Studie ukazuje, jak by se mohlo proměnit ostravské přednádraží

Vizualizace ze studie proměny předprostoru ostravského hlavního nádraží. Zdroj: Ateliér CASUAVizualizace ze studie proměny předprostoru ostravského hlavního nádraží. Zdroj: Ateliér CASUA

Pověřená firma zveřejnila vizualizace z urbanistické a dopravní studie přednádražního prostoru ostravského hlavního nádraží.

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karl vB.

Moc pěkné obrázky, vše takové bílé, světle šedé a zelené, asi jako celá lokalita okolo tohoto nádraží…
Pokud se to bude realizovat, bude zajímavé pozorovat, jaký bude barevný odstín v realitě za takových 3 -5 let.

Martin

Chápu to správně, že nejblíže odbavovací hale budou !auta! a taxíky, od kterých se dostanete do haly skoro suchou nohou, pak několik řad nástupišť pro bůhvíjaké autobusy a až někde vzadu, naposled, tramvaje? V dnešní době, kdy se všude prosazuje udržitelná doprava a mobilita? Vážně se takovou prací někdo chlubí?

Zbyněk

Tohle přesně mě napadlo jako první. Privilegovaná tramvajová doprava, která by měla být po vyjití z nádraží první volbou a kam bude mířit bezpochyby největší procento lidí, je až kdesi vzadu. Ano, je to jednodušší řešení s ohledem na křižování autobusů a tramvají, ale pro cestujícího, na kterého by se mělo myslet jako první, je to velice nešťastné

Jméno.m

Ano, chápete to správně. Nejblíže hale budou !auta! Hrůzostrašné, co?

názor

Proč podchody, když jsou funkční nadchody? Není lepší místo toho přidat čtvrtou kolej? Proč chtějí zlikvidovat starou budovu, kde mělo být muzeum? Má město tolik památek, že neví co s nimi? Necitlivý návrh, nic jiného.

jiný Petr

Bohužel město z neznámého důvodu trvá na podchodech, což mě jako častého uživatele této stanice mrzí. Asi vychází z toho, že v Česku jsou prostě všude podchody, tak musí být i tam. Přitom i v západní Evropě jsou nadchody celkem běžné, osobně si vybavuji třeba Kassel-Wilhelmshöhe nebo Utrecht.

Projektant

Podchody se vyznačují cca poloviční nutnou překonávanou výškou, takže zejména častým uživatelům to ušetří dost času i námahy.

lii

Ano, ale mluvíme o již existujícím objektu. Nádražní budova je postavena s halou v prvním patře. Když se teď postaví podchody, tak projektanti darují městu další vřed, tedy budovu, která ztratí svou funkčnost. Z horní haly se zcela nevyhnutelně stane místo pro bezdomovce a narkomany.
A námahu uživatelům ušetří funkční eskalátory. Když schody jedou (což je ve světě v 21.století běžné), tak je uživateli celkem jedno, jestli jde o nadchod nebo o podchod.

Jméno.m

Nerealizovatelná chiméra. Tak si někdo pohrál s archicadem a teď si to může uložit do šuplíku. Pravděpodobně navždy.

Vlastimil Kocurek

Není to chiméra, ale konečně se to řeší i urbanisticky, což toto místo nutně potřebuje. Vypadá to dobře a je to realizovatelné.

Jméno.m

Fajn. Povíme si za 15 let, jo?

Juraj

Za ty roky, co do Ostravy jezdím, nádražní budova na hlaváku fakt docela prokoukla. Teď se bojím jediného: když se místo nadchodu postaví podchod, začne vrchní podlažní postrádat smysl.

Jakmile tam nebude přirozený tok lidí z/na nástupiště, dopadne to jako v Olomouci, kde vrchní patro skomírá. Tak snad se tam něco vymyslí.

Marian Kechlibar

Umím si představit, že by tam bylo třeba něco jako posilovna, restaurace s výhledem na vlaky atd.

Pavel

Koukám na první obrázek (z celkových 11) a nepochopil jsem, kde se podle návrhu mají tramvaje otáčet. Mám tomu rozumět, že se z dnešní smyčky stane úvraťová konečná?

Juraj

Podle nějakého dřívějšího záměru má trať pokračovat Wattovou ulicí a napojit se na Sokolskou třídu, takže nádraží nadále nebude konečnou, ale nácestnou zastávkou.

Zbyněk

Smyčka by se tam ale hodila, na Hlučínskou jezdí strašně málo cestujících na to, aby tam musely zajíždět všechny tramvaje jedoucí na hlavák.

David (Komi)

Nad tím se uvažovalo, a možná, že se časem koleje opravdu skrz Wattovou napojí. Ale rozhodně se vycouvalo z absence samotné smyčky u nádraží. K samotné Hlučínské je to totiž pořád kus. A tudíž ne… Hlavní Nádraží rozhodně nebude nácestnou zastávkou.

David (Komi)

Zde na webu totiž nevidíš v galerii všechny ty obrázky a návrhy…
Tramvajová smyčka má stát kousek za onou zatáčkou… Tzn.: Má se posunout o nějakých 300-400 metrů dále, od smyčky nynější.

Jarek

Jako Ostravak v tom vidím další pomník politiků. kteří v tom vidí zviditelnění a seberealizaci svých ambicí .V podstatě takový nekonečný koloběh úprav toho prostoru po roce 89.Ad Přívoz a Ggheto, ty lidi musíte někam přestěhovat, protože změnit se je zatím nepovedlo žádnému režimu, takže jen problém přesunete do jiné lokality. A služby cílí na toho z koho mají profit, proto ty zastavárny.A dále si stačí vzpomenout co vzniklo na Karolině, místo původní studie,,BO Ostrava 🙂

lii

Takže navrhujete co? Nedělat nic?

Lubosch

Raději nic, než tento paskvil!

Vlastimil Kocurek

Jako byvaly Ostravak: Takové věci řeší developeři, kteří na to mají dost prostředků, takže je to věc trhu, včetně odstěhování nepřizpůsobivých. Samospráva nemá prostředky na zkulturnění okolí hlavního nádraží. Mnohokrát jsem si to prohlížel na GM, jsou tam potřebné docela velké změny.
Stále si ještě dostatečně neuvědomujeme, jak takové věci mají v rukou developeři.
Podívejte se do zahraničí, kdo asi přestavěl v mnoha městech třeba zchátralé doky nebo opuštěné továrny na luxusní loftové byty ???

Dom

Může to vypadat sebelíp, pokud se ale bude kašlat na údržbu jako nyní, dopadne to do pár let stejně. Viz třeba olomoucké přednádraží.

Marian Kechlibar

Nádraží Svinov vypadá i po několika letech celkem dobře.

Pitrys

Ne několika, po hodně letech

Marian Kechlibar

Tak jsem se šel podívat, kdy dokončili tu skleněnou přístavbu. 2006. Krucifix, stárnu. Mně přišlo, že je to míň než deset roků.

vagonář

Vypadá, ale stále je to na tramvaj půl kilometru.

Lukáš F.

To je bohužel nevýhoda Svinova, ale i přesto je podle toho co vidím z kabiny stále více využívaný než hlavák. Ale jak v původních plánech byla nová budova napojená na podchod, ta třeba mohla mít pohyblivý chodník.

Marian Kechlibar

Přilehlá část Přívozu, která se ve druhé polovině 20. století změnila v ghetto, je ve skutečnosti urbanisticky unikátní – ono se to v článku i zmiňuje, jde o práci Camilla Sitteho. Velice by mě potěšilo, kdyby se tento kus Ostravy zmátořil, a k tomu by rekonstrukce hlavního nádraží značně pomohla. Ony už tam teď probíhají nějaké rekonstrukce obytných budov, ale k vylepšení stavu je potřeba mít tam i nějakou obchodní aktivitu jinou než zastavárny. A k tomu je zase potřeba zvýšenou frekvenci potenciálních zákazníků, což by vylepšené hl.n. mohlo zajistit. A tramvajová trať z hl.n. by ideálně měla pokračovat přes… Číst vice »

Olcit

Takže tvrdíte to, co já = místní záležitosti, ať řeší místní, nikoliv od stolu cifršpiona z Prahy.

Kolik Město Ostrava zaplatí firmě (státnímu podniku) SŽDC za nádražní budovu OVA-Hlavní ve stavu tak jak je?

Alibaba

A kdo z Prahy řeší přednádražní prostor na hlavním v Ostravě?

Vy si děláte VSP?

Olcit

diskuze je o tom, že nádražní barák i jeho těsné okolí je uměle (a zbytečně) rozděleno do dvou samostatných projektů

barák (SŽDC)
těsné okolí baráku (Město Ostrava).

Když SŽDC daruje nebo prodá barák Městu Ostrava, tak odpadne umělé rozdělení na 2 samostatné projekty i vzájemného neporozumění mezi SŽDC a Městem OVA během přípravy stavby a jejího užívání.

Jak prosté, že?

Samozřejmě, že v nádražním baráku by si SŽDC nechala např. formou věcného břemene pár mísností pro své odborníky potřebné pro obsluhu nádraží. Plus prostory pro pokladny dopravců. Nic víc SŽDC nepotřebuje.

Alibaba

Kdo to „uměle“ tohle rozdělil?

SŽDC nemá právo přímo nikomu nic darovat.
Má město Ostrava zájem o nádražní budovu?

Jsou-li dva investoři, může být klidně jeden projekt, záleží na čem se dohodnou. Nebo můžou být dva projekty s koordinací.

Lukáš F.

Ono by bylo hodně zajímavé kdyby se postavilo kompletní nové nádraží na stejném místě hodné titulu hlavní nádraží. Protože v tuto chvíli je Svinov mnohem reprezentativnější než stávající budova a s plánovaným čtvrtým průjezdným nástupištěm by měl vyšší kapacitu než hlavák. Budova hlavního nádraží působí ztísněně, zašle, zapomenutě, pouze s nutnými dodatky dělané co nejjednodušeji např výtahy, jakoby v přípravě na demolici a náhradu v nedakeké budoucnosti.

jal

„Ony už tam teď probíhají nějaké rekonstrukce obytných budov,“ Už většinou proběhly. Jenže problém všech velkých měst a jejich starší zástavby. Lidi, co mají peníze, se stěhují pod hory, byty v klasických ulicích netáhnou ani obyvatele, ani developery. Byty prázdné, případně obsazené chudšími, tím pádem není potřeba více jiných obchodů. Kdyby developeři mohli, zbourali by Přívoz a postavili něco podobného jako na Karolině. Baví mě ty PR fráze o napojení prostoru a ještě víc ty vizualizace. Pro dnešní dobu typické. Byli tam vizualizátoři vůbec? A každého půl roku jiné, od jiné firmy. Že já jsem se líp neučil. Teď jsem… Číst vice »

Juraj

To je docela pozoruhodné, že v ostatních městech byty táhnou, dokonce v posledních letech víc. Jestlipak tam ten problém nebude trochu jiný – on to ostatně Marian docela přesně pojmenoval.

jal

Asi jste ve městě ještě nebyl. Všude staré domy poloprázdném prázdné nebo tam sídlí firmy.

Olcit

Inu firma (státní podnik) SŽDC se patrně začne chovat jak na Kozí dráze (v souvislosti s vysycháním dotací ze státní kasy) = že prodělečné podnikání firma SŽDC ruší.

Tož uvidíme jaký bude osud nádražní budovy OVA-Hlavní = jestli si tento nádražní barák převezme Město Ostrava a přestane, že „každý si hraje na vlastním písečku“.

Konec konců (brzy) státní podnik Ředitelství silnic a dálnic myslím neprovozuje autobusová nádraží jako např. Brno-Zvonařka.