Strojvedoucí už u tripů ETCS nemusí vyplňovat papír. Šéf SŽ poděkoval srdcařům

Technologie ETCS. Pramen: ČD - TelematikaTechnologie ETCS. Pramen: ČD - Telematika

Vlaky ve výhradním provozu ETCS už najely dva milionu kilometrů.

Lednová plná dostupnost zabezpečovacího systému ETCS byla na železničních úsecích s jeho výhradním provozem 99,1 procenta. Uvedl to ministr dopravy Martin Kupka po jednání se zástupci klíčových organizací na české železnici.

Vlaky ve výhradním provozu už podle Kupky najely dva milionu kilometrů a výsledek zavádění systému tak hodnotí pozitivně.

Denně jede pod dohledem ETCS 1600 vlaků, počet samovolných zastavení (tzv. tripů) se pohybuje mezi 10 až 20. Výraznější problémy se objevily pouze u fungování Dopplerových radarů pod lokomotivami, které v případě nízkých teplot či sněžení čelí námraze.

Odmrazujte čidla horkou vodou, radí Alstom, jak na zasněžené rychloměry ETCS u České Třebové

Do poloviny roku se to musí vyřešit, aby tyto problémy už příští zimu nehrozily,“ uvedl Kupka. Podle Správy železnic (SŽ) námraza na radarech ovlivnila v lednu jen 0,6 procenta vlaků.

Podle generálního ředitele SŽ Jiřího Svobody vybavenost železničních vozidel ETCS loni v závěru roku akcelerovala, má ho už 974 strojů. Dopravci podle něj systém využívají i na tratích mimo koridory s výhradním provozem, pokud to traťová část ETCS umožňuje.

Naplnil se sen každého železničáře – zvýšit bezpečnost. Nebýt srdcařů, výsledky nejsou,“ pochvaloval si Svoboda.

V následujících měsících očekává zrychlení komunikace SŽ s dopravci, aby se zkrátilo předávání dat a nedocházelo k jejich přemazávání.

Důvody zastavení

Za 69 procenty zastavení vlaků kvůli ETCS jsou podle Kupky chyby mobilní části. Následují s 11 procenty chyby obsluhy, 7 procent má na svědomí traťová část a stejný podíl připadá i na vliv konvenčního zabezpečovacího zařízení. Šest procent tripů pak způsobuje rozpad telekomunikačního spojení.

Doba opětovného rozjetí vlaku po vynuceném zastavení se zkrátila na necelé tři minuty (2:51). Podle Svobody tak zastavení nemají téměř žádný vliv na zpožďování vlaků. „Dobu jsme zkrátili z pěti a více minut díky úpravě pravidel, kdy už strojvedoucí nemusí vyplňovat písemný rozkaz k jízdě, ale stačí hlasový pokyn dispečera, který je nahráván,“ vysvětlil Svoboda.

Trip bez papíru: Řeší se rozjezd vlaku pod ETCS do tří minut bez vyplňování formuláře

České dráhy podle Jiřího Ješety z představenstva dopravce evidují u ETCS spolehlivost dokonce 99,36 procenta. „Řešíme šest problematických vlaků denně. Zejména jde o lokomotivy Vectron a řadu 362, kde je systém instalován dodatečně,“ dodal Ješeta.

Podle Martina Hořínka ze sdružení nákladních dopravců ŽESNAD ETCS nenarušuje provoz nákladních vlaků, zvyšuje bezpečnost a strojvůdci jsou za něj rádi. „Již dnes ho používáme i tam, kde to není povinné,“ uzavřel Hořínek.

Tagy ETCS Martin Kupka Ministerstvo dopravy Správa železnic výhradní provoz pod ETCS žesnad
11 komentářů