Strojvedoucí docházejí i v železničním ráji. Rhätische Bahn začíná s náhradními autobusy
Glacier Express na Albulabahn. Foto: Rhätische Bahn
Firma očekává zlepšení během letošního roku, na školení je více než stovka nových fírů.
Titulek vypadal o dost pompézněji, než výsledná 3% výkonů mimo špičku v turisticky méně atraktivní části RB…
Kamarád žijící v Ženevě si hledal práci. Na SBB-CFF ho jako kandidáta strojvedoucího odmítli, protože měli nábor jen do věku 40 let a jemu bylo 42. Jediná firma, která by ho v tomto věku akceptovala, byla MEV CH v Basileji. Ale to znamenalo cesty od rodiny a dojíždění. Tak se stal řidičem trolejbusu u ženevského dopravního podniku.
ČD školí i 60+
Neměla by být automatizace a autoinomní řízení na železnici jako takové daleko jednodušší než u aut?
Vôbec ma to neprekvapuje. Dalo sa to čakať. Ale ľudia sa nájdu, len ich treba zaplatiť.
Zrovna ve Švýcarsku nemají problém fíry zaplatit.
Problematická je odborná příprava kvalifikanta na ježdění po horách a k tomu i jazyková kompetence v podobě znalosti více jazyků, než je jinde obvyklé.
Více jazyků ne, jen dva. Rodný a ten druhý, kde stačí B1. A podle toho přidělí trať. Takže většinou N-F nebo N-I.
Znalost rétorománštiny není na RhB požadována?
Vzhledem k tomu že v RhB se hlásí zřetelně jinými dialekty rétorománštiny v Engadinu a okolo horního Rýna, byl by to asi zbytečný jazykový požadavek 🙂
Úřední jazyk RhB je němčina.
Tohle má vždy nějaké hranice a může se dojít do stavu, že prostě opravdu nejsou lidi co by to chtěli dělat bez ohledu na plat. Vliv na to má spousta věcí jako věkové složení v daném regionu, situace v jiných segmenech, imigrace…
V Luzerne museli kvôli tomu zrušiť dve trolejbusové linky. Proste nemajú vodičov.
To věřím ale musí být hlavním důvodem to, že málo platí? Jsou v tom místě ještě další lidé, co by chtěli být řidičem trolejbusu?
Četl jsem to na stránkách RhB bod po bodu a pořád jsem si říkal – O. K., to se ještě dá atd.
Ale teda NAD Davos – Filisur pro mimosezónní část roku za všechny spoje, to je tedy mazec. 🙁
Tlak na autonomní vlaky stoupá. Vítejte v 21. století. Divím se, že po metru se to už dávno neprosadilo i do tramvají.
V metru nejsou křižovatky s provozem jak blázem a hromadou přechodů pro chodce, natož koleje pěší zónou.
Zato do traktoru na pole, tam už počítač rovnou volí trasy, aby se propálilo co nejméně nafty a času. Novější si točí volantem samy.
Právě proto to v metru už dávno jezdí, o něco složitější jsou tramvaje a lokálky. Traktory jsou úplně jiná liga, ty se v automatu nemusí potýkat se silničním provozem.
Právě že tramvaje jsou z toho asi to nejsložitější, složitější než lokálky i Metro dokupy. Moc interakcí a moc lidí všude okolo, proti vlaku je to taky docela terénní vůz.
Tramvaj ve městě prostě nemá vyhrazenou jízdní dráhu, kde ostatní nemají co dělat. To je naprosto vpořádku, v opačné příapdě by tvořila bariéru.
Právně má. Tramvaj má z velké části přednost a třeba před chodci úplnou. Kdyby se dodřžovalo ono, že do křižovatky nesmí vjet vozidlo, pokud mu situace nedovoluje pokračovat v jízdě, ubylo by mnoho blokování tramvají.
Je jen strach, že by si autonomní tramavje daleko více vyžadovaly dodržování předpisů od ostatních účastníků provozu.
Jenže musíte počítat s tím, že lidé nejsou bezchybní ani jako chodci. Přejetí za nepozornost je trest až příliš přes čáru, aby se takové riziko podstupovalo. V případě chyby AI se bude náhrada vymáhat… těžko.
Mimochodem kvůli tomu taky stopli v Tesle autonomní řízení.
Já se divím Tvému uvažování.Na RHB nebudou vlaky bez fíry jezdit nikdy.Při těch kopcích není možnost spolehnout na automat.Zkus jet s Vectronem při dešti přes Vysočinu na automatické vedení.Tak stojíš,to stejný při brzdění.
Je zajímavé, že řidičů autobusů mají patrně dostatek…
Asi není problém. U nás autobusy jezdí i herci…
To byla jen taková srandička na oživení. 😉
Pamatuji na případ, kdy tramvaj jezdil vážený docent univerzity jako vedlejšák, protože učením nestíhal živit rodinu. Dost smutný obrázek české ekonomiky a velmi vypovídající.
V ČR je nemálo strojvedoucích, kteří si udělali řidičák na autobus … a pak šli strojvůdcovat za víc.
Můj známý ,padesátník ,majitel prosperujicí firmy ,jezdi už tři roky každý měsíc jeden týden po Evropě s kamionem ,protože to byl odmalička jeho sen ,baví ho to a podle jeho slov si přitom odpočine a vyčistí si hlavu.
Už snad před rokem 1989 byl na Matfyzu docent, který jezdil s autobusem, konkrétně snad linku Praha – Ústí n. L. (tenkrát existovala).
Výhoda autobusáka je, že nemusí mít papíry na konkrétní typ vozidla. Ani po něm zákon nevyžaduje seznání, takže může přijít odjinud a odjezdit to. Trasu si může projet vlastním autem, když si to seznání chce udělat.
A pak jede jako výluku u ČD a cestou se někde ztratí a do stanici dojede o 20min později než ostatní…
Pořád jsou na to daleko skromnější podmínky, jak u nás, tak u nich. Kolik tak bude u nás strojvedoucích, co to mají jako brigádu při studiu na VŠ – a kolik jich bude v autobusech – to je jeden z dílků puzzle, co trošku napoví.
Novináři straší, že automatizace a roboty připraví dělníky o práci a ti přitom ubývají mnohem rychleji než je technologie stíhají nahrazovat.
Ale fírove nejsou lopaty. Zkoušky kterými musí projít každý nedá, a v případě RhB tam frajeři sjíždějí s 300 lidma 7%.kopce. V létě zimě, a bez zubů!!!
A s částí vlaku brzděnou sací brzdou.
V Brně je max 90 promile spád, taky bez zubů. Pravda, 300 lidí do šaliny je už trochu moc, ale z Kraví hory dolů … to prostě ubrzdit musí.
300 lidí se vešlo do 2xT3, když se nepobíralo. Brzdilo to blbě, ale cestující v Trojské, Jičínské ani jinde rozhodně neumírali.
Takováhle sardinkárma pak vede k tomu, že lidi vystupují dlouho a souprava pak nestíhá jízdní doby. Za ní pak jede poloprázdná, která zastávky vyřizuje rychle. Velké špatné.
Jenže T3 má 3 dveře na vůz, víc než 52T.
Ale i schody.
Ano. Kdyby 52T neměla výhodu nízkopodlažnosti co zrychluje nástup, nikoho by ani nenapadlo, že by mohla tu T3 nahrazovat.
Je mnoho dělníků, kteří museli splnit mnohem náročnější kvalifikační předpoklady. Koneckonců i na instalatéry a zedníky se lidé učí několik let.
Hmmm, až na to, že zedníka nebo instalatéra lze dělat i bez kvalifikace, zatímco strojvedoucí se to jen provozem jaksi nenaučí🙂
Jediný rozdíl je, že u zedníka nebo instalatéra máte možnost dělat chyby. U strojvedoucího je potřeba být bezchybný od prvního dne. Proto ta školení, výcvik, psychotesty apod.
Instalatér, co dělá chyby? Asi nevíte, co umí udělat tlaková nádoba 😉
A zedníků, co nezvládli bourací práce , j je také dost.
Víte ale, jak to instalatér bez kvalifikace strašně prasí?
Vytyčit pravý úhel, to se musí umět, aby založil stěny správně. Dávat cihly na sebe už není tak těžké… ale pokud jsou stěny křivě založené, tak už to nezměníte a bude to po celou životnost stavby oštera… a dlaždič v koupelně ho po právu prokleje.
Je tam toho víc, než je na první pohled vidět.
Přesně tak. Sehnat dobrého řemeslníka je v ČR opravdu těžké. Odbory a víceméně zaniklé levicové strany harašily s nezaměstnaností, jenže v Praze je 76 tis. volných pracovních míst a jen 27,7 tis. uchazečů o práci. A to i přes to, že do Prahy denně do práce dojíždí už 200 tis. zaměstnanců zvenku.
A mezi tím v USA právě teď propouští 20 000 novinářů, protože centrální automatizace jejich vysokoškolského strašení je nesrovnatelně jednoduší, než extrémně náročná výroba univerzálních manuálních robotů nebo i to řízení autobusů a tramvají.