Přesně toto očekávám. Studie SUDOPu odhadla počet dílů nezbytných na výměnu na cca 75 procent, při otryskání konstrukce se přijde na další a k těch 85 procentům dílů nutných na výměnu nakonec dojdeme :-).
Protože není česky?
No a co? Kupka neumí anglicky? Nikdo na SŽ neumí anglicky?
Oni „miliardáři“ zatím nic moc světaborného nepředvedli, ale že jsou natolik pitomí, že by nezvládli během pár dní studii přeložit, bych jim zase nepodsouval…
Ti miliardáři ale byli schopni vydělat miliardy, čili už na rozdíl od ukázkového Brouka Pytlíka, za kterého je tu akorát Michal M, něco předvedli :-).
Osobně považuji aktivitu miliardářů v případě mostu pod Vyšehradem za nepříliš nežádoucí z různých důvodů, ale to neznamená, že není možné uvést určitá fakta, které Michal M ve své sebestřednosti nějak zapomněl uvést :-).
Dělám tu chybu, že předpokládám inteligentnější čtenáře, než jací reálně jsou. Takže k prvnímu příspěvku přidávám „v oblasti výtoňského mostu“ (o kterém je článek).
Pro jistotu ověřuju, zda oba chápeme stejně fakt, že vydělání miliard nedělá automaticky z člověka odborníka v libovolné oblasti.
A že bych pochopil tvůj druhý odstavec, to nemohu říci.
Ti miliardáři jsou natolik příčetní, že si tu studii zaplatili. Nakolik jsou její závěry správné, nechť posoudí především odborníci, ale svůj názor jsem na ní již na základě toho, co se zveřejnilo, napsal. Z 15 procent dílů uváděných studií jako nutných k výměně se dá velice snadno dojít k tomu, že její závěry (alespoň pro mne) jsou nesprávné. Zběžnou prohlídkou mostu se dojde k číslu zhruba trojnásobnému. A to k tomuto číslu lze opravdu dojít jen zběžnou prohlídkou a pouze na základě korozního poškození.
Zde nelze než souhlasit. 👍
Kellner nebo agent Bures taky „vydelali“ miliardy a nemyslim, ze by to bylo neco, co by mohl slusny clovek zavidet.
Jenže tady nemáme Kellnera a ani Bureše. Někteří lidé prostě jsou schopní. Někteří, jako například Bureš, jsou jen všehoschopní…
A?
Já anglicky umím, většina Čechů taky. Proč nepředloží originál?
No, celkem jsem koukal, jak moc tohle není pravda. Někde jsem zachytil, že udržet konverzaci v AJ dokáže jen 26% lidí v ČR, což je poměrně tristní výsledek. Hledal jsem k tomu nějaká data, v roce 2017 to bylo jen 22%, cituji „Středně pokročilou znalostí angličtiny, která již vyžaduje znalost jazyka na běžné komunikační úrovni, se může chlubit přibližně 15 % populace, velmi pokročilou pak 7 %.“ Čerpáno z časopisu ČSÚ Statistika&My.
Ano souhlasim, ze se znalosti anglictiny na tom Cesi nejsou tak dobre jak se zda. Zde by neslo o pokec u piva, ale odborny text. Ale i kdyby jen 0,1%, stale je to dost aby se naslo alespon par odborniku v problematice, kteri to precetou a neco se dozvime. Neni jediny duvod zpravu schovavat a vymlouvat se na preklad.
To nic neznamená. Měl jsem v laboratoři kolegy, kteří dokázali běžně zkoušet výrobky podle norem psaných v angličtině či němčině, ale v ústní konverzaci uměli akorát „Hello Dolly“ a „Hände hoch“. 😀
Is that a blocking poit for all czech inhabitants?
Ona skutečnost bude jiná, než jak ji popisuje paní tisková ze sž…
A jaká bude? Povídejte, přehánějte…
ještě blbější
Tak to budoucí generace budou svědky vyšehradského zázraku, vlaky ve 22. století budou jezdit po nýtovaném, příhradovém, rezatém a hlučném mostě rychlostí 30 km/h. Ať žije moderní doprava.
Na nýtech a příhradách nevidím cokoliv špatného… Všechno ostatní jste si jen chybně odvodil…
Jenom blázen věří tomu, že výměnou 15% dílů prodlouží životnost mostu o dalších 100 let, A to jenom tím, že na něj budete patlat barvu. Tím dosáhnete toho, že most unese sám sebe, ale ne dynamické namáhání těžkými vlaky. A co bude potom?
Vysuneme periskop?
Nasadíme NAD v budapešťském stylu.
https://riverride.com/the-floating-bus/
Na nýtech jsou špatné ty nýty, protože kolem nich neuděláte pořádnou antikorozní úpravu.
Příhrady v provedení na tomto mostě taky nic moc, jsou to snýtované profily a o nýtech viz 1. odstavec. Kdyby byly příhrahy s jednoho (válcovaného) profilu, tak pak jsou v pohodě.
Čekání na Godota pokračuje… Nejdříve měli studii zveřejnit v únoru 2024, pak asi našli někoho kdo jim za to zaplatí, tak slibovali zveřejnění na podzim 2024. A v současnosti se prý čeká na dokončení překladu kompletní studie, jak jsme se dozvěděli z e-mailu od nadace…
Jo, protože patlalové na SŽ neumí anglicky.
Já tedy nevím, účastnil jsem se kdysi konference UIC v Paříži a všichni zástupci SŽ tam v pohodě anglicky komunikovali. A nejspíš nebudou jediní v celé organizaci.
Samozřejmě, bez toho by tam byli zbyteční asi tak, jako jsou někteří europoslanci bez patřičné znalosti angličtiny v europarlamentu.
V Eulamentu je úřední jazyk i čestina a každej poslanec má sluchátka se svým překladatelem. 😀
Že o přestávce ani nepozdraví kolegu nebo si neobjedná kafe v kantýně, to je jeho věc.
Ovšem to, že se nejsou schopni domluvit se svými zahraničními kolegy na čemkoliv pracovním, už ale moje věc JE.
How do you do, patlale zaměstnaný na Správě železnic?
A to víš jak Jájínku
Tak by to snad alespoň mohli zveřejnit pro nás ostatní, ne?
Něco tu smrdí… mám s nima stejnou zkušenost
Nechápu co se pořád řeší a jakou má tento most historickou hodnotu … Když po 30 letech přestala stačit jedna kolej, původní jednokolejný most zbourali a postavili stávající dvojkolejný … tak po 120 letech udělejme to stejné, a postavme nový most …tříkolejný … na rezavé konstrukci nevidím žádnou historickou hodnotu …
nevidíte? vždyť to začalo rezavět už za císařepána, rezavělo to za Masaryka, ten rez, pane, to je nějakej rez!
Proto si zaslouží v klidu a s úctou dožít (doreznout) na jiném vhodném místě a ne být zmrzačen nějakou rádoby opravou, ze které postupně vzejde totální náhrada třeba 80% konstrukce s pochybným výsledkem.
Přiznávám se, že mám velké obavy, aby nezvítězila pro současnost (a hlavně budoucnost) ta nejblbější možná varianta a tím je oprava současných mostních konstrukcí. Páni miliardáři mají dost peněz a dost velký vliv na to, aby to dopadlo přesně takto. Přitom přes památkáře by byla průchodná varianta nýtované repliky, tedy prakticky nový most vypadající jako současné konstrukce, který by v sobě zahrnul i úpravu pro změnu trakční soustavy na 25 kV střídavých. Zcela nový most je akorát trucakce Správy železnic, která nejspíš nemá šanci přes památkáře projít, protože to by došlo k porušení právních norem a bylo by to i… Číst vice »
„varianta nýtované repliky,“ Proč nýtované? Abychom se opět dostali do problémů s údržbou?
nýtovaná replika je samozřejmě pitomost. správné řešení je „sociální kopie“ (termín vymyslel nebo spíš uvedl do obecného mostařského povědomí „otec“ nového Bratislavského Starého mostu ing. Maťaščík), to znamená most, který technicky a dopravně vyhovuje současným (budoucím výhledovým) požadavkům, ale zároveň v panoramatu města vypadá (z pohledu laika) úplně stejně, vypadá stejně při procházce po náplavce, z Petřínské rozhledny, z Vyšehradských hradeb, na fotce, na pohlednici.
jeďte se podívat do Bratislavy. nebo kamkoli jinam.
Tak jistě, nějak ty památkáře musíme zdiskreditovat :-):-):-).
Jinak příklad bratislavského Starého mostu je názornou ukázkou, že pokud je vůle, je i cesta. Pod Vyšehradem zůstanou 3 oblouky, budou dokonce i rezaté a nikdo si ani nevzdechne, že mu ničí selfíčko.
I takto navržený most bude mít problémy s údržbou, těch nepřístupných míst tam je prostě hodně.
proč by takový most měl mít problémy? byla by to opět poloparabolická příhradina, akorát by to nebylo poskládané z členěných prutů nýtovaných z pásovin a vinglů, ale byla by to celosvařovaná konstrukce s detaily vyřešenými s ohledem na únavu, životnost PKO a jednoduchou údržbu.
udělejte si předvánoční výlet do Bratislavy, je to docela pěkné město. třeba na vánoční trhy. a projděte se po Starém mostě.
Na na novém „Starém mostě“ v Blavě jsem z profesionální deformace byl. Akorát ty příhrady tam jsou hodně řídké oproti tomuhle mostu, mostovka má taky trochu jinou konstrukci. A řídké jsou proto, aby se právě ta nepřístupná místa eliminovala.
P.S.: A vůvec se nepodobá tomu původnímu soumostí co tam bylo přet ním.
samozřejmě vůbec nezáleží na mé nebo Vaší profesionální deformaci. je to rombická příhradina stejně jako to kořistné německé mostní provizorium postavené po válce rudou armádou. turista to na fotce z dovolené nepozná a je mu to jedno, laik nemostař Vám bude tvrdit, že se to podobá (pamatuji si na diskuse s panem Maťaščíkem kdy tohle opakoval a všichni ostatní vrtěli hlavou, ale ukázalo se, že měl pravdu).
🙂
„Přitom přes památkáře by byla průchodná varianta nýtované repliky, tedy prakticky nový most vypadající jako současné konstrukce,“
Tato věta není pravdivá. Replika žádnou památkovou hodnotu nemá.
To není pravda, i replika může mít památkovou hodnotu. Například vyhořelý kostel v Gutech je postaven zcela nový, původními technologiemi, a přitom je stále veden jako kulturní památka.
Tak v Gutech to byla jediná cesta, jak památku zrekonstruovat. Výtoňský most proti tomu stále existuje ve faktikcy původní podobě a to, co tvrdí Bram, není ničím podloženop.
existuje, jen jako most je k ničemu
Kdyby kostel v Gutech neplnil svůj účel, tak bude taky postaven nový a větší. Je nutno rozlišovat zda památka je pouze památkou nebo musí splňovat nějaké požadavky. Kdyby přes Karlův most vedla jediná ZV magistrála, tak tam už taky dávno nestojí.
Mno on především nestojí Juditin most, zbyla z něj jen malá část.
Výtoňský most vůbec neexistuje ve fakticky původní podobě. Opravdu ne, viz například zde: https://www.k-report.net/discus/obrazky/92/89/1549289.jpg Stačí to porovnat s dnešním stavem buď osobně, nebo formou panorama na mapách CZ. To sem nedávám jako další odkaz, neb by pak bylo třeba schválení příspěvku redakcí. Most byl tedy dosti upravován, na fotce je zobrazen stav někdy okolo roku 1960. Při velkých úpravách okolo roku 1970 (rekonstrukce trakčního vedení v pražském železničním uzlu z důvodu velkého opotřebování prvorepublikového trakčního) zmizelo na fotce viditelné příčné ztužení (prohnutý nosník nad trolejemi), který byl tehdy nahrazen minimálně o 500 mm výše posazeným novým příčným ztužením, samozřejmě ne… Číst vice »
Ano, čili památkáři, nebourači a miliardáři vedou boj o nějakou zprznělinu původního mostu. https://www.irozhlas.cz/sites/default/files/styles/zpravy_otvirak_velky/public/uploader/railway-bridge-60051_180524-151814_pla.jpg Pokud jde o zachování „panorama“, tak není potřeba žádná nýtovaná replika a už vůbec ne oprava tohoto mostu. Ale plně funkční novostavba.
A o tom rozhodl Michal M, který sice jinak umění ani památkám vůbec nerozumí, ale tady je najednou expert na památkové hodnoty a jeho stanovisko je závazné. 😀
Tohle je fakt národ sebestředných patlalů.
K památkové péči se ovšem jako první vyjádřil Bram. Doporučil bych proto lustraci odborných předpokladů zaměřit na začátek diskuse, protože moje kompetentnost či nekompetentnost nijak neovlivňuje pravdivost Bramova výroku.
Vyjádření památkářů je zde: https://npu.cz/cs/novinky/89647-reseni-rekonstrukce-zeleznicniho-mostu-na-vytoni-perspektiva-pro-pamatku-i-potreby-mesta
A k překvapení pro Brouka Pytlíka Michala M se tam o replice hovoří. To je ale pro něj velký objev, navíc jen na pár kliknutí :-).
To je pohledem optimisty velmi vstřícný a velmi rozumný dokument, pohledem pesimisty je to alibistická „politika všech azimutů“, ve které se dá najít i úplně stejně silná podpora nové mostovky.
A památkáři zase nerozumí mostům, a tak vyhlášením mostu na konci životnosti škodí železniční dopravě.
Nýtovaná replika? Takže Potěmkinova vesnice? To už ty konstrukce můžou opravovat, možná se jim podaří z původních konstrukcí něco zachránit a bude se to alespoň tvářit jako památka…
Proč nějaká replika? To jsme tak zoufalí, že musíme zachovávat minulost? Nový moderní most!
Ok, počkáme, až spadne sám. Pak si ho můžou zachránit z Vltavy a strčit, kam chtějí. Já to metro „na tu chvíli“ přežiju.
Pokud jde pánům skutečně o dobrou věc a ne jen o pouhé PR a mediální zájem, tak nechť tu studii zveřejní celou pro všechny. Dostanou se tak k ní i odborníci. Nač to divadlo s předáváním ministrovi? Buď chci co nejdříve most zachránit, nebo nechci. Nic mezitím. Jinak je to šaškárna na entou.
Šaškárna na entou je tato akce od samého začátku. Spoustu keců, ale i naivity a faktických chyb. Bude to epic fail i s „miliardáři“.
A že to tak hned najednou víte? Není náhodou epic fail něco jiného, hm?
Sebereflexe nula.
Hele jak říká jeden zde již nediskutující diskutující.
„Když se rozestelel, tak si s kecama nevystačíš“.
A to se týká jak mostních idealistů, tak tebe. Takže kecy si nech na oběd v závodce v Dlážděný a dodej něco faktickýho.
Jaaa Jaaa jenom Jaaa, stačím si sám, Jaaa se mám …
Protože je to hlavně o mínění veřejnosti – je nezbytná publicita. V opačném případě by to blábolení SŽ rozmylo a odvedlo pozornost.
Přesně z tohoto (a žádného jiného) důvodu se teď SŽ vzteká. Sama opakovaně neplní termíny vůbec ničeho, a tady najednou bude peskovat? Ať jdou kam slunce nesvítí.
Holt ten, co nikdy neprodal ani hřebík, nechápe, jak svět funguje.
Kolik jste prodal hřebíků a prosím převést na fábie, ať máme lepší představu. Díky.
Já v tom nevidím peskování, jen konstatování, že po lomozném nástupu po poměrně dlouhé době nepřišlo slíbené.
Starou lednici, funkční, za odvoz. Byla moc malá, potřeboval jsem už konečně větší, do nového bytu.
Tak pokračuje – už ani nedoufám – naše komedie. Doprava v městě prohrává a „dobro“ si dál ryje. Vám, paní, vidím, se slza v oku blyští,že chodí to tak pouze v Česku na jevišti. V životě našem, se říká, že opáčně to bývá –tam dobrák úpí, vrch má duše křivá. Jak ale říkám na každičké štaci: svět bude lepší, dáme-li si práci.Je marné žehrat, modliti se zdrávas.Vše záleží jen na vás, na nás, teda hlavně teda na vás …
A ta příprava na budoucí přechod na 25 kV AC se bude provádět výměnou kovových prvků za sklolaminátové nebo silonové?
a není škoda přecházet na 25 kV, nestačila by pro tento úsek jen pára? pěkně jako za starých časů… bludné proudy na mostě nechceme 😀
Ten most je technická památka. Takže z památkových důvodů na něm zůstanou 3kV DC, jaké tam byly, když se most postavil. Oh, wait… 🙂
Tam nebylo ani těch 1,5 kV….
Silonové, přece jenom ty portály jsou namáhány na tlak. 🙂
Pokud bych to měl řešit opravdu vážně, tak normální zvýšený ocelový nostník, který by zničil oblouková panoramata.
Příčné ztužení by vypadalo nejspíš jako dnes, jen by bylo o cca 500 mm výše. Pokud by se to veřejnosti neřeklo, vůbec by si ničeho nevšimla.
A když se postaví nová ocelová konstrukce pro 3 koleje, tak si toho veřejnost všimne určitě, a nemusí se jí to ani říkat. 🙂
Jen se hádejte, on mezitím spadne sám…
Tenhle rezavy most (marne hledam co je na nem krasne, je to obycejna znytovana prihradovka) je dalsi pamatnik aktivismu a hrde se jednou zaradi za budovu nadrazi v Usti nad Orlici. Ani jedno uz nemuze slouzit svemu ucelu ale skodit bude dalsi desitky let. Navic me fascinuje jak stejne parametry nekde kriticky vadi a jinde ne. Prujezd vlaku po tom plechaci je pekne hlucny ale to je v pohode ale most Noveho spojeni na hl. n s radove nizsim hlukem, nelze kvuli hluku zkoloudovat a to vubec nemluvim o tom, ze silni doprava okolo nej produkuje hluk nasobne vetsi. Tahle… Číst vice »
Přinejmenším ta budova v Ústí by svému účelu klidně sloužit mohla, jako mnoho dalších. Není jediný důvod, proč ne, kromě „nechce se“. Jinak ano, paradoxy se dějí, ale děláme si je sami (třeba nereálnými požadavky, někdy si i vzájemně odporujícími, jako bychom to snad dělali schválně…).
Vyborne, budovu v Usti myslim prodavali dokonce za korunu, muzete ji koupit a predvest se. Mimochodem je kvuli ni pomrvene cele kolejiste a snizena rychlost na prujezdnych kolejich oproti puvodnimu projektu bez budovy, navic nekonecny podchod k letohradskym vlakum.
Tam se to totálně zpackalo no.
Naposledy byla snaha prodat 2/3 za cca 2(?) miliony.
Ne nemohla, je z hlediska příchodu k nádraží blbě umístěná v kolejišti.
Melete nesmysly. Nádraží v Ústí samozřejmě svému účelu pohodlně může sloužit dál, akorát to blokuje jeden ze spoluvlastníků.
Jakemu ucelu? Dnes uz si lidi ani ty jizdenky moc nekupuji v pokladne a spise online. Je to barak jako hrom, ktery nemel vyuziti jeste pred rekonstrukci kolejiste.
Ke svému účelu je budova už nevhodná, změnily se příchodové cesty k nádraží. A je spíš ve stavu havarijním než funkčním.