Studie: elektromobily ovládnou trh s novými vozy o pět let dříve

Dobíjení elektromobilu, ilustrační foto. Pramen: ShutterstockDobíjení elektromobilu, ilustrační foto. Pramen: Shutterstock

Podle studie v Evropě už v roce 2028 překonají prodeje aut na baterie odbyt vozů se spalovacími motory.

206 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
hobitt

Kde nafta zlevnila? Vždyť je dražší než před rokem!

Kalanis

A dobu, kterou budu stát na napáječce, mi zaplatí z těch zelených mozků kdo?
Benzin/nafta je do 10 minut. A dneska vydrží na cca 700km (35l nádrž, 5/100 spotřeba). Drát je minimálně 45. To celé každých 350km. Pro porovnání to je 10 ku 90 minutám.
Přepočteno na běžnou cenu práce (150 Kč/h): 25Kč za ropu, 225 za drát. Na 700km. U hodnotnějších profesí se to adekvátně zvyšuje. Za rok ten rozdíl může jít u některých i nad milion. V neprospěch drátu.
Nepočítám kamiony, ty se budou krmit ještě déle anebo toho odvezou méně. Takže čí zájem?

Pavel Bláha

Na těch zmíněných 350-400km budete mít nabito přes noc, resp. během parkování, takže neztratíte ani čas jinak potřebný k cestě a čekání na pumpě kvůli natankování.

Nobody

Pokud ovšem nepotřebujete jezdit vzdálenosti větší než tento dojezd, že?

Pavel Bláha

Jistě nebude jezdit Plzeň – Ostrava bez jediné 15 min přestávky. https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=6054b9db-1027-468d-aea0-314c88dfc2c3

Kalanis

Mě velmi baví, jak se tu stále předpokládá, že nikdo nejezdí nad 400km, tedy nějaké 4h jízdy… 15 minut na chargeru mi fakt nestačí.
A to jsem tam neřešil ztráty dané výbavou, kde hlavně v zimě dostávají drátoauta dost zabrat výhřevem a dojezd mají oproti ropě opravdu na pendrek. To se bavíme o 200 a ne 400 km – časově 10 ku 180 minutám (1/6h : 3 hodinám !!! ).

Pavel Bláha

Holt je třeba mít EV s adekvátním dojezdem na tyto dlouhé trasy a pak 15 minut dobití na zmíněnou trasu stačí.

Kalanis

Klatovská Rozvážková – měl záběry i z Vrchlabí. To je 250km. Jedním směrem.
S tímhle by musel nabíjet na každé vykládce. Ti ho spíš pošlou do prdele. A bez nabíjení to neobjede. Takže co?

Leinad

Mě zase baví, jak se předpokládá, že elektrické auto musí umět vše přesně jako benziňák.
Auto je špatně, neprojede přes brod s šutry jako kůň. Když auto pošlu proti zdi, tak pojede, nemá vlastní hlavu jako kůň. Auto se nenakrmí samo na louce.

V skutečnosti prostě jsou různé situace, na jízdu v zavřeném prostoru elekták funguje (skladové ještěrky jsou lepší když nesmrdí). Po městě se dá jezdit. Nikdo tě nenutí projet s tím přes Sibiř.

Hans

Nelamte si stím hlavu. Zákaz prodeje spalovacích aut můžeme očekávat nejdřív v roce 2030. Pokud využíváte své auto takovým způsobem jak popisujete máte dalších 15 let vystaráno, než ho opotřebujete. V té době třeba už budou k dispozici bezemisní auta s mnohem příznivějším dojezdem a nabíjením. Také se očekává snižování ceny těchto vozidel. Za dalším, nová generace managerů třeba už konečně pochopí, že místo dojíždění na nejrůznější porady a jednání je lepší používat internet. Osobně raději využívám k cestování na delší vzdálenosti pokud je to možné vlak, který je v našich podmínkách mnohem pohodlnější a rychlejší.

Vlastimil Blažek

Nevím co tím chce evr. komise dokázat a proč to prosazuje za každou cenu. Asi je to lobing, protože to není normální. Kdyby to bylo pro všechny stejné, mlčím, ale to přestanou lítat letadla a vrátíme se k plachetnicím? Ať jdou do háje zelenýho. Myslím, že by už jim měl někdo říci A DOST vy tajtrlíci. Jděte k čertu.

ondra

U EK ta ideologie zeleného amoku dokonce jednoznačně popírá obyčejné fyzikální zákony,ostatně není se čemu divit,když jeden eu poslanec naprosto vážně chtěl měnit Kirchhofovy zákony.

Petr

tak předně si pojdme říct, že je EV i odpovídajícím způsobem danit a odstranit diskriminaci spalovacích motorů u parkování, dálnic, povinného i havarijního ručení. jakmile se toto (časem určitě) narovná, tak ta vlnka na excelovém grafu bude zase plošší

Leinad

Studie se snaží popisovat realitu, ne ideální stav. I kdyby se v Eunii přestalo blbnout, velký trh s EV je i Čína, která taky podporuje EV.
Mimochodem jaká je diskriminace u soukromých pojišťoven? Pochybuju, že by pojišťovna za elektrák chtěla méně, než riziko nehody * možná škoda.

Petr

zkuste se pojištovny zeptat na povinné+havarijko u BMW M5 a poté u Tesly Model S.

Y.K.

To už se nikdy nenarovná. Spalovací motory budou diskriminované více a více. Pochopitelně jednou dojde i na EV, protože neřeší problém prostoru, ale řeší alespoň problém zasmrděných měst a hluku, takže momentálně mají výhody, které se někdy v budoucnu smyjí.

Leinad

Parkovací místa řeší půjčovny s online předáním. Kolony by vyřešilo, kdyby řidičák dostali jenom to, kteří umí jezdit plynule.

medvěd

Nechci být závislák na elektrické zásuvce. Chápu – elektromobil potřebuje spousty drahých kovů a výroba je náročná (což se do hodnot CO2 samozdřejmě nepočítá) . Bohužel příjemné svezení končí s………vybitou baterií, našimi sotvasilnicemi, parkovacími místy bez tempearce.

ondra

K tomu všemu přidejte,že se raději vůbec nemluví o recyklaci vysloužilých lion baterií.

soumar

Ještě dodám, že hlavní význam automobilové/silniční mobility není až tak v tom pohodlí, ale hlavně v nezávislosti. Jedete-li hromadnou, masovou dopravou, stáváte se kaštany, substrátem, který lze nepustit, regulovat, ohranit modrým zábradlím, vyžadovat náhubky a covidpussy, v pozdější době i na základě nízkého sociálního kreditu či vědomosti o tom, že se lidé sjíždějí tam, kam nemají, i cestování zamezit. Vytvořit a pohánět stádo.

Automobil je symbolem a zárukou alespoň určité nezávislosti.

Jaaa

Si jako myslíte, že totéž nelze regulovat u aut?

Václav Kulihrach

U normálních spalovacích aut bez elektronických pitchovin a praskačů ne

watslaw

Kdyby jenom náhubky. Přestanete být předmětem politických tahanic, jestli spojení z A do B bude s přestupem v C, nebo D (a jestli tam budou čekat přípoje), jestli spoj bude zajíždět do E, jestli se vyplatí pro vás dotovat spoj o víkendu, jestli obec B ve Středočeském kraji dost přispívá na dopravní obslužnost, jestli autobus má ten správný nátěr PID, jestli na vaší trase jezdí ČD nebo Arriva, jestli si při cestě mezi kraji kupovat třemi různými mobilními aplikacemi jízdenky 2 různých IDS a jednoho komerčního dopravce, nebo OneTicket a jízdenku ve dvou MHD. Bude vám připadat absurdní, že autobus… Číst vice »

soumar

Nechápu, kde ten elektro-eko-fanatismus bere příznivce a voliče. Vyšší střední třída a nahoru od ní to má jednoduché; pořídí si do rodiny jedno velké a jedno malé auto, má kde dobíjet, nevyvede je z míry občasné drahé tankování na superchargeru a Tesla S je vážně nádherné a návykové auto. Akorát v ceně 2,5 mega proti 1 mega za srovnatelné auto. A ulice budou volnější. Střední třída si s bídou vydělá na elektroojetinu (Tesla 8+ let) nebo malé elektroauto, s polovičním a menším dojezdem (v zimě, s vytápěním a plně naloženým autem, stářím baterie 7-12 let to vidím na 150km). Diskutabilní… Číst vice »

Jaaa

Ano, drastické snížení kvality života pro 50 – 80 % populace nastane, to jo.

Ale elektrickejma autama to fakt nebude.

Vlastimil Blažek

To bych neřekl. Dnes se každý spoléhá, že do práce a třeba do obchodu dojede pohodlně autem. A co bude dělat, když ho nebude mít. Půjde pěšky? Vy jste se snad zbláznil

ondra

„TAK URČITĚ“-včera o to hovořil pan Bernard-kdysi socdem,dnes Pirát-že všichni umřeme.

Jakub P

Že by třeba mezi lidmi, kteří chápou, že na dluh se nedá jet pořád a i když to není nic příjemnýho, dřív nebo později nastane čas splácet? A že čím dýl se ten okamžik odsouvá, tím budou ty splátky citelnější?

Vlastimil Blažek

A kdo si to elektroauto v bazaru koupí. Podle mne nikdo. Kdo si koupí chcíplotinu, která po určité době přestane jezdit, protože bude mít totálně vybité baterie a nová bude šílené drahá.

Petr

Jak to všechno víte? Vy vidíte do budoucnosti? Odborné studie predikují pokles cen baterií a tím i elektroaut i pod cenu spalováků. Liší se spíš jen v datu kdy k tomu dojde. A vy děláte dalekosáhlé predikce ze současného stavu. Nechcete raděj psát katastrofické romány?
Uvědomme si, že elektroauta jsou na začátku. Každá nová technologie se poměrně rychle vyvíjí a při masovém nasazení ceny klesají.

Kalanis

A dost to neřeší otázku venkova, kde se prostě bez aut nehnete. Spíš ho tyhle kroky vylidní.
Už vidím traktor na baterky, jak se snaží vydržet na českých lánech, když bude potřeba udělat hlubokou orbu…

Jarek

Bohužel na zelený fanatismus doplatí zase jen Evropa, Šejkové si pojedou dál svoje, protože z ropy žijí, takže, celý svět pojede dál, včetně číny, která staví jednu uhelnou elektrárnu za druhou a Evropu čeká jen bída a zmar, pokud se do těch 10 let neomarxistický bruselský svaz nerozpadne sám od sebe.Ekologie až na posledním místě, jen sprostý byznys.

Pavel Bláha

Čína je vůbec největším elektromobilním trhem na světě, prodá se tam ročně skoro stejně vozidel jako v celé Evropě dohromady.

JiP

Evropa má cca 650 mil obyvatel, Čína 1.3 mld. Když srovnávat, je nutné také škálovat. Z toho plyne že ta Čína není žádná sláva oproti Evropě.

Pavel Bláha

Když už srovnávat tak market share a nikoli počet obyvatel, nicméně nadále platí, že v nejvíce EV se prodává v Číně, která je pro výrobce největším trhem.

Petr

Zato vy na rozdíl od EU myslíte určitě na ekologii, že?
Můžete prozradit váš recept na řešení emisí?
Nedělat nic a doufat, že se všichni ti vědci mýlí a nějak to dopadne?

Jarda

to je prohlášení jak ze zkumavky, lidi budou jezdit s tím, na co mají peníze nebo si můžou koupit pořádnou obuv. Stačí, jak to doprasili s elektromobilitou v Holandsku

Pavel Bláha

Netherlands: Plug-In Sales Tripled In May 2021
https://insideevs.com/news/515132/netherlands-plugin-sales-may-2021/

Robil

Prosím o vysvětlení : I když připustíme , že za cca 8-10 let budou el. auta převládat , kde je budeme nabíjet? Možná bude snazší el. auto koupit než ho nabijet a provozovat .

Jarda

ne nadarmo zdražují ojetiny

Pavel Bláha

Nepřekvapivě z domácí zásuvky, wallboxu, uličního nabíjecího sloupku nebo veřejné nabíječky.

lojzik

A to u každého parkovacího místa v Praze bude nabíjecí sloupek? Nebo se budou lidí po x hodinách střídat? To asi ne.

Petr

Tak určitě se bude situace s možností dobíjet zlepšovat. Koleje taky nevedly všude, když začínaly vlaky. Elektřina je zavedena téměř všude již dnes a pár kilowat se dá vytáhnout i z obyčejné zásuvky. Ti co mají garáž v domě nebudu mít běžně problém.
Samozřejmě bude potřeba dál rozvodnou síť posilovat. Ale to není nic nového. Kdy to bylo jinak? Posledních cca 150 let bylo o neustálém rozšiřování a zkapacitňování el. sítí. Jde spíš o to, že ti kterým se pokrok nelíbí hledají neustále důvody, proč to nejde. Taky nic nového.

Hobit

Ach jo stále stejná písnička. To je tak těžký připustit že i vývoj v nabíjení půjde dopředu? Když už připouštíte, že tu budou euata převládat, tak je jasné že se nezastaví ani vývoj nabíjení. Stačí se podívat do historie. Před 5 lety převládali nabíječky 50 kW a bylo jich „pár“ v celém Česku. Dnes už se dělají převážně nabíječky s minimálním výkonem 150 kW a 3 nabíječky které už umí 350 kW (IONITY https://ionity.eu/ – v celé Evropě jich už stojí a funguje 400!) Celkový počet nabíječek v ČR stoupl na 1000-ky a stále se staví nové. Každá nabíječka už… Číst vice »

Gwann

zase někdo protahnul trend a modeloval v excelu. už tenhle nástroj zhouby někdo zakazte…

ondra

Není cesty zpět,zdroj toho zmaru a zkázy hledejte v západoevropských a amerických univerzitách humanitního typu.

Nobody

Hezké, trend jasný, ale dokud nedojde k výraznemu vývoji na poli baterií, stále tu budou chudáci, kteří padnou tomuto za oběť…

Pavel Bláha

Za „výrazný vývoji na poli baterií“ byste považoval např.?

Jiří Kocurek

Že to vydrží podávat výkon celých 8 hodin v kuse a při přestávce na oběd se nebude muset hledat nabíječka. Bohužel, když ten noťas zatížím, tak za dvě až tři hodiny baterku vycucne. A ne, ve vlaku taky nebývají zásuvky všude.

Petr

Ale někde už jsou a dřív nebyly nikde. Lidi by chtěli všechno hned až pod nos jako malé děti. Chce to trochu smyslu pro realitu. Když přestavujete dům, taky to není hned super. Důležitý je, že elektroauta i možnosti nabíjení mají stále prostor se zlepšovat a odklon od fosilních paliv je tak jako tak nutnost.

Hobit

A ono vydrží nějaké auto jet na plný výkon 8 hodin? To bych rád věděl které to je. Takový bugaty „Vejron“ vydrží podávat plný výkon pouze 15 minut. „normální“ spalovák na plný výkon bude žrát třeba 15 l a to pak s 60 l nádrží pojede sotva 3 hodiny rychlostí 150 km/h. I kdyby žral jen polovinu, tak ujedete 6 hodin (to je nesmysl). Ten váš požadavek nesplňuje žádné současné auto, takže je naprosto mimo realitu a jen trolujete a chcete od elektromobilu něco co neumí ani spalovák se kterým to porovnáváte. Navíc baterie v notebooku jsou odlišné od těch… Číst vice »

Beda

150km/h po 7L/100km, 7 hodin v kuse. To zvládne většina naftaku. 15min dotankovani i s kavou, a pokračuje se.

milanek

Běžně se kupují ojetiny, které mají jako nové hodnotu cca. 800.000,- Kč. To není nic za co by se elektromobil nedal vyrobit. Jsem přesvědčený, že na trh ojetin elektromobilita dopad mít nebude, a tudíž se je budou moci dovolit i méně majetní.

Sporak

Jistě, nemajetný si může ojetinu co stála nová 800.000 pořídit tak 15 let starou za nějakých 200 a se značným nájezdem pochopitelně. V jakém stavu ovšem bude baterka takového elektromobilu dnes můžeme leda tipovat.

Gwann

myslím, že je jasné v jakém bude stavu….

Petr

Souhlasím, že dnes nic moc. Na druhou stranu se mě nelíbí, když někdo kvůli těmhle věcem zavrhuje elektromobilitu. Parametry baterií se daří časem zlepšovat. Opravdu těžko říct, jak na tom budou za deset, dvacet let. Možná se budou baterie v autech vyměňovat nebo recyklovat. Možností je víc a záleží na pokroku v různých oblastech, jaký koncept převáží.
Zajímavý je, že elektrokola u nás lidi přijali pozitivně. Taky mají baterku a jsou těžký.

pave69

Buď budete mít štěstí, a koupíte něco po důchodci lékaři, který svůj elektromobil průběžně dobíjel a skoro nejezdil (podle bazarových prodejců jsou tu statisíce takových :-). Nebo vám kámoš v baterce přepájí těch pár článků, co už vytekly, za nové a na rovinu vám řekne, abyste to radši neparkoval doma v garáži, kdyby to baflo 🙂

Lukáš F.

Stav té baterky bude ale zjevný hned. Stav spalovacího motoru nevíte. Nevíte, jestli to někdo vytáčel za studena, pravidelně neměnil olej a tankoval nekvalitní palivo. Nákup ojetého spalováku je nákup zajíce v pytli.

Kapacita baterky klesá cca o 2-3 % ročně. Takže u 10leté ojetiny stále máte třeba 75 % původního dojezdu, a pokud jako nové to auto mělo dojezd třeba 500 km, ale jako ojeté bude stát zlomek nového, je to výborná koupě.

Sporak

pokud bude mít po deseti letech stále 75% procent z původního dojezdu 500 km, no tak nebude důvod prodávat ho za zlomek ceny nového.

milanek

Ojetý spalovák starý 10 let taky stàle funguje na nějakých 75 % a cena padá dolů, protože je prostě zastaralý. Není důvod, aby tomu bylo u elektrik jinak.

Jakub P

Svoje aktuální auto jsem koupil jako osmiletý za zlomek ceny novýho a přitom zrovna dojezd na plnou nádrž mělo jako nový.

Petr

No vidíte. Takové auto bude lépe držet svou původní hodnotu a vydrží déle než to se spalovacím motorem. Nakonec se dá koupě i dražšího elektroauta zvládnout pomocí leasingu nebo podobné služby.

Jaroslav

Za 200 tis. jsem koupil EV 8 let staré s nájezdem 60k km s baterií 75% ve slušně výbavě. Při nájezdu 25k km ročně je navratnost 2,5 roku.

Hulvát

Elektrický auto si nikdy nekoupím, ani s pistolí přiloženou k hlavě. Svoje auto budu udržovat provozuschopné dokdy to půjde, něco na způsob Kubánců a pak až nebude zbytí, koupím a přihlásím si auto v nejbližší zemi kde to mají ještě v hlavě v pořádku.

Pavel Bláha

S ropákem vám postupně zbyde ježdění tak kolem komína na vsi, do většího města se kvůli emisím nedostanete.

Rádi.

Pane Bláha, čím tu elektrokravinu budete nabíjet? BEV nejsou ekologické jak by se mohlo zdát, to jen politici placení lobbistami a popohaneny greendealem prosazují tu utopickou vizi masové elektrifikace a poblaznenci vašeho typu jim u toho notuji. Budoucnost je v syntetických palivech a ve vodíku, BEV jen do města a blízkého okolí. Životní cyklus elektrovehiclu je třikrát kratší než u klasického spalovák. Mix v dopravě je ta správná cesta..

Y.K.

Ve vodíku? Ehm, aha.

Pavel Bláha

Jakým způsobem byste si představoval získávat syntetická paliva nebo vodík?

Kalanis

Stáhnutím vzdušného CO2 a uzavřením cyklu? Mimochodem – na tomhle se celkem intenzivně pracuje.
A hlavní otázka se jmenuje energetická hustota. A v ní jsou baterky poměrně bídné.

Petr

Zajímavé je, že to co vy vidíte tak jednoznačně, vidí odborníci z automobilek naopak. Lijí miliardy do vývoje něčeho, co podle vás nemá smysl. Nechcete se nad tím ještě zamyslet? Proč to dělají a přitom lacině nekonspirovat?

Petr

úplně v pohodě dostanu. zaregistruju auto mimo EU (Ukrajina), provoz bude v ČR, automatizované systémy (kamery) nejsou s UA propojené, doručování do zemí mimo EU kvůli správnímu řízení nereálné, nějaké pokuty tedy nehrozí, zákaz provozu těchto aut nehrozí, bude tady holt jen přibývat více nonEU SPZ. tak, jako všichni voliči Pirátstva souhlasně přikyvují odmítání srážek z dávek a příspěvků při neuhrazených pokutách s argumentací, že tito lidé v nouzi si tu cestu stejně najdou a je bláhové myslet si, že to budou řešit prací, nechápu, proč tu samou logiku neaplikují u automobility. Průměrné stáří aut v ČR je přes 15… Číst vice »

Petr

Víte o tom, že Ukrajina se vehementně dožaduje vstupu do EU?
Dřív nebo později se k nám připojí. Ještě předtím bude muset harmonizovat pravidla.

Bergham

Super. Nigerijskou SPZ jsem u nás ještě neviděl. 🙂 A pro benzín si budete jezdit do Ruska.

Jiří Kocurek

Protože benzín bude nedostupný i pro elektrocentrály, traktor bude také na elektřinu a bagr bude potřebovat elektropřípojku, protože by mu baterie vydržely jen na 4 hodiny práce.

Jakub P

To samozřejmě nemusíte, můžete přejít na veřejnou dopravu. (Spalovák homologovanej pro provoz v EU nejspíš časem budete shánět marně).

pave69

Jsem si jistý, že třeba v Bulharsku půjde zázračně homologovat (nebo prostě nějak dostat na značky) cokoli i v r. 2050 a možná to postaví celou jejich ekonomiku na nohy, kolik u nich bude kupovat a registrovat cizinců z „progresivního“ západu.

Jaaa

Stačí, aby byla zavedena a vymáhána legislativa jako v Rakousku, kde na cizozemské SPZ taky dlouhodobě jezdit nemůžete, a budete mít po srandě.

Petr

toto platí všude, i v ČR. a ted otázka – jak to chcete vymáhat a kontrolovat? protože tím říkáte, že budete sledovat provoz všech SPZ v republice, což je Orwell jak vyšitej a toto v Rakousku rozhodně případ není.

Jahus

Ekonomika pořízení si EV má pro běžného spotřebitele dva základní aspekty:
1. Pořizovací náklady – za auto s kterým běžná rodina jezdí z práce do práce a na dovolenou, najede za rok 20-30 tis km a vydrží jim 10-15let, není v současnosti na trhu levnější alternativa u EV
2. Provozní náklady – dokud státy nezdaní několikanásobně spotřebu benzínu a nafty, budou provozní náklady při životnosti auta opět násobně nižší než EV

Závěr: Pro běžného spotřebitele, i při dosavadní masivní dotační politice, není EV stále dostupné.

Pavel Bláha

1. úspora EV při aktuálních cenách a nájezdu 30.000 je proti spalovacím cca 45.000Kč ročně
2. provozní náklady EV jsou nižší i v případě nemožnosti nabíjet doma, ale na veřejné nabíječce 4Kč/kWh.
3. v ČR pro fyzické osoby dotace na pořízení EV nejsou, jediné zvýhodnění je neplacení dálniční známky.

Ondra

Jenže nepočítáte ještě cenu většího servisu, který je u EV mnohem dražší. Životnost baterie je také mnohem nižší a její výměna stojí hrozné peníze. Já ekologičtější dopravě fandím, ale tohle má ještě spoustu nevychytaných much…

Lukáš F.

Kde berete, že servis EV je dražší? Vždyť se tam nemění olej, filtry, svíčky, obložení spojky, rozvody, prostě všechno to, co na spalovacím motoru časem odchází.

Jediné, co tam reálně stárne, je ta baterie – ale ta 15 let a 300 tis. km vydrží v pohodě a zbytek auta beztak není dimenzovaný na o mnoho víc.

Sporak

kolik 15 let starých elektroojetin je teď na trhu že lze soudit že vydrží v pohodě?

Radim

Super že mám úsporu 45k ročně. Jenže auto se spalovákem pořídím za 300k a elektro s „rozumným“ dojezdem (aspoň 300km) za 900k. Takže za 14 let bych byl nastejno. Jenže nebudu, protože ty jejich baterky vydrží tak 5-7 let a jdou do… Prostě ne, nefunguje to.

Pavel Bláha

Za 300k nepořídíte s odpovídající výbavou ani fabii. Obvyklá záruka (nikoli životnost) na baterii je 8 let nebo 160.000km. Tím netvrdím, že EV jsou v aktuální době výhodná pro každého, ale čím vyšší třídu aut budeme porovnávat, tím spíš vychází EV příznivě i ve smyslu ekonomické návratnosti a naopak.

Jiří Kocurek

Pořídí dva roky starou ojetinu.

Michael

Otázka je taky záruka na baterii (a její životnost), mluvil jsem s klukama z Kia a říkali, že chlápek měnil baterku a stála 420 tis. bez DPH.
Nějak jsem to nezkoumal a moc mě to nezajímá, auto na baterku která se do kopce proti větru vybije za 100km opravdu nechci. Nikdy!

Pavel Bláha

Otázka je, proč baterii měnil, napadá mě nehoda nebo výrobní vada (ta by měla být odstraněna v rámci záruky).

Gwann

ok, ale podívejte se, čím jezdí drtivá část populace…

pokud baterkove auto má záruku na 160tsi km a stojí 800tis, tak jsme na 5 kc/km. pořizovacích nákladů.

prostorové obdobné auto koupím za půl mega. po 160 tis ho ještě min za 100tis prodám. tedy 2,5kc/km.

kdybych kupoval ojetiny, vyjde to ještě lépe, čím větší krám, tím lépe.

krom toho jsou EV daleko haklivejsi na havárie…

Jakub P

Započítejte levnější provoz EV. A jo, vlastnit auto bude možná dražší (ostatně by být i mělo vzhledem k tomu, kolik drahé infrastruktury IAD potřebuje a kolik škod napáchá. Přičemž zdaleka ne všechny se dají odstranit přechodem ze spalovacích motorů na elektriku). O to lákavější bude obejít se většinou bez něj a půjčovat si ho tehdy, když na nějakou cestu bude o hodně výhodnější…

Gwann

já auto nemám. ale je nefér nepriznat, že při současných technologiích by zmizela 1/2 – 2/3 aut v CR.

což má obrovské dopady na společnost a VHD.

Jakub P

To je jedna strana mince, druhá je, že to nebude za současného stavu technologií. Ten vývoj elektromobilů je stále ještě poměrně rychlej, v některejch kategoriích se zatím teprve objevujou první modely, a i těch „pár“ let, udělá rozdíl, natož těch dalších X let, kdy budou spalováky dojíždět jako ojetiny. Plus částečně bude stejnej efekt mít už to, že spalovací auta jsou čím dál víc stavěná jako spotřebák na pár let a ne jako něco, co postupně čtyřem majitelům vydrží dvacet let. Takže reálně ten pokles počtu nejspíš nebude tak velkej a došlo by k němu v určité míře i při… Číst vice »

Sporak

Ano, vývoj je poměrně rychlej. Dokonce tak že už stihly zmizet městská elektrická miniauta jako Škoda Citigo, protože pro dosažení průměrného limitu emisí CO2 je výhodnější prodávat elektrická SUV….

Sporak

jo, speciálně na venkově funguje to obejití se i půjčování jedna báseň.

watslaw

Kolik těch škod teda napáchá to vlastněné auto, které téměř nejezdí, že proti tomu tak bojujete? To půjčování má hodně problémů – cestujete-li s dětmi, musíte řešit sedačky, důkladně uklízet před/po každé cestě, a chcete-li jet v době, kdy chtějí jet všichni (prázdníny), najdete volné tak citigo. Možnost si na autě cokoli přizpůsobit 0.

Pavel Bláha

Váš výpočet nedává žádný smysl, mícháte zcela nesouvisející hodnoty.

DAF

Až bude čuďáků málo a nebudou daně z PHM, všechno tohle se přesune do elektriky. Ta bude zdaněna podobně, jako dnes fosilní paliva a celý váš výpočet půjde do kytek. Určitě znáte to pořekadlo o zpěvu při lapání ptáčka. Ano, elektry mají určitě svůj životní prostor – třeba rozvoz zboží po městě, ale cenově budou ještě hodně dlouho podstatně výš, než dnešní klasika. A jejich vnucování násilím formou nadhodnocených daní a dalších zátěží a naopak dotací na druhé straně (aspoň ve mně) budí zásadní odpor. Dělal jsem si také propočet (jen hrubý) a rozdíl v ceně (podstatně menší) elektry oproti… Číst vice »

Raddie

To se nám to prorokuje, když o naší budoucností rozhodují fanatici neznalí základních fyzikálních zákonů 🙄

Leinad

Nejde o fyziku, elektrická auta jezdí. Jde o ekonomiku, bez vládních podpor by byl nárůst pomalejší.

Jan Sova

Spíš vládních restrikcí vůči spalovacím motorům… Zákazy prodejů, emisní normy, emisní zóny atp. Kombinace diktát z Brusele a hipster na radnici udělá rychle to své do r. 2028.

Leinad

Je škoda, že se to tak přehání. Smradové zóny ve městě jsou dobrý nápad, ale ať je tam vždycky legální jet hybridem (jedno jak starým) na elektrickou část.
Zákaz prodeje je kravina. Emisní normy, ať se napíšou nějak pořádně, a ne že budou obejít kravinou (start-stop, nejlépe u studeného dieselu).

Petr

ehe, a jak budeš ty hybridy na elektro kontrolovat? A co všichni lidé (důchodci, rodiny s malými dětmi, tedy sociálně slabší), kterým najednou uděláš v místě bydliště kruh a řekneš, že tam s jejich autem nesmějí. Budou všichni parkovat na hranici zóny? to budou zase kouzla s bydlištěm, modrýma zónama atd. hlavně že „smradové zóny ve městě jsou dobrý nápad“, co?

Leinad

Důkaz, že je auto v nějakém režimu, to se dá třeba fotkou přístrojové desky. Nebo fotkou, jak něco odchází z výfuku. (Nezapomeňme, že to má smysl pouze v emisní zóně, pouze u aut které příslušnou normu nesplňují, a dají se přepnout na čisté elektrická).
Jak emisní zóny v DE fungují dneska? Ano kdo má auto nesplňující normu, ať si parkuje na hranici zóny.

Jirka

A co je fyzikálně nemožného na desítky let ověřeném elektrickém motoru a bateriích? Všechno to funguje a fyziku to fakt neobchází.

Jiří Kocurek

Tak například energetická hustota. Kolik kWh uložíte při dané hmotnosti.
Hasiči hovno hasí. Došly jim baterie…

Lukáš F.

K čemu vám je, že benzín má vysokou energetickou hustotu, když motor v městském provozu pracuje s účinností 15-20 %?

Jakub P

Jsou situace, kdy ta kombinace mizerná účinnost – velmi vysoká energetická hustota výhodná je. Zejména v situacích, kdy byste potřeboval i od toho účinného elektroauta s malou energetickou hustotou něco, co mu silně zkrátí dojezd, obvykle narušením aerodynamiky nebo přidáním zátěže v kopcovitým terénu, typicky to bude tažení vleku, montáž rakve nebo dokonce kol na střechu a podobně, to jsou zatím u EV slabiny, který budou vyžadovat řešení, pokud maj převládnout úplně. Buď zlepšením baterií, nebo holt tím, že se naučíme takové věci nedělat, na větší náklady si radši půjčovat větší auta než počítat s možností něco odtáhnout na vleku… Číst vice »

Hobit

Teď k tomu započítejte ještě: – vypouštění jedů z výfuku – hlučnost spalovacího motoru – velké vibrace – spalování kyslíku, který dýcháme – emise 2/3 tepla protože spalovací motor má účinnost pouze 20-30% zbytek se vyzáří do okolí ve formě tepla Tohle všechno elektromobilem eliminujete téměř na nulu. Samozřejmě že má elektromobil zase jiné negativa, ale těch je daleko méně a chceme zrušit hlavně ty co má splaovací motor. Ty co mají elektromobily se projeví zase až za 50-100 let stejně jako se projevili u spalovacích aut. Ale v té době lidi určitě najdou zase úplně jiný druh dopravy a… Číst vice »

am3306

Myslim ze logika je ze elektrika je z lokalnich elektraren. A protoze je jih malo tak tam pak se muze pracovat na usporach a snizovani ekologickeho impaktu. Nedostatky elektrickych aut se pak nak sami vyresi.

Ja ale do prace nejezdim a tak jezdin na nakupky a na vylety, casto dlouhe vyleti. Elektricke auto je pro mne nevhodni a dlouho bude nevhodni. Kdeby jezdil 40k km rocne vetsinou do 100km tak to by elektricke auto fungovalo ale tak nejezdim a nebudu jezdit.

Jirka

Tak třeba města začnou přemýšlet a při rekonstrukci parkoviště na sídlišti tam dají aspoň přípravu na nabíjecí sloupky s nízkým výkonem a regulací celkového odběru. Stačí do začátku osadit 3 místa a je to.

Jakluk

Technologie hl. m. Prahy před měsícem vypsaly zakázky na obnovu veřejného osvětlení v několika lokalitách (Veleslavín, Velká Ohrada, Kobylisy, Háje), kde vybrané lampy budou EV ready. https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003687

Frantík

Nebo zastřeší parkoviště EV panely místo polí.

Frantík

FV*, fotovoltaickými

JiP

Soucasna EV auta jsou stale polotovar cekajici na prulom na poli kapacity baterii. Zadny prulomovy objev vsak neni na obzoru. Pokud vsak k necemu dojde, potom budou ze spalovacich aut z roku na rok nechtene vraky, ale je dulezite zduraznit ze stejne tak z dnesnich elektromobilu.

Jirka

No zase tak, už dneska jsou lidi, kterým ten dojezd třeba 200 km za den resp. 500 km za den u těch nejnovějších bude naprosto stačit. Když pomineme cenu, která se postupně snižuje, tak už dneska jde u spousty lidí spíš o psychický blok ve stylu, mám dojezd 600 km na benzín, ale 500 km elektro, nabíjené každý den by mi udělalo problém i když by se nabilo za půl hodiny u rychlonabíječky.

JiP

U vetsiny lidi nejde o psychlogicky blok ale o ekonomickou realitu. I v pripade ze byste mel elektrickou energii po celou zivotnost EV auta zdarma, stale to bude vice nez kdyz budete jezdit na klasicke palivo, nemluve pokud nekdo ma LPG ci CNG.

Pavel Bláha

To je možná ekonomická realita dneška, ačkoli už nyní může EV pro lidi velkým ročním nájezdem km a možností domácího nabíjení vycházet i ekonomicky (nehledě na komfort, který poskytují právě jen EV).

JiP

Ten velky rocni najezd ale zase bude u takovy lidi kolidovat s kapacitou a dojezdem, nemluve o ekonomice, protoze dlouha pravidelna dojizdeni zkratka doma nestihnete nabit a budete proto castym navstevnikem drahych superchargeru.

Pavel Bláha

Modelový příklad: dojíždění Chomutov-Praha a zpět, cca 200km, 3x týdně, roční úspora s EV cca 45.000Kč (výhradní nabíjení doma z veřejné sítě za nízký tarif).

JiP

To je cislo velmi vytrzene z kontextu vsech nakladu. Kolik platite na takove auto pojistku? Pravdepodobne to bude EV auto okolo milionu spose nad, takze kompletni pojistka bude nejakych nejmene 20 000 rok, ktera premaze vsechny snizene provozni naklady na servis oproti spalovaku. Predpokladam ze, budete mit rocni najezd okolo 25-30 000 km rekneme 5 let, cimz se priblizite obvyklemu dojezdovemu limitu zaruky na baterii. Kolik typujete, ze bude prodejni cena toho vozu po 5 letech a takovem najezdu? Jezdite spise casto nez velkou dalku. Najezd co prezentujete je mozne odjezdit vcelku komfortne i v obycejne fabii. I pri tomto… Číst vice »

Pavel Bláha

Asi ten kdo má roční nájezd 30.000km nebude jezdit ve fabii. Netvrdím, že to nelze, ale je třeba srovnávat srovnatelné, od vyšší třídy se pořizovací ceny, a tím i pojištění, srovnávají už teď. Na střední třídu bude potřeba ještě počkat, odhadem nejpozději 2025-7 už to bude pro EV všeobecně jednoznačné.

Sporak

A nižší třída, ta už prostě nebude.

JiP

30 000 neni zadny velky najezd. Flotilova auta udelaji klidne 100 000 za 2 roky. I s tim Yarisem co mame doma v pohode jezdim vzdalenosti o stovkach kilometru.

Jakub P

To platí, pokud to spalovací auto je levná a levně servisovatelná ojetina. Těch už dneska zas tolik není a bude jich čím dál tím míň… U novejch aut je to o dost jinak (a ten rozdíl se dost pravděpodobně bude ještě stírat) Naopak postupně přestanou být výjimečný elektrický ojetiny.

JiP

Mame doma 7 mistny VW Touran 1.4 TSi pro 5 clennou rodinu, kupni cena 623 000 Kc vcetne DPH. Ukazte mi prosim alternativni elektromobil, ktery se nam vyplati. Na poposkakovani mame zanovni Yaris Hybrid, kupni cena 300 000 Kc. Auta potrebujeme totiz v rodine 2. To si mam jeste jako bonus koupit za 0.5 mil nejake Citigo? Ktere by nevyhovovalo ani rozmerove ani dojezdem, v podstate nicim?

Pavel Bláha

Na poposkakování, tj. malý nájezd km, se EV ještě pár let nevyplatí, pokud budeme uvažovat čistě ekonomicky a ignorovat benefity EV.

Jakub P

Za milion se dá myslím koupit elektrickej Traveller od Peugeotu. To je rozdíl v ceně cca 400 000. Pokud budu počítat benzín do toho Tourana 2 Kč/km, vychází to při nulové ceně elektřiny (o které jste mluvil) na potřebnej nájezd do vyrovnání 200 tisíc. To není úplně marný na to, že je to kategorie, ve který se teprve teď objevujou první plně elektrický modely, takže první srovnatelný je furt o kus větší, než ten Touran. Za pár let to nejspíš bude o dost jinak (ono by stačilo, kdyby Peugeot dostal elektriku do Riftera, kterej tomu Touranu odpovídá víc a benzínovej… Číst vice »

JiP

A top druhe EV auto bude co? A kde na to vezmu. Uz pri tom placeni Touranu se me kroutily palce u nohy. POkud vim tak ten Traveller od Peugeotu neujede snad ani 200 km, pro nas zcela nepouzitelne. Nemluve kdyz to poradne v zime nalozim na tydenni lyzovacku….

Leinad

„Když jedu z Prahy do Ostravy, čtyřikrát zastavím kvůli dětem na WC, třikrát já na cigáro, jednou si v motorestu dáme oběd, ale nutně potřebuju dojezd do Chorvatska bez zastavení.“ – takoví taky jsou.

Kebab

Holt i v případě velké fronty na benzínce spolehlivě do hodiny odjíždíte, v případě fronty u nabíječky (pokud tam vůbec nějaká je, že…) máte na půl dne vystaráno. Možná to bude tím.

Pavel Bláha

Kde jste v ČR viděl frontu u nabíječky? Nehledě na fakt, že obsazenost můžete zjistit ještě předtím, než k ní přijedete a podle toho se zařídit.

am3306

Naftu nacerpas za par min. Elektricke auto muzes cekat hodiny ve fromte aby jsi mohl 30 min nabyt 80%. To se deje v mist kde se prodalo hodne elekrickich aut. V Cesku funguje jenom dokud malo lidi vlastni elektricke auta, trosku vic koupi a infrustruktura zkolabuje.

Jan

Současná EV mají už dnes dostatečnou kapacitu pro 90% jízd. Zejména po městě by mělo jezdit spoustu čistě elektrických taxíků, dodávek, služebních aut. Jediné co ještě drží spalováky při životě je vysoká výrobní cena baterií a umořování nákladů na vývoj. Až se rozjede velkovýroba stylem Muskových Gigafactory tak začne masových přechod na elektro.

JiP

Jedna vec je dojezd, ale pak i hmotnost. Soucasne baterie zkratka maji velmi nizkou hustotu energie oproti klasickemu autu a jsou velmi tezke. Zajimal by me treba test, kdyz by z Enyaqu vytahly baterii a auto napajely externe kabelem, jaka by byla jaho spotreba a potom teoreticky dojezd na baterii. Myslim, ze by to byl dramaticky rozdil.

Pavel Bláha

Test spotřeby bez baterií by neměl žádnou informační hodnotu. Baterie prostě potřeba jsou a budou. Jejich energetická hustota samozřejmě roste – stačí porovnat dnešní EV s těmi kolem roku 2015. Hmotnost není ani rozhodujícím faktorem pro celkovou efektivitu (malá a relativně lehká EV mohou mít větší spotřebu než podstatně větší auta).

JiP

Naopak, takove cislo by me zajimalo, kolik dela z celkove spotreby to, ze EV auto s sebou musi tahat tu velmi tezkou bateriii. Protoze tam je skryt ten teoreticky prostor pro zvyseni dojezdu v kombinaci s rustem hustotou ulozene energie. Aerodynamika vetsiny aut je jiz dnes na dost pokrocile urovni.

Jakub P

Vůbec ne. Když zvýšíte energetickou hustotu na dvojnásobek a zajímá vás dojezd, vrazíte spíš do auta baterii o poloviční váze a stejný kapacitě, nebo baterii o stejné váze a dvojnásobné kapacitě?

Hobit

A k čemu vám to bude?
Malá elektroauta mají dnes o dost větší hmotnost než jejich spalovací konkurenti, ale např. takový SUV od Mercedesu v benzínu, nebo naftě je skoro stejně těžký jako konkrenčně stejné auto v elektrice. rozdíl 50-100 kg už v takovém případě je zanedbatelný. Když obě auta mají přes 2 tuny.

Pavel Bláha

Tak pochopitelně vývoj probíhá neustále, za přelomovou událost je možno považovat baterie s pevným elektrolytem nebo výrobu elektrody suchou cestou (Dry Battery Electrode) https://youtu.be/5v-DTS-ibow

Jandera

kdo to chcete, kupte si to……..já radši spalovací klasiku…

Adam H

Ideální by to bylo nechat na trhu že, na trakční elektriku uvalit stejnou spotřební daň jako fosilní pohonné hmoty (třeba zpětným odečtem spotřeby z auta nebo jakkoliv jinak – stejně k tomu dojde a kdo tvrdí že ne, tak si lže do kapsy, protože stát svoje penízky chtít bude) a děj se vůle.

Žádné dotace na pořízení, stavbu nabíjecích stanic (maximálně bezúročné půjčky), nic.

A nakonec to dopadne tak, že na spalováky uvalí takové nehorázné daně za registraci, provoz a podobně jako v Nizozemsku, že elektrika bude levnější než spalovák (ale stále brutálně drahá).

JiP

Ono to bude presne jak pisete. Stale se papouskuje ze se cena spalovaku a EV aut priblizi ne-li srovna, ale tak nejak se zapomina rict ze to nebude smerem dolu ale smerem nahoru. Spalovaci auta se danove a provozne znevyhodni tak, za pak skutecne EV auto bude stat stejne.

Gwann

přesně takto to dopadne. a pak venkovani a petrolheadi odhlasuji czexit…

JiP

To je tak kdyz nekdo tlaci moc na pilu. Kdyby tomu nechali volny prubeh, EV auta se sami chytnou a jednou nakonec urcite zvitezi, ale to nasili co predvadi EU v tolika vecech je neuveritelne socialne kontraproduktivni a ekonomicky nebezpecne.

Jaaa

A ten jim bude stejně k ničemu, protože jemom pro ČR nikdo vyrábět auta nebude.

A czexit rovná se ekonomická sebevražda, takže ti venkovani pak nebudou mít ani na polívku, natož na auto.

Kalanis

Omyl. Škodovka tu jen začne prodávat auta, která už má schválená třeba do Ruska. Technika stejná, motor neojebaný.

Pavel Bláha

EV mají výhodu, že jejich nabíjení může probíhat v době nadbytku výroby elektřiny – za nízký tarif a ten bude k dispozici vždy pro vyrovnávání energetických špiček. Testuje se dokonce zapojení EV do energetického gridu, kdy baterie pomohou se stabilizací energetické sítě.

Sporak

EV se budou nabíjet převážně od pozdního odpoledne přes noc. Obávám se, že ze solárů v té době žádný nadbytek výroby nebude. Tak možná bude v noci pravidelně foukat….

Leinad

V noci ale běží nezastavitelné zdroje (jaderky a zatím stále i uhelky).

JiP

No potom mi ale unika jaky je smysl te eko podpory pro Ev auta? Kdyz budou jezdit na eletrinu z nocnich uhelek.

Lukáš F.

Uhelky budou časem odstavené. Díky zvyšující se ceně emisních povolenek a docházejícím místním zásobám vhodného uhlí se jejich provoz přestane vyplácet.

JiP

Nechci vam brat iluze ale na svete je uhli a ropy stale vice nez dost a globalni odstaveni uhelek je v nedohlednu.

Pavel Bláha

Proč by se EV nabíjely i přes den? Aktuálně je spínaný nízký tarif sice ve večerních a nočních hodinách ale to se postupně může s masívním rozvojem fotovoltaiky v následujících letech změnit. https://www.hybrid.cz/cez-chce-do-roku-2030-mit-6-gw-solarnich-elektraren-zameri-se-i-na-nabijecky

Karl vB.

Ach jo, a co takhle nějaká nová studie proveditelnosti nové železniční trati Praha – Liberec do roku 2033, ta by nebyla?

V článku mi chybí zásadní, informace, kdo si tuto studii zadal.
To by pak vysvětlilo mnohé a čtení studie dávalo větší smysl.

Jirka

https://www.ey.com/en_gl/news/2021/06/electric-vehicles-to-dominate-sales-five-years-sooner-than-expected-ey-analysis

Zjevně si to nikdo nezadal a je to využití nějakýho jejich AI modelovacího SW.

Leinad

Kdybys byl výrobce (nebo investor do) automobilů, chtěl bys od poradenské firmy cinklou studii nebo nějaký reálný/pravděpodobný scénář?

Karl vB.

Jenom porovnávám závěry presentované studie s mojí životní realitou.
K nejbližší nabíječce na pumpě mám 3 km pěšky a to nemám jistotu, že bude volná, elektroauto stojí dvojnásobek a více, než klasika. I teď, kdy jsou ze strany státu různá zvýhodnění elektroaut, mně to nepřesvědčuje, že je to pro mně uživatelsky vstřícnější řešení, než klasika. Což teprve, až ptáčkovi přestanou zpívat. Zkrátka žiju v jiném světě, než EY.

Pavel Bláha

Ze strany státu v ČR je zvýhodnění elektroaut pro fyzické osoby jen odpuštěním dálničního poplatku.

Jaaa

Ano, ale to jaksi neznamená, že zrovna váš svět se shoduje se světem většiny Evropy.

Opravdu mi není jasné, proč si každý průměrný čecháček myslí, že je středobodem vesmíru a že zrovna jeho životní zkušenosti jsou pro Evropu nějak směrodatné.

Karl vB.

Dobré ráno milý Jaaa! Docela jste mně pobavil, protože v počtu diskusních příspěvků plných frustrace, že svět se netočí podle vás, tady bezkonkurenčně vedete.

Až ČD obdrží nabídky na elektrickou náhradu 810 a předloží krajům kalkulaci, za kolik Kč/km by s tím bylo možné jezdit, dojde k náhradě os. provozu na lokálních tratích normálními autobusy. To budete potom diskutovat, jak o život.
Mimochodem, o tom jak dobře elektrobusy jezdí v zimě, se už přesvědčili v Berlíně.
https://www.cs-dopravak.cz/zima-odstavila-elektrobusy-i-v-berline/

Hobit

Ach jo, proč chce každý mít všechno hned?
Spalovací auto si taky přrvních 20 let nemohl koupit kde kdo, protože bylo drahé. Plasmové televize taky byly ze začátku drahý. LCD, to samé a teď už má LCD televizi doma každý.
Elektromobily jsou terpve na začátku. Stále se nerozjela velkoseriová výroba, tak jak můžete chtít aby byly levný.
Socky jako já a vy prostě musíme počkat až se rozjede velkoseriová výroba a pak ještě pár let na ojetiny. To bohužel nebude dříve naž za 5-10 let, podle současného vývoje.

Co je na tom tak těžkého pochopit?

Blume

.. a pokud se tak nestane, EY vlozi do fondu cyklistiky (pripadne doplnte daldi podle prani) 1 miliardu USD B-)

Jirka

Proč by to Ernst a Young dělali?

Diesel

Tak to si schválně dám upozornění do google kalendáře na prosinec 2028 a tenhle článek si s chutí přečtu.

Jirka

S ohledem na vývoj ve zbytku Evropy se tomu nedivím. Přece jen náš trh je zanedbatelný oproti Německu, Francii apod. Takže když u nás bude 25 % EV, tak to nikoho nevytrhne.

Ondra

A ještě druhé na 2045, to bude lepší čtení.

Pavel Bláha

Klíčové automobilky oznámily ukončení vývoje spalovacích motorů a zlomové období se předpokládá právě v letech 2025-2027… https://www.transportenvironment.org/press/evs-will-be-cheaper-all-fossil-fuel-cars-2027-uk

Jirka

No a teď z EU prosakuje, že po roce 2035 se stejně žádný spalovák neprodá.

Y.K.

To je jako s covidem loni v březnu. Lidi o tom slyšeli, prý už to mají v Evropě, ale nás se to netýká. 🙂 Vývoj směrem mimo vyjeté koleje vždy lidi překvapí.

Chronosphere

Jestli dostaneš Covid,si nevybereš,co si koupíš,to si zatím vybrat můžu,zatím. Vývoj může být jaký chce,preference lidí můžou být jiné,než si zelení svazáci představují.

Y.K.

To je jen iluze. Můžete si koupit jen to co je v nabídce. Stejně jako nejde koupit auto bez katalyzátorů, které by nejeden ropák chtěl.

Zrzek

Povíme si v roce 2035, studie miluju, ale stačí, když se změní jedna z proměnných a všechno je jinak.

Jan

Zajímalo by mě, která proménná by mohla oddálit nástup elektroaut. Zatím platí, že spalováky jsou na konci fyzikálních možností jak zlevnit výrobu nebo zvýšit účinnost motoru. Nějaké velké zlevnění pohonných látek nám taky nehrozí. Oproti EV mají už dnes elektromotory s účinností 98% a vývoj baterií probíhá na několika frontách s každoročními zlepšeními kapacity, životnosti a hlavně zlevnění jejich výroby.

tondovo

Jedná důležitá proměnná je třeba počet dobíjecích míst např. na velkých sídlištích.

Jirka

A přitom je to taková celkem blbost, že? Je to pár přípojek o nízkým výkonu.

Karl vB.

Pár přípojek…
Spočítejte si počet bytů v jednom domě/ vchodu, dobu nabíjení jednoho auta a pak vám vyjde něco jiného, než „pár přípojek“.

Jirka

Tak to není vhodný počet, oba víme, že počet parkovacích míst neodpovídá počtu bytů. Ale dejme tomu 300 míst, co má teď parkoviště, znamená 150 přípojek (sloupků, oboustranných). To není takový problém, jak se zdá. Na každý sloupek dáte 3,7 kW zásuvku, předpokládejme, že by se vždy nabíjela půlka aut (vzhledem k dennímu nájezdu je to pravděpodobné), tak by ten špičkový odběr mohl být max. 0,5 MW, takže to odpovídá dvěma ultranabíječkám. A to si nemyslím, že by se najednou nabíjela fakt ta půlka aut vzhledem k nájezdu 35 km denně. Městu se ta investice vrátí v poplatcích za nabíjení.

Hobit

Ta proměnná je ale pouze ve vaší hlavě. S nárůstem kapacity baterií elektromobilů tohle bude potřeba méně a méně. Už dnes s elektrickým CitiGo, které ujede ve městě 300 km nepotřebujete zásuvku na sidlišti prakticky nikdy. Proč? Protože nabíjíte po cestě tam kde auto stojí. Tj. na parkovišti obchodního centra při nákupu, na parkovišti když jste v kině, nebo když máte možnost na parkovišti kde pracujete, nebo na různých dalších místech. Tím dokonce eliminujete i časy strávený na benzínkách se spalovákem, protože nakupovat jezdíte, za zábavou také jezdíte, do práce musíte. s dojezdem 300 km stačí nabíjet jednou za 14… Číst vice »

Zrzek

Stačí nepokoje v místech, kde se těži suroviny na výrobu baterií a máte vymalováno. Dlouhodobější Blackout a máte taky po ptakach. A to nemluvím o tom, že je všechno díky globalizaci a množství potřebovane energie šíleně zranitelné. Stačí jedna dobře umístěná povodeň, tsunami nebo zemětřesení a všechno se vám zbortí jak domeček z karet. Stačí se podívat na výběr útoky.

Pavel Bláha

Elektřinu, na rozdíl od ropy, dokáže vyrábět každý stát. Právě závislost dosavadního světa na ropě a vzhledem k ovládání tohoto trhu těžařským karelem je to zranitelné místo.

Karl vB.

A až bude téměř monopolně vše závislé na el. energii, tak zranitelné místo nebude? Doteď je alespoň nějaké zdrojové portfolio.

Jirka

Jaké myslíte? Prakticky aktuálně bez elektřiny můžeme tak leda pálit dřevo. Ale elektřinu je možný si doma vyrobit a to u jiného zdroje není moc možné.

Jan Sova

elektřinu ano, ale problém je s jejím uskladněním…

Jirka

No ani ne, já mám elektřinu napojenou na baterku, v budoucnu se k tomu přidá baterka elektromobilu, ideálně až budou dobře fungovat V2L a skoro většina lidí, co mají panely, mají i zásobníky vody.

Takže když máte backup, při výpadku máte elektřinu v zálohovaných okruzích a ještě teplou vodu k tomu. Vydrží Vám to na jeden den a druhý den zase bude svítit. Lepší, než být o svíčkách.

Chronosphere

To,že něco takového vy a další 1% lidí má, ještě neznamená, že jde o globální, neřkuli republikový trend,a budoucí vývoj.

Jan Sova

v souvislosti s elektroauty(busy,TIRy) je po domácku vyrobená/uskladněná elektřina k ničemu…

Pavel Bláha

Baterie EV jsou zásobárnou energie pro spotřebu rodinného domu na několik dnů až týdnů.

Sporak

Možná tak na led žárovky, notebook a udržení ledničky v chodu. Vaření, topení, ohřev TUV to už taková hitparáda nebude.

Hobit

A umíte počítat, nebo jen trolujete?
bAterie současných elektromobilů má kapacitu 40-100 kWh
spotřeba domácnosti je nějakých 5 MWH za rok, tj. kolem 10 kWh za den.
Když poustíte sporák, tak má chvilkový odběr 2 kW, ale pouze na pár minut, pak už jen udržuje teplotu, tj. odběr klesne na minumum.
ohřev vody např. 4,5 kW jede dlouhou, ale opět to je 4,5 kW po dobu např. 3 hodin.
Tj. když pustíte doma všechno na plno, tak pojedete z baterie o kapacite 50 kWh několik dní bez problémů.

Takže zase jen troling, nebo hloupost, či neznalost?

Pavel Bláha

Na elektřině je absolutní závislost vyspělé civilizace už dávno, vč. výroby a distribuce fosilních paliv. Ale jedině výrobu el. energie můžete snadno vyrábět na mnoha místech (distriuované FVE) a tedy zvýšit celkovou odolnost vůči výpadkům. Ke stabilizaci sítě mohou být využité i baterie EV.

Jirka

Tak berte to tak, nepřecházíme na novou technologii. Na elektřině jsme životně závislí už teď. Bez elektřiny tady máme holý středověk. Ale závislost na ropě je podobná, stačí se podívat do USA, jak tam hackeři napadli rozvod ropy, došel benzín a nastalo peklo.

Výhoda elektřiny je, že spousta domácností si ji může samo vyrobit (třeba já) a podobně spousta elektráren je připravena na start ze tmy i pomocí čistě mechanických prostředků. Třeba taková VE Mohelno umí nahodit čistě mechanicky Dalešice, Dalešice pak nahodí Dukovany. Stačí mít náhradní SW. Naštěstí v této oblasti zemětřesení nehrozí.

Zrzek

ČR má v tomto dost záloh, ale jsou země, kde toto nemají tak dobře rozpracované. Na toto je spíše zranitelná přenosová soustava.
Docela mě mrzí, že třeba Deutsche Post potichu omezuje provoz EV, zde má jejich používání opravdu opodstatnění.

Jirka

Tam je asi problém s tím jejich EV, který si vyrobili a navrhli sami. Jinak nakupují už klasické EV, ne? Ty jsou na trhu až tak od letoška v použitelné variantě.

Y.K.

To tedy nevím, protože na elektřině závisíme opravdu hodně a při blackoutu si rozhodně nenatankujete ani ropné palivo. Především bude chybět IT, dnes je v databázích a elektronické vše, i peníze. Problém paliva do auta bude to poslední co vás bude zajímat, když nepoteče ani voda a vše zavře.

Navíc ropa je jedna z těch surovin z neklidných území).

Elektromobilita přináší nové výzvy a problémy, ale není to to co zmiňujete.

JiP

Naopak, spalovaky by mohly zlevnit dramaticky pokud by se akceptovaly vyssi emise neskodneho CO2. Vsechny to DPG, mocoviny EGR by potom nemusely existovat a motory by se znacne zlevnily a zjednodusily. Navic nezapomente, ze vice nez polovina nakladu na palivo jsou dane! ktere se nutne presunou na provoz elektromobilu. Zadne velke zlevnovani bych proto necekal. Klesnou sice vyrobni naklady ale zase se zvysi provozni naklady.

Jirka

Daně jsou příjem 92 miliard z 6 000 000 aut. Ročně se však koupí nových však jen 250 000 aut, takže ten výpadek nebude stát hned bolet, ale bude to velmi velmi postupné. V té době budou už EV výrazně levnější na výrobu.

JiP

Vite vubec jak se dani palivo? Pri nakupu auta platite DPH, pri nakupu paliva DPH + spotrebni dan. Navic kde berete jistotu, ze vas nezdani od kilometru apod.

Jirka

No jasně, ale při nákupu elektromobilu, platím DPH, při nákupu elektřiny platím DPH taky, takže jde jen o tu spotřební daň, která tam nyní není. Pokud by dali na EV „ošlapné“, tak jsem si docela jistý, že se to hnalo k soudu s požadavkem, aby byly stejné typy daně dělané pro všechny motory, jak je to v Austrálii. Ty parametry výpočtu daně musí být stejné. Tedy všichni by museli platit od kilometru. Navíc nikdo z majitelů EV nemá nic proti té spotřební dani, daně stát potřebuje, aby mohl platit infrastrukturu. Jen by musel vyřešit, jak poznat, že se nabíjí EV… Číst vice »

tondovo

A co ty vaše panely v zimě? Kolik vyrobí kWh? Já mám tedy solární panely „jen“ na ohřev vody a kdybych ji zimě nedohříval plynem nebo krbem, byl bych sakra otuzilej.

Jaaa

„…Vlastní elektřinu nezdaní.“

Klidně můžou…

Jaroslav

Vzpomel jsem si na „Mladý pane, viděl jste někdy důl? To je díra v zemi, chodby tak a tak. Prosím, peněženku mi můžou vzít, kočár mi můžou vzít. Ale důl? Ten se může zasypat, zatopit, ale nikdo vám ho nemůže vzít!“

Jaroslav

Primární účel spotřební daně je omezit spotřebu komodit s náklady na odstranění jejich negativních důsledků – benzín, nafta, cigarety, alkohol. U elektřiny pro to nevidím důvod. Jedině u uhelek, a tam se uplatňují emisní povolenky.

Leinad

Státní intervence. Třeba by kvůli finanční krizi a potřebě šetřit přestala Eunie a jednotliví členové blbnout.
Protože elektráky mají podporu i Číně atd., znamenalo by to jen mírné zpomalení.

Zrzek

Ok uznávám, jsem exot, který si umí ledacos vyrobit vlastníma rukama, kolikrát i z odpadu a dokázal by přežít nějaké to desetiletí i bez el. energie.
Jen se nestačím divit, jak lidská populace zlenivěla.

Jakub P

Spíš máte velmi, velmi omezené představy, co všechno by bez té elektřiny přestalo fungovat.

Ona je jedna věc přežít bez elektřiny nebo obecně výdobytků civilizace, když se pro to člověk rozhodně a dělá to jako jedinej nebo jeden z mála a úplně jiná, kdyby k tomu byli náhle donuceni všichni…