Strojvedoucí Českých drah dostanou do tabletů „navigaci“. Bude mít stejné funkce jako u ČD Cargo
Nová aplikace pro strojvedoucí, která je upozorňuje na změny na trati. Foto: ČD Cargo
Podle zákona musí dodavatele aplikace České dráhy vysoutěžit, nasadí ji příští rok.
Kdy už se SŽ dopracuje k tomu, posílat na mašiny rozkazy s plánovanými mimořádnostmi elektronicky? Ať nemusejí fírové v různých stanicích na cestě stavět pro metr dlouhé papírové rozkazy?
Vzhledem k faktu že se jedná o státní firmu, tak ji opět jménem státu budeme pěkně dojit. Hezky to vysoutěžíme… překupník to odkoupí od Carga a se ziskem pěkně jmenem dodržení zákona odprodá ČD. Pak se můžeme divit proč je státní firma drahá…
Jako 10 tisíc korun za jednoho uživatele? A to k tomu dostane iPad? Jo ten musí být vlastní? A není to málo Antonie Pavlovice za instalaci hotové aplikace?
Dejme tomu pár let a vymyslíme Ebulu.
A budeme ji nosit v kabele z mašiny na mašinu.
ETCS nechceme, máme vlastní udělátko…
Na takovéhle trati (viz. úvodní foto) už má být ETCS rovnou. Appka v mobilu ho nenahradí. Nenahradí ani živého pomocníka, ten uměl zatáhnout brzdu, což ETCS zvládá taky, jinak by to nebyl zabezpečovač.
Zrovna na této trati ETCS už je ve zkušebním provozu. Jen dopravci na něj nemají vybavená hnací vozidla v dostatečném počtu a žádný zákon jim to v tuto chvíli nenařizuje.
Další odpoutávání pozornosti od povinnosti sledovat trať před sebou a alibismus úředníka.
Tato aplikace je závislá na signálu gps. Vectron je tak dobře odstíněný, že tam to opravdu nefunguje. Na traxxu to zatím nemám odzkoušené.
A to je problém tam natáhnout externí anténu?
Jo, kupte si všichni kus drátu, nabastlete ho do tabletu. A ten drát pak skřípněte dvěřmi ven, ať hezky plandá.
🙂
Traxx je taky odstíněny….kraksna jedna
To bude pokovené okno, plechová kastle je jaksi odstíněná u všeho.
Navigace u něčeho, co umí jet jen dopředu, nebo dozadu a kde je cely aparát lidi a zarizeni starajici se o to, aby ta lokomotiva jela kam má jet, pouze dokresluje neschopnost lidi na draze. Dat ajznbonovi kolo, tak ani nevyjde od baráku, jak bude ztracenej.
Vy nejste nejostřejši tužka v penále že?
Moc dobře si pamatuji ty spolužáky, kteří se nedostali ani na učňák. Až na jednoho všichni šli dělat na dráhu. Já na dráze nedělám, ty jo, tak mi, prosím, vyprávěj, kdo je jak ostrá tužka a kdo ne.
Možná šli studovat, na SOU byli moc chytří.
Že na dráze neděláte, je vidět na první pohled z vašich blábolů.
Ale už chápu, proč tak na dráhu nadáváš…kvůli tvé „chytrosti“..
Není, ale je hned před vámi.
Ne, pán je znalec.
Posuzujete to jako navigaci v silniční dopravě. Jenže tady jde o něco úplně jiného, to pojmenování je dost matoucí. Zatímco řidič běžně na silnici v případě problému zastaví na pár metrech, vlak na to má třeba kilometr. Zatímco při nepovolené rychlosti na silnici se většinou nic nestane, při nepovolené rychlosti na kolejích je dost velká pravděpodobnost vážné nehody. Narozdíl od řidiče strojvedoucí musí perfektně znát každé stoupání a klesání trati a každé trvalé i mimořádné omezení rychlosti. Řidičák také v podstatě dostane každý blb, udělat si papíry na strojvedoucího je naštěstí o dost těžší. Přesto se na mašinu také občas… Číst vice »
Jo, říká někdo, kdo má problém vůbec zvládnout vlastní auto. Tak tu nevyrušuj, tohle fakt není diskuze pro tebe. Nicméně je evidentní, že máš neléčený komplexy…
Víš kulový, jestli vůbec něco řídím, případně jak. A auta sem nepleť, přečti si ten článek ještě jednou a třeba pak zjistíš, že se tu jedná o vlaky.
Jak jsem už jednou psal.. Vy fakt nebudete jedním z mála procent inteligentních tvorů na planetě.. Běžte si léčit komplexy na nějaký web, kterému budete rozumět a ne**rte se do dráhy když o tom víte kulový 🙂 krásný den přeji
Koukám vykvet od ajznbonu, níž tě utřel bývalý kolega a v tomto vlakne jsi nepřišel ještě ani s jedním argumentem, k čemu by ta navigace měla být, jen urážky aneb hezky zapadáš do škatulky primitivů.
V čem to pomůže? Myslím, že nejen mě, ale i spoustě kolegům, kteří po dlouhé době jedou trasu, na které se neustále něco mění tak si před jízdou přehledně virtuálně trasu projedou kde se změnila jaká rychlost, kde je jaké omezení pomalé jízdy a rychlosti, kde je jaká stahovačka, vypínačka, kilometrické polohy přejezdu při rozkazu Op a takto bych mohl jmenovat dalších několik desítek věcí. Pokud sám jezdíte víte o čem mluvím, pokud ne je to absolutně zbytečně tu něco vysvětlovat. Kdo je z oboru tak pochopí a dá mi za pravdu 🙂 sice to nenahradí sledování tratě, ale rozhodně… Číst vice »
Není to žádná navigace. Je to tabulka, že které strojvedoucí pozná, co se na trati změnilo. Je to více-méně náhrada toho, co funguje více než sto let a podle čeho se řídí vlak. To základní si pamatuje (říká se tomu znalost trati), ty změny, o kterých se dříve dozvídal prostudováním Knihy normálií, bude mít on-line.
Blbosti. Kilometr před sebe nevidíš ani ty.
Není Vasek, jako Vašek. Vasek o tom ví kulový.
Z těch soutěží se jednou zblázníme, stejně nic obdobného zatím neexistuje, a přeci se nebude vyvíjet zase něco dalšího, když už jedno existuje, takže realita bude taková, že to stejně skončí u Eltrisu.
Navíc o aplikaci údajně projevili zájem i další dopravci, a dokonce i samotná Správa Železnic.
Jako pomůcka dobrý, horší je, že se z toho určitě stane jen další bonzák. Navíc, když to zrovna není přesné, i kolem Pardubic, kde bych problémy s GPS nečekal, kecala aplikace o cca 200 – 250 metrů, a nešlo o žádný nový odstíněný stroj.
Bude aplikace závazná, tzn že strojvedoucí pojede podle ní a ta mu musí ukazovat 100% relevantní a bezpečná data? Pokud ne, je to jen drahé programátorské cvičení.
Jak bude muset strojvedoucí postupovat v případě, kdy dnes se liší polohy rychlostníků a návěstidel i o stovky metrů oproti TTP, některé rychlostníky zcela chybí, jiné přebývají a jiné vtípky… Na mnoho upozorňovaných problémů SŽ nereaguje i půl roku (samozřejmě kdykoliv doložím). Co bude závazné?
U CDC je to jen informativní, s každým zapnutím tam vyskočí tabulka, která se musí potvrdit.
Z pohledu práva je v takových případech prakticky nemožné v případě nehody odsoudit strojvedoucího. Je to stejné jako když je špatné dopravní značení na silnici – viníkem je pak označen správce komunikace.
Spíš to vidím jako aplikaci pro upřesnění/ujištění. Bylo na rychlostniku 110 nebo jen 100? Kouknu tam a hned budu vědět.
Chápu, nicméně moje otázka stojí tak: pokud bude na rychlostníku 100, v TTP 110 nebo bude rychlostník o 300 metrů dál ale navigace bude zobrazovat z TTP, bude to v rozporu. Jak se mám zachovati?
Tak jelikož TTP i navigace bere data ze stejného XML souboru (nebo XML vzniká ze stejného souboru jako TTP), tak rozdíl bude maximálně mezi realitou a daty.
Ale stejně je to dost podstatná otázka.
Nicméně podle nějakého vyjádření se strojvedoucí řídí tím, co vidí v reálu.
Mimochodem, jaká je rychlost na 3 koleji před Radotínem od Chuchle? 100, podle smíchovského rychlostníku? Z Radotína tam zůstalo 75.
Pardon – měl jsem na mysli 4 kolej.
Pro strojvedoucí je rozhodující návěst návěstidla. Za její správné umístění odpovídá někdo jiný.
Nesliboval Nebeský, že to dodá všem dopravcům zdarma?
To se týkalo jiné aplikace – na tratě D3.
Máte pravdu https://vary.rozhlas.cz/nova-aplikace-s-gps-pomuze-strojvudcum-na-tratich-s-nejnizsim-zabezpecenim-8258096
Ten toho nakecal… a skutek utek…
Pokud to bude tak hezky funkční, jako „navigace“ pro auta, tak možná někdy potkáme vláček i na pěšince u řeky…
Ale pro některé strojvedoucí to bude i zpestření. Zatím za jízdy jen sledují filmy. Naštěstí takových snad moc není.
Docela by mne zajímalo, zda mínusy fasuji za humor v prvním odstavci. ale to možná ne, to asi pochopil každý, že to vážně nemyslím.
Spíš fasuji mínusy za pravdu druhého odstavce. Pravda holt někdy někoho bolí.
Jojo určitě.. V první části směny na filmy a v druhý části směny na péč*o..nic lepšího nemáme na práci totiž 🙂
:-))
Někteří lidé holt nechtějí věřit pravdě, protože se jim nehodí.
U nás byly hned dvě vážné nehody díky takovým strojvedoucím. Naštěstí už oba dráha vykopla. O jednom z nich kolegové celé roky dobře věděli, co za jízdy dělá.
Jeden z mých známých, kontrolor vozby, je také docela špatný z toho, co se občas vyskytuje na mašině. Ale není to otázka jen posledních let. I v době, kdy jsem na mašině jezdil já, bylo hodně blbů za kontrolérem.
Jinak se samozřejmě omlouvám , pokud se to dotko Vás. I za to, že můj příspěvek nesouvisí s tématem.
Jen by bylo dobré podotknout, že ta aplikace je jak vysavač na baterku. Ale jinak není to špatné, jen to za mě nic moc neřeší skrze úplnost podpory na daném useku.
Ale na stanovišti strojvedoucího je jistě elektrická zásuvka…
U CDC máme všude zásuvku 230V, případně 110Vss nebo USB. Prostě to tam dám hned a celou směnu mám tablet plně nabitý a v pohodě.
Je zajímavé, že si takové aplikace musí vyvíjet samotní dopravci. Tohle má chodit přímo od SŽ.
SŽ dodává strojově čitelná data (XML).
Co si pro své strojvedoucí ten který dopravce vytvoří, je už na něm. Různí dopravci tak mohou mít svou aplikaci různě kvalitní, vždy je prostor ke zlepšení. Ani tato není všespásná.
No to je hezký, ale závazný je pouze písemný rozkaz a TTP.
Co je to za nesmysl, že to nejde. Stejně jako se kupují či prodávají opce na vlaky by se mohla prodat i hotová aplikace (teda pokud k ní má CD Cargo všechna práva).
Do soutěže se přihlásí ČD Cargo ….
Pokrok nezastavíš. Kdyby tohle měli strojvedoucí na lokálkách s jednokolejným provozem, omezilo by to srážky na minimum. Nebo aspoň jejich následky. A cena? Stačí aplikace a tablet.
Dispečeři nákladní automobilové dopravy to používají léta. Vědí přesně kde kdo je, kdy zastavil i jestli otevřel návěs.
Jak by to omezilo srážky? Já teda nevidím polohy ostatních vlaků, jen SJR a TTP a svoji polohu.
Tak je to evidentně všechno ve stádiu vývoje. A je jasné, že dalším modulem, který se tam dříve či později doplní, bude to že tam bude vidět poloha ostatních vlaků. A bude to řvát, když pojedete na jednokolejce proti jinému vlaku nebo když pojede někde rychleji, než máte. V momentě, kdy tohle pomůže odvrátit jednu jedinou kolizi nebo vykolejení, má to cenu zlata.
OK, tak až to tam bude tak můžeme říct „Kdyby tohle měli strojvedoucí na lokálkách s jednokolejným provozem, omezilo by to srážky na minimum.“
Asi jste pozapomněl, že aplikace nenahrazuje zabezpečovač, je to pouze informativní pomůcka 🙂
A tím se nějak vylučuje možnost zabránění nehodě?
Jsem zvědav co v aplikaci bude, zatím musíme používat SJŘ, a hodiny, rozdělim obrazovku a je to, ale další aplikace již nepůjde?
Eltris má v sobě SJR, je to v jedné aplikaci.
Hodiny nejde mít na ruce?
Nejde, vyšel pokyn používat hodiny tabletu.
Ale když máte otevřené to pdf se sešiťákem, tak tam přece jsou hodiny nahoře vlevo …
Provozní obrazovka je přímo na obrázku k článku.