Strojvedoucí Českých drah dostanou do tabletů „navigaci“. Bude mít stejné funkce jako u ČD Cargo
Podle zákona musí dodavatele aplikace České dráhy vysoutěžit, nasadí ji příští rok.
České dráhy vybaví své strojvedoucí podobnou aplikací pro zvýšení bezpečnosti, kterou letos začalo používat ČD Cargo. Dopravce již vypsal soutěž na dodavatele software, který propojí tabelární jízdní řády s tabulkami traťových poměrů pro 3 500 uživatelů. Odhadovaná cena zakázky je 35 milionů korun. Softwarovému dílu se zjednodušeně říká navigace pro strojvedoucí.
„Jedná se o podobný projekt, jaký má ČD Cargo. Povinnost soutěžit vyplývá ze zákona o zadávání veřejných zakázek. Není možné jen tak převzít aplikaci jiného dopravce, byť se jedná o dceřinou společnost. Dodavatel musí být řádně vysoutěžený,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. České dráhy předpokládají, že aplikaci spustí v několika etapách během prvního pololetí příštího roku. Plně funkční by měla být v létě 2022.
Aplikace zobrazuje strojvedoucímu aktuální traťové poměry. Během jízdy vidí, jak má například daleko k návěstidlu či rychlostníku. Jde o pomůcku pro strojvedoucí. Vznikla v rámci projektu DISAF (Digital Safety First) ve Skupině ČD.
Reakce na nehodu u Mariánských Lázní
„Dnes si strojvedoucí musí sám vyhledávat aktuální informace o traťových poměrech konkrétní trati, na níž realizuje výkon v dané směně. Vyhledává z velkého množství tabulek jednotlivých tratí, které má k dispozici v papírové podobě nebo formátu PDF. V tabulkách traťových poměrů navíc nyní dochází k častým změnám, a to díky velkému množství investic do rozvoje infrastruktury. Strojvedoucí je samozřejmě potřebuje znát,“ vysvětlil vznik aplikace předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. U ČD Cargo mají aplikaci už všichni strojvedoucí.
O vzniku aplikace se začalo mluvit po nehodě nákladního vlaku v létě 2019 u Mariánských Lázní, kde došlo ke změně pomalé jízdy na trvalé omezení rychlosti a strojvedoucí si této změny nevšiml. Při pomalé jízdě dostává rozkaz s touto informací, při trvalém omezení rychlostí musí vycházet už jen z takzvaných tabulek traťových poměrů.
Aplikace funguje z pohledu uživatele podobně jako navigace do aut. Strojvedoucí bude upozorňovat na nové změny, ke kterým na tratím došlo.