Strojvedoucí Českých drah dostanou do tabletů „navigaci“. Bude mít stejné funkce jako u ČD Cargo

Nová aplikace pro strojvedoucí, která je upozorňuje na změny na trati. Foto: ČD CargoNová aplikace pro strojvedoucí, která je upozorňuje na změny na trati. Foto: ČD Cargo

Podle zákona musí dodavatele aplikace České dráhy vysoutěžit, nasadí ji příští rok.

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
qěcy

Kdy už se SŽ dopracuje k tomu, posílat na mašiny rozkazy s plánovanými mimořádnostmi elektronicky? Ať nemusejí fírové v různých stanicích na cestě stavět pro metr dlouhé papírové rozkazy?

Petr Novotný

Vzhledem k faktu že se jedná o státní firmu, tak ji opět jménem státu budeme pěkně dojit. Hezky to vysoutěžíme… překupník to odkoupí od Carga a se ziskem pěkně jmenem dodržení zákona odprodá ČD. Pak se můžeme divit proč je státní firma drahá…

Pavel

Jako 10 tisíc korun za jednoho uživatele? A to k tomu dostane iPad? Jo ten musí být vlastní? A není to málo Antonie Pavlovice za instalaci hotové aplikace?

Péťa

Dejme tomu pár let a vymyslíme Ebulu.

Vašek

A budeme ji nosit v kabele z mašiny na mašinu.

Jiří Kocurek

ETCS nechceme, máme vlastní udělátko…

Na takovéhle trati (viz. úvodní foto) už má být ETCS rovnou. Appka v mobilu ho nenahradí. Nenahradí ani živého pomocníka, ten uměl zatáhnout brzdu, což ETCS zvládá taky, jinak by to nebyl zabezpečovač.

Jiří

Zrovna na této trati ETCS už je ve zkušebním provozu. Jen dopravci na něj nemají vybavená hnací vozidla v dostatečném počtu a žádný zákon jim to v tuto chvíli nenařizuje.

medvěd

Další odpoutávání pozornosti od povinnosti sledovat trať před sebou a alibismus úředníka.

kkarel

Tato aplikace je závislá na signálu gps. Vectron je tak dobře odstíněný, že tam to opravdu nefunguje. Na traxxu to zatím nemám odzkoušené.

Jan

A to je problém tam natáhnout externí anténu?

qěcy

Jo, kupte si všichni kus drátu, nabastlete ho do tabletu. A ten drát pak skřípněte dvěřmi ven, ať hezky plandá.
🙂

Gargy

Traxx je taky odstíněny….kraksna jedna

Huh

To bude pokovené okno, plechová kastle je jaksi odstíněná u všeho.

Vasek

Navigace u něčeho, co umí jet jen dopředu, nebo dozadu a kde je cely aparát lidi a zarizeni starajici se o to, aby ta lokomotiva jela kam má jet, pouze dokresluje neschopnost lidi na draze. Dat ajznbonovi kolo, tak ani nevyjde od baráku, jak bude ztracenej.

Pavel

Vy nejste nejostřejši tužka v penále že?

Vasek

Moc dobře si pamatuji ty spolužáky, kteří se nedostali ani na učňák. Až na jednoho všichni šli dělat na dráhu. Já na dráze nedělám, ty jo, tak mi, prosím, vyprávěj, kdo je jak ostrá tužka a kdo ne.

Krutor

Možná šli studovat, na SOU byli moc chytří.

Vašek

Že na dráze neděláte, je vidět na první pohled z vašich blábolů.

kedul

Ale už chápu, proč tak na dráhu nadáváš…kvůli tvé „chytrosti“..

Krutor

Není, ale je hned před vámi.

Bohouš

Ne, pán je znalec.

rtep

Posuzujete to jako navigaci v silniční dopravě. Jenže tady jde o něco úplně jiného, to pojmenování je dost matoucí. Zatímco řidič běžně na silnici v případě problému zastaví na pár metrech, vlak na to má třeba kilometr. Zatímco při nepovolené rychlosti na silnici se většinou nic nestane, při nepovolené rychlosti na kolejích je dost velká pravděpodobnost vážné nehody. Narozdíl od řidiče strojvedoucí musí perfektně znát každé stoupání a klesání trati a každé trvalé i mimořádné omezení rychlosti. Řidičák také v podstatě dostane každý blb, udělat si papíry na strojvedoucího je naštěstí o dost těžší. Přesto se na mašinu také občas… Číst vice »

Cox

Jo, říká někdo, kdo má problém vůbec zvládnout vlastní auto. Tak tu nevyrušuj, tohle fakt není diskuze pro tebe. Nicméně je evidentní, že máš neléčený komplexy…

Vasek

Víš kulový, jestli vůbec něco řídím, případně jak. A auta sem nepleť, přečti si ten článek ještě jednou a třeba pak zjistíš, že se tu jedná o vlaky.

Pavel

Jak jsem už jednou psal.. Vy fakt nebudete jedním z mála procent inteligentních tvorů na planetě.. Běžte si léčit komplexy na nějaký web, kterému budete rozumět a ne**rte se do dráhy když o tom víte kulový 🙂 krásný den přeji

Vasek

Koukám vykvet od ajznbonu, níž tě utřel bývalý kolega a v tomto vlakne jsi nepřišel ještě ani s jedním argumentem, k čemu by ta navigace měla být, jen urážky aneb hezky zapadáš do škatulky primitivů.

Pavel

V čem to pomůže? Myslím, že nejen mě, ale i spoustě kolegům, kteří po dlouhé době jedou trasu, na které se neustále něco mění tak si před jízdou přehledně virtuálně trasu projedou kde se změnila jaká rychlost, kde je jaké omezení pomalé jízdy a rychlosti, kde je jaká stahovačka, vypínačka, kilometrické polohy přejezdu při rozkazu Op a takto bych mohl jmenovat dalších několik desítek věcí. Pokud sám jezdíte víte o čem mluvím, pokud ne je to absolutně zbytečně tu něco vysvětlovat. Kdo je z oboru tak pochopí a dá mi za pravdu 🙂 sice to nenahradí sledování tratě, ale rozhodně… Číst vice »

Karel JIRÁSEK

Není to žádná navigace. Je to tabulka, že které strojvedoucí pozná, co se na trati změnilo. Je to více-méně náhrada toho, co funguje více než sto let a podle čeho se řídí vlak. To základní si pamatuje (říká se tomu znalost trati), ty změny, o kterých se dříve dozvídal prostudováním Knihy normálií, bude mít on-line.

Jiří Kocurek

Blbosti. Kilometr před sebe nevidíš ani ty.

Vašek

Není Vasek, jako Vašek. Vasek o tom ví kulový.

Dominik

Z těch soutěží se jednou zblázníme, stejně nic obdobného zatím neexistuje, a přeci se nebude vyvíjet zase něco dalšího, když už jedno existuje, takže realita bude taková, že to stejně skončí u Eltrisu.
Navíc o aplikaci údajně projevili zájem i další dopravci, a dokonce i samotná Správa Železnic.

Jako pomůcka dobrý, horší je, že se z toho určitě stane jen další bonzák. Navíc, když to zrovna není přesné, i kolem Pardubic, kde bych problémy s GPS nečekal, kecala aplikace o cca 200 – 250 metrů, a nešlo o žádný nový odstíněný stroj.

Tonda Sehnal

Bude aplikace závazná, tzn že strojvedoucí pojede podle ní a ta mu musí ukazovat 100% relevantní a bezpečná data? Pokud ne, je to jen drahé programátorské cvičení.
Jak bude muset strojvedoucí postupovat v případě, kdy dnes se liší polohy rychlostníků a návěstidel i o stovky metrů oproti TTP, některé rychlostníky zcela chybí, jiné přebývají a jiné vtípky… Na mnoho upozorňovaných problémů SŽ nereaguje i půl roku (samozřejmě kdykoliv doložím). Co bude závazné?

M152

U CDC je to jen informativní, s každým zapnutím tam vyskočí tabulka, která se musí potvrdit.

MildaIV

Z pohledu práva je v takových případech prakticky nemožné v případě nehody odsoudit strojvedoucího. Je to stejné jako když je špatné dopravní značení na silnici – viníkem je pak označen správce komunikace.

Petržel

Spíš to vidím jako aplikaci pro upřesnění/ujištění. Bylo na rychlostniku 110 nebo jen 100? Kouknu tam a hned budu vědět.

Tonda Sehnal

Chápu, nicméně moje otázka stojí tak: pokud bude na rychlostníku 100, v TTP 110 nebo bude rychlostník o 300 metrů dál ale navigace bude zobrazovat z TTP, bude to v rozporu. Jak se mám zachovati?

Novomír

Tak jelikož TTP i navigace bere data ze stejného XML souboru (nebo XML vzniká ze stejného souboru jako TTP), tak rozdíl bude maximálně mezi realitou a daty.
Ale stejně je to dost podstatná otázka.
Nicméně podle nějakého vyjádření se strojvedoucí řídí tím, co vidí v reálu.
Mimochodem, jaká je rychlost na 3 koleji před Radotínem od Chuchle? 100, podle smíchovského rychlostníku? Z Radotína tam zůstalo 75.

Novomír

Pardon – měl jsem na mysli 4 kolej.

Karel JIRÁSEK

Pro strojvedoucí je rozhodující návěst návěstidla. Za její správné umístění odpovídá někdo jiný.

Martin

Nesliboval Nebeský, že to dodá všem dopravcům zdarma?

T448

To se týkalo jiné aplikace – na tratě D3.

Petr Novotný

Ten toho nakecal… a skutek utek…

rtep

Pokud to bude tak hezky funkční, jako „navigace“ pro auta, tak možná někdy potkáme vláček i na pěšince u řeky…
Ale pro některé strojvedoucí to bude i zpestření. Zatím za jízdy jen sledují filmy. Naštěstí takových snad moc není.

rtep

Docela by mne zajímalo, zda mínusy fasuji za humor v prvním odstavci. ale to možná ne, to asi pochopil každý, že to vážně nemyslím.
Spíš fasuji mínusy za pravdu druhého odstavce. Pravda holt někdy někoho bolí.

Pavel

Jojo určitě.. V první části směny na filmy a v druhý části směny na péč*o..nic lepšího nemáme na práci totiž 🙂

rtep

:-))
Někteří lidé holt nechtějí věřit pravdě, protože se jim nehodí.
U nás byly hned dvě vážné nehody díky takovým strojvedoucím. Naštěstí už oba dráha vykopla. O jednom z nich kolegové celé roky dobře věděli, co za jízdy dělá.
Jeden z mých známých, kontrolor vozby, je také docela špatný z toho, co se občas vyskytuje na mašině. Ale není to otázka jen posledních let. I v době, kdy jsem na mašině jezdil já, bylo hodně blbů za kontrolérem.

rtep

Jinak se samozřejmě omlouvám , pokud se to dotko Vás. I za to, že můj příspěvek nesouvisí s tématem.

Jakub

Jen by bylo dobré podotknout, že ta aplikace je jak vysavač na baterku. Ale jinak není to špatné, jen to za mě nic moc neřeší skrze úplnost podpory na daném useku.

medical examiner

Ale na stanovišti strojvedoucího je jistě elektrická zásuvka…

M152

U CDC máme všude zásuvku 230V, případně 110Vss nebo USB. Prostě to tam dám hned a celou směnu mám tablet plně nabitý a v pohodě.

Kopřivák

Je zajímavé, že si takové aplikace musí vyvíjet samotní dopravci. Tohle má chodit přímo od SŽ.

Jiří

SŽ dodává strojově čitelná data (XML).

Co si pro své strojvedoucí ten který dopravce vytvoří, je už na něm. Různí dopravci tak mohou mít svou aplikaci různě kvalitní, vždy je prostor ke zlepšení. Ani tato není všespásná.

qěcy

No to je hezký, ale závazný je pouze písemný rozkaz a TTP.

David

Co je to za nesmysl, že to nejde. Stejně jako se kupují či prodávají opce na vlaky by se mohla prodat i hotová aplikace (teda pokud k ní má CD Cargo všechna práva).

Miroslav Zikmund

Do soutěže se přihlásí ČD Cargo ….

Pavel

Pokrok nezastavíš. Kdyby tohle měli strojvedoucí na lokálkách s jednokolejným provozem, omezilo by to srážky na minimum. Nebo aspoň jejich následky. A cena? Stačí aplikace a tablet.
Dispečeři nákladní automobilové dopravy to používají léta. Vědí přesně kde kdo je, kdy zastavil i jestli otevřel návěs.

Amper77

Jak by to omezilo srážky? Já teda nevidím polohy ostatních vlaků, jen SJR a TTP a svoji polohu.

Vladimír Bílý

Tak je to evidentně všechno ve stádiu vývoje. A je jasné, že dalším modulem, který se tam dříve či později doplní, bude to že tam bude vidět poloha ostatních vlaků. A bude to řvát, když pojedete na jednokolejce proti jinému vlaku nebo když pojede někde rychleji, než máte. V momentě, kdy tohle pomůže odvrátit jednu jedinou kolizi nebo vykolejení, má to cenu zlata.

Amper77

OK, tak až to tam bude tak můžeme říct „Kdyby tohle měli strojvedoucí na lokálkách s jednokolejným provozem, omezilo by to srážky na minimum.“

Jakub

Asi jste pozapomněl, že aplikace nenahrazuje zabezpečovač, je to pouze informativní pomůcka 🙂

MildaIV

A tím se nějak vylučuje možnost zabránění nehodě?

Kdo,já

Jsem zvědav co v aplikaci bude, zatím musíme používat SJŘ, a hodiny, rozdělim obrazovku a je to, ale další aplikace již nepůjde?

M152

Eltris má v sobě SJR, je to v jedné aplikaci.

adam.voj

Hodiny nejde mít na ruce?

Kdo,já

Nejde, vyšel pokyn používat hodiny tabletu.

Výkolejka

Ale když máte otevřené to pdf se sešiťákem, tak tam přece jsou hodiny nahoře vlevo …

M152

Provozní obrazovka je přímo na obrázku k článku.