Strojvedoucí sobě. Sestrojili zvýraznění výlukových návěstidel pro elektrický provoz

Zvýraznění výlukových návěstidel pro elektrický provoz. Foto: FSČRZvýraznění výlukových návěstidel pro elektrický provoz. Foto: FSČR

Novinka by měla přispět ke snížení počtu mimořádných událostí na české železnici.

108 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JendaVenda

Nedávno jsem viděl jednu schovanou v keři na sloupu. A za dva dny poté borce s křoviňákem, jak keř odstraňoval.

Jirka1963

Múžou dávat blikátka,ale hlavní je umístění.Mě v Nymburce kouzelníci od dobré správy dali stáhni sběrač na zem ,ale nevšimli si ,že je za ní metr trpaslík.Rozjedu,stáhnu a něco v hlavě mě řeklo,kde je.No zastavil jsem a takový pochvaly dlouho ve vysílačce neslyšeli.

182-097

A nebylo by lepší udělat TV tak, aby nemusely tyhle bizarnosti vůbec vznikat? Když jedu do Polska, tak poslední stahovačku potkám na státní hranici… dále nic, dokonce ani během výluk nebo rekonstrukcí. Stačí mít kolejiště rozumně rozdělené děliči, nebo si je doplnit při větších akcích.
U nás se řeší blikačky na návěsti, hákovnice, žluté koule a kamery u děličů…

Tomáš Záruba

…až na to ho hlupáka, co nevěděl, že to nejde. A udělal to.

Martin Lér

To chcete od organizace, kde si musí firove vyvinout řešení vylepšující bezpečnost provozu? Hehe… He… 🙁

Naprosto nechápu to myšlení SprŽel a také MD, kdy jejich formalistický přístup, kdy za dostatečné považuji formální naplnění legislativy („zabezpečení je provedeno existencí pokynů“), reálně ohrožuje každodenní bezpečnost provozu, a zjevně jsou s tím už desítky let naprosto v pohodě.

Pavel

Minule mě ukamenovali ale napíšu to znova.. Pro SŽ je strašný problém dát vedení na jeden stejný potenciál. Přitom by to vyřešilo dost problémů. Tramvaje taky nestahují sběrač. Pouze hlídají tzv. předěl, kde mají jet bez výkonu.

Jakub

To furt neřeší problém s výlukami. Když už tak tam dám dlouhé neutrální pole a dobré ne.

Leinad

Stejný potenciál beru u stejnosměru, na ss není důvod dávat různá napětí. Ale nebylo by u střidaviny trochu nevýhodné mít všude stejnou fázi?

jirik.e

Tak teď jsem se dozvěděl něco nového. Doteď jsem žil v domnění, že těch 2,5 kV 50 Hz je na všech tratích v jedné fázi… ale už jsem si svůj omyl ověřil i jinde.
Takže děkuji za osvětu.

Josef Pešek

Nebylo by možné tuto návěst ještě zvětšit 1,5 x nebo 2x a umisťovat ji minimálně 1 metr vysoko od temene kolejnice?

Martin Lér

Nešlo. Proč? Proto!

Nedivil bych se, kdyby tuto, byť predjednanou iniciativu fírů nějaký dobří lidé ze SprŽelu zařízli na nějaké formalistické důvody. Protože by někdo ukázal, že něco jde dělat lépe. To, že něco podobného, či jiné, nedej bože systémové řešení už dávno neexistuje z dílny SZ jen ukazuje, jak vzdálené jim je byť jen přemýšlení nad zvyšováním bezpečnosti provozu jinak než formalistickým způsobem („zabezpečení je zajištěno prováděcím předpisem“). Fakt děsivý.

Jakub

Bylo by to možné, ale značně komplikované. V mandelince není místo jen už na 1,5x větší návěsti. Teoreticky by to šlo, ale značně by to zkomplikovalo práci. Stojany na návěsti se zabíjení do země většinou víc jak 20-30cm do hloubky. Spodní okraj metr od temene, takže výsledek bude, že stojan bude mít kolem dvou metrů, ne-li víc. To do země nezabijete. Ledatak do dávat na trakční podpěry. Nějaké stojany přímo na zachycení o kolej, to bude též masakr, ale bylo by to nejlepší řešení. Samozřejmě se to musí udělat pořádně viz. můj komentář skoro dole.

Rapik

Rozhodně taková cypovina, by měla být umístěna při levotočivém oblouku vpravo u koleje s dodatkovou tabulkou pro kterou kolej tato návěst o platí…

Lukáš

Chtělo by se to naučit předpisy než budete komentovat.
Na trati může byt takto umístěno.

Novák

Může být vlevo u krajní koleje, ale múže být i vpravo mezi kolejema. Tam by byla lépe vidět.

Jakub

Byla by tam lépe vidět, ale… Na OTV mám zkušenost, že prostě tu návěst často sejme vlak nebo poryv větru od projíždění.

Petr

A tak asi lepší než před tim

Michal.S

Původní oranžová s bílým orámováním z reflex materiálu úplně stačí. Tahle modrá s oranž. je zaměnitelná s klasikou z TTP a diodama a činčarádama tento chybný nápad nezachráníte. Úplně nejlepší. Jinak jak píše kolega níže Tomáš Záruba. Jde to i bez stahování díky správně odděleným úsekům s jednotlivě vypnutelnými kolejemi. Ptejte se strojvedoucích a nevymýšlejte neustále nesmysly, někdy mi přijde, vyloženě škodolibě.

Michal.S

Blikací kosočtverec a ještě k tomu s navestí zdvihněte sběrač bude tuplem nejkradenějším navěstidlem.

jirik.e

Vy tam někde vidíte kosočtverec?

Bakiy

A já zase lépe vnímám klasickou modrou stahovačku s oranžovým orámováním. Ta oranžová hlavně v noci nepříjemně oslňuje a samotná návěst v ní zanikne…

B.W.B.

Souhlas, navíc při výlukách je oranžová polovina věcí, co se válí kolem koleje (dělníky nevyjímaje:-) )

Michal.S

Asi by to chtělo lepší brýle

vbb

Na oranžové desce by ty puntíky či čáry měly být černé, aby to bylo kontrastní.

Aaabbb

Drážní inspekce při šetření jedné MU z minulosti řešila viditelnost těchto dvou variant dočasných návěstí pro elektrický provoz a dospěla k závěru, že lepší jsou právě ty modré.

Martin Lér

Jestli chápu dobře, tohle je trochu zoufalá aktivita strojvedoucích právě proto, že SprŽel není ochoten problém opravdu řešit, z jeho pohledu je přece vyřešeno, ne?

Jozef Sec

Koukal jsem na video. Nebyla tam vidět příprava ke stažení. Předpokládám, že má stejnou úpravu, protože to dát přímo na navést stáhněte sběrač je vcelku pozdě.

Dominik

Ne nemá, blikající mají být pouze stahovačky.

Tomáš Záruba

Aby se nakonec nestávalo, jak budou některé zvýrazněné a některé (ještě) ne, že se ty nezvýrazněné budou přehlížet o to více…

Jinak mám s dovolením lepší nápad:
https://postimg.cc/gallery/t9DqpGS

Jakub

Někde se to bohužel nedá dát. To spíš zavést do budoucna se stavbou nebo kompletní rekonstrukcí stanice.

Tomáš Záruba

Někde ne, ale tak asi 95% by to vyřešilo.

Tomáš Záruba

Tedy píšu trochu zbrkle… Ten nápad jistě mělo více lidí, neberte to prosím tak, že bych si to chtěl nechat patentovat. Někteří takoví jsou třeba u DB Netz… Když se nedávno dělala půlka Bad Schandau Ost, tak tam dokonce „do rovné“ za rozhodnou výhybkou dali natvrdo dočasný izolátor:
https://postimg.cc/gallery/TnfnjKN

Tonda Sehnal

Jdete na to špatně… V zahraničí je vidět snaha problémům předcházet.
V naší kotlině je snaha potrestat viníka, který problém způsobil, bez jakékoliv snahy problémům do budoucna předejít.
Zdravím do údolí Orlice a za tu desítku sběračelů zapaluju svíčku.

Jiří Kocurek

Nikoliv viníka jenom potrestat, ale udělat to tak, aby jeho chyba způsobila co největší škody. Ukolejnění přes návěstidlo? Sem s tím!
https://zdopravy.cz/zpozdeni-do-konce-srpna-skoda-59-milionu-vyhorele-zabezpeceni-komplikuje-provoz-na-ferdinandce-116340/

A když u nefungovaly závory na přejezdech, tak kdosi vymýšlel poslat tam vlak plnou traťovou v naději, že vlak někoho zabije za to, že nejel vlakem.

Jakub

Ukolejnění přes návěstidlo je pozůstatek dřívější doby. Někteří starší zaměstnanci OTV si nedají říct – říkají: Dřív jsme to dávali běžně a nikdy se nic nestalo. No až se najednou stalo že 😀

David Votroubek

Řešení číslo dva je bohužel v praxi téměř nepoužitelné, protože na klasické průběžně vzdušné dělení tam v drtivé většině případů není místo a pro rychlosti nad cca 100km/h je klasický krátký dělič velice obtížné použitelný, protože vytváří v trolejové sestavě „pevný bod“ a potom nevycházejí, dle vyjádření odborníků z praxe, jízdní zkoušky při měření trolejového vedení.

Tomáš Záruba

V pomalejších místech by to nicméně být mohlo. Zdravíme do Bezpráví. 🙂
A v těch s vyšší rychlostí jde zase obvykle o tratě takového významu, že by stálo za to to tam dát u delších výluk aspoň dočasně, když se do rovné nejezdí. Aktuálně například Ústí sever.

David Votroubek

Jakože udělat nejprve výluku kvůli vložení děliče a pak po skončení další, kdy se bude vyměňovat trolejový drát v celém kotevním úseku? To si tedy nedokážu dost dobře představit.

Jiří Kocurek

jak to dělají ti Němci?

Josef Pešek

Takové vymoženosti nemají. Neexistuje tam dočasná vypínačka nebo stahovačka. V celém Bavorsku znám pouze jednu vypínačku – na trati 50 München-Salzburg, ale je propojená skrz a dále vypínačky oddělující elektrický provoz DB/ÖBB na hranicích (Passau, Freillasing, Lindau Reutin atd.)

Ex ČD

Tak to toho v Německu asi moc neznáte….

Jakub

Co si na tom nedokážete představit? Možná se jen nechápeme. Sám nechápu proč dvě výluky když trolejový drát měnit před děličem tak by mělo být vyplé z obou stran TV

Tomáš Záruba

Spíš bych to bral jako prodloužení té x-týdnové výluky o pár hodin na začátku a konci. Ano, tou dobou by se to z(á)hlaví holt vyplo jako dnes, ale jen na to vložení děliče (a pokud by se nevyřešil nebo nepřehodnotil problém „pevný bod“, tak holt pak zase na vyndání).

Dušan

V zahraničí fungují trochu jinak – Rakousko a všude krátká neutrální pole i v úsecích s V=160 km/h, Česko =>> omezení krátkých neutrálů na Vmax = 100 km/h.Jak to dělají, že tam jim vycházejí zkoušky trakce a u nás u Čebína aspol. se trvá na trojitém vzdušném dělení délky cca. L = 140 m atd ? A Rakušák to zvládne krátkým neutrálem L = 8 m ?

Tomáš Záruba

Tentokrát musím říct, že máte moc dobré otázky…

David Votroubek

Až budeme mít v ČR pro železnici samostatné elektrárny a celou rozvodnou síť, tak to asi bude vypadat trochu jinak. Protože pak si můžete dovolit dát, tak jako v Rakousku, téměř celou síť na stejnou fázi, jsou vám ukradené změny frekvence, nemusíte řešit interakce s veřejnou sítí atd.
Neříkám, že by se spousta věcí nedala dělat jinak nebo lépe, ale není to tak úplně triviální a jednoduše kopírovatelné v zahraničí.

Tomáš Záruba

Moment, není tady řeč o mechanickém aspektu trolejí, tedy problematice v podstatě nezávislé na koncepci napájení?
Mimochodem, „velmi krátké vypínačky“ jsou i z Brna do Svitav.

Tonda Sehnal

Řešení samozřejmě existují 🙂
Dnes (teď) probíhá těžká údržba svršku a části spodku ve stanici Pirna. Výměna výhybek, výměna sloupů TV, nové lože a rošt… Totéž vloni Bad Schandau, příští rok v okolí Elsterwerdy a mnoho, opravdu mnoho dalších případů.
Na celé stavbě není jedna jediná stahovačka směrem k pojížděným kolejím.
Takže se můžeme jet na vlastní oči přesvědčit, že to jde. Proč se u nás nechce, neumím rozklíčovat. 🤷

Wondon

Zeptejte se na výlukových poradách, doporučuji osobně navštívit, je to zážitek, tam pochopíte proč to tak je-musíme jezdit za každou cenu, hlavní mantra všech dopravců sám bych byl noc rád, kdyby to bylo jako v Německu, v jednoduchosti je krása, ale zkuste to navrhnout na výše zmíněné poradě.

Wondon

Jinak ta blikající navést neřeší příčinu ale mírní následky

Pezos

S tou první částí budete mít pravdu: oni třeba zahraniční dopravní psychologové říkají, že to žluté reflexní zvýrazňování některých dopravních značek na silnici je nejenže k ničemu, ale dokonce je nebezpečné. Protože vytváří podvědomou tendenci dělit značky na více a méně důležité s efektem ignorace těch „méně důležitých“.
Bohužel na železnici se dost spoléhá na to, že si fíra bude alespoň orientačně pamatovat, kde co je (ostatně na tom je postaven i koncept poznání trati) a tím dostává na frak pozornost na nečekané změny.

Smutný pohled

Takže udělám výluku, říznu trolej, dám tam dělič. Na druhý den budu pracovat na výluce. Poté opět udělám výluku, dělič demontují a dám tam spojku a dám trolej k sobě? A co kam dám trolej, kterou jsem musel zkrátit, kvůli děliči? Kolik pak v jednom kotevním úseku budu mít spojek?

Tomáš Záruba

No kvůli jednomu dni asi ne, že. I když přinejmenším u tratí do 100 km/h by tam prostě zůstal trvale, takže se dá osadit (jednou) i „kvůli jednomu dni“.

Aaabbb

Velmi smutný příběh, že takovou hloupost, jakou je zvýraznění či osvětlení návěstí pro elektrický provoz, si musí prosadit a vyrobit sami strojvedoucí, místo aby s tím sama a iniciativě přišla Dobrá správa. Pritom v Německu jsem to viděl dávno.

none

Jen je skoda, ze neco takoveho nelze udelat eletronicky, bezdratove, kdy pri prijezdu k takovemu mistu to v lokomotive pipne.
Jednou treba bude znama poloha lokomotivy na kolejich. Ale to je asi jeste vzdalena budouctnost…

Ex ČD

Pokročilé zabezpečovače (LZB, ETCS) toto umí, pokud ovšem někdo dodá data. A některé typy lokomotiv dokáží na základě pokynů od zabezpečovače vypnout hlavní vypínač/stáhnout sběrač automaticky.

jfp

Nikdy se to tak nedělalo. A bylo by to moc složité. Navíc je na to předpis. A stejně to bude na prd.

Martin Lér

To už není ani smutný. To už je nebezpečný. Protože to flagrantně ukazuje absenci schopnosti přemýšlet nad zabezpečením provozu jinak, než formální cestou, vydáváním nařízení a pokynů. Resp. předpokládám že ryba smrdí od hlavy a že je takto spokojeno MD jako majitel.

Jan

Konečně reálná pozitivní akce zlepšení situace. Brblání Na diskuzních fórech to asi nevyřeší…

Tonda Sehnal

Přitom by stačilo, kdyby polohu stahovačky někdo vkládal do RBC a vozidlová část ETCS stahování sběrače vynutila. ETCS umí, „jen se nechce“.

Jakub

ETCS není všespásné. Úplně nemám extrémní znalost etcs, ale při posunu stahování nefunguje, ne? A co potlačení? Všechny stroje nemají a jen tak nebudou mít etcs.

M152

Stahování asi potlačit nejde.

Jiří Kocurek

Kolik stržených sběračů na trati bylo při posunu a kolik z nich na vlaku? Já jen, že na koridoru je z toho pak patálie na několik hodin. Tisíce lidí a tisíce tun stojí.

Jakub

Jo to máte pravdu no. Já jsem se fakt jen spíš ptal jestli to etcs umí. Jestli ne tak se holt návěsti nezbavíme

Jiří Kocurek

Umí a už jenom zabránění 9 z 10 stržených sběračů by byl posun dopředu.

PetrO
Tomáš Záruba

Protože „ono se“ dost často počítá s tím, že „se to“ rve pak do poslední chvíle, aby se těžší vlak nebo za horší adheze vůbec dostatečně rozjel, a pak „se“ řekne, když to o sekundu-dvě nevyjde, že „on nerespektoval“. Když to bude na ETCS, tak „se“ to prostě shodí bezpečně včas, a dost často „se“ to pak už neprojede, ale zároveň nebude možné říkat, že „on to nezvládl“.

A tedy bude nutné přistoupit k tomu, co jsem navrhoval výše, a to by znamenalo, že „s tím bude“ víc práce. 😉

Bakiy

A proč tedy neutrální pole je tak debilně, že to strojvedoucí musí rvát tak, že stáhne pozdě? A úplně ideální je jet tudy na přivolávačku…

Jakub

Jako zaměstnanec OTV to beru jako super nápad. Akorát to má i problémy. Finance (musí se od každé návěsti koupit několik desítek kusů na každé OTV – u nás ani nenechali vyrobit návěsti, ale dělali jsme je na kolenou pomocí reflexních pásek, ikdyž musím uznat, že ty pásky jsou lépe reflexní než klasické, to bude brečeníčka, že to je moc peněz a následně brečeníčko jak se na tom ta firma nabalila), technické důvody (do mandelinky se tolik návěstí nevleze – řekněme odhadem 20ks+- od každého kousku s tím, že akumulátor ubere další místo. Návěsti se dost ničí, takže to musí… Číst vice »

Dave

Investice do takto upravených návěstidel je zanedbatelná ve srovnání se škodou na trakčním vedení, nebo sběrači, jehož cena je u moderních strojů blízko 1 milionu.
Jen je smutné, že iniciativa vzešla ze strany strojvedoucích, nikoliv subjektu odpovědného za bezpečné provozování dráhy.

Jakub

No jo no, kdyby ti výše postavení se nechovali tak jak by to byly jejich peníze… To je celý ten problém. U těch sběračů řeknou pojistka to vyřeší a dobré…
Je to smutné, ale doufám, že to fungovat bude když to iniciovali oni. Sami s ničím nepřijdou a zaměstnance moc neposlouchají.

Bakiy

Jaká pojistka to vyřeší?

Jakub

To fakt nevím. Jestli nemyslí pojistku dopravce/strojvedoucího, ale fakt nevím. Ptal jsem se na to šéfa, pokrčil rameny a tak to skončilo.

SYN

Každá pojistka je jen formou spoření… pojišťovny nejsou charita. Takže to stejně zase „někdo“ zaplatí, akorát po troškách…

Tonda Sehnal

Nebylo by pro Vás, zaměstnance OTV jednodušší, kdyby byla pod kosočtvercem zavěšená obyčejná drážní oranžová blikačka?

Jakub

V podstatě ano. Zas to ale nemůže být zaměnitelné s jinou návěstí. A samozřejmě uděláno proti odcizení s indikátorem stavu akumulátoru.

David Votroubek

Tondo, tenhle blbej nápad jsme si už snad vysvětlili ne? Pokud se vytváří něco nového, nesmí to být zaměnitelné s již existujícími návěstmi nebo návěstidly.

Tonda Sehnal

Ahoj, ano, Sehnal a Votroubek spolu vysvětleno mají. Já se, s dovolením, zeptám na názor ještě někoho dalšího z praxe. 😉

Tomáš Záruba

A mimochodem, na kolik by tak z pohledu OTV přišly dva děliče na zhlaví navíc (montované třeba při příležitosti první elektrické výluky postupně)…?

Jakub

Upřímně nevím, nejmenší částku jsem slyšel 32 tisíc za kus. Výrobců a provedení je spoustu. U těch větších, jsou ty částky prý několikanásobně větší, ale těžko říct. Ve smlouvách o nákupu materiálu pro trakční vedení nejsou jednotkové ceny.

Tomáš Záruba

Takže pár desítek kKč jednorázové investice, díky. A teď kolik stojí všechny ty cedule, zvlášť s těmi světly, plus ty občas urvané sběrače plus zastavený provoz. A plus zastavený provoz v případech, že to někdo sice neurve, ale neprojede. 🙂

Petr-666

ale zase čím víc peněz proteče, tím vykážeme vyšší vyšší HDP 🙂

B.W.B.

Když neprojede zboží a lidé se nedostanou do práce nebo kam chtějí (třeba cestou z práce do hospody), peníze potečou méně…
No a peníze za škody, tak to se můžeme rovnou radovat z povodní, nebo rozbíjet okna (podpora sklenářů)…

Jakub

Oboje je potřeba, takže vlastně to nic nevyřeší 😀 pár desítek to nebude, protože jich objednáte jen pár, což bude už tak drahá sranda, málo kusů větší cena, doprava a tak. Nebo ještě v lepším si na to objednají firmu ať to udělá a to budou částky 😀 Jestli to pomůže extra moc nevím. Víc děličů, vetší potřeba údržby. Sběračů urvaných na děličích bylo až až.

Novák

Víte, že když je výluka TV kratší jak čtyři hodiny, nemusí se návšstidla pro el. provoz vúbec vyvěšovat? Jezdí se podle rozkazu. Nějaká svitící věc stejně nebude. To se vsadím. Stačí koukat na trať. Přípravy jsou 800m před stahovačkou, tak mají fíři čas se na to nachystat. Děliče přece nic neřeší. Naopak, dělič se nesmí projet. Sběrač to prpojí.

Novák

Jako trolejář s tebou v něčem souhlasím, ale ty diody jsou blbost. Doufám, že to neprojde.

Jakub

Asi máš pravdu. Co navrhuješ jako lepší řešení k aktuálnímu problému?

JendaVenda

Máte na mysli, umisťování návěstí pro elektrický provoz 15 minut po zahájení výluky? Vzhledem k tomu, že potom nekolik hodin stojíte a kroutíte palci, tak ráno se musíte hýbat o to rychleji.

Jakub

U nás se málo kdy stane, že umisťujeme po zahájení výluky. Ale dřív se to stávalo víc. Ono totiž vedení a ani objednatel výluky nepřemýšlí. Když směna začíná v 6:00 a výluka velké stanice, která je půl hodiny jízdy daleko, začíná v 7:00 tak co se dá dělat. Ono je pro vedení problém říct nachystejte si to den dopředu, přijďte do práce o hodinu dřív nebo necháme výluku posunout. Prostě ne… Pak jsou tu výpravčí, které poprosíš jestli by tě nemohli pustit dřív, tak nepustí a ve stanici ještě pyskují, že na pokrývání ti musí stavět úplně všude a je… Číst vice »

Brzda dopravy

Asi jsem moc náročný na dobrou správu, která má zřejmě neuvěřitelné problémy zařídit takového blikátko, ale i tak položím řečnickou otázku. To nejde použít v dnešní době led pásek, který by neoslňoval a zvýraznil návěst a ne jen ceduli?

A když se řeší výlukové návěstidla, není možné dát i osvětlenou přípravu ke stažení sběrače u podmíněné stahovačky, která je na x místech vidět sotva na 50 metrů a člověk stejně musí přes den dumat, jestli svítí, nebo ne?

Honza

LED pásky už se řeší. Ale na nástupiště…

Brzda dopravy

Je úplně fuk co dobrá správa „řeší.“ Řeší kupříkladu výtoňský most, VRT, nebo třeba srozumitelné předpisy, ani u jednoho se řešení v dohledné době nenajde…

Petr-666

protože je placena za vykazování činnosti, nikoli za výsledky

Brzda dopravy

Dovolil bych si upravit na „předstírání“ činnosti…

František

Taky by už mohlo být digitální dvojče tratí a všechny tyhle věci mít v nějaký aplikaci …

Bespi

To chces hodne v roce 2010 nebyly ani zmapovane GPS souradnice na koridorech. Nejaky pokrok preci jen je, bohuzel vse jde rychlosti kdy se snazi drzet sneci stopu.

František

Něco takovýho seusi dát zvládnout i v rámci nějaký diplomky

Bespi

Naprosta hloupost. Diplomku delaji studenti, kteri maji vicemene jen teoreticke znalosti a minimum praktickych, neznaji ani navaznosti. Plus ten rozsah ve vsech oblastech dalece presahuje moznosti diplomky.

Jaaa

Njn, když mnozí mají pořád pocit, že papírová dokumentace (popř. v pdf) vlastně stačí.

Jaaa

Ano, jmenuje se to Technický pasport infrastruktury a ve vývoji je to už neuvěřitelných 8 let (bez toho, aby to plně fungovalo). Poděkujte největším odborníkům v oboru – firmě ČD-Telematika.

Tonda Sehnal

Na DB InfraGO je celá plocha kosočtverců přímo osvětlována. Dekády vyřešený problém.

JendaVenda

Proboha, takovou kaciřskou zprávu tady nesmíte umisťovat. Že problém je jinde dávno vyřešený a funkční. Tady pod správou SŽ je země ještě placatá.

David Votroubek

Ono to není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Pokud by se použil led pásek, který by svítil jako součást návěstí, tak to za prvé už existuje: je to podmíněna stahovačka. Za druhé by bylo potřeba vyřešit co to bude za nevěst, když svítit nebude. V mnoha jiných případech už byla snaha o to, že pokud něco svítí, tak se strojvedoucí chová nějak a pokud ne, tak se chová stejně(např. varovná návěstidla pro pracovní místo, neumístěné nebo zkácené návěsti pro pomalou jízdu, elektrický provoz atd). To je třeba věc se kterou já mám v předpisové rovině obrovský problém… Číst vice »

Brzda dopravy

Dnes existují takové technologie, třeba jako barevná LED dioda a s ní i barevný LED pásek. Když se tedy udělá oranžový kosočtverec okolo a bílá čára uvnitř, tak to může zmást jen barvoslepé strojvedoucí, což asi nebude mít na provoz výraznější vliv…

Přál bych si, aby se primárně začala řešit studie, jak zavést na dráze logiku. Vím, že je to asi nejnáročnější úkol od dob Stephensona, ale i 10% úspěšnost zavedení by byla větší skok než hyperloop…

David Votroubek

Bohužel jste nepochopil, co jsem psal. Nejde o to, že by to pomocí LED technologie nešlo udělat, ale jde o to, že pak je to ještě dražší sranda, protože pokud nějakou návěst vytváříte svícením, tak musíte řešit, co se bude dít, když to z důvodu poruchy nesvítí a mělo by. Tzn. diagnostika vyvedená někam k někomu, kdo bude řešit poruchy atd.
Ono na takovém zařízení se už pracuje a testuje se (https://photos.app.goo.gl/1uKpUZJh5kwRQ4z87), ale bude se prozatím používat převážně na proměnných stahovačkách a vypínačkách.

Brzda dopravy

Těžko se to dá pochopit, když jste psal něco úplně jiného. Je to bohužel jen omílání 100 a jednoho způsobu, proč to na dobré správě nejde. Představte si, že předpisy myslí i na zhasnutá návěstidla a přejezdníky, proč by měla být výluková stahovačka problém?
A proč by se vůbec měl měnit význam návěsti, pokud jde jen o její zvýraznění? Stačí to nazvat noční návěstí.

Nějak si ale představuji jinak zástupce federace strojvůdců, než jako mluvčího dobré správy. O důvod víc z FSČR vypadnout, když je nás tam minimálně 80% jen kvůli pojistce…

David Votroubek

Mojí snahou je i to, aby se nedomyšlená řešení, která by mohla přinést více problémů než užitku, nedostala zbytečně do provozu, protože právě tím potom bobtnají předpisy.

Marťas

👍👍👍👍👍