Strop se zbourá, vládní salonky obnoví. Začala poslední fáze oprav Fantovy budovy hlavního nádraží
Vizualizace podoby jižního křídla Fantovy budovy po rekonstrukci. Zdroj: SŽ

Vizualizace ukazují novou podobu jižního křídla pražského hlavního nádraží.
Našel jsem několik starých filmových záběrů, jak vypadala Fantova budova pražského hlavního nádraží v roce 1970.
Je tam i původní vstup od pokaden do podchodu s kontrolou jízdenek.
Časy 5:47 – 8:00 a 8:45 – 11:37
https://www.youtube.com/watch?v=iGitnBY5Gvo
Zajímalo by mě, jestli hodlá SŽ budovu pak nějakým způsobem udržovat nebo to zase bude o tom to nechat 20 let ležet ladem a pak do toho nasypat miliardy. Včera jsem odjížděl z hlavního nádraží a nástupiště už teda zub času hezky nahlodal.
U těch peronu je to jedno, stejně se budou muset předělat, ať se tam tolik neplýtvá prostorem.
Navíc je rozkopou kvůli MES.
Nevíte někdo k čemu původně sloužila ta velká díra v zemi na posledních dvou fotkách?
Ta díra se jmenuje podchod, lidé tamtudy chodí na nástupiště, aniž by jim hrozilo přejetí jiným vlakem, Jeníku.
Jen ty schody tam nevidím. Proto mě to zmátlo
Podchod byl při stavbě nového terminálu prodloužen pod magistrálu a schody zrušeny, aby nerušily flow pasažérů. Pokud je ale ambice, že má Fantovka sloužit v budoucnu opět jako součást nádaží, asi by bylo dobré se zamyslet, jak ty prostory spojit. Současný přístup po eskalátorech je takový… neodpovídajcí architektonické kvalitě Fantovy budovy (ani nové odbavovací haly)
Byly tam schody do podchodu.
Bývaly časy, kdy neexistovala dnešní „nová“ odbavovací hala a tudy vedly schody do podchodu.
co tam planuji? sdilene kancelare typu Opero? to by mohla byt pecka
Nu pokud by tam nebyla morová rána v podobě magistrály ale “ pouze“ ulice mezi krásným parkem a nádražím s parametry, jako kdysi, tak by vznikl nádherný multifunkční prostor v srdci Prahy.
Takhle to pořád bude secesni krása zabitá dálnicí.
Na druhou stranu je fajn, že po vice než půl století ostudy komunistické neudržby Fantova budova opět rozkvétá…
Komunistická neúdržba byla provozována v letech 1948 – 1989, tedy 41 let. Pro následující období od roku 1990 do roku 2019 (29 let) budete muset najít poněkud přiléhavější označení.
https://zdopravy.cz/oprava-fantovy-budovy-na-hlavnim-nadrazi-muze-zacit-vyjde-o-ctvrtinu-draz-28495/
Tak zase, ono je mnohem dražší obnovovat/udržovat než na to kašlat, což se tady v době bolševismu masivně dělo a netýká se to jen železnice. A zrovna řada staničních budov dostala v té době dost na zadek, nejen vizuálně. Pokud si to nepamatujete osobně, podívejte se na desítky tisíc fotek a videí, které jsou volně dostupné, jak tahle země vypadala po 41 letech bolševismu. A zrovna železnice se nějak výrazněji opravuje (myšleno stanice) kolik, 15 let? Ať se někomu SŽ líbí nebo ne, to srovnání situace před 15 lety a nyní je propastné. To, že by se mělo více šlápnout… Číst vice »
Opravy, vzhledem k předchozímu stavu dost výrazné, začaly již před vstupem země do Evropské unie, v druhé polovině devadesátých let, často právě z peněz, jenž nám EU velkoryse poskytla.
Reagoval jsem na tuto frázi:
– „…vice než půl století ostudy komunistické neudržby“
uvedením letopočtů 1948 – 1989, mezi kterými v Československu úřadoval socialismus
Tak 1990-2000 byly asi trochu jiné priority než oprava secesního nádraží. (Byť nádražáci naplno ukázali, jaká jsou neschopná a ignorantská prasata, protože stav hlaváku byl opravdu šílený.)
Od roku 2003 (letí to, co?) měla hlavák pronajatý dceřinná firma italských socialistických drah Grandi Stazioni, přičemž po 13 letech nečinnosti je SŽDC konečně kopla do zadku a začala Fantovu budovu rekonstruovat ve vlastní režii. Tenhle příběh jste neznal?
1. Viz moje letopočtová replika panu Vojtovi.
2. Drobná parafráze na vás: Tak po 2. světové válce byly asi trochu jiné priority než oprava secesního nádraží.
3. Netvrdím, že by se hvězdáři o Fantovu budovu nějak zvlášť starali, ale ona ta nepéče plynule přešla přes rok 1989 až do roku 2019. Záměrně jsem uvedl odkaz na zdejší článek o tom, kdy se opravou Fantovy budovy skutečně začalo, bohužel marně.
4. Intermezzo s Grandi Stazioni z pohledu rekonstrukce Fantovy budovy by bylo lepší raději ani nepřipomínat.
Vsadil bych boty, že zrovna na draze prezivalo normalizačních kádrů ještě dost dlouho tolik, že to označení zas až tak mimo asi nebude… 🙁
Tak aspoň že tak bude nový přechod a budova bude lépe přístupná i z venku