Strojvedoucí měl zákonnou pauzu, místo vlaků jely na Osoblažce autobusy
Úzkorozchodná trať Třemešná - Osoblaha. Autor: JanSuchy – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4658006
Větrná kalamita, která v neděli výrazně zkomplikovala provoz na české železnici, vedla ještě dnes ráno na úzkorozchodné trati Třemešná –
Je škoda, že pracovní doba strojvedoucího nereflektuje čekací doby, které si samy ČD stanovily. Pokud poslední vlak má čekací dobu řekněme 30 minut, měla by směna strojvedoucího být ideálně o těchto 30 minut delší, nebo alespoň o tuto dobu delší doba odpočinku (strojvedoucí sice bude mít přesčas, ale i při něm nedojde ke zkrácení odpočinku pod nejnižší stanovenou mez). Dle mého názoru tedy jednoznačně chyba Českých drah, kterou na vítr ani čekání na přípoj nelze svádět.
Co se čertíte, fíra jen dodržuje předpisy a zákony. Nechtějte po něm, aby jel navíc a pak kdo se ho zastane, když se něco stane? Nikdo, hodí ho přes palubu! Že neměli náhradního je jen věcí firmy ! A že o tom někdo napíše? To nemáme právo na informace – už zas zase chcete cenzurovat? Nebo je 25. únor 1989 ………drž ústa a krok……….
A co tím autor článku chtěl říct? Potřeboval jen něco napsat, aby měl splněnou čárku?
Bez rýpání – reportáž / aktualita / zpráva dne naprosto o ničem!
Píšeme na tomto webu o dění v dopravě. Potřebujete jiný důvod?
Tak ale pište skutečně fundovaně a s komplexní znalostí problému, a ne pouhé povrchní polopravdy, které jsou ve výsledku horší než lži!
Mně jako člověku z vnějšku to přijde jako zajímavý, že hodinové zpoždění večerního vlaku vede k tomu, že ráno musí jet autobus…
Stát se to soukromníkovi tak tu je flame o nedostatku záloh, personálu a neschopnosti udržet provoz, takže je hezké upozornit na problémy i jiných dopravců.
A konečně, je to docela pěkná kuriozita.
Tady někdo zase objevil Ameriku. Zpožděných vlaků dnes ráno z tohoto důvodu bylo více. Kde chcete v 10 večer sehnat odpočatého strojvedoucího na 4 ráno.
Nic proti článku.
Nic proti Osoblažce.
Byl jsem tam dvakrát v roce 2019 a všimnul jsem si hrubého porušování předpisů.
Strojvedoucí jistého spoje, v jistý den, vezl v lokomotivě manželku a dítě.
Ať si každý sáhne do svědomí, o jakou bezpečnost jde a co se mu zrovna hodí.
Zavřít ho až zčerná. Příště, až bude kolega „na hodinách“, tak jistě rád ve volném čase přiběhne s radostí na zavolání zaměstnavatele zachránit.
Váš komentář postrádá racionální myšlení.
My jsme holt národ bonzáků, že Tomáši. A navíc mícháme hrušky a jablka.
To není úplně ten správný příklad, předpisy snad platí pro všechny.
Ale máte pravdu, jsme národ bonzaků. A bonzují opravdu všichni. Jistá žlutá společnost má bonzovaní přímo v manuálu.
A díky tobě, Jistý Tome, je svět zase o trochu krásnější a bezpečnější…
P.S. Maximálně by tě omlouvalo, kdyby ti ten strojvedoucí „svezl“ manželku a ona v Třeměšné vystoupila s dítětem (-9m)… 🙂
To jsem nepochopil, asi mám IQ venkovní teploty.
Asi jde o to, že už se vyjádřili „ti druzí“
U normálně fungující dopravní společnosti, pokud jakýkoli jízdní pracovník z jakéhokoli důvodu nemůže nastoupit směnu, je na jeho výkon vyslán jiný náležitě odborně způsobilý pracovník,tzv záloha, který směnu odpracuje. Jestliže takový pracovník není k dispozici,je to způsobeno špatnou organizací ze strany vedení podniku. Jestliže podnik potřebný počet odborně způsobilých pracovníků vůbec nemá,což byl zřejmě tento případ,když na to mají jen tři lidi, mělo by to vedení,případně mluvčí otevřeně přiznat,ne hledat výmluvy.
Takže kvůli situaci, která nastane jednou za x let budou držet 8 lidí, kteří budou znát trať a lokomotivu? A pak dojde k tomu, že jeden z důvodu pauzy nebude moct, další 2 budou nemocní, 3 budou mít dovolenou a 2 lékaře a zas to nebude mít kdo odjet, taky to bude vinná špatné organizace?
Stačí jeden univerzální brankář, který se normálně živí jako rolbař. Jako tuhle v NHL. 🙂
Takže:
1) Nedělat turnus taky že večer fíra veze flamendrák a hned ráno průzkumák. Kdyby můj zaměstnavatel chtěl večerní a ranní směnu, pošlu ho do háje (i kdyby hodiny vycházely.)
2) V turnusu místo točení tří osoblažkářů mít třeba jenom dva osoblažkáře a hodně leťáků.
Upřímně, co budete dělat raději, nástup jeden den třeba v 1 odpoledne, jezdit do večera, pak se vyspat a odjezdit, ještě pár vlaků dopoledne a pak třeba 2 dny volna, nebo nástup v 1 odpoledne, jezdit do večera, nějak se dostat domů a další den to samé a pak třeba zase 2 dny volna?
Raději bych možnost dva, protože bych se chtěl vyspat mezi směnami.
Na možnost jedna bych se nechal přemluvit jenom občas.
I když to budete mít hodinu cesty domů a hodinu cesty ráno zpátky?🙂
Přesně tak – ovšem s tím, že tam pravděpodobně jde o čtyřiadvacetihodinové „dělené směny“ a strojvedoucí tam má mezi jejich dvěma částmi zajištěnu zaměstnavatelem možnost „odpočinku na lůžku“ – pro tyto případy ovšem platí, pokud vím, jiná ustanovení TŘ, než autor citoval. A pokud jde o ty „leťáky“ nebo o teoretické vize „Martina V“, to stejně tu situaci stejně nemůže rozumně vyřešit, protože pro „leťáka“ bude ta situace stejná jako pro turnusového strojvedoucího, a i kdyby tam někdo chtěl poslat na ráno na první pár vlaků odněkud nějakou „personální zálohu“ (z nějaké „pohotovost“, kdyby snad něco takového přece existovalo), musela… Číst vice »
Myslíte si že strojvedoucí má zácvik na jednu řadu strojů a poznání jediné trati? Obvykle má zácvik a poznání na vše co to konkrétní provozní pracoviště personálně obsazuje,tedy neměl by být problém aby ten kdo obvykle jezdí např s osmsetdesítkou mezi Opavou a Bruntálem odjezdil směnu na osoblažce. Jestliže další pracovníky s potřebným zácvikem nemají, je to chyba vedení.
Oni tam někde takoví strojvedoucí asi jsou, ale musí je při takových mimořádnostech také někdo nějak dostat na cca 3. hodinu ranní do té Osoblahy …
To rozhodně nemáte pravdu, když v daném depu se jezdí ma dieslech a elektrikách, tak to neznamená, že všichni strojvedoucí v daném depu mají i elektriky, co víc, že mají autorizaci na všechny řady lokomotiv, co v daném depu jezdí. To samé poznání, napr. fírové z depa v České Třebové jezdí až do Karviné a na druhou stranu do Berouna a taky to neznamená, že všichni fírové to poznání mají. Někteří to mají třeba jen do Ostravy, na druhou stranu to mají jen na Libeň, apod… A to samé zde, proč by autorizaci na úzkorozchodnou lokomotivu měli všichni v depu,… Číst vice »
Teda 48.
Strojvedoucí měl evidentně koule na to, říct ne. Osobně bych ovšem zhodnotil situaci, jestli jsem po zkrácené pauze fit, nebo to vzhledem k provozní situaci dotáhnu k všeobecné spokojenosti. Je to, myslím, velmi individuální. Žádná zákonná pauza nikomu nezaručí, že se po ní bude jedinec cítit odpočatý a naopak.
No jo, ale když se cokoliv vy…, tak se jde první po délce směny a odpočinku mezi směnami. A zatímco 13 hodin se „přešvihnout“ dá, tak kratší odpočinek než 6 hodin si nelajzne nikdo.
Ono se nedá přešvihnout ani těch 13 hodin, je to stejný problém, jako nedodržet těch 6 hod. odpočinku. Že se to leckde stejně děje, to je druhá věc.
A co Ti bude platné ,když budeš fit a plno hodin a náhodou se něco stane? Předpis a NV to říkají jasně. Ale možná máš hodnou ženu , která Ti bude nosit do basy buchty, když se na Tebe nevy…Což má většina strojvedoucích smůlu.
Tak přeci musí mít zákonnou pauzu. Vždyť má tak nebezpečné a zodpovědné povolání a ani minutu navíc nemůže odjet. To jen na silnici jsou nezodpovědní řidiči, které honí firmy, spedice ATP aby jeli aniž se bere v potaz odpočinek, ale strojvedoucí mu jistě poradí , že tu práci nemusí dělat.
Aha. Takže České dráhy vlastně ve skutečnosti nemají dostatek vlastního způsobilého personálu a tak namísto vyslání náhradního práce schopného strojvůdce vypraví autobusy 😀 Kvalita ČD se nezapře 😀 😀
Tak to byl komentář z té slabší stránky…
Hádám, že jen nastavuje zrcadlo stejným komentářům, ale adresovaným jinému dopravci.
Problém jsou spíše jedinci mdlého rozumu bez ohledu na barvu dopravce.
A kolik strojvedoucích byste si tak představoval, jedná se o úzkorozchodnou trať a kolik strojvedoucích by podle Vás měli mít, kteří znají trať a stroje, kvůli situaci, která se stane jednou za x let?
Dominik: jestliže ČD mají tři strojvedoucí pro tuto trať, tak co dělali ostatní dva. Tam nefungují zálohy? To, že sehnali během noci autobus je pozitivní.
Jeden měl dovolenou a druhý byl nemocný a co uděláte? nic
Jeden nemocný, druhý čerpal 70h pauzu, protože za posledních 14 dnů měl 13 směn a 1 den volno.
Martin 11: jen se ukazuje, že ty proklamované zálohy uváděné vedením ČD jsou reálné nulové. Byť se jedná o mimořádnou situaci na atypické trati.
Stáhnu ho z dovolené, protože jeden strojvedoucí nestačí.
A co když bude třeba na Kanárech? To bude mít hoňky se do rána vrátit 😉
Zatím jsem řešil jen Šumavu a Chorvatsko. Bohužel vyjde to levněji, než přijít o zákazníka.
Psal jsem to již dříve v reakci na jiný příspěvek. Co osobní život zaměstnanců? Neexistuje zákonný způsob, jak někoho donutit, aby za 6 hodin přišel do práce. Alespoň tedy na železnici… Pokud si myslíte, že je tento postup správný, kdykoliv komukoliv nařídit „z minuty na minutu“, aby šel do práce, pak jste z mého pohledu novodobý otrokář… Dle mého názoru jsou jisté hranice, které by neměly být překračovány – např. nárok na soukromí zaměstnanců. Naopak, jak zde v této diskuzi zaznělo, dopravce by měl být na takovéto problémy nějakým způsobem připraven. NAD je jedna z variant, ale jak zde zaznělo… Číst vice »
Ještě k tomu dodám, že sám pracuji na železnici jako strojvedoucí a takovýchto telefonátů mívám spoustu. Je-li to možné, tak samozřejmě vyjdu zaměstnavateli vstříc a do práce mu přijdu. Pokud ale mám na ten den nějaké plány jako např. výlet s rodinou či návštěva lékaře, kde jsou v posledních letech objednací lhůty v řádech měsíců, pak je mi líto, ale nikdo se mnou nehne. To je ten soukromý život, o kterém stále mluvím – aneb každá trampota má svou mez. A abych přijel z dovolené na Šumavě, jak Petře píšete, tak to ani omylem. Už jen to, že je to… Číst vice »
Pojd a zační ve 20 večer někoho shánět, když padaj stromy jak sirky. Tohle sou chvíle, které strojmistrům a dispečerům nezávidím. Dělám na dráze už nějaký pátek a párkrát se mi stalo že se ozvali, jestli bych nemohl na rychlo přijít, že se stala mimořádnost nebo kolega onemocněl a že sem už pátej koho volaj.
Tohle všichni chápou. Ten výchozí Alexův příspěvek je jen rekace na provolávání ČD-fans při jakékoliv anomálii u „soukromníků“, že ČD by se to přece nestalo, protože mají dostatečné zálohy pro všechny situace (na rozdíl od amatérských soukromníků).
Oni to někde provolávají.? Ono někteří nemají soudnost.
Provolávají; přečtěte si jakoukoliv diskuzi o provozních problémech „soukromníků“, nebo ještě lépe – diskuze na toto téma před jejich masivním vyjetím.
Vypadá to asi takhle máte v sobotu volno a s ženou a dětmi si domluví té nějaký program nebo výlet všichni se těší že si to užijete a v pátek večer máte telefón a vy se musíte rozhodnout ve chvilce co bude menší zlo 😐
A proč byste to měl v takovém případě brát?
Tak znova; všichni chápou, že taková situace může nastat. Alex má ve svém příspěvku tři smajlíky. Dominik se tady přihlásili o slovo – ovšem ve zcela opačném gardu, než by to dva udělal u diskuze, že Arrivě odpadl fíra kvůli střevní chřipce a vlak nevyjel.
Tam bych se vyjádřil úplně stejně, stane-li se to v 11 večer, tak chápu, že nikdo není dokonalý a nemusí tak rychle sehnat jiného firu.
Po přečtení reakcí na tento příspěvek musím reagovat. Zapomínáte stále na jednu věc a tou je soukromý život zaměstnanců. Je-li pro tuto specifickou trať omezený počet zaměstnanců, pak se o to hůře na poslední chvíli takovéto situaci čelí. A i kdyby měl nějaký z nich druhý den volno a mohl jít do práce za dodržení všech ustanovení zákoníku práce, co osobní život? Co např. návštěva lékaře, kde bývají objednací lhůty i několik měsíců? Na to nezapomínejte! Nebo snad pan Alex kdykoliv jeho zaměstnavatel pískne, běží do práce a všeho nechá? Pokud ano, je to jeho věc. Záleží na přístupu každého… Číst vice »
Uvedl jsem to výše a opakuji to i zde: Informujeme na tomto webu o dění v dopravě. Ptáte-li se po smyslu článku, tkví v našem přesvědčení, že jde o věc, která může čtenáře zajímat. Vyznění článku o třech odstavcích, z nichž ten nejdelší je citací mluvčí ČD, je z mého pohledu naprosto neutrální. Nechápu, proč se pídíte po tom, co tím chtěl autor říci. Autor informuje, autor nehodnotí. Na hodnocení máme komentáře a glosy, které také tak označujeme.
Pane Šindeláři, podle mě nikdo v redakci ve skutečnosti vůbec nevíte, o co šlo, ale musíte se jen za každou cenu „zviditelnit.“ Neznám tamní personální turnus a nemám k dispozici podklady, které jsem v minulosti běžně k dispozici míval, takže se mohu mýlit, ale domnívám se, že šlo o čtyřiadvacetihodinovou „dělenou směnu“ s odpočinkem zajištěným zaměstnavatelem v pauze mezi jejími dvěma částmi, pro což platí trochu jiná ustanovení, než jaká jste ocitovali. Pochybuji, že by tam úplně nová směna začínala vlakem s odjezdem v 03:50 hodin (tedy „novým“ nástupem někdy asi ve 3 hodiny ráno), protože jediná celodenní směna trvající… Číst vice »
Kdyby se to tak dodržovalo všude. To by byl pro firy v ČR ráj.
To by snad měly řešit odbory, ne? Jo aha, to byl naivní pokus.
Ty jsou zaměstnány válkami o režijkyx a na přetahování fírů a jinýho personálu kašlou. Místo pořádných výplat, pracovních podmínek, se zviditělňujou podobnýma akcema.
Ty mají teď jiné starosti – režijky.
Odbory ?!??? Hahahahaha…..tak dobře jsem se už dlouho nezasmál. Myslíš FSČR která jde managmentu ČD na ruku za 30 stříbrných ?
Proto jsem taky připsal, že to byl naivní pokus. Že si uvědomuju jisté věci.
Já vím, ale fakt jsem se zasmál, jak jsem si první větu přečetl.