Strojvedoucí sobě. Sestrojili zvýraznění výlukových návěstidel pro elektrický provoz
Zvýraznění výlukových návěstidel pro elektrický provoz. Foto: FSČR
Novinka by měla přispět ke snížení počtu mimořádných událostí na české železnici.
Rozhodně taková cypovina, by měla být umístěna při levotočivém oblouku vpravo u koleje s dodatkovou tabulkou pro kterou kolej tato návěst o platí…
A tak asi lepší než před tim
Původní oranžová s bílým orámováním z reflex materiálu úplně stačí. Tahle modrá s oranž. je zaměnitelná s klasikou z TTP a diodama a činčarádama tento chybný nápad nezachráníte. Úplně nejlepší. Jinak jak píše kolega níže Tomáš Záruba. Jde to i bez stahování díky správně odděleným úsekům s jednotlivě vypnutelnými kolejemi. Ptejte se strojvedoucích a nevymýšlejte neustále nesmysly, někdy mi přijde, vyloženě škodolibě.
Blikací kosočtverec a ještě k tomu s navestí zdvihněte sběrač bude tuplem nejkradenějším navěstidlem.
Koukal jsem na video. Nebyla tam vidět příprava ke stažení. Předpokládám, že má stejnou úpravu, protože to dát přímo na navést stáhněte sběrač je vcelku pozdě.
Aby se nakonec nestávalo, jak budou některé zvýrazněné a některé (ještě) ne, že se ty nezvýrazněné budou přehlížet o to více…
Jinak mám s dovolením lepší nápad:
https://postimg.cc/gallery/t9DqpGS
Někde se to bohužel nedá dát. To spíš zavést do budoucna se stavbou nebo kompletní rekonstrukcí stanice.
Někde ne, ale tak asi 95% by to vyřešilo.
Tedy píšu trochu zbrkle… Ten nápad jistě mělo více lidí, neberte to prosím tak, že bych si to chtěl nechat patentovat. Někteří takoví jsou třeba u DB Netz… Když se nedávno dělala půlka Bad Schandau Ost, tak tam dokonce „do rovné“ za rozhodnou výhybkou dali natvrdo dočasný izolátor:
https://postimg.cc/gallery/TnfnjKN
Řešení číslo dva je bohužel v praxi téměř nepoužitelné, protože na klasické průběžně vzdušné dělení tam v drtivé většině případů není místo a pro rychlosti nad cca 100km/h je klasický krátký dělič velice obtížné použitelný, protože vytváří v trolejové sestavě „pevný bod“ a potom nevycházejí, dle vyjádření odborníků z praxe, jízdní zkoušky při měření trolejového vedení.
V pomalejších místech by to nicméně být mohlo. Zdravíme do Bezpráví. 🙂
A v těch s vyšší rychlostí jde zase obvykle o tratě takového významu, že by stálo za to to tam dát u delších výluk aspoň dočasně, když se do rovné nejezdí. Aktuálně například Ústí sever.
Jakože udělat nejprve výluku kvůli vložení děliče a pak po skončení další, kdy se bude vyměňovat trolejový drát v celém kotevním úseku? To si tedy nedokážu dost dobře představit.
jak to dělají ti Němci?
Co si na tom nedokážete představit? Možná se jen nechápeme. Sám nechápu proč dvě výluky když trolejový drát měnit před děličem tak by mělo být vyplé z obou stran TV
Spíš bych to bral jako prodloužení té x-týdnové výluky o pár hodin na začátku a konci. Ano, tou dobou by se to z(á)hlaví holt vyplo jako dnes, ale jen na to vložení děliče (a pokud by se nevyřešil nebo nepřehodnotil problém „pevný bod“, tak holt pak zase na vyndání).
Tak jak to tedy dělají za hranicemi, kde skoro stahovačku nepotkáš???
V zahraničí fungují trochu jinak – Rakousko a všude krátká neutrální pole i v úsecích s V=160 km/h, Česko =>> omezení krátkých neutrálů na Vmax = 100 km/h.Jak to dělají, že tam jim vycházejí zkoušky trakce a u nás u Čebína aspol. se trvá na trojitém vzdušném dělení délky cca. L = 140 m atd ? A Rakušák to zvládne krátkým neutrálem L = 8 m ?
Tentokrát musím říct, že máte moc dobré otázky…
Až budeme mít v ČR pro železnici samostatné elektrárny a celou rozvodnou síť, tak to asi bude vypadat trochu jinak. Protože pak si můžete dovolit dát, tak jako v Rakousku, téměř celou síť na stejnou fázi, jsou vám ukradené změny frekvence, nemusíte řešit interakce s veřejnou sítí atd.
Neříkám, že by se spousta věcí nedala dělat jinak nebo lépe, ale není to tak úplně triviální a jednoduše kopírovatelné v zahraničí.
Velmi smutný příběh, že takovou hloupost, jakou je zvýraznění či osvětlení návěstí pro elektrický provoz, si musí prosadit a vyrobit sami strojvedoucí, místo aby s tím sama a iniciativě přišla Dobrá správa. Pritom v Německu jsem to viděl dávno.
Jen je skoda, ze neco takoveho nelze udelat eletronicky, bezdratove, kdy pri prijezdu k takovemu mistu to v lokomotive pipne.
Jednou treba bude znama poloha lokomotivy na kolejich. Ale to je asi jeste vzdalena budouctnost…
Nikdy se to tak nedělalo. A bylo by to moc složité. Navíc je na to předpis. A stejně to bude na prd.
Konečně reálná pozitivní akce zlepšení situace. Brblání Na diskuzních fórech to asi nevyřeší…
Přitom by stačilo, kdyby polohu stahovačky někdo vkládal do RBC a vozidlová část ETCS stahování sběrače vynutila. ETCS umí, „jen se nechce“.
ETCS není všespásné. Úplně nemám extrémní znalost etcs, ale při posunu stahování nefunguje, ne? A co potlačení? Všechny stroje nemají a jen tak nebudou mít etcs.
Stahování asi potlačit nejde.
Kolik stržených sběračů na trati bylo při posunu a kolik z nich na vlaku? Já jen, že na koridoru je z toho pak patálie na několik hodin. Tisíce lidí a tisíce tun stojí.
Jo to máte pravdu no. Já jsem se fakt jen spíš ptal jestli to etcs umí. Jestli ne tak se holt návěsti nezbavíme
Umí a už jenom zabránění 9 z 10 stržených sběračů by byl posun dopředu.
To už před časem požadovala i Drážní inspekce
https://di.gov.cz/mimoradne-udalosti/setrene-mimoradne-udalosti-a-zaverecne-zpravy/otrokovice2022
Protože „ono se“ dost často počítá s tím, že „se to“ rve pak do poslední chvíle, aby se těžší vlak nebo za horší adheze vůbec dostatečně rozjel, a pak „se“ řekne, když to o sekundu-dvě nevyjde, že „on nerespektoval“. Když to bude na ETCS, tak „se“ to prostě shodí bezpečně včas, a dost často „se“ to pak už neprojede, ale zároveň nebude možné říkat, že „on to nezvládl“.
A tedy bude nutné přistoupit k tomu, co jsem navrhoval výše, a to by znamenalo, že „s tím bude“ víc práce. 😉
Jako zaměstnanec OTV to beru jako super nápad. Akorát to má i problémy. Finance (musí se od každé návěsti koupit několik desítek kusů na každé OTV – u nás ani nenechali vyrobit návěsti, ale dělali jsme je na kolenou pomocí reflexních pásek, ikdyž musím uznat, že ty pásky jsou lépe reflexní než klasické, to bude brečeníčka, že to je moc peněz a následně brečeníčko jak se na tom ta firma nabalila), technické důvody (do mandelinky se tolik návěstí nevleze – řekněme odhadem 20ks+- od každého kousku s tím, že akumulátor ubere další místo. Návěsti se dost ničí, takže to musí… Číst vice »
Investice do takto upravených návěstidel je zanedbatelná ve srovnání se škodou na trakčním vedení, nebo sběrači, jehož cena je u moderních strojů blízko 1 milionu.
Jen je smutné, že iniciativa vzešla ze strany strojvedoucích, nikoliv subjektu odpovědného za bezpečné provozování dráhy.
No jo no, kdyby ti výše postavení se nechovali tak jak by to byly jejich peníze… To je celý ten problém. U těch sběračů řeknou pojistka to vyřeší a dobré…
Je to smutné, ale doufám, že to fungovat bude když to iniciovali oni. Sami s ničím nepřijdou a zaměstnance moc neposlouchají.
Nebylo by pro Vás, zaměstnance OTV jednodušší, kdyby byla pod kosočtvercem zavěšená obyčejná drážní oranžová blikačka?
V podstatě ano. Zas to ale nemůže být zaměnitelné s jinou návěstí. A samozřejmě uděláno proti odcizení s indikátorem stavu akumulátoru.
Tondo, tenhle blbej nápad jsme si už snad vysvětlili ne? Pokud se vytváří něco nového, nesmí to být zaměnitelné s již existujícími návěstmi nebo návěstidly.
A mimochodem, na kolik by tak z pohledu OTV přišly dva děliče na zhlaví navíc (montované třeba při příležitosti první elektrické výluky postupně)…?
Upřímně nevím, nejmenší částku jsem slyšel 32 tisíc za kus. Výrobců a provedení je spoustu. U těch větších, jsou ty částky prý několikanásobně větší, ale těžko říct. Ve smlouvách o nákupu materiálu pro trakční vedení nejsou jednotkové ceny.
Takže pár desítek kKč jednorázové investice, díky. A teď kolik stojí všechny ty cedule, zvlášť s těmi světly, plus ty občas urvané sběrače plus zastavený provoz. A plus zastavený provoz v případech, že to někdo sice neurve, ale neprojede. 🙂
ale zase čím víc peněz proteče, tím vykážeme vyšší vyšší HDP 🙂
Oboje je potřeba, takže vlastně to nic nevyřeší 😀 pár desítek to nebude, protože jich objednáte jen pár, což bude už tak drahá sranda, málo kusů větší cena, doprava a tak. Nebo ještě v lepším si na to objednají firmu ať to udělá a to budou částky 😀 Jestli to pomůže extra moc nevím. Víc děličů, vetší potřeba údržby. Sběračů urvaných na děličích bylo až až.
Jednou nahoře v troleji, jednou vlevo na stožáru, jednou v pravo dole, tady je problém.
Asi jsem moc náročný na dobrou správu, která má zřejmě neuvěřitelné problémy zařídit takového blikátko, ale i tak položím řečnickou otázku. To nejde použít v dnešní době led pásek, který by neoslňoval a zvýraznil návěst a ne jen ceduli?
A když se řeší výlukové návěstidla, není možné dát i osvětlenou přípravu ke stažení sběrače u podmíněné stahovačky, která je na x místech vidět sotva na 50 metrů a člověk stejně musí přes den dumat, jestli svítí, nebo ne?
LED pásky už se řeší. Ale na nástupiště…
Je úplně fuk co dobrá správa „řeší.“ Řeší kupříkladu výtoňský most, VRT, nebo třeba srozumitelné předpisy, ani u jednoho se řešení v dohledné době nenajde…
protože je placena za vykazování činnosti, nikoli za výsledky
Dovolil bych si upravit na „předstírání“ činnosti…
Taky by už mohlo být digitální dvojče tratí a všechny tyhle věci mít v nějaký aplikaci …
To chces hodne v roce 2010 nebyly ani zmapovane GPS souradnice na koridorech. Nejaky pokrok preci jen je, bohuzel vse jde rychlosti kdy se snazi drzet sneci stopu.
Něco takovýho seusi dát zvládnout i v rámci nějaký diplomky
Naprosta hloupost. Diplomku delaji studenti, kteri maji vicemene jen teoreticke znalosti a minimum praktickych, neznaji ani navaznosti. Plus ten rozsah ve vsech oblastech dalece presahuje moznosti diplomky.
Njn, když mnozí mají pořád pocit, že papírová dokumentace (popř. v pdf) vlastně stačí.
Ano, jmenuje se to Technický pasport infrastruktury a ve vývoji je to už neuvěřitelných 8 let (bez toho, aby to plně fungovalo). Poděkujte největším odborníkům v oboru – firmě ČD-Telematika.
Na DB InfraGO je celá plocha kosočtverců přímo osvětlována. Dekády vyřešený problém.
Ono to není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Pokud by se použil led pásek, který by svítil jako součást návěstí, tak to za prvé už existuje: je to podmíněna stahovačka. Za druhé by bylo potřeba vyřešit co to bude za nevěst, když svítit nebude. V mnoha jiných případech už byla snaha o to, že pokud něco svítí, tak se strojvedoucí chová nějak a pokud ne, tak se chová stejně(např. varovná návěstidla pro pracovní místo, neumístěné nebo zkácené návěsti pro pomalou jízdu, elektrický provoz atd). To je třeba věc se kterou já mám v předpisové rovině obrovský problém… Číst vice »
Dnes existují takové technologie, třeba jako barevná LED dioda a s ní i barevný LED pásek. Když se tedy udělá oranžový kosočtverec okolo a bílá čára uvnitř, tak to může zmást jen barvoslepé strojvedoucí, což asi nebude mít na provoz výraznější vliv…
Přál bych si, aby se primárně začala řešit studie, jak zavést na dráze logiku. Vím, že je to asi nejnáročnější úkol od dob Stephensona, ale i 10% úspěšnost zavedení by byla větší skok než hyperloop…
👍👍👍👍👍